آستاراجاذبه های گردشگری آستارادانستنی های آستاراگیلانمکان های تفریحی

لیست کامل جاهای دیدنی آستارا

آستارا شهری تماشایی در غربی ترین نقطه دریای خزر است. سرزمینی که با آب و جنگل پیوندی دیرینه دارد. شهری با سقف های سفالین؛ که بوی سفال های باران خورده اش به شما حال و هوایی دیگر می بخشد. صحبت از نقطه ای از ایران زیباست که بی تردید حیران زیبایی هایش خواهید شد. جاهای دیدنی آستارا این سرزمین سبز شمالی کم نیست. اگر می خواهید مسافر جاده اش شوید و در جستجوی جاهای دیدنی این شهر هستید؛ مطالعه این مطلب را از دست ندهید در سفر به آستارا حتما به کارتان خواهد آمد. پس با ما همراه باشید.

همین حالا رزرو کنید:         هتل های آستارا                  هتل اسپیناس آستارا               هتل افرا آستارا

جاهای دیدنی آستارا

برای نوشتن فهرستی از جاهای دیدنی آستارا براستی از کجا باید شروع کرد؟ از رودخانه ها، آبشارها، تالاب ها یا جنگل ها؟ از کدام نقطه این خطه تماشایی بگوییم حق مطلب را راجع به این شهر زیبا ادا کرده ایم؟ به واقع باید گفت گرچه این شهر بی نصیب از آثار تاریخی نیست؛ اما آستارا بخش مهمی از زیبایی  هایش را مرهون طبیعت بی بدیلش است. برای شروع معرفی جاهای دیدنی آستارا از گردنه حیران برایتان خواهیم گفت. جاده ای که خود یک جاذبه محسوب می شود.

گردنه حیران

گردنه حیران گردنه ای به غایت تماشایی است و همانطور که ذکر شد؛ جزو جاهای دیدنی آستارا محسوب می شود. حیران در زبان بومی تالشی به معنای ابر زار یا مه آلود است. باید گفت این گردنه در اکثر فصل های سال مه آلود است. اگر تصور شما این است که این گردنه فقط برای عبور و رسیدن به اردبیل است کاملا در اشتباه هستید. با حضور در گردنه حیران در واقع پا به یک نقطه از جغرافیای شمالی گذاشته اید که دیدنی هایش شما را شگفت زده خواهد کرد. گردنه حیران از یک سو به دره ای زیبا و از یک سو به جنگل منتهی می شود. اگر اهل تفریحات هیجان انگیز و جذاب هستید دهکده گردشگری حیران مناسب شما خواهد بود. تله کابین این دهکده شما را بر فراز زیبایی ها و طبیعت سبز گردنه حیران خواهد برد و در نهایت وارد جنگل های زیبای فندقلو خواهید شد. اگر در خرداد ماه راهی این منطقه شوید در جنگل های فندقلو با دشتی از گل های بابونه روبرو خواهید شد. شما می توانید با رزرو هتل های نزدیک گردنه حیران لذت سفر خود را چندین برابر کنید.

اگر ترسی از ارتفاع ندارید و می خواهید یک تفریح جذاب را تجربه کنید زیپ لاین دهکده را حتما امتحان کنید. سورتمه سواری و کارتینگ نیز از دیگر تفریحات این دهکده است. اگر در سفر به این منطقه ترجیح دادید که شب را بمانید می توانید با اجاره خانه های روستایی در روستاهای حیران، کشفی یا مِشِند تجربه یک روستاگردی را نیز داشته باشید. علاوه بر این پارک جنگلی بی بی یانلو با قرارگیری در ابتدای گردنه حیران مکانی مناسب برای برپایی کمپ و استراحتی کوتاه است. جاهای دیدنی آستارا در گردنه حیران به اینجا ختم نمی شود در سفر به گردنه حیران می توانید از آبگرم علی داشی، آبشار موتالان، طبیعت روستای آق چای، چشمه ساری بولاغ و ییلاق بامبو نیز دیدن نمایید.

گردنه حیران

بازار بزرگ ساحلی آستارا

یکی از مهمترین بازارهای تجاری استان گیلان بازار ساحلی آستارا است. برای خرید از این بازار باید به بلوار بسیج و خیابان ملت بروید. بازار ساحلی آستارا در قدیم مرکز فروش اجناس روسی بوده اما اکنون تنوع بیشتری از اجناس را در این بازار مشاهده خواهید کرد. افراد بومی به این بازار بساط می گویند. باید گفت گرچه این بازار محلی برای خرید است اما از جاهای دیدنی آستارا نیز محسوب می شود. بازار بنایی سنتی و بامی سفالین دارد. در نزدیکی بازار “بهشت کاکتوس ها” قرار دارد. باغی زیبا مملو از کاکتوس های متنوع که می توانید بعد از خرید از بازار ساحلی سری نیز به بهشت کاکتوس ها بزنید. شما می توانید با رزرو هتل های نزدیک بازار ساحلی آستارا به راحتی در رفت و آمد باشید.

بازار بزرگ ساحلی آستارا

آبشار لاتون

آبشار لاتون یکی از شگفتی های طبیعت در میان جنگلی زیباست و یکی از جاهای دیدنی آستارا محسوب می شود. نام محلی این آبشار “بارزاو” است. لاتون از کوه اسپیناس سرچشمه می گیرد و به رودخانه لوندیل می ریزد. برای دیدن آبشار لاتون باید به روستای کوته کومه در نزدیکی شهر لوندیل بروید باید گفت مسیر رسیدن به این آبشار چندان ساده نیست بنابراین حتما با یک بلدِ مسیر راهی این آبشار شوید. در مسیر پیش رو رودخانه و چشمه های آب خنک شما را تا رسیدن به آبشار مشایعت خواهد کرد. یک روستای خالی از سکنه به نام “آسیو آشوان” نیز در مسیر آبشار قرار دارد. از فاصله ششصد متری این آبشار زیبا را می توانید ببینید. لاتون آبشاری بلند و چهار فصل است. از دیگر جاهای دیدنی این منطقه باید به روستای کوته کومه و آبگرم کوته کومه اشاره کرد. در کنار آبشار لاتون آبشاری را با ارتفاع کمتری خواهید دید. سه حوضچه و  سه آبشار دیگر نیز از دیدنی های این منطقه به شمار می آیند. شما می توانید برای داشتن سفری بی نظیر و کامل بهترین هتل های آستارا را رزرو کنید.

تالاب استیل

در نزدیکی آستارا در جاده آستارا- تالش درست در حاشیه جاده، تالابی زیبا و آرام گرفته است که باید گفت یکی از زیباترین جاهای دیدنی آستارا محسوب می شود. آرامش و هوای ناب تالاب شعر سهراب سپهری را به یاد می آورد ” گوشه ای روشن و پاک، کودکان احساس؛ جای بازی اینجاست.” آنچه بیش از هر چیز در تالاب استیل نظر هر گردشگری را به خود جلب می کند درختان توسکای شناور است. ریشه های این درختان زیبا در آب است بنابراین در حالت شناور روی آب تالاب قرار می گیرند.

با اجاره قایق های پدالی می توانید گشتی در تالاب بزنید و از کنار درختان کوتاه قامت توسکا عبور کنید. اگر در فصل زمستان راهی تالاب شوید با انبوهی از پرندگان مهاجر روبرو خواهید شد که به زیبایی هر چه تمام میهمان تالاب می شوند. لازم به ذکر است؛ در اطراف تالاب می توانید چادر بزنید. آلاچیق و محلی برای شستشوی ظروف نیز در اطراف تالاب موجود است. برای اقامت نیز در نزدیکی تالاب می توانید به زائرسرای امامزاده ابراهیم و قاسم بروید این زائر سرا را نرسیده به تالاب استیل در جاده لوندویل به آستارا خواهید دید.

تالاب استیل

ساحل صدف

ملاقات با دریا و قدم زدن روی شن های نرم کنار ساحل جزو خاطراتی است که هرگز فراموشتان نخواهد شد. اگر می خواهید در سفر به آستارا دیداری فراموش نشدنی با دریا داشته باشید باید به هفت کیلومتری جنوب آستارا و به جاده آستارا- تالش بروید. ساحل صدف یکی از جاهای دیدنی آستارا است که در نزدیکی منطقه حفاظت شده لوندیل قرار دارد. در این منطقه می توانید چادر بزنید اگر هم می خواهید در دریای پیش رو تنی به آب بزنید می توانید به پلاژ اختصاصی آقایان یا پلاژ بانوان بروید. از دیگر امکانات این منطقه می توان به سرویس بهداشتی، اقامتگاه ساحلی، آلاچیق و فروشگاه اشاره کرد.

ساحل صدف آستارا

پناهگاه حیات وحش لَوَندِویل

پناهگاه حیات وحش لوندویل طبیعتی زیبا از جنگل های هیرکانی است که اکنون محلی برای نگه داری حیوانات است. برای بازدید از این پناهگاه باید به مابین بخش لوندویل و بخش مرکزی شهرستان آستارا بروید. پناهگاه حیات وحش در واقع یک محدوده محصور است با طبیعتی زیبا که حیوانات مختلفی در آن نگه داری می شوند. از جمله حیوانات موجود در این پناهگاه می توان به گوزن زرد ایرانی، روباه، گراز، گورکن، شغال و مَرال اشاره کرد.

علاوه بر این در این مجموعه می توانید از نزدیک شاهد جانورانی همچون سمور آبی، فوک و پرندگانی همچون قو، اردک، عقاب، حواصیل، درنا، قرقاول، گیلانشاه خالدار و… نیز باشد. گرچه پناهگاه حیات وحش لوندویل به عنوان یکی از جاهای دیدنی آستارا معرفی شد؛ اما باید گفت؛ هر محدوده محصوری برای حیوانات فقط قفسی بزرگ است به امید روزی که باغ پرندگان یا پناهگاه حیات وحشی در دنیا وجود نداشته باشد.

قلعه شیندان

اگر به بازدید از آثار تاریخی علاقه مند هستید قلعه شیندان نیز در فهرست جاهای دیدنی آستارا قرار می گیرد. این قلعه روی کوه شیندان در نزدیکی گردنه حیران قرار دارد. ارتفاع کوه شیندان 1850 متر و پوشیده از درختانی به نام شین است. به استناد تاریخ قدمت این قلعه به دوران پیش از اسلام می رسد. باید گفت این قلعه ارزش معماری چندانی ندارد اما به لحاظ تاریخی قابل توجه است.

تعدادی آرامگاه نیز در سمت غربی قلعه قرار دارد که قلعه شیندان مشرف بر این قبرستان است. از اتفاقات مهم این قلعه در زمان شاه عباس صفوی می توان به قیام حاکم آستارا (حمزه خان تالشی) اشاره کرد که نهایتا با محاصره قلعه توسط حاکم اردبیل حمزه خان تالشی از این قلعه متواری می شود.

قلعه شیندان

قلعه تک آغاج

یکی دیگر از جاهای دیدنی آستارا که در دسته آثار تاریخی این شهر قرار می گیرد؛ قلعه تک آغاج است. برای دیدن این قلعه باید به روستای عباس آباد بروید. این قلعه از بقایای قلعه های باقیمانده از دوران سلجوقی است. از اتفاقات مهم این قلعه اتراق تیمور لنگ (پادشاه ترکی- مغولی و اولین پادشاه سلسله تیموریان) در این قلعه است. برای رسیدن به این قلعه دو ساعت زمان لازم خواهید داشت. گفتنی است، مسیر رسیدن به قلعه دارای پلکان سنگی است.

پارک جنگلی بی بی یانلو

پارک جنگلی بی بی یانلو در فاصله 5 کیلومتری آستار (جاده اصلی آستارا به اردبیل) در دهستان ویرمونی و روستای بی بی یانلو نام قرار دارد. چشم اندازهای زیبا، بهره مندی از جاذبه های طبیعی (جنگل، دره و کوه)، تنوع گیاهی و جانوری این پارک جنگلی زیبا  این نقاشی سحرانگیز طبیعت را جزو جاهای دیدنی آستارا قرار داده است.

بی بی یانلو در همه فصول زیباست اما اگر می خواهید غرق در رنگ و زیبایی این منطقه شوید فصل پاییز انتخاب خوبی برای شما خواهید بود. اگر پاییز راهی این پارک جنگلی شوید؛ افسون پاییز این منطقه، هوش از سرتان خواهد برد و پاییز رنگ در رنگ تابلوی بی بدیلش را به چشمانتان تقدیم خواهد کرد. ناگفته نماند؛ برای دیدن زیبایی های پاییز بی بی یانلو باید سرمای این فصل را به جان بخرید.

در طی مسیر پارک جنگلی بی بی یانلو یکی از زیباترین جاهای دیدنی آستارا را مملو از درختان زیبایی همچون بلوط، گردو، گیلاس وحشی، ون، شمشاد جنگلی، راش و … خواهید دید. در پارک بی بی یانلو می توانید در آلاچیقی استراحت کنید یا اینکه غذای خوشمزه خود را روی منقل های کنار آلاچیق آماده نمایید. اگر با کودکان راهی بی بی یانلو می شوید؛ می توانید به محوطه بازی کوچکی که در پارک قرار دارد بروید. از دیگر امکانات این پارک می توان به سرویس بهداشتی، محلی برای شستشوی ظروف و لباس، اتاقک های اسکان و سوپر مارکت اشاره کرد.

طرق مظفری

طرق مظفری یکی دیگر از جاده های دیدنی آستاراست که در فهرست جاهای دیدنی آستارا  قرار می گیرد. این جاده نام خود را از مظفرالدین شاه قاجار وام گرفته است. لازم به ذکر است؛ که دیدنی ترین قسمت این جاده که بالای پل بهارستان است دارای گردنه ای پر پیج و خم و خطرناک است. اگر جستجوگر و اهل تفریحات هیجان انگیز هستید ضمنا رانندگی شما نیز خوب است این جاده و این شما، برای دیدنش برنامه ریزی کنید.

کوه اسپیناس

بهشت علاقه مندان به کوهنوردی در استان گیلان را باید قله اسپیناس دانست. یکی از جاهای دیدنی آستارا کوه اسپیناس است که در منطقه زیبای ییلاقی و جنگلی قرار دارد. ارتفاع این قله 1850 متر است و آبشار لاتون در مسیر صعود این قله قرار دارد. این کوه زیبا در مرز استان گیلان و اردبیل قرار گرفته است و مسیرهای متفاوتی شما را به قله اسپسناس می رساند. سخت ترین مسیر از روستای کوته کومه و مسیر آبشار لاتون است که با انتخاب این مسیر یک شب بمانی را هم در طول مسیر تجربه خواهید کرد. اما ساده ترین مسیر صعود به قله اسپیناس از سمت اردبیل است که دارای مسیری خاکی است و برای عموم افراد امکان پذیر است.

روستای دربند

در سفر به آستار اگر می خواهید یک روستاگردی جانانه با آب و هوایی ناب داشته باشید به روستای دربند بروید. روستایی کم جمعیت در همسایگی تالاب که همه ساله میهمانان تالاب را به زیبایی های خود نیز فرا می خواند. باید گفت این روستا به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد؛ جزو جاهای دیدنی آستارا محسوب می شود. قرارگیری این روستا در کوهپایه ای جنگلی و برخورداری از مردمی مهربان شما را بر آن می دارد تا چند روزی را میهمانشان باشید.

روستای دربند

بقعه پیر قطب الدین

یکی از جاهای دیدنی آستارا یک مکان زیارتی و مذهبی در روستای باغچه سراست. برای دیدن این بقعه تاریخی باید 3 کیلومتر از آستارا به سمت اردبیل فاصله بگیرید. بقعه پیر قطب الدین متعلق به دوران قاجار است. بنای بقعه آجری و سقفی چوبی دارد. طول این بنا 11 متر و عرض آن نیز شش متر است. داخل بنا دارای طاقچه های هلالی شکل است. سنگ قبر سیاهی در بخشی از بنا قرار دارد که دارای کتیبه ای است اما متاسفانه به علت فرسودگی قابل خواندن نمی باشد.

اگر فرصت کافی داشتید می توانید پس از بازدید از بقعه پیر قطب الدین به مسیر گردشگری خانه های آسیاب بروید. روستای متروکه شونده چولا و طبیعت بی نظیر آن نیز از دیگر دیدنی های این مسیر است.

بقعه پیر قطب الدین

مدرسه حکیم نظامی

یکی دیگر از جاهای دیدنی آستارا مدرسه حکیم نظامی در خیابانی به همین نام است. این مدرسه بیش از 100 سال قدمت دارد و یک مدرسه قاجاری است. جالب است بدانید که نیما یوشیج از مدرسان این مدرسه طی سال های 1309 تا 1311 شمسی بوده است. مدرسه حکیم نظامی اکنون موزه فرهنگ و آموزش است.

ساختمان آجری و زیبای مدرسه حکیم نظامی درب های چوبی و بامی سفالین شما را به سفری جذاب به تاریخی نچندان دور خواهد برد. در این موزه کتاب های درسی قدیمی ابزار های آموزشی، نیمکت های چوبی و … در معرض دید عموم قرار گرفته است. با بازدید از مدرسه حکیم نظامی به روزهای مدرسه و نشستن پشت نیمکت های بر خواهید گشت.

مدرسه حکیم نظامی

تالاب آق

شاید تالاب آق به اندازه تالاب استیل معروف و شناخته شده نباشد اما باید گفت این تالاب یکی از زیباترین جاهای دیدنی آستارا محسوب می شود. برای دیدن این تالاب تماشایی باید به حدفاصل شهر لوندیل و بخش مرکزی شهر آستارا بروید. در حاشیه جاده آستارا به تالش تالاب آق را خواهید دید. تالاب آق تالابی آرام  زیبا و محلی برای فرود پرندگان مهاجر است. در فصل زمستان می توانید بال کشیدن پرندگانی همچون فلامینگو، عروس غاز، خوتکا، اردک سبز و… را در این تالاب ببینید.

جاهای دیدنی آستارا در یک نگاه

لیست جاهای دیدنی آستارا به اینجا ختم نمی شود دیگر جاهای دیدنی آستارا را در ادامه فهرست وار تقدیم شما می کنیم.

جنگل و رودخانه کانرود

پارک ساحلی شریعتی

باغ ملی

مدرسه شهید مدنی

روستای عنبران محله

باغ پرندگان

رودخانه آستارا چای

جنگل روستای دیله

آبشار روستای سلی

آبشار میه کومه

آبشار لوشکی

شهر ساحلی چوبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا