ایرانگردیتبریز

 کوه آلاداغ لار، مرکبی هفت رنگ در تبریز

همیشه و هر جا شنیده ایم که تبریز سراسر زیبایی است.  کوه آلاداغ لار یکی از هزار زیبایی این شهر به حساب می آید که تا آن را با چشمان خود نبینید، شکوه و عظمتش را باور نخواهید کرد. این کوه در کنار رودها، غارها، دره ها، چشمه ها، جنگل ها و هزاران زیبایی دیگری که در تبریز وجود دارد، دلیلی محکم محسوب می شود که شما حتماً خودتان را برای تماشای آن به تبریز برسانید. در اصل آذربایجان شرقی سراسر زیبایی است و مانند سایر شهرهای ایران قادر است که شما را به خوبی شگفت زده کند. برای سفر به تبریز رزرو هتل را برای چند روز فراموش نکنید تا جایی امن برای استراحت داشته باشید.

 کوه آلاداغ لار، برای تراپی با رنگ ها

کوه های آلاداغ لار در تبریز قرار دارد و تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی است. این منطقه به دلیل آب و هوای خاصی که دارد و جغرافیای مخصوصش، یکی از خوش آب و هواترین مناطق ایران خصوصاً در فصل تابستان است. منطقه ای که با دریاچه ها و کوه های آتشفشانی زیادی پوشیده شده که شاید وجود آن ها را باور نکنید.

در مسیر خود برای رسیدن به شهر تبریز همین که از زنجان عبور کردید، با تصویری کمتر دیده شده از کوه ها در مقابل خود روبرو هستید. کوه هایی که مانند یک جعبه مداد رنگی از رنگ های سبز و زرد و آبی و قرمز و طیف های مختلف آن ها تشکیل شده اند. حتی تصور کردن این شگفتی غیر ممکن است، چه برسد به دیدن و لمس کردن آن!

بله، شما با یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های آذربایجان شرقی و تبریز روبرو هستید. البته به هیچ عنوان این کوه ها را با رشته کوه مشابهی به همین نام در ترکیه، اشتباه نگیرید. همین حالا یکی از هتل های تبریز را رزرو کرده و حرکت کنید.

آدرس از سمت آذربایجان شرقی: آذربایجان شرقی، 25 کیلومتری شمال شرق شهر تبریز، مسیر تبریز-اهر

آدرس از سمت زنجان: زنجان، محدوده شهرستان های زنجان و ماه نشان

کوه های آلاداغ لار

رنگ های آلاداغ لار؛ از موقعیت تا رویا

شاید در نگاه اول تصور کنید که این رنگ ها در کوه آلاداغ لار واقعی نیستند. واقعیت این است که وقتی در مقابل این کوه قرار می گیرید، متوجه می شوید که همه چیز فراتر از واقعیت است. دقیقا مانند این کوه های رنگی در نقاط دیگری از جهان وجود دارد که نام آن کوه های ژئوپارک ژانکی است و در کشور چین قرار دارد. همچنین کوه های آسان گیت در کشور پرو هم شبیه این کوه رنگی است.

علت بروز این کوه های رنگی در کشور چین وجود فشردگی چند میلیون ساله ای است که باعث شده تا مواد معدنی مانند آهن و مس و روی و ماسه سنگ ها اکسید شوند. احتمالاً همین موضوع نیز در کشور ما رخ داده و باعث شده تا کوه های رنگارنگ آلاداغ لار در تبریز شکل بگیرند. قدمت این کوه ها به 15 میلیون سال پیش برمی گردد. البته گردشگران و مسافران داخلی و خارجی فراوانی از وجود این جاذبه بی خبر هستند. اما همین که تصمیم می گیرند به سمت تبریز حرکت کنند با صحنه عجیبی روبرو می شوند. کوهی از ادویه جات رنگارنگ که در مقابل چشمان حیرت زده آن ها قد علم کرده است. اگر دوست دارید هنگام سفر به تبریز در هتلی با معماری متفاوت اقامت داشته باشید، می توانید هتل صخره ای لاله کندوان را از سیتا تریپ رزرو کنید.

 

در مسیر کوه های آلاداغ لار

برای رسیدن به کوه های آلاداغ لار شما می توانید از دو منطقه جدا دسترسی متفاوتی داشته باشید. منطقه اول ماه  نشان استان زنجان است و درست در میانه استان آذربایجان شرقی، شما این کوه را مشاهده خواهید کرد.

مسیر دوم از سمت شمال تبریز و جاده اهر است. جالب است که بدانید این کوه ها منطقه وسیعی را به خود اختصاص داده اند و در زمینی به وسعت ۷۰ کیلومتر مربع گسترش یافته اند. به همین دلیل شما از نقاط متعدد و مختلف هر دو استان زنجان و آذربایجان شرقی می توانید آن ها را مشاهده کنید.

در ادامه باید بدانید که آلاداغ لار تقریباً از ۲۵ کیلومتری جهت شمال شرقی تبریز یعنی حوالی شهرستان خواجه آغاز شده و در انتها تا منطقه اهر ادامه پیدا می کند. این کوه در مسیر تبریز-اهر کاملاً قابل مشاهده است.

همچنین قسمت هایی از این کوه تا سمت جنوب شرقی تبریز ادامه پیدا کرده است و شما در زمان رانندگی در جاده میانه-تبریز و همینطور اتوبان زنجان-تبریز می توانید این کوه را به وضوح مشاهده کنید. اگر از سمت تهران و یا قزوین و زنجان هم به سمت تبریز حرکت کردید، در طول مسیر خود می توانید کوه  های آلاداغ لار را تماشا کنید.

البته بخش اعظمی از این کوه در استان زنجان و در حوزه استحفاظی شهرستان ماه نشان واقع شده است. به عبارتی شما در اطراف شهرستان ماه نشان در هر دو سمت جاده می توانید از دیدن کوه های رنگین کمانی آلا داغ لار که به میزبانی از شما منتظرند، لذت ببرید.

کوه آلاداغ لار تبریز

تفریحات در منطقه کوه های آلا داغ لار

منطقه کوه های آلاداغ لار مکانی مناسب برای استراحت و توقفی کوتاه و همینطور برپا کردن بساط یک پیک نیک جذاب در کنار دوستان و خانواده محسوب می شود. ضمن اینکه شما می توانید در این منطقه در سکوت و آرامش کامل پیاده روی کرده و از دیدنی های اطراف خود لذت ببرید. جالب است که بدانید چند دقیقه که از زمان پیاده روی شما گذشت، ذهنتان بر اساس دیده ها و پردازش آن ها، تصور می کند که شما بر روی کره مریخ در حال قدم زدن هستید. فیلم گرفتن، عکاسی کردن و گشت و گذار در روستاهایی که در میان فراز و نشیب و لا به لای کوه های آلا داغ لار پنهان شده اند، از دیگر تفریحات این منطقه است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در میان این کوه آبراهه هایی هم وجود دارد که انعکاسی رنگارنگ از آسمان و لایه های رنگی کوه را می توانید در آن ها مشاهده کنید. جالب اینجاست که آبی موجود در این آبراهه ها، جریانی ملایم داشته و بیش از اندازه زلال و شفاف است.

هچنین کشف روستاهای پنهان شده در لایه های میانی این کوه، به قدری جذاب است که ساعت ها شما را سرگرم می کند. شاید ندانید که اهالی این روستاها برای ساختن خانه های خود از خاک کوه آلاداغ لار استفاده می کنند. به همین دلیل جداره ها و دیواره های خانه های آن ها، سراسر رنگارنگ و رنگین کمانی است.

آلا داغ لار بارانی

بد نیست بدانید که در میان کوه های آلا داغ لار تپه های رُسی هم وجود دارد که رنگ های آن ها نیز مانند رنگ های این کوه از سبز، قرمز، زرد، نارنجی، قهوه ای و سفید تشکیل شده است. نکته جالب این است که بعد از بارندگی تمام خاک این منطقه خیس می شود و تصویری کاملاً متفاوت نسبت به چیزی که پیش تر مشاهده کرده اید را در مقابل چشمان شما به نمایش می گذارد. جالب تر آن است که بدانید این شگفتی دقیقاً از نزدیکی منطقه میانه شروع شده و در تمام طول مسیر اهر به سمت تبریز، شما را همراهی خواهد کرد.

آلاداغ لار بارانی

بهترین زمان برای بازدید از آلاداغ لار

منطقه آلاداغ لار در ۴ فصل سال، زیبایی خود را دارد. به همین دلیل شما هر زمانی که تصمیم بگیرید خود را به این منطقه برسانید، می توانید از زاویه ای متفاوت نسبت به گذشته، این کوه رنگارنگ و مناطق اطراف آن را مشاهده کنید.

البته یکی از رسوم مردم ماه نشان در عید نوروز این است که خانه های خود را با خاک های رنگارنگ منطقه تزیین می کنند. به همین دلیل اگر در فصل بهار و عید نوروز به این منطقه سفر کردید، می توانید از دیدن و شرکت کردن در آداب و رسوم مردم این منطقه نیز لذت ببرید.

کوه های سر به آسمان ساییده آلاداغ لار در بهار با ظاهری متفاوت از تابستان شما را شگفت زده می کنند. ضمن اینکه این کوه ها در زیر پرتوهای درخشان نور خورشید تابستان، چهره ای متفاوت نسبت به پاییز دارند. اما اگر بخواهیم جانب انصاف را رعایت کنیم، باید بگوییم که پاییز بارانی، رنگ این کوه ها را جلا می بخشد و زمستان برفی هم آن ها را برای جلوه گری دوباره در فصل بهار آماده می کنند.

به همین دلیل است که واقعاً نمی توان گفت کدام فصل زیباترین و مناسب ترین فصل برای سفر به منطقه آلاداغ لار است.

آلاداغ لار برای روزهای سیاه و سفید زندگی

طبیعت همیشه راه های متفاوتی برای شگفت زده کردن انسان دارد. سبزی درختان، آبی رودها و دریاچه ها و دریاها، رنگارنگی گل ها در مراتع و دشت ها و کوه هایی که در هر منطقه با رنگی منحصر به فرد و خاکی متفاوت شما را غافلگیر می کنند. این هنر طبیعت است که در هر لحظه با ظاهری متفاوت در مقابل انسان ظاهر شود و او را شگفت زده کند. در هر حال اگر تصمیم گرفتید که به تبریز و آذربایجان شرقی سفر کنید، حتماً مسیری را در پیش بگیرید که شما را از میان بستر رنگارنگ کوه آلاداغ لار عبور دهد. مطمئن باشید که این شگفتی را تا آخر عمر خود فراموش نخواهید کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا