ایرانگردیمکان های تفریحی

معرفی موزه های تهران

بازدید از موزه ها برای علاقه مندان به تاریخ فرصت غنیمتی است تا سفری به گذشته های دور داشته باشند و چرخی در تاریخ بزنند. اگر شما هم می خواهید موزه های تهران را بشناسید و به این دلیل به این صفحه هدایت شده اید؛ راه را درست آمده اید. در این نوشتار می خواهیم موزه های پایتخت را با ذکر آدرس به شما معرفی کنیم در پایان نیز فهرستی از دیگر موزه های این شهر را به شما معرفی خواهیم کرد. پس با رزرواسیون سیتا همراه باشید.

همین حالا رزرو کنید:             هتل های تهران              هتل ویستریا تهران

موزه های تهران؛ گنجینه ای ماندگار از تاریخ

موزه ها گنجینه ای از تمدن، تاریخ و فرهنگ یک کشور محسوب می شوند. جایی که اشیای محبوس در ویترین ها و قفسه ها با زبان بی زبانی روایتگر سرگذشت قوم و ملل مختلف هستند. اگر می خواهید پای قصه هایشان بنشینید باید راهی موزه ها شوید. تنوع موزه ها در پایتخت به قدری است که براحتی می توانید موزه مورد علاقه خود را بیابید و راهی شوید. معروفترین و مهمترین موزه های تهران را با هم از نظر می گذرانیم.

موزه ملی ایران؛ در صدر موزه های تهران

به جرات می توان گفت موزه ملی ایران جزو مهمترین موزه های پایتخت محسوب می شود. برای بازدید از این موزه منحصر به فرد باید به خیابان امام خمینی و ابتدای خیابان سی تیر بروید در خیابان پرفسور رولن ساختمان موزه ملی ایران را خواهید دید. در این موزه مجموعه ای دیدنی و ارزشمند آثار به جای مانده دوران ایران باستان و همینطور دوران اسلامی را در دو بخش مجزا می توانید ببینید.

موزه ملی ایران

موزه جواهرات ملی؛ گنجینه ای از جواهرات سلطنتی

اگر می خواهید تلالو انبوهی از جواهرات را یک جا ببینید؛ راه میدان امام خمینی را در پیش بگیرید. در خیابان فردوسی و نرسیده به چهار راه استانبول ساختمان بانک مرکزی ایران و موزه جواهرات ملی قرار دارد. مهمترین جواهرات سلطنتی از تاج و تخت پادشاهان (تخت نادری و تخت طاووس، تا الماس های معروفی همچون دریای نور، الماس نورالعین را می توانید در این موزه ببینید.

موزه جواهرات ملی

موزه رضا عباسی؛ به یاد معروفترین نقاش شاه عباس صفوی

در حاشیه خیابان شریعتی و نرسیده به پل سید خندان، یکی دیگر از موزه های تهران قرار دارد. درب ورودی موزه ساده است اما پس از ورود به ساختمان از آنچه در پشت این درب مقابلتان قرار خواهد گرفت به وجد خواهید آمد. ساختمان موزه رضا عباسی سه طبقه است. در طبقه همکف معمولا نمایشگاه های موقت برپا می‎شود. طبقه اول تالار خوشنویسی و نگارگری است. طبقه دوم موزه هنرهای اسلامی و در طبقه سوم آثار و اشیای به جای مانده از دوران پیش از اسلام را خواهید دید.

موزه رضا عباسی

موزه آبگینه؛ عمارتی با شکوه در میانه یک باغ

موزه آبگینه و سفالینه تهران نیز در خیابان امام خمینی و نرسیده به میدان جمهوری قرار دارد. آنچه در بدو رسیدن به این موزه توجهتان را جلب خواهد کرد معماری ساختمان و گذر از میانه باغی دل انگیز است. ساختمان موزه آبگینه یادگاری زیبا از دوران قاجار و پهلوی است. در این موزه مجموعه ای ارزشمند از آثار سفال و شیشه در معرض دید عموم قرار دارد.

موزه آبگینه

موزه پول ایران؛ غرق در اسکناس و سکه

مجتمع فرهنگی موزه ای سردار آسمانی یا موزه پول ایران در خیابان میرداماد و نرسیده به پل میرداماد نبش کوچه دفینه قرار دارد. اگر می خواهید غرق در پول و تاریخ شوید راه موزه پول را در پیش بگیرید. انواع سکه های باستانی و اسکناس هایی مربوط به دوران های مختلف با نظمی خاص را در این موزه خواهید دید. دو موزه دیگر نیز به نام های موزه هنر جهان و موزه گوهر نیز در این مجموعه قرار دارند که می توانید بازدید بفرمایید.

موزه پول ایران

موزه تماشاگه زمان؛ عمارت زیبای حسین خداداد

موزه زمان یکی دیگر از موزه های تهران است که در خیابان زعفرانیه و نبش خیابان برزین بغدادی قرار دارد. در بازدید از موزه زمان نیز در بدو ورود عمارت زیبای باغ و همینطور گچبری های منحصر به فرد آن شما را وسوسه می کند تا پا به دنیای این موزه بگذارید. انواع ساعت های لوکس، ساعت آفتابی ناصرالدین شاه، ابزارهای گاه شمار، ساعت های رومیزی، جیبی و… و همینطور نقاشی های کمال الملک را نیز در این موزه خواهید دید.

موزه تماشاگه زمان

کاخ موزه های تهران؛ یادگاری های سلطنتی

اگر می خواهید مجموعه ای از چندین موزه را یکجا ببینید باید سری به کاخ موزه های پایتخت (کاخ سعد آباد، کاخ نیاوران وکاخ گلستان) بزنید. با بازدید از هر یک از این کاخ ها می توانید علاوه بر بازدید از کاخ های سلطنتی؛ با یک تیر چند نشان بزنید و چندین موزه را با عناوین مختلف ببینید. با بازدید از کاخ موزه های تهران در واقع برای ساعاتی محو در یک زندگی سلطنتی خواهید شد.

موزه فرش تهران؛ پیوند رنگ و نقش

برای دیدن مجموعه ای از فرش های زیبا و منحصر به فرد باید راه خیابان فاطمی را در پیش بگیرید. در تقاطع دکتر فاطمی موزه فرش قرار دارد. از نمای ساختمان موزه که شبیه به دار قالی است متوجه خواهید شد که راه را درست آمده اید. اینجا همان جایی که تجلی هنر و احساس بافنده در تار و پود فرش شما را به وجد خواهد آورد. انواع فرش های ایرانی دست بافت، گلیم، قالی و قالیچه را در طرح ها و رنگ های مختلف می توانید در این موزه ببینید.

موزه فرش تهران

موزه و کتابخانه ملک

موزه و کتابخانه ملک نیز از دیگر موزه های تهران است که در میدان معروف مشق و روبروی ساختمان وزارت خارجه قرار دارد. موزه ملک در واقع خانه ای زیبا و تاریخی (روزگار پهلوی) و متعلق به حاج حسین آقا ملک بوده است. در این موزه می توانید از مجموعه های ارزشمندی همچون مجموعه سکه، آثار هنری، مجموعه فرش، مجموعه تمبر، مجموعه هنر لاکی، مجموعه آثار خوشنویسی و مجموعه بانو ملک بازدید نمایید.

موزه و کتابخانه ملک

موزه عبرت؛ موزه خوفناک پایتخت

در میدان امام خمینی و خیابان یارجانی زندان مخوفی قرار داشت که اکنون موزه عبرت است. جایی که فرار از آن غیر ممکن بود. در دوران پهلوی برای خاموش کردن اعتراضات این ساختمان ساخته شد و افراد را به این مکان انتقال می دادند. در اینجا اتاق ها و تمام قسمت های مختلف ساختمان به همان شکل اولیه بازسازی شده و ماکت هایی از افراد در گوشه گوشه آن به چشم می خورد.

موزه عبرت

غار موزه وزیری؛ اولین غار موزه خصوصی ایران

غار موزه وزیری یکی دیگر از موزه های تهران است که در لواسانات، بلوار امام خمینی و جاده کند و علیا و سفلی قرار دارد. در دوراهی بوجان بعد از چال ناظریان پای به موزه متفاوتی خواهید گذاشت. این موزه در واقع مجموعه ای از آثار دکتر هوشمند وزیری است. ایشان از مجسمه سازان بنام ایران بوده اند. سرای بسطامی، کارگاه مجسمه سازی، فضای داخلی غار، کارگاه صنایع دستی، فضای باز و مجسمه های بازیافتی از بخش های مهم این مجموعه به شمار می آیند.

غار موزه وزیری

موزه های تهران در یک نگاه

بدیهی است که موزه های تهران بزرگ به این فهرست ختم نمی شود. در ادامه دیگر موزه های پایتخت را فهرست وار آورده ایم. اگر شما هم موزه ای را در تهران می شناسید که در این فهرست نیامده است لطفا در زیر همین نوشتار به این فهرست اضافه نمایید.

موزه دفاع مقدس

باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه قصر

موزه ارتباطات

موزه قرآن کریم

موزه علوم و فناوری

موزه ملی تاریخ علوم پزشکی

موزه تنوع زیستی

موزه حیات وحش دارآباد

خانه هنرمندان ایران

موزه هنرهای معاصر

موزه امام علی (ع)

موزه موسیقی

خانه موزه صبا

موزه عروسک های ملل

موزه استاد صنعتی

موزه صلح

موزه خودروهای کلاسیک

موزه ورزش

خانه موزه شهید مدرس

خانه موزه شهید چمران

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. درود
    اطلاعات ذیقیمتی گذاشته اید که من پس از سالها زندگی در تهران، بسیاری از آنها را هرگز نشنیده بودم. عالی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا