ایرانگردیدانستنی های سفردانستنی های شیرازشیرازمکان های تفریحی

بی نظیر ترین سوغات شیراز را بشناسید

شیراز شهری به غایت تماشایی، از مباهات این سرزمین همین بس که تخت جمشید را در آغوش خود دارد. حافظ نیز با اشعار پر مایه خود این شهر را به خال رخ هفت کشور تعبیر نموده است. اگر تا به حال به شیراز سفر نکرده اید؛ حتما برای دل سپردن به جاده اش برنامه ریزی کنید. اگر بار سفر به این شهر بسته اید و به این خطه زیبا پا گذاشتید؛ سوغات فراموشتان نشود. برای خرید سوغات شیراز بایستی است اطلاعات کافی داشته باشید و بدانید این سوغات را از کجا می توانید تهیه کنید.

ما به سوالات شما در این نوشتار پاسخ داده ایم؛ به این ترتیب بدون سردرگمی و اتلاف وقت می توانید سوغات شیراز را تهیه کنید و با خیال راحت به شهر خود بازگردید پس با ما همراه باشید.

سوغات شیراز چیست؟

کلمه سوغات را که می شنویم مسافری خسته با چمدانی پر از سوغات به ذهنمان متبادر می گردد. سوغات ره آوردی است که تا همیشه در خاطرات افراد باقی می ماند. چه چیزی بهتر از این که از شیراز دست پر برگردید و عزیزانتان را خوشحال نمایید. خیالتان راحت باشد برای خرید سوغات شیراز دستتان حسابی باز است. این شهر تنوع خوبی از سوغات دارد. در شیراز می توانید انواع عرقیجات، شیرینی جات و صنایع دستی را بخرید و به دوستانتان هدیه دهید.

همین حالا رزرو کنید:            هتل بزرگ شیراز         هتل هما شیراز         رزرو هتل های شیراز

عرقیجات شیراز، سوغاتی مفید و معطر

اگر می خواهید عطر خوش شیراز را به دوستانتان هدیه دهید حتما چند شیشه عرقیجات را در سبد سوغات خود قرار دهید. اگر در بهار راهی شهر شیراز شوید؛ بی تردید از عطر خوش شکوفه های بهار نارنج در کوچه های این شهر، سرمست خواهید شد. علاوه بر خرید عرق بهار نارنج، می توانید شکوفه های بهاری درخت نارنج را هم ره آورد سفر خود کنید. بسته به سلیقه خود می توانید در جعبه یا در شیشه های کوچک شکوفه ها را  بریزید و به دوستانتان هدیه دهید قطعا با این کار خوشحالشان خواهید کرد.

از دیگر عرقیجاتی که می توانید در شیراز بهترینش را تهیه کنید و به عنوان سوغات شیراز با خود ببرید؛ باید به عرق نسترن و عرق بیدمشک اشاره کرد. ناگفته نماند؛ در هنگام خرید عرقیجات در شیراز با حجم وسیعی از انواع عرقیجات روبرو خواهید شد اما سه عرقیجات نام برده جزو بهترین ها برای سوغات محسوب می شوند.

عرقیجات شیراز را از کجا بخریم؟

برای خرید عرقیجات شیراز می توانید به پشت ارگ کریمخانی معروف به “پشت زندان” بروید. خیابان قاآنی نیز هم از دیگر خیابان هایی است که می توانید در آنجا چند شیشه معطر عرقیجات مرغوب را تهیه نمایید.

آبغوره و آبلیمو

گرچه آبغوره و آبلیمو در تمام شهر ها یافت می شود. اما می توانید از شیراز نیز به عنوان سوغات به شهر خود ببرید. آبغوره وآب لیمو مرغوب را در شیراز می توانید از خیابان قاآنی یا سه راه احمدی تهیه کنید.

همچنین بخوانید:        ده مورد از زیباترین جاذبه های شیراز

انواع شیرینی؛ خوشمزه ترین سوغات شیراز

گرچه شیرینی سوغاتی ماندگار نیست؛ اما چه چیزی بهتر از این که در بازگشت از سفر به شیراز کام دوستانتان را شیرین کنید. بی گمان پیشکش جعبه ای از شیرینی های بومی دوستانتان را خوشحال خواهد کرد.

مسقطی

مسقطی نوعی شیرینی خوشرنگ است که بافتی نرم دارد. این شیرینی ترکیب خوشمزه ای از نشاسته گل، آب، شکر، زعفران و گلاب است. اگر می خواهید در پیشکش این شیرینی خوشمزه سنگ تمام بگذارید؛ مسقطی را با ترکیبات انواع مغز آجیل بخرید. گرچه مسقطی ساده نیز حلاوتی خاص دارد. ناگفته نماند؛ معروف ترین نوع مسقطی مسقطی لاری است. لار یکی از شهرهای جنوبی استان فارس است که مسقطی های معروفی دارد. در شیراز نیز می توانید سراغ مسقطی لاری را بگیرید. در خرید هر نوع مسقطی دقت داشته باشید که این نوع شیرینی نرم و لطیف است و مسقطی خشک مسقطی مرغوبی محسوب نمی شود.

کلوچه شیرازی

کلوچه شیرازی نیز یکی دیگر از سوغات شیراز به شمار می آید. گرچه به محض شنیدن نام کلوچه شهرهای شمالی به یاد می آید اما باید گفت در شیراز هم کلوچه های خوشمزه ای طبخ می شود که می تواند ره آورد خوبی از سفر به این شهر باشد. جالب است بدانید که کلوچه و مسقطی معمولا در میهمانی های شیرازی ها با هم سرو می شود. کلوچه شیرازی از آرد نرم برنج، آرد سفید، گلاب، هل، تخم مرغ، شکر و روغن تهیه می شود. دانه های خُرفه نیز در انتها به عنوان تزیین روی آنها پاشید می شود. اینجاست که چایی داغ در کنار این کلوچه سنتی شیراز می چسبد.

کلوچه شیرازی سوغات شیراز

یوخه

در فهرست خرید سوغات شیراز یوخه شیرازی جایگاه ویژه ای دارد. یوخه نوعی شیرینی شبیه به شیرینی کاک کرمانشاه است. با این تفاوت که لایه های خمیری که در کاک مورد استفاده قرار می گیرد نسبت به یوخه ضخامت بیشتری دارد. یوخه از لایه های خمیر نازک تهیه شده که لابلای آن پودر قند، پودر پسته و دارچین می پاشند. این نوع شیرینی سنتی به دلیل استفاده از خمیر نازک و ترد، بسیار شکننده است. حتما در سفر به شیراز این شیرینی خوشمزه را امتحان کنید و جعبه ای از آن را تهیه نمایید.

یوخه سوغات شیراز

بادام سوخته

بادام سوخته که یکی دیگر از سوغات شیراز است در واقع بادامی با روکش شکر است. به این ترتیب که شکر و گلاب را روی حرارت می گذارند تا کاراملی شود آنوقت بادام را به آن اضافه می کنند. با اینکار پس از خشک شدن پوششی از شکری ترد و کاراملی روی بادام قرار می گیرد و رنگ بادام براق و شیشه ای می شود. این سوغاتی خوشمزه را می توانید به جای قند همراه با چای میل نمایید.

بادام سوخته سوغات شیراز

نان فسا یا کماچ فسا

نان فسا همانطور که از نامش پیداست در شهر فسا طبخ می شود و یکی از سوغات شیراز محسوب می شود. این نوع شیرینی در میان مسافران شیراز محبوبیت دارد. از ویژگی های خوب این سوغات می توان به ماندگاری بالای آن اشاره کرد.

نان فسا سوغات شیراز

شیرینی های سنتی شیراز را از کجا بخریم؟

برای خرید شیرینی های سنتی شیراز بهتر است به آخر بازار وکیل پشت ارگ کریمخانی بروید. انواع شیرینی های سنتی در بسته های کوچک و بزرگ را بسته به سلیقه خود می توانید تهیه نمایید.

صنایع دستی شیراز، ره آوردی ماندگار

اگر می خواهید سوغات شیراز هدیه ای ماندگار برای عزیزانتان باشد. بهتر است به فکر تهیه صنایع دستی این شهر باشید. هنر دست مردمانی سخت کوش و مهربان با ذوق هنری و سلیقه ای منحصر به فرد گره می خورد تا هنر اصیل و فرهنگ ایرانی بار دیگر زنده بماند. با خرید صنایع دستی حتما به پابرجا بودن این صنعت نیز کمک شایانی خواهیم کرد.

خاتم کاری

در فهرست سوغات شیراز خاتم کاری را از قلم نیندازید. چه کسی می تواند از سوغاتی مزین به هنر خاتم کاری به وجد نیاید؟ هنر دست هنرمندان وطنی که شکوهی دیگر دارد. گرچه این هنر در اصفهان نیز دارای مرتبه ای ویژه است اما هنرمندان شیرازی هم در ارائه این هنر حرفهای زیادی برای گفتن دارند. اگر می خواهید سبکی از هنر خاتم کاری را در شیراز مشاهده کنید؛ حتما به منبر خاتم کاری با قدمتی بیش از 1000 سال مسجد عتیق این شهر سری بزنید.

در واقع خاتم ترکیبی زیبا و ظریف از کنار هم قرار دادن چند ضلعی های منظم است. به این ترتیب که چوب، استخوان و فلز برنج با سوهان کشی بسته به نوع طراحی به شکل چند ضلعی هایی منظم در می آیند. این چند ضلعی ها با قرارگیری در کنار هم تشکیل طرح خاتم را می دهند. معمولا چوب مورد استفاده در این هنر از درختانی همچون آبنوس، گردو، عناب، نارنج و کبوده به دست می آید. در برخی از انواع خاتم از چوب های رنگرزی شده استفاده می کنند که می تواند در افت کیفیت خاتم موثر باشد. هنر خاتم را می توانید در قالب جعبه هایی زیبا در اندازه های مختلف، گلدان، ست رومیزی اداری و… به عنوان سوغات شیراز هدیه دهید.

خاتم کاری سوغات شیراز

معرق کاری

وقتی ترکیب قطعه های کوچک چوب، کاشی و فلز با هنرمندی تمام به شکل و شمایلی زیبا در می آیند و در کنار هم قرار می گیرند؛ تصویری زیبا و تماشایی خلق می شود. معرق کاری یکی از هنرهای پرسابقه ایران زمین است. تابلویی مزین به هنر معرق می تواند هدیه ای دلنشین باشد.

منبت

منبت کاری از دیگر صنایع دستی شیراز است که می تواند در سبد سوغات شما قرار گیرد. معنی ریشه کلمه منبت (نبات) به معنای رویانده است. در واقع وقتی روی زمینه چوب نقش برجسته گل وگیاه با هنرمندی تمام حکاکی و کنده کاری می شود؛ گویی گل و گیاه روی چوب رویانده شده است. در واقع منبت؛ کنده کاری هنرمندانه چوب است که در نهایت خلق نقش های برجسته زیبا حاصل این حکاکی است. این هنر اصیل را می توانید در قالب انواع جعبه ها، تابلو ها، آینه ها و… ببینید.

قالی های خوش نقش و نگار عشایر

قالی های خوشرنگ و خوش طرح عشایر از دیگر سوغات شیراز است که چندان ارزان به حساب نمی آید. عشایر خوش ذوق این خطه قالی ها را با الیاف پشم، ابریشم و پنبه می بافند. طرح های این نوع قالی ها می تواند نقش های خیالی یا نقوش هندسی داشته باشد. اگر می خواهید بهترین قالی عشایر را بخرید در فروشگاه های فرش، سراغ قالی های ایل باصری را بگیرید.

قالی شیراز سوغات شیراز

جُوَک کاری

جُوَک کاری هنری بسیار شبیه به خاتم کاری است. با این تفاوت که در جوک کاری از استخوان شتر و عاج و فلز استفاده نمی شود و چوب درختان گردو و عناب و… جزو مواد اصلی این هنر تماشایی است. می توانید برای داشتن قطعه ای از این هنر علاوه بر خرید انواع قاب و جعبه و… زیور آلاتی زیبا را نیز تهیه کنید.

جُوَک کاری سوغات شیراز

مینا کاری

وقتی رنگ و طرح در بشقاب، گلدان، و انواع ظروف دیگر جای می گیرد، هنری دیگر از ایران زمین نمود پیدا می کند. هنر مینا کاری یکی از زیباترین هنرهای دستی است که به عنوان سوغات شیراز محبوبیت ویژه ای دارد. طرح هایی زیبا روی ظروفی از جنس مس، نقره، سفال نقش می بندد و به کوره سپرده می شود. مینا به معنای آسمان آبی است. در طرح و نقش های هنر مینا کاری نیز به وفور از رنگ آبی استفاده می شود. گویی تکه ای از آسمان در ظرفی زیبا جا خوش کرده است تا برای یادگاری ماندگار از هنر ایران و ایرانی باشد. در سفر به شیراز می توانید با خرید بشقاب کوچکی از این هنر دوستانتان را خوشحال نمایید.

مینا کاری سوغات شیراز

نقره کاری

اگر می خواهید در خرید سوغات شیراز برای عزیزانتان سنگ تمام بگذارید. ظروف نقره کاری شده انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. گرچه بابت این ظروف بهای بیشتری باید بدهید اما قطعا ارزشش را دارد. طرح های اصیل و سنتی ایرانی روی ظروف نقره کاری شده هر بیننده ای را به وجد می آورد. طرح های افسانه ای و خیالی، نقوش پادشاهان هخامنشی، نقش فروهر و … از شناخته شده ترین طرح های روی ظروف نقره کاری شده هستند.

نقره کاری سوغات شیراز

گلیم و جاجیم

گلیم دست بافته ای هنرمندانه است که در میان روستاییان استان فارس رواج بیشتری دارد. این زیر انداز زیبا از پشم حیوانات  تهیه می شود. گلیم ها با دستگاه های مختلف و طرح های مختلف بافته می شوند. انواع زیر انداز، پرده، روانداز وسایل، پادری و… محصولاتی است که از این هنر منتج می شود. جاجیم نازک تر از گلیم است و می توان از این بافته ارزشمند در تهیه انواع جامدادی، کیف، لباس و… نیز استفاده نمود. گفتنی است هر دو این دست بافته ها بدون پرز هستند.

گلیم و جاجیم سوغات شیراز

گبه

گبه نوعی زیر انداز با پرزهای بلند است. گبه مانند قالی از پشم و الیاف پنبه بافته می شود و به دلیل به کارگیری پود بیشتر در این نوع زیر انداز؛ سطح گبه نرمی خاصی دارد. طرح های زیبای گبه از جمله طرح های ترنج، ستاره یا نقش حیوانات به غایت تماشایی است.

گبه سوغات شیراز

گیوه

گیوه جزو پاپوش های راحت و زیباست که به عنوان سوغات شیراز می توانید به عزیزانتان هدیه دهید. ترکیب هنرمندانه نخ قالی، ابریشم و چرم گیوه ای زیبا را موجب می شود که می تواند سوغاتی ماندگار از سفر به شیراز باشد. با شنیدن نام گیوه پاپوشی سفید در ذهن تداعی می گردد؛ اما باید گفت انواع گیوه را می توان در طرح ها و رنگ های مختلف خریداری کرد.

گیوه سوغات شیراز

نمد

نمد، بافته ای از جنس پشم گوسفند است که با سختی فراوان تهیه می شود. جالب است بدانید که برای تهیه نمد عمل بافتن صورت نمی گیرد بلکه پشم گوسفند طی مراحلی با تحت فشار قرار گرفتن و رطوبت و حرارت به نمدی زیبا تبدیل می شود. اما امروزه نمد فقط محدود به زیر اندازی سبک و نرم نیست. برای داشتن تکه ای از نمد می توانید انواع عروسک، کیف، لباس، پاپوش و… را تهیه کنید.

نمد سوغات شیراز

پارچه های رنگی

برای  خرید سوغات شیراز پارچه های رنگین را فراموش نکنید. اگر در سفر به شیراز به بازار حاجی سری زدید حتما با مغازه هایی مملو از پارچه هایی رنگین روبرو خواهید شد. پارچه هایی که می توانید با آنها لباس محلی زیبایی درست کنید. برخی پارچه ها ملحقات تزیینی زیبایی دارند. بنابراین پارچه های رنگی با طرح های مختلف می تواند گزینه مناسبی برای تهیه سوغات از شیراز باشد.

از دیگر صنایع دستی این شهر که می توانید به عنوان سوغات خریداری کنید؛ می توان به ظروف سفال، ظروف سرامیکی، ظروف شیشه و مینیاتور اشاره کرد.

صنایع دستی شیراز را از کجا بخریم؟

برای خرید صنایع دستی شیراز وقت خود را در گشتی بی فایده در شهر هدر ندهید و برای دیدن مجموعه ای کم نظیر از صنایع دستی یک راست راه بازار وکیل را در پیش بگیرید. از این دقیق تر باید بگوییم که به ضلع جنوبی بازار وکیل یعنی “سرای مشیر” بروید. اگر علاقه مند به صنایع دستی شیراز باشید اینجا همان مکان محبوب شما خواهد بود.

به پایان معرفی بی نظیرترین سوغات شیراز رسیدیم. در پایان باید گفت؛ شیراز شهری است که خیلی زود دلتنگش خواهید شد. امیدواریم این مطلب راهنمای خوبی برای شما باشد و بتوانید به راحتی هدیه ای مناسب تهیه کرده و دست پر به شهرتان بازگردید.


اینستاگرام سیتا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. Hi there! I know this is kinda off topic however I’d
    figured I’d ask. Would you be interested in trading
    links or maybe guest writing a blog post or vice-versa?
    My site addresses a lot of the same topics as yours and I believe we could greatly
    benefit from each other. If you happen to be interested feel free to send me
    an email. I look forward to hearing from you! Excellent blog by the way!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا