ایرانگردیجاذبه های گردشگری کاشاندانستنی های کاشانکاشانمکان های تفریحی

معرفی هیجان انگیزترین جاهای دیدنی کاشان

کاشان شهری زیبا در آغوش کویر است. شهری که قدمتی دیرینه و بافتی تاریخی دارد. گرچه کاشان را به عرقیجات ناب و باغ های پر گلش می شناسند؛ اما جاهای دیدنی کاشان کم نیست و گردشگران بیشماری به هوای دیدن جاهای تاریخی و دیدنی این شهر دل به جاده اش می سپارند. اگر شما هم می خواهید برای سفر به این شهر برنامه ریزی کنید؛ این مطلب حتما به کارتان می آید؛ چرا که در ادامه می خواهیم به معرفی جاهای دیدنی کاشان بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

همین حالا رزرو کنید:      هتل نگارستان کاشان            هتل بوتیک سرای عامری ها کاشان

جاهای دیدنی کاشان

در سفر به کاشان در واقع به اعماق تاریخ سفر خواهید کرد؛ وجود تپه های سیلک در این شهر حکایت از تاریخی 1700 ساله دارد. گرچه همانطور که ذکر شد؛ جاهای دیدنی کاشان کم نیست اما با سفر به کاشان می توانید برای بازدید از جاذبه های دیدنی نزدیک به این شهر نیز برنامه ریزی نمایید.

با سفر به کاشان می توانید برای دیدن جاهای دیدنی روستای ابیانه، نیاسر و آران و بیدگل نیز برنامه ریزی نمایید. به طور مثال در روستای ابیانه می توانید ضمن لذت از طبیعتی ناب از آتشکده هارپاک، مساجد قدیمی و… دیدن نمایید. آبشار نیاسر در نیاسر و در آران و بیدگل نیز به کویر و کاروانسرای مرنجاب بروید.

همچنین بخوانید:   مراسم گلاب گیری کاشان و نحوه برگزاری آن

باغ فین

باغ فین کاشان نمونه ای از زیباترین جاهای دیدنی کاشان است. با انتخاب این باغ برای بازدید در واقع سفری جذاب به روزگار صفویه و قاجاریه خواهید داشت. گرچه قدمت این باغ را به روزگار آل بویه نسبت می دهند اما باغ فین در شکل کنونی آثاری به جا مانده از دوران صفویه و قاجاریه است. برای رسیدن به این مجموعه زیبا باید حدود 20 دقیقه از کاشان فاصله بگیرید؛ در انتهای بلوار امیر کبیر به مجموعه فین خواهید رسید.

باغ فین که یکی از زیباترین جاهای دیدنی کاشان است که دارای محوطه ای تماشایی با چندین بناست که هر کدام از روزگار خود گفتنی های بسیار دارند. آنچه در بدو ورود به باغ در ابتدا توجهتان را جلب خواهد کرد، سیستم آبرسانی و جوی هایی است که در سراسر باغ جاریست. تنپوشه های سفالین به در عمق یک متری جوی ها در واقع فواره های کوچکی هستند که ضمن تعدیل فشار آب موسیقی دلنوازی را به گردشگران هدیه می کنند. با عبور از کنار جوی ها و درختان زیبای باغ حال و هوایتان عوض خواهد شد. گرچه باغ فین کاشان یاد آور یک حادثه تلخ تاریخی (قتل امیرکبیر) است، اما طروات باغ و کوشک ها و جوی ها شما را بر آن می دارد تا سری به گوشه به گوشه باغ بزنید و غرق در زمان های گذشته شوید.

از بخش های مهم این باغ می توان به شاهنشین از بناهای دوران محمد شاه قاجار، کوشک قاجار به دستور فتحعلی شاه قاجار، کوشک صفوی ساخته شده به دستور شاه عباس صفوی، حوض جوش شاهکاری از سیستم آبرسانی به طراحی معروفترین ریاضیدان عصر صفوی غیاث الدین جمشید کاشانی، درختانی با قدمت 500 سال (با نام های لیلی و مجنون) در کنار کوشک قاجار، نقاشی های بی بدیل رضا عباسی، حمام کوچک و بزرگ که قتل امیر کبیر در حمام کوچک اتفاق افتاد اشاره کرد.

باغ فین کاشان جاهای دیدنی کاشان

شهر زیر زمینی نوش آباد؛ پناهگاهی در دل زمین

در فاصله ای نه چندان دور از کاشان پناهگاهی عجیب اما در عین حال قابل تامل در اعماق زمین ساخته شده است که از بهترین جاهای دیدنی کاشان است. اثری به هیجان انگیز از دوران صدر اسلام که تا دوران صفویه کاربرد داشته است. نوش آباد شهری از توابع بخش مرکزی آران و بیدگل است که در فاصله 9 کیلومتری از کاشان قرار دارد.

شهر زیر زمینی نوش آباد بنایی دستکند است که در واقع مخفیگاهی است که از داخل خانه های اهالی روستا از درون اصطبل با تنور نیز مردم می توانستند به این پناهگاه راه یابند. این بنای زیر زمینی سه طبقه است و دارای بخش هایی از جمله راهرو ها، قنات، سرویس بهداشتی، انبار اغذیه و چاه هایی برای نگه داری اغذیه بوده است.

این مخفی گاه بسیار هوشمندانه طراحی و ساخته شده است؛ به طور مثال تله هایی در میان مسیر عبور دشمن در برخی نقاط پناهگاه پیش بینی شده بود. یا اینکه راه روها به صورت پیچ در پیچ طراحی شده که در صورت فرار و گریز، دشمن به انتهای راه رو دید نداشته باشد. آنچه در معرفی این شهر که از عجیب ترین جاهای دیدنی کاشان است، آورده شد تنها بخش کوچکی از عجایب این مخفیگاه است. پیشنهاد می کنیم حتما برای بازدید از این مجموعه و رصد گوشه به گوشه اش برنامه ریزی نمایید.

حمام سلطان میر احمد؛ بنایی اعیانی

حمام میر احمد سلطان از دسته حمام های اعیانی و از جاهای دیدنی کاشان محسوب محسوب می شود. این حمام در خیابان علوی و کوچه سلطان امیر احمد قرار گرفته است. به کار گیری هنر گچ بری به زیبایی هر چه تمام در این بنا و همچنین کاشی های زیبا مزین به رنگهای طلایی و آبی جلوه ای خاص به این بنا بخشیده است. طراحی و معماری این بنا به گونه ای است که به محض ورود متوجه خواهید شد که این بنا با حمام هایی که برای مردم عادی ساخته می شود تفاوتی چشمگیر دارد.

گرچه باید گفت بخش های مهم یک حمام تاریخی (حوض هشت ضلعی، گرمخانه، سربینه (محل تعویض لباس)) در این بنا نیز وجود دارد اما به لحاظ مساحت و تزیینات بصری کاملا متفاوت است.

حمام سلطان میر احمد جاهای دیدنی کاشان

روستای چنار و آرامگاه سهراب

با رفتن به روستای مشهد اردهال در فاصله حدود 30 کیلومتری از کاشان می توانید با یک تیر چند نشان بزنید و یکی از هنری ترین جاهای دیدنی کاشان را ببینید. روستای چنار روستایی کوچک اما زیباست و استخری زیبا در مرکز آن قرار دارد. در همسایگی این روستا درست دیوار به دیوار آن می توانید به بازدید از خانه پدری شاعر پر آوازه ایران سهراب سپهری بروید و علاوه بر این نیز سری به آرامگاه سهراب سپهری در صحن مرکزی زیارتگاه امامزاده سلطان علی بروید. ضمنا رستوران و اقامتگاه نیز در این مکان برای مسافران مهیاست.

روستای چنار جاهای دیدنی کاشان

مسجد و مدرسه آقا بزرگ

مسجد و مدرسه آقا بزرگ منسوب به ملا احمد نراقی است. این بنای زیبا توسط فردی نیکوکار (حاج محمد تقی خانبان و پسرش) درست در زمان پادشاهی محمد شاه قاجار ساخته شده است. اما تکمیل ساخت بنا تا زمان سلطنت ناصرالدین شاه به طول انجامیده است. برای رسیدن به مسجد و مدرسه آقا بزرگ باید به خیابان فاضل نراقی و کوچه آقا بزرگ بروید.

این بنای زیبا در دو طبقه ساخته شده و معماری گودال باغچه (حیاطی تحتانی) در این سازه به کار رفته است. مسجد در بالا و حجره های مدرسه در پایین (حیاط تحتانی) این مجموعه قرار دارد. حوض آبی چند ضلعی در بخش گودال باغچه قرار گرفته است که صفا و زیبایی  مدرسه را صد چندان نموده است. از دیگر قسمت های این بنای تاریخی می توان به صحن اصلی، شبستان، گنبد خانه مشتمل بر  هشت ستون و دربی ارزشمند در ورودی اصلی مسجد (مزین به گره چینی و کنده کاری) اشاره کرد.

گرچه باید این بنا را جزو بناهای ساده و یکی از تاریخی ترین جاهای دیدنی کاشان دانست؛ اما تزییناتی نظیر گچ بری های زیبا، مقرنس کاری، گره چینی، کنده کاری روی چوب و نقاشی به کار رفته در این بنا در نوع خود زیبا و چشم نواز است.

مسجد و مدرسه آقا بزرگ جاهای دیدنی کاشان

کویر ابوزید آباد

اگر به کویر گردی و آرامش موجود در کویر علاقه مند هستید انتخاب کویر ابوزید آباد می تواند برای شما گزینه ای هیجان انگیز باشد. روستای ابوزید آباد در شمال شرقی کاشان قرار دارد. برای رسیدن به این روستا حدود 40 دقیقه باید از کاشان فاصله بگیرید؛ برای علاقه مندان به آفرود سواری در شیب های تند، کویر ابوزید آباد انتخاب مناسبی است. موتور سواری، سافاری، شتر سواری، شن سواری نیز از دیگر تفریحاتی است که می توانید در این کویر تماشایی داشته باشید.

کویر ابوزید آباد جاهای دیدنی کاشان

مسجد جامع

از دیگر جاهای دیدنی کاشان مسجد جامع این شهر است. در خیابان بابا افضل کاشان در محله کهنه می توانید قدیمی ترین بنای کاشان را ببینید. این بنا به دستور صفیه خاتون، دختر مالک اشتر ساخته شده است. ورودی مسجد ساده اما زیباست و با عبور از سه پله کوتاه و قدیمی در ورودی مسجد به دوران سلجوقیان قدم خواهید گذاشت. مسجد جامع بنایی خشتی و آجری است. به صحن اصلی مسجد که می رسید حوضی زیبا در وسط محوطه خودنمایی می کند.

از دیگر بخش های این مسجد می توان به شبستان تابستانی و زمستانی اشاره کرد. بر دیواره های این مسجد هنر خطاطی استادانی بنام همچون محمد کاظم اصفهانی نیز قابل مشاهده است.

مسجد جامع کاشان جاهای دیدنی کاشان

غار نیاسر یا غار رئیس

در سفر به این شهر زیبا یکی از هیجان انگیزترین جاهای دیدنی کاشان را به شما پیشنهاد می کنیم. حتما سری به غار نیاسر بزنید. کافی است 30 کیلومتر از کاشان فاصله بگیرید تا به این غار اعجاب انگیز برسید. غار رئیس در دامنه کوه های کرکس قرار گرفته است. با ورود به این غار به 2000 سال قبل پرتاب خواهید شد. غار نیاسر  غاری دستکند به طول 60 متر است. دهانه غار مربع شکل است و راهروهای پیچ در پیچی دارد.

جالب است بدانید؛ مراسمی مذهبی یا به نوعی ریاضت در این غار انجام می شده است به طوریکه محراب عبادت در این مکان نیز قابل مشاهده است. وجود چاه های متعدد درون چاه علاوه بر اینکه محلی برای عبور و مرور بوده از این طریق تهویه هوای غار نیز انجام می شده است.

خانه بروجردی ها

در محله سلطان میر احمد خانه اعیانی و زیبا که یکی از تاریخی ترین جاهای دیدنی کاشان به شمار می رود، قرار دارد. خانه بروجردی ها خانه ای قاجاری است که توسط حاج سید حسن نطنزی ساخته شده است. ساختمان خانه دو طبقه است و در زمینی به مساحت 1700 متر قرار دارد. آنچه این خانه را متمایز می کند تزیینات بی بدیل از جمله نقاشی های هنرمندانه و گچ بری هایی ارزشمند است. از دیگر بخش های تماشایی این خانه می توان به بادگیرهای هلالی و کلاه فرنگی اشاره کرد.

گفتنی است؛ ساخت این عمارت با شکوه حدود 17 سال طول می کشد. این خانه دو ورودی اصلی دارد و تمام ارکان یک خانه کویری را داراست از جمله بخش های تابستان نشین و زمستان نشین، هشتی، راه روها، حیاط های سرپوشیده و سرداب از
قسمت های اصلی این خانه محسوب می شوند.

خانه طباطبایی ها

از دیگر خانه های تاریخی کاشان و یکی از دیدنی ترین جاهای دیدنی کاشان ، می توان به خانه طباطبایی ها اشاره کرد. این خانه نیز خانه قاجاری محسوب می شود و در محله سلطان امیر احمد قرار گرفته است. این خانه به سفارش حاج سید جعفر طباطبایی ساخته شده و معمار معروف آن زمان استاد علی مریم کاشانی ساخت این خانه را به عهده گرفته است.

به خانه طباطبایی ها که وارد می شوید؛ حیاطی مصفا و حوض هایی زیبا روبرویتان قرار خواهد گرفت. گچ بری های چشم نواز این خانه قبل از ورود به بخش های داخلی خانه تا لحظاتی مبهوتتان خواهد کرد. خوب است بدانید که طرح ها و نقش هایی که در گچ بری های به کار رفته از نقوش فرش های ایرانی الهام گرفته شده است.

از قسمت های مهم این خانه می توان به چهار حیاط، بخش های اندرونی و بیرونی، پنج دری های زیبا، سرداب و بادگیر، سرسراها، شاه نشین، اتاق های گوشواره، ایوان های آیینه کاری شده، حیاط خلوت و نورگیر اشاره کرد. گفتنی است سریال های تلویزیونی مانند قبله عالم و بانوی عمارت در این خانه فیلمبرداری شده است.

خانه طباطبایی ها جاهای دیدنی کاشان

خانه عباسیان

خانه عباسیان نیز از دیگر جاهای دیدنی کاشان است. این خانه ای تاریخی نیز از روزگار قاجار به جا مانده است. و در محله سلطان میر احمد کاشان  قرار دارد. حاج ابراهیم تاجر کاشی این خانه را با سرمایه شخص ساخت. ورودی خانه معماری ساده ای دارد به گونه ای که وقتی وارد ساختمان می شوید از ابهت این معماری با شکوه شگفت زده خواهید شد.

ساختمان این خانه زیبا پنج طبقه است و پنج حیاط دارد. خانه عباسیان معماری بر اساس گودال باغچه دارد و بنا در سطحی پایین تر از کوچه قرار گرفته است. طرح ها و گچبری های زیبا، آیینه کاری ها، اتاق های تابستانه و زمستانه پنجره های ارسی و نقاشی های هنرمندانه از دارایی های این خانه محسوب می شوند.

از دیگر جاهای دیدنی کاشان می توان به بازار کاشان و تیمچه امین الدوله، آتشکده نیاسر، مسجد مدرسه سلطانی، خانه عامری ها، موزه ملی اشاره کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا