آذربایجان غربیارومیهایرانگردیجاذبه های گردشگری ارومیهدانستنی های ارومیهمکان های تفریحی

10 مورد از جاهای دیدنی ارومیه

ارومیه سرزمینی زیبا و کهن و جای گرفته در دامان دریاچه ای به همین نام است. راه ورود به غرب از دل این سرزمین می گذرد. جاهای دیدنی ارومیه کم نیست؛ اگر شما هم می خواهید به تاج زاگرس بروید و بار سفر بستید؛ بی تردید اطلاعات مندرج در این مطلب حسابی به کارتان می آید. در ادامه ده مورد از جاهای دیدنی ارومیه را با ترکیبی از مکان های طبیعی و تاریخی آورده ایم و در پایان نیز در یک فهرست کوتاه به دیگر جاهای دیدنی این شهر زیبا اشاره خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

همین حالا رزرو کنید:     هتل آنا ارومیه             هتل باری ارومیه

جاهای دیدنی ارومیه

ارومیه شهری در حصار تاکستان ها و باغ های سیب است. آنچه ارومیه را از دیگر شهرهای کشور متمایز می کند؛ وجود ادیان و قوم های مختلف با سازگاری کامل در کنار هم در این شهر زیباست. در این شهر اقوام ترک، کورد، شیعه و سنی، آشوری و ارمنی زندگی می کنند. ارومیه را شهر آب می نامند و وجود چندین رودخانه از جمله نازلو چای، باراندوز چای و شَهَر چای مهر تاییدی بر اطلاق این اسم به ارومیه زیباست. رودخانه شَهَر چای از میانه شهر ارومیه می گذرد و جلوه بی نظیری به شهر بخشیده است. برای معرفی جاهای دیدنی ارومیه از دریاچه زیبایش شروع می کنیم. دریاچه ای که چندین بار دچار خشکی شده اما هنوز پابرجاست. به امید روزی که این دریاچه هیچگاه خشکی بر خود نبیند و همچنان زنده بماند. شما می توانید علاوه بر این مکان ها از بازار ارومیه دیدن کنید که برای سهولت در رفت و آمد باید هتل های نزدیک بازار ارومیه را رزرو کنید. رزرواسیون سیتا این هتل ها را به صورت آنلاین در دسترس قرار داده تا شما بتوانید در کمترین زمان و با مناسب ترین هزینه یکی از آن ها را رزرو کنید.

دریاچه ارومیه

یکی از زیباترین جاهای دیدنی ارومیه درست در مرز میان دو استان آذربایجان غربی (ارومیه) و آذربایجان شرقی (تبریز) قرار دارد. دریاچه ای شور با بیش از صد جزیره کوچک و بزرگ که مهمترین جاذبه ارومیه محسوب می شود. مهمترین جزایر دریاچه ارومیه را باید جزایر اشک، کبودان و شاهی دانست لازم به ذکر است؛ که جزیره شاهی تنها بخش مسکونی دریاچه است. گفتنی است؛ برای عبور از روی دریاچه ارومیه با خودرو می توانید از روی پل میان گذر دریاچه ارومیه (بزرگراه شهید کلانتریی) عبور کنید این پل ارومیه و تبریز را به هم متصل می کند.

در بازدید از دریاچه ارومیه، که یکی از پر بازدید ترین جاهای دیدنی ارومیه است، نگران شوری آب نباشید و خود را به یک آبتنی جانانه دعوت کنید. غلظت نمک در این دریاچه برای آرامش روح و تن بسیار مفید است. جالب است بدانید وجود نمک و کریستال های نمکی در برخی تپه ها تلألویی خاص ایجاد کرده گویی ذرات نورانی روی آن ها پاشیده اند.

از دیگر تفریحاتی که می توانید در بازدید از جزیره ارومیه داشته باشید باید به قایق سواری اشاره کرد. برای قایق سواری باید به بندر شرفخانه بروید. باید گفت؛ سواحل دریاچه ارومیه بعضا شنی یا گِلی است کف دریاچه نیز از گل و لای پوشیده شده است که گفته می شود این گل و لای اثر درمانی نیز دارد. اگر در فصل مهاجرت پرندگان به این دریاچه سفر کردید با انبوهی از پرندگان زیبا روبرو خواهید شد. پرنده نگری نیز یکی دیگر از تفریحات دریاچه ارومیه است. پس دوربین خود را فراموش نکنید.

دریاچه ارومیه

کلیسای ننه مریم

کلیسای ننه مریم میراثی به جا مانده از روزگار آشوریان است. این کلیسا از جاهای دیدنی ارومیه است که پیشنهاد می کنیم اگر علاقه مند به بازدید از آثار تاریخی هستید حتما سری به این کلیسا بزنید. برای دیدن این بنای تاریخی باید به خیابان خیام جنوبی بروید. درست پشت کلیسای آنجلیک کلیسای ننه مریم را خواهید دید. کلیسا بنایی آجری و سنگی دارد و شیروانی قرمز رنگ پشت بام این بنا محسوب می شود.

به استناد تاریخ در بدو ساخت این کلیسا آتشکده بوده و بعد از پذیرفتن دین مسیح به کلیسا تبدیل شده است. در این کلیسا به دلیل اعتقادات خاص آشوریان خبری از نقاشی های زیبا و پرتره های مذهبی و حواریون نیست. اما بنای کلیسا در عین سادگی زیباست و قصه های مگوی بسیار دارد. در بدو رسیدن با درب کوتاهی روبرو خواهید شد که برای ورود برای حتما باید با حالت خمیده وارد شوید. به دلیل هجوم دشمنان به خانه ها با اسب و ابزار جنگی برای در امان ماندن و حفظ حرمت کلیسا درب های کلیسا را با ارتفاعی کوتاه می ساختند.

کلیسای ننه مریم که یکی از جاهای دیدنی ارومیه است، دارای دالان های تنگ و کوتاه است. ورود به محراب کلیسا فقط برای کشیش ها آن هم در روزهایی مشخص امکان پذیر است. چندین مقبره متعلق به روحانیان مسیحی، اجاق دیواری برای پخت نان مقدس و در کنار آن حوضچه ای سنگی برای غسل تعمید کودکان تعبیه شده است.

کلیسای ننه مریم ارومیه

دریاچه مارمیشو

اگر در فهرست جاهای دیدنی ارومیه در جستجوی منطقه ای آرام و پر از آرامش هستید؛ دریاچه مارمیشو بهترین انتخاب شما می تواند باشد. برای دیدن این دریاچه  باید حدود 45 کیلومتر از ارومیه فاصله بگیرید. دریاچه مارمیشیو در نزدیکی مرز میان ترکیه و ایران قرار دارد.

محیط اطراف دریاچه، درختان زیبای گردو، بلوط، صنوبر و موسیقی آرام آب  شما را بر آن می دارد تا خودرو خود در سایه سار درختی زیبا پارک کنید و درکنار دریاچه چادر بزنید. اگر اهل ماهیگیری هستید؛ اینجا همان جایی است که باید قلاب در آب بیندازید اگر شانس با شما یار باشد قزل آلای خوشمزه ای را نیز می توانید صید کنید و ترتیب یک ناهار خوشمزه را بدهید.

دریاچه مارمیشو

برج سه گنبد

برج سه گنبد یکی دیگر از جاهای دیدنی ارومیه متعلق به دوران سلجوقیان است. سه گنبد برجی مدور، ایستاده و پابرجا در دل شهر ارومیه است. برای دیدن این بنای تاریخی باید به خیابان جانبازان (استاد برزگر) بروید. در بدو رسیدن برجی مدور را در محوطه ای زیبا خواهید دید. اطراف برج محوطه سازی زیبایی دارد و حریم ایجاد شده این برج را از بخش مسکونی جدا کرده تا به این ترتیب از آسیب های احتمالی حفظ گردد.

سه گنبد برجی بدون رنگ، کاشی و نقاشی است و از سنگ و آجر قهوه ای روشن ساخته شده است. این برج دو طبقه است و دو درب ورودی دارد. در بخش ورودی سه کتیبه به خط کوفی و مقرنس کاری کوچکی را خواهید دید. درب ورودی اول که اکنون پشت پله فلزی متصل به برج قرار دارد شما را به سمت سرداب یا دخمه بنا هدایت می کند این بخش از بنا در واقع محل دفن امرا و بزرگان بوده و سقفی قوسی شکل و آجری دارد. این بخش از بنا دو دریچه دارد (دریچه تیراندازی) که نور بنا را نیز تامین می کند. طبقه دوم برج عبادتگاه یا شیون گاه است. علت اطلاق سه گنبد به این بنا هنوز به طور قطع مشخص نیست.

پیست اسکی خوشاکو

اگر جزو طرفداران تفریح اسکی هستید و زمستان راهی ارومیه شدید حتما سری به پیست خوشاکو بزنید. این پیست در 30 کیلومتری غرب ارومیه و در منطقه راژان-روستای خوشاکو قرار دارد. اگر اسکی و تجهیزات لازم را ندارید می توانید در پیست لوازم مورد نیاز را اجاره کنید. تله سیژ، هتل، رستوران و سرویس بهداشتی نیز از دیگر امکانات پیست خوشاکو است.

بازار سنتی

مگر می شود به ارومیه رفت و به بازار تاریخی و سنتی این شهر سری نزد؟ بازار سنتی یکی از جاهای دیدنی ارومیه است که توصیه می کنیم برای دیدنش برنامه ریزی نمایید. وجود بازارهای سنتی نشان از سرزندگی یک شهر دارد. با بازدید از این بازار در واقع به روزگار صفویه پا خواهید گذاشت. این بازار تاریخی در حد فاصل خیابان های عسکر آبادی، امام، مهاباد و اقبال قرار دارد. به محض ورود به بازار بوی انواع ادویه، صدای چکش بر ظروف مسی، هیاهوی بازاریان و مشتریان و … توجهتان را جلب خواهد کرد.

با بازدید از این بازار با یک تیر دو نشان خواهید زد علاوه بر خرید با قیمتی مناسب یک بنای تاریخی را هم خواهید دید.گرچه بازار سنتی تبریز بنایی ساده و آجری دارد و دارای تزیینات هنری نیست اما در عین سادگی زیباست. این بنا مستطیل شکل است و دارای طاق ها، گنبد ها، راسته ها و چهار سوهاست. از بخش های جذاب و تاریخی این مسجد می توان به حمام قراچه، حمام تجلی ،حمام قائم و کنیسه یهودیان اشاره کرد.

بازار ارومیه

مسجد جامع

مابین خیابان اقبال و مجموعه بازار قدیمی شهر یکی دیگر از جاهای دیدنی ارومیه قرار دارد. مسجد جامع ارومیه یادگاری تماشایی از دوره های سلجوقی و ایلخانی است.در ورودی مسجد مقرنس به زیبایی هر چه تمام به دست معماران ایرانی انجام شده است. مسجد جامع، شبستان گنبددار و زیبایی دارد که به گچ بری نفیسی مزین است. این گچ بری در دوره ایلخانی با هنرمندی هر چه تمام انجام شده است.

در شبستان مسجد ستون های قطور روی پایه هایی مستحکم بنا شده است. اما ستون های سمت راست شبستان متاسفانه حالتی کج و خمیده پیدا کرده اند. علت خمیدگی ستون های سمت راست شبستان به یک سو قطع چوبی است که به صورت هلالی ستون ها را دو به دو به هم متصل نموده بود. با قطع این چوب ها ستون ها متاسفانه کج شدند. کتیبه های زیبا با خطوط نسخ سفید و کوفی، سقف قوسی شکل، پنجره های چوبی نیز از دیگر دارایی های این مسجد است. جالب است بدانید؛ این مسجد آجری دارای حداقل تزیینات شامل کاشی کاری، رنگ و نقاشی های زیباست.

مسجد جامع ارومیه

موزه مردم شناسی

موزه ارومیه موزه ای که شما را به گذشته های دور و نزدیک در سرزمینی زیبا می برد و یکی از تاریخی ترین جاهای دیدنی ارومیه به شمار می رود. این موزه در میدان انقلاب ارومیه قرار دارد. قبل از هر چیز در بدو رسیدن ساختمان زیبای موزه نظرتان را جلب خواهد کرد. ساختمانی دو طبقه با ورودی زیبا و پنجرههای چوبی که شکوهی خاص دارد. این ساختمان در زمان پهلوی اول کاربری نظامی داشته است.

پس از ورود به موزه تالار بزرگ اشیای باستانی مقابلتان قرار خواهد گرفت. در تالار کوچکتر، موزه مردم شناسی قرار دارد. اشیای باستانی و تاریخی زیبای مجموعه تا ساعتی شما را غرق در ادوار گذشته خواهد کرد. سه کتیبه بزرگ سنگی به خط میخی اورارتومی (اورارتومی تمدنی در عصر آهن) از دارایی های این موزه زیباست. برای آشنایی با فرهنگ و تمدن ارومیه حتما سری به این موزه زیبا بزنید. اشیای به جای مانده خود تاریخ مصوری است که قصه های بسیار دارد.

دهکده ساحلی چی چست

از دیگر جاهای دیدنی ارومیه دهکده ساحلی چی چست است. این دهکده تفریحی در فاصله 18 کیلومتری از شهر ارومیه قرار دارد. این مجموعه شامل تفریحاتی همچون محوطه بازی کودکان، سایت پرواز، پیست رالی، کارتینگ و اتومبیل رانی است. در این مجموعه می توانید به پینگ پنگ، فوتبال دستی و آیس هاکی نیز بپردازید. لازم به ذکر است؛ این مجموعه یک هتل سه ستاره، کافی شاپ، رستوران و کافه سنتی نیز دارد.

دهکده ساحلی چی چست

مدرسه تاریخی هدایت

مدرسه تاریخی هدایت بنایی به جا مانده از اواخر دوره قاجار است. برای دیدن این خانه زیبا باید به خیابان امام و کوچه امیر نظمی بروید. این بنا در سال 1302 توسط شهریار خان پی ریزی شده و حدود 5 سال ساخت آن به طول انجامیده است. این بنا در ابتدای ساخت به عنوان خانه اشرافی مورد استفاده قرار می گرفته است. پس از آن با تغییر کاربری به مدرسه (مدرسه هدایت) برای این منظور استفاده می شده است.

مدرسه هدایت حیاط مصفایی دارد و حوض مدور در میانه آن به زیبایی خودنمایی می کند. این مجموعه دارای دو حیاط بیرونی و اندرونی است. شاه نشین بزرگ مدرسه با چشم اندازی به حیاط اندرونی از بخش های مهم مجموعه به شمار می آید. سردرهای ورودی زیبا، رعیت نشین، طاق های قوسی، ستون های آجری، ارسی (پنجره های چوبی) و کاشی های هفت رنگ از زیبایی های این مجموعه به شمار می آیند. در کنار مدرسه هدایت، مسجد مناره نیز قرار دارد که می توانید بازدید نمایید.

به پایان معرفی جاهای دیدنی ارومیه رسیدیم. اما باید گفت جاهای دیدنی ارومیه به این فهرست ختم نمی شود. از دیگر جاهای دیدنی این شهر می توان به دریاچه دالامپر، روستای بند، ساختمان شهرداری، کلیسای مارگیز، مسجد سردار، خانه انصاری، غار تمتمان، یخچال دو قوز پله، گوی تپه، مدرسه تارخی 22 بهمن، قلعه هولاکوخان، آبشار شلمکان، قلعه بردوک، ییلاق سیلوانا، چشمه آب معدنی کوه زنببیل، چشمه آبگرم هفت آباد، دره قاسملو، آبشار سوله دو کل، کلیسای سیر، قلعه دم دم، سد شهر چای، حمام تاریخی شیخ سلماس، مقبره سید صدرالدین (وزیر شاه اسماعیل صفوی) و…. اشاره کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. ارومیه قلب آذربایجان ♥️
    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان ، دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر تبریز شهر شهیدان باکری ها و امینی ها و ملا حسنی ها ، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، میلاد عبادی پور و حضرت پور، شهر عاشیق های آذربایجان ، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید ❤
    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ♥️
    به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید ❤
    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم ♥️
    یاشاسین ایران
    یاشاسین آذربایجان
    یاشاسین ارومیه

    ارومیه قلب ابدی آذربایجان ❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا