ایرانگردیجاذبه های طبیعیجاذبه های گردشگری تهرانجاذبه های گردشگری شیرازراهنمای سفرشیراز

5 تا ازجاهای دیدنی شیراز

دروازه قرآن شیراز

بدون شک شیراز یکی از برترین شهرهای توریستی است که جاهای دیدنی آن در صدر فهرست های گردشگری قرار دارد. با دیدن این شهر و مناطق گردشکری آن  متوجه می شوید که شیراز شهری جا مانده از بهشت است ، برای  اینکه عطر شکوفه های بهار نارنج در فصل بهار ، حال و هوای بهشتی به این شهر هدیه می کند. شیراز به سبب قدمت طولانی که دارد، جاذبه های تاریخی فراوانی در آن قرار گرفته است. که اگر کمی به ماجراجویی و سفر در زمان علاقه داشته باشید، قطعا لذت بخش ترین سفر عمرتان را تجربه خواهید کرد.در ادامه با ما همراه باشید تا بعد از اقامت در هتلهای شیراز  ، برنامه ریزی برای گردش و آشنایی با جاهای دیدنی داشته باشید.

تخت جمشید شیراز

1.تخت جمشید

مگر می شود کسی تخت جمشید را نشناسد؟ این جاذبه به قدری شهرت دارد که حتی اگر کسی به شیراز هم سفر نکرده باشید قطعا نام آن را به عنوان یکی از حاهای دیدنی شیراز شنیده اید. این بنای بزرگ و باستانی در منطقه ای به نام مرودشت قرار دارد و در 60 کیلومتری شیراز واقع شده است. قدمت این جاذبه به دوره حکومتی ساسانیان و هخامنشیان می رسد و بر اساس تاریخ های به جای مانده مشخص شده است که مدتی هم عیلامی ها در آن حکومت می کرده اند.

تخت جمشید نماد وحدت و یکپارچگی سرزمین مان ایران است و معماری بی نظیر آن ترکیبی از سبک ساخت و ساز هخامنشیان و ساسانیان می باشد. جالب است بدانید که این بنای تاریخی در جهان با نام “پرسپولیس” شهرت دارد و این کلمه برگرفته از زبان یونانی هاست.تخت جمشید 25 قرن پیش توسط داریوش اول از حکومت هخامنش ساخته شد که در آن زمان با همت کارگران زن و مرد و برجسته ترین معماران برپا شد.

آثار باستانی بسیاری از این منطقه وجود دارد که مهم ترین شان سنگ نوشته ها و نقوش برجسته حکاکی شده ای هستند که در بخش های مختلف کاخ طراحی شده اند.تخت جمشید از بخش های مختلفی تشکیل شده و برای بازدید از همه ی آن ها باید تقریبا تمام روز را وقت بگذارید.

آرامگاه حافظ

2.حافظیه

حافظیه یکی از مهم ترین جاذبه های شیراز که به جرات می توان گفت با رفتن به آن جا به سختی می توانید دل بکنید و برگردید!

آرمگاه بزرگترین شاعر ایرانی که نه تنها در ایران بلکه آوازه اش در تمام دنیا طنین انداز شده است! فرقی نمی کند که در چه ساعتی از روز به حافظیه سر بزنید، اما ما پیشنهاد می کنیم که عصر در هنگام غروب خورشید و یا در شب به این مکان بروید و از حال و هوای منحصر به فرد و همچنین نور پردازی های جذابش در این ساعات خاص بیشتر لذت ببرید. پیش از آنکه سوار خودرو شوید و روانه آرامگاه این شاعر شیرازی شوید، نیت کنید. و هنگام رسیدن  به حافظیه  به دنبال  پیرمردی بگردید که در بیشتر مواقع در اطراف آرامگاه  حضور دارد و برای تان فال حافظ می گیرد.

در اطراف این آرامگاه که یکی از بهترین جای دیدنی شیراز است ، چند چایخانه سنتی وجود دارد که می توانید بعد از گشت و گذار در باغ حافظیه به آن جا هم سری زده و چایی نوش جان کنید.

آرامگاه سعدی

3.سعدیه

پس از دیدن حافظیه بد نیست به سعدیه هم سری بزنید. اصلا مگر می شود که به شیراز سفر کنید و از مقبره سعدی دیدن نکنید!؟

سعدیه و حافظیه در فاصله بسیار کمی از یکدیگر قرار گرفته اند. بنای این شاعر معروف هم در وسط باغی بسیار با صفا و سرسبز قرار دارد که در سال 1330 شمسی ساخته شده است. اگر در شیراز به دنبال مکانی آرام و دلپذیر می گردید سعدیه بهترین گزینه است که به دور از شلوغی و همهمه شهر از اطراف تان لذت ببرید. در اطراف مقبره سعدی آرامگاه افراد دیگری همچون شوریده شیرازی و عرفای ایرانی نیز وجود دارد که مسافرین به عنوان یکی از جاهای دیدنی شیراز  می توانند از آن ها هم دیدن کنند.

سعدیه در کنار باغ دلگشا قرار دارد و برای دسترسی به مسیر آن می توانید از تاکسی یا اتوبوس های خطی استفاده کنید. معماری بنای سعدیه در نوع خود بسیار قدمتی و زیباست و در طی دوره های مختلف حکومتی به دستور مقامات و پادشاهان مختلف مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.سنگ قبر این شاعر ایرانی در بنایی 8 ضلعی ساخته شده و سقفش با کاشی هایی به رنگ آبی فیروزه ای مزین گشته است. در هفت قسمت این بنا هفت کتیبه نصب شده که بر روی آن با خطی خوش قسمت هایی از گلستان را حکاکی کرده اند.

مسجد-نصیر-الملک شیراز

4.مسجد نصیر الملک

معمولا در اکثر گردشگری ها بازدید از اماکن مذهبی در اولویت آخر قرار دارد! چراکه بسیاری از مردم گمان می کنند بازدید از این مکان چندان جذابیتی ندارد! خب در این مورد باید بگوییم که اگر تا به امروز در طول سفرهای تان به شیراز از  مسجد نصیرالملک دیدن نکرده اید، نصف عمرتان بر باد رفته!

این مسجد به قدری زیباست و معماری خیره کننده و منحصر به فردی دارد که کلمات از توصیف آن قاصر اند و یکی از جاهای دیدنی فوق العاده شهر شیراز است. این بنا در محله ای به نام “گود عربان و در خیابانی به نام ” لطف علیخان” قرار دارد.

چیزی که جذابیت این بنای تاریخی را چند صد برابر کرده وجود پنجره های جذابی است که شیشه هایش رنگی هستند و در هنگامی که آفتاب طلوع می کند انعکاس های رنگی بر روی زمین و دیوار پخش می شوند و حال و هوایی بی نظیر به فضای اطراف می بخشند. پیشنهاد می کنیم که اگر دوربین عکاسی دارید، حتما دوربین تان را به همراه خود ببرید. عکاسی در هنگامی که مسجد همانند رنگین کمان صد رنگ می شود بسیار جذاب خواهد شد.

عمارت-شاپوری

5.عمارت تاریخی شاپوری

در شیراز تا دل تان بخواهد خانه ها و عمارت های تاریخی و زیبا وجود دارد و یکی از آن ها عمارت شاپوری می باشد. عمارتی که در دوره حکومت پهلوی ها به دستان هنرمند معمار زبده ای به نام ابوالقاسم مهندسی ساخته شد.

این بنا به دستور شخصی به نام عبدالصاحب شاپوری بنا شد. این فرد یکی از تجار معروف و بنام شیراز بود و تمامی خانواده و اصل و نصبش هم به همین کار مشغول بودند و به همین دلیل هم این بنای مجلل و زیبا را برای خود برپا کردند. این خانه پس از چند سال متروکه شد و بعد از گذشت سال ها سرانجام در سال 1378 سازمان میراث فرهنگی آن را از خانواده شاپوری خرید و بازسازی و مرمت آن  به عهده گرفت.  نهایتا این بنای تاریخی به عنوان یکی از  پر بازدید ترین جاهای دیدنی شیراز در لیست گردشگری قرار گرفت.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا