آذربایجان غربیایرانگردی

دریاچه نئور؛ دریاچه آب های نیلی اردبیل

دریاچه نئور اردبیل یکی از بکرترین و زیباترین مناطق اردبیل به حساب می آید که فاصله اندکی تا خلخال و اردبیل دارد و البته نسبت به سایر مناطق طبیعی و زیبای اردبیل نیز کمتر شناخته شده است. دریاچه ای که در دامنه کوه های سر به آسمان ساییده تالش قرار گرفته و به دلیل آب و هوای بی نظیر و مطبوعی که دارد، در تمام روزهای سال خصوصاً بهار و تابستان بسیار دیدنی است. برای اینکه بتوانید سر صبر و حوصله از این دریاچه دیدن کنید و به سایر جاهای تفریحی و دیدنی اردبیل بروید به رزرو هتل نیاز دارید.

دیدن این دریاچه را در فصل های پاییز و زمستان به هیچ عنوان به شما توصیه نمی کنیم. سرمای این منطقه در ۶ ماه دوم سال استخوان سوز است. ما در این مطلب از سیتا تریپ قصد داریم تا شما را از تمام زوایا بیشتر با این دریاچه خاص و محیط اطراف آن آشنا کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

دریاچه نئور، طبیعتی بکر مانند بهشت

دریاچه نئور را اگر بشناسید، پای ثابت سفرهای شما به اردبیل خواهد شد. این دریاچه فاصله میان استان های اردبیل و گیلان را پر کرده و دقیقاً نزدیک به جاده اسالم به سمت خلخال واقع شده است. دریاچه ای که از دو بخش جدا تشکیل شده و با شروع فصل بهار و گرم شدن هوا بواسطه آب شدن برف های کوهستان این دو قسمت کاملاً مجزا، به یکدیگر پیوند خورده و یکی می شوند. بد نیست بدانید که عمق این دریاچه در مناطق مختلف آن بین ۵ متر تا ۱۳ متر متغیر است. همچنین کوچک ترین بخش این دریاچه ۴۰ هکتار و بزرگ ترین بخش آن ۱۸۰ هکتار مساحت دارند.

این دریاچه تحت عنوان یک منطقه محافظت شده زیر نظر مستقیم سازمان محیط زیست کشور اداره می شود و به لحاظ اقلیمی و اکوسیستم محیطی، به شدت اهمیت دارد. گونه های متعدد گیاهی و دارویی در اطراف این دریاچه به شدت دیده می شود که کارشناسان و متخصصان را حیرت زده کرده است. تقریباً 70 نوع گونه مختلف دارویی و گیاهی در اطراف این دریاچه مشاهده شده است که خاکشیر، آلاله، بابونه، کنگر و شبدر از گیاهان مشاهده شده در این منطقه هستند. ضمن اینکه ۹۰ گونه مختلف از جانوران نیز در این منطقه ساکن هستند. مانند حیوانات اهلی مثل گاو و گوسفند و حیوانات و پرندگان وحشی مانند راسو، خرس، انواع خفاش، اسب و غیره.

نکته جالبی که باید در مورد دریاچه نئور بدانید این است که این منطقه شدیدا خوش آب و هوا و سرسبز است و بر همین اساس گردشگران و طبیعت دوستان هر ساله در فصول بهار و تابستان، بیشتر از پاییز و زمستان به ملاقات زیبایی های این دریاچه می روند. جالب است که بدانید محیط اطراف این دریاچه سکونتگاهی خوش آب و هوا و ییلاقی برای عشایر منطقه به حساب می آید.

دریاچه نئور

دسترسی به دریاچه نیلی نئور

پس از رزرو یکی از هتل های اردبیل و مقداری استراحت می توانید برای دیدن این دریاچه راهی شوید. برای دسترسی به دریاچه نئور اردبیل شما ابتدا باید به اردبیل رفته و دقیقاً در میانه راه جاده اردبیل به سمت خلخال مسیر خود را ادامه دهید. اگر مسیر شما از شهر تهران یا دیگر شهرهای خارج از آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی به سمت نئور بود، اول باید به سمت زنجان رفته و سپس خود را به مسیر اصلی جنوب به سمت شمال در جاده خلخال به اردبیل برسانید. ۴۰ کیلومتر که از اردبیل فاصله گرفتید، به روستایی به نام “بودا لالو” خواهید رسید.

مقابل این روستا جاده ای پرپیچ و خم در سمت شرق جاده اردبیل به خلخال وجود دارد که در انتها شما را به دریاچه نئور و همینطور روستاهای اطراف آن می رساند. همچنین در مسیر رسیدن به این دریاچه از روستای “عباس آباد” نیز عبور خواهید کرد.

در عین حال اگر مسیر شما از سمت گیلان به سمت این دریاچه بود، باید خود را به نزدیکی جنگل های لیسار و همینطور ییلاق سوباتان برسانید. سپس مسیر پر پیچ و خم غرب سوباتان را رد کنید و بعد از آن به دریاچه نئور برسید. جاده ای که شما را به این دریاچه می رساند، یک جاده کاملا کوهستانی است که از زیباترین جاده های شمال غرب ایران به حساب می آید.

آدرس: مرز بین اردبیل و گیلان، 40 کیلومتری در جنوب شرق اردبیل.

بهترین زمان برای سفر به دریاچه نئور اردبیل     

برای سفر به این دریاچه و لذت بردن از موهبت های طبیعی آن بهترین فصل و بهترین زمان، تابستان است. این دریاچه در محیطی کاملاً کوهستانی و سرد قرار گرفته که در بیشتر روزهای سال خصوصاً ۶ ماه دوم، بارندگی فراوانی دارد؛ به همین دلیل سطح آب دریاچه همیشه بالا است. ضمن اینکه این منطقه زمستان و پاییز بسیار سردی دارد که سفر به آن در شش ماه دوم سال بدون لباس گرم و مناسب ممکن نیست.

ولی اگر فصل های بهار خصوصاً تابستان را برای سفر به این منطقه انتخاب کردید، باید خود را برای رویارویی با زیباترین مناظر طبیعت آماده کنید. هوا خنک و مطبوع است و رایحه و عطر گل های رنگارنگ در دشت های اطراف دریاچه لحظه ای شما را رها نمی کند. بد نیست بدانید که هوای اطراف این دریاچه در زمستان از ۲۵ درجه بالای صفر بیشتر نخواهد شد.

دریاچه ی نئور

تفریحات در منطقه دریاچه نئور

در اطراف دریاچه نئور اردبیل پیاده روی کردن و قدم زدن در میان دشت های معطر از گیاهان دارویی اولین تفریح و سرگرمی منطقه محسوب می شود. همچنین عکاسی کردن و به نظاره نشستن این همه عظمت و زیبایی از دیگر تفریحات منطقه دریاچه نئور است. البته اگر در زمستان عازم این منطقه شدید و اگر عاشق تفریجات زمستانی هم هستید، پس باید بدانید که در فصل زمستان سطح آب روی دریاچه یخ می بندد و تا عمق ۸۰ سانتی متری، محیطی طبیعی و ایمن را برای اسکی شما فراهم می کند.

در ادامه تفریحات دیگری را که در اطراف این دریاچه می توانید انجام دهید، به شما معرفی خواهیم کرد.

کوهنوردی

کوهنوردی کردن در کوه های اطراف این دریاچه، چشم اندازهای کمتر دیده شده از دریای خزر و جنگل های سرسبز شمال کشور را در مقابل شما قرار می دهد. تصاویری که همانند آن را در هیچ کجای ایران نمی توانید مشاهده کنید. از جمله معروف ترین قله هایی که در این مسیر می توانید به آن صعود کنید، قله “بغروداغ” است که در سمت شمال دریاچه قرار دارد و ارتفاع آن ۳۲۰۰ متر است.

دوچرخه سواری، اسب سواری و قایقرانی

همچنین در فضای سرسبز اطراف دریاچه می توانید دوچرخه سواری کنید که در فصل بهار و تابستان یکی از تفریحات خاص این منطقه به حساب می آید. علاوه بر دوچرخه سواری از اسب سواری کردن در مراتع اطراف این دریاچه نیز غافل نشوید. بر روی سطح دریاچه قایق های بادی هم برای عاشقان قایقرانی مستقر شده اند.

شنا کردن

دقت کنید که آب دریاچه نئور اصلاً برای شنا کردن مناسب نبوده و بالا بودن سطح گل و لای در برخی از قسمت ها موجب می شود که حالتی باتلاقی به خود بگیرند. به همین دلیل در برخی از نقاط این دریاچه شنا کردن کاملاً ممنوع است. ضمناً اگر به تماشای پرندگان مهاجر هم علاقه دارید، پس این منطقه و تماشای این پرندگان بسیار لذت بخش است. البته همانطور که گفتیم این منطقه محافظت شده و شکار ممنوع در آن ممنوع است چون مأمن اصلی برای حضور این پرندگان به حساب می آید.

ماهی گیری

تفریح دیگری که انجام آن در آب های این دریاچه مجاز بوده، ماهیگیری است. ماهیگیری نیز از دیگر سرگرمی های این منطقه به حساب می آید که چون آب دریاچه شیرین است، شما می توانید ماهی هایی مانند قزل آلا و گاماروس را از این دریاچه صید کنید.

ماهیگیری در دریاچه نئور

امکانات مستقر شده در اطراف دریاچه نئور اردبیل

جالب است که بدانید محیط اطراف دریاچه نئور بکر و دست نخورده است. اما امکاناتی کوچک نیز برای رفاه حال گردشگران و طبیعت دوستان در محیط اطراف آن درنظر گرفته شده است. برای مثال چند سکو برای برپایی کمپ و استقرار یافتن چند بوفه کوچک برای عرضه اجناس محدود و ضروری و همینطور چند سرویس بهداشتی، در محیط اطراف این دریاچه تعبیه داده شده اند تا شما در زمان سفر به این منطقه با مشکل جدی مواجه نشوید.

البته اگر یک طبیعت گرد حرفه ای باشید، می دانید که برای گذران اوقات خود به بهترین شکل ممکن در دل طبیعت، نیاز به تجهیزات و لوازم ضروری دارید که باید آن ها را با خود همراه کنید. اگر تصمیم گرفتید که شب را در این منطقه کمپ بزنید و بمانید، باید بدانید که این منطقه به دلیل کوهستانی بودن حتی در تابستان نیز شب های سردی دارد. بنابراین لباس و تجهیزات گرم در دسته اول وسایل ضروری شما قرار می گیرند.

کیسه خواب، پتو و البسه گرم، چادر، زیرانداز و بادگیر در کنار آب و غذا به اندازه کافی، از دیگر ملزومات شما برای گذران یک روز کامل در کنار دریاچه نئور هستند. ضمن اینکه این منطقه امنیت بالایی دارد و به همین دلیل گردشگران زیادی تصمیم می گیرند تا کمپ خود را در محیط این منطقه برپا کنند و شب را در محیط بکر این ناحیه به صبح برسانند. البته چون این دریاچه تا اردبیل 1 ساعت و 10 دقیقه بیشاتر فاصله ندارد، بهتر است یک اقامتگاه رزرو کرده تا مکانی امن برای استراحت داشته باشید. پیشنهاد ما به شما رزرو هتل یاکاموز اردبیل است.

دیدنی ها در اطراف دریاچه

از جمله دیدنی های اطراف این دریاچه می توان به ییلاق سوباتان اشاره کرد که  در فاصله ۲۰ کیلومتری و در جهت جنوب شرق دریاچه قرار دارد. همچنین دامنه کوه های قد برافراشته تالش که حامل دشت هایی وسیع از گل های رنگارنگ و چشمه های آب هستند هم از دیگر دیدنی های اطراف این دریاچه به شمار می آیند. آبشار ورزان هم که در جوار رودخانه ورزان قرار دارد، جاذبه دیگر در اطراف این دریاچه است. جالب است که بدانید رودخانه ورزان از رودخانه ای به نام لیسار سرچشمه می گیرد که در انتها به آبشار ورزان منتهی می شود.

دریاچه نئور در اردبیل

سفری به عمق زیبایی دریاچه نئور

دریاچه نئور در اردبیل مانند سایر زیبایی های طبیعی در دیگر شهرهای ایران زیبا و توصیف ناپذیر است. دیدن این دریاچه و حضور یک ساعته تا یک روزه در محیط اطراف آن تجربه ای غیرقابل توصیف و تکرار نشدنی خواهد بود. توصیه می کنیم که برای داشتن یک سفر هیجان انگیز به همراه خاطراتی ماندگار، دریاچه نئور اردبیل را به عنوان یکی از مقاصد خود انتخاب کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا