دسته‌بندی نشده

باغ محتشم رشت؛ یادگار دوران قاجار

باغ محتشم رشت، باغی متعلق به دوره قاجاریه است که در حال حاضر به عنوان یک پارک در شهر رشت، مورد استفاده اهالی، مهمانان و گردشگران قرار گرفته است. امکانات ورزشی و رفاهی متعددی در این پارک درنظر گرفته شده که در کنار عمارت زیبای کلاه فرنگی، جاذبه‌های این شهر را هزار برابر کرده‌اند. ضمن اینکه یک رودخانه تحت عنوان گوهر رود از کنار این باغ عبور می‌کند و سبب شده که به یک پاتوق همیشگی برای اهالی شهر رشت تبدیل شود. مکانی که ساکنین شهر رشت در تعطیلات و سایر اوقات فراغت خود در آن‌جا جمع شده و لحظات بی‌نظیری را در کنار هم تجربه می‌کنند. در این مطلب از سیتا  باهم گشت و گذار و نگاهی اجمالی به این باغ زیبا را داریم.

کمی درباره باغ محتشم رشت بدانیم

باغ محتشم که امروزه در شهر رشت نقش پارک ملی این شهر را دارد، یکی از قدیمی‌ترین و دیدنی‌ترین مکان‌های شهر رشت به حساب می‌آید. این مجموعه از 2 قسمت باغ و بخش مکانیزه تشکیل شده که در حال حاضر پارک اصلی شهر رشت است. این پارک باشکوه و مجلل در زمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده و هنوز با طبیعت همیشه سبز و درختان سر به آسمان ساییده‌اش، پابرجاست. همچنین این پارک به دلیل همجواری با یک رودخانه جذاب به نام “گوهر رود” که با یک انحنای عجیب و طبیعی از قسمت جنوبی باغ عبور کرده، به یکی از پرطرفدارترین و دیدنی‌ترین نقاط شهر رشت تبدیل شده است.

کمی درباره باغ محتشم رشت بدانیم

موقعیت جغرافیایی باغ محتشم رشت

همانطور که گفتیم باغ محتشم در شهر رشت و در نزدیکی هتل کادوس رشت قرار گرفته‌است. این باغ را می‌توانید در خیابان حافظ و در جوار رودخانه خروشان رشت، گوهر رود مشاهده کنید. دسترسی به این باغ با استفاده از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و تاکسی و همینطور خودروی شخصی به سرعت و به راحتی انجام می‌شود. حالا که بحث هتل و رزرو هتل شد بد نیست به شما عزیزان اطلاع دهیم به دلیل حجم بالای درخواست ها برای هتل های شمال کشور، شما چند روز قبل از شروع سفرتان به فکر اقامت در هتل دلخواه خود باشید.

کمی درباره باغ محتشم رشت بدانیم

گذری بر گذشته باغ محتشم رشت

شاید ندانید که بانی و مالک اصلی باغ محتشم، آقای اکبر خان بیگلر بیگی بوده‌اند که از متمولان و مالکان تراز اول در عهد ناصری و در کشور ایران به حساب می‌آمدند. ایشان یکی از اجاره‌داران گمرکات شمال کشور بودند و رد پای او در ساخت و ساز باغ،کاشت درختان و همینطور ساخت و احداث خیابان‌های اطراف این باغ مشاهده می‌شود. به روایتی کاشت نهال‌های باغ محتشم که در حال حاضر همگی درختانی سر برافراشته و تنومندی هستند، اجرا و ساخت عمارت زیبای تابستانه یا همان عمارت کلاه فرنگی در باغ محتشم و همینطور خیابان کشی‌های اطراف این باغ، همگی تحت نظارت مستقیم اکبر خان بیگلر بیگی در آن زمان انجام شده بودند.

گذری بر گذشته باغ محتشم رشت

بدون شک نمی‌دانید که بعد از فوت ایشان، این باغ به تنها وارثشان یعنی دختر اکبر خان به ارث رسید. ایشان که با پسرعموی خود صادق خان اکبر محتشم الملک یا سردار معتمد وصلت کرده بودند بعد از ازدواج، نام باغ را به باغ محتشم تغییر دادند. از آن زمان تاکنون این باغ تحت عنوان باغ محتشم مشهور شده و شناخته می‌شود. البته بعد از به روی کار آمدن دولت پهلوی، باغ محتشم را در ازای بدهی‌های متعدد مالیاتی به دولت واگذار کردند و از آن زمان تا به امروز این باغ برای استفاده ساکنان و اهالی به پارک ملی رشت تبدیل شده است.

جزئیات پارک ملی رشت یا باغ محتشم

باغ محتشم رشت با وسعتی زیاد و چندین برابر بیشتر از مساحت فعلی و در حال حاضر آن، ساخته شد. البته با توسعه یافتن شهر و خیابان کشی‌هایی که در اطراف آن انجام شده، از وسعت آن به شدت کاسته شد. جالب است که بدانید در ۳۰ سال اخیر به دلیل احداث شهربازی در محوطه و همینطور بنای استانداری، مساحت این باغ کاهش چشمگیری داشته است. البته بد نیست بدانید که در حال حاضر تشکیلات استانداری به مکان دیگری منتقل شده و قرار بر این است که در مکان قبلی ساختمان استانداری در پارک شهر، یک کتابخانه تحت عنوان کتابخانه ملی شهر رشت برپا شود.

همچنین در قسمت انتهایی باغ محتشم رشت یا پارک ملی، یک رودخانه جریان دارد که در گذشته در آن ماهیگیری انجام می‌شد، اما در حال حاضر به علت ریختن زباله‌های متعدد بیمارستانی و شهری به درون این رودخانه، آب آن غیر قابل استفاده و به شدت آلوده است.

امکانات و جاذبه‌های باغ محتشم رشت

امکانات و جاذبه‌های باغ محتشم رشت

همانطور که گفتیم باغ محتشم، باغی پرآوازه و قدیمی در شهر رشت است که در حال حاضر به پارک ملی تبدیل شده‌است. از جمله امکاناتی که در این پارک وجود دارد، می‌توان به زمین بازی برای کودکان، زمین‌های متعدد ورزشی، وسایل ورزش‌های همگانی، میزهای متعدد تنیس، نمازخانه، دیواره مخصوص سنگ نوردی، نیمکت‌های طراحی شده برای استراحت و سرویس‌های بهداشتی اشاره کرد.

عمارت کلاه فرنگی

یکی از جاذبه‌های قدیمی در باغ محتشم رشت، عمارت کلاه فرنگی آن است که از نقاط بسیار دیدنی و تاریخی گیلان به حساب می‌آید. یک بنای کوشک مانند و 3 طبقه که چند ضلعی بوده و به لحاظ زیبایی هیچ کم و کاستی ندارد. جالب است که بدانید عمارت کلاه فرنگی در باغ محتشم دقیقاً در تاریخ ۲۶ آبان ماه ۱۳۷۵ شمسی در فهرست ملی آثار ایران رسماً به ثبت رسید .در ادامه با شرح سبک معماری و ساخت این بنای کلاه فرنگی ما را همراهی کنید.

عمارت کلاه فرنگی

معماری عمارت کلاه فرنگی

همانطور که گفتیم عمارت کلاه فرنگی در باغ محتشم رشت قرار گرفته است. بنایی 3 طبقه است که به دلیل نمای کار شده و ظاهر کوشک مانندی که دارد به هیچ عنوان از بیرون یکنواخت و کسل کننده به نظر نمی‌رسد. بنا در ابتدا و در نگاه اول 3 طبقه است اما وقتی که وارد آن می‌شوید با 4 طبقه خود، شما را شگفت زده و حیران می‌کند.

در قسمت خارجی و درست دور تا دور عمارت کلاه فرنگی، در طبقه اول و دوم شما ۱۸ ستون چوبی مشاهده می‌کنید که بالکن و بام را بر روی خود به شکل کاملاً محکم و استوار حمل می‌کنند. بلندترین اتاق در این عمارت، اتاقی هشت گوشه است که در دور تا دور آن پنجره قرار گرفته و به تمام عمارت از تمام زوایا احاطه و اشراف دارد.

معماری عمارت کلاه فرنگی

باغ محتشم رشت و یک خاطره همیشه سبز

در این مطلب از باغ محتشم رشت گفتیم؛ البته خطه شمال کشور و شهرهای آن شگفتی‌ها و جاذبه‌هایی فراموش نشدنی و کمتر دیده شده‌ای دارند که در سفر به این سمت از کشور به‌شدت شما را حیرت زده و غافلگیر خواهند کرد. در هر حال اگر به رشت رفتید، حتماً سری به پارک ملی یا باغ محتشم بزنید و تمام زیبایی‌هایی را که در این مطلب با هم مطالعه کردیم، با چشمان حیران خود مشاهده کنید.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا