آذربایجان غربیایرانگردیجاذبه های گردشگری سرعیندانستنی های سرعینسرعینمکان های تفریحی

لیست کامل جاهای دیدنی سرعین

سرعین شهر چشمه های شفا بخش، در نزدیکی اردبیل است. شهری زنده و پویا به طوریکه تا ساعاتی بعد از نیمه شب نیز هنوز شهر شلوغ و بیدار است. گرچه این شهر به چشمه های آب معدنی اش معروف است اما باید گفت جاهای دیدنی سرعین محدود به چشمه های آب گرمش نمی شود. اگر می خواهید برای دیدن این شهر زیبا برنامه ریزی کنید و در جستجوی جاهای دیدنی این شهر هستید در این مطلب به سوالات شما پاسخ خواهیم داد. اگر هم می خواهید چند روزی میهمانش شوید، رزرو هتل بصورت آنلاین روش مناسبی برای یافتن و مشاهده اقامتگاه های این شهر است. با ما همراه باشید.

همین حالا رزرو کنید:   هتل رویال پارک سرعین               هتل آپارتمان ارشاد سرعین

جاهای دیدنی سرعین

سرعین شهری زیبا و آرام گرفته در دامنه های سبلان زیباست. برای دیدن جاهای دیدنی سرعین کافی است فقط نیم ساعت از اردبیل فاصله بگیرید؛ آنگاه خود را در سرزمین زیبایی خواهید یافت که بی تردید جزو بهترین خاطرات سفرتان خواهد شد. سرعین گفتنی های بسیار دارد اما متاسفانه در معرفی این شهر دوستداشتنی بیشتر به چشمه های آب معدنی اش توجه شده است.

سرعین به دلیل اینکه یکی از مقاصد پر طرفدار سفر خصوصا در تابستان و بهار محسوب می شود دارای اقامتگاه های مختلفی است و با ورود به این شهر برای اقامت انتخاب های متنوعی خواهید داشت. بهترین هتل های سرعین با ارائه امکاناتی مناسب توانسته اند نظر مسافران را جلب کنند. جالب است بدانید برخی از هتل های سرعین دارای مراکز آبدرمانی اختصاصی هستند.

میدان مرکزی سرعین میدان گاو میش گلی است. خیابان های اصلی شهر (ولیعصر و شریعتی) نیز به این میدان منتهی می شوند. خیابان ولیعصر و اطراف آن در این میدان همان جایی است که تا نیمه های شهر شلوغ و پر رفت و آمد است. برای صرف غذایی خوشمزه پس از یک شهرگردی لذتبخش می توانید به بهترین رستوران شهر رستوران عدل مینایی بروید. برای معرفی جاهای دیدنی سرعین از کوه استوار و زیبای سبلان شروع می کنیم.

کوه و دریاچه سبلان

نمی شود از جاهای دیدنی سرعین گفت اما ابتدا به سبلان اشاره نکرد. در واقع باید گفت این سبلان است که تمام زیبایی ها را با سخاوت تمام در دامنه های خود جای داده است. همانطور که ذکر شد؛ سرعین شهری زیبا در دامنه سبلان است. کوه سبلان نیز در 40 کیلومتری اردبیل قرار دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید کوه سبلان مکانی مقدس برای بومیان منطقه بوده است و اعتقاد داشتند که زردتشت کنار دریاچه سبلان آرمیده است. عشایر شاهسون نیز در صحبت هایشان هنوز گاهی به سبلان نیز قسم می خورند.

آنچه در سبلان می بینید توسط استاد ودود موذن زاده ساخته شده است که در نوع خود دیدنی است. اگر می خواهید برای دیدن جاهای دیدنی سرعین در نزدیکی سبلان اقامت داشته باشید می توانید یکی از هتل های سرعین رزرو نمایید یا اینکه به اردبیل یا مشکین شهر بروید. از دیگر گزینه های شما برای اقامت در نزدیکی این منطقه رزرو اقامتگاه های بومی گردی سرعین یا روستای زیبای آلوارس است.

دریاچه سبلان

روستا آلوارس

یکی از جاهای دیدنی سرعین در دامنه کوه سبلان روستای خوش آب و هوای آلوارس است. روستایی خنک با جاذبه های زیبای طبیعی که بی تردید جزو بهترین خاطرات سفرتان خواهد شد. برای اینکه غرق در زیبایی های این روستا شوید باید حدود 12 کیلومتر از سرعین فاصله بگیرید. مردمان مهربان و صمیمی این روستا آداب میهمان نوازی را به خوبی می دانند. اگر وسوسه شدید تا شبی را در روستای آلوارس بمانید می توانید اقامتگاه های بوم گردی آلوارس را رزرو نمایید.

به آلوارس که رسیدید حتما سری به “چشمه مین بلاغ” بزنید. اگر هم اهل ماهیگیری باشید می توانید در این چشمه قلابی به آب بیندازید و ترتیب یک کباب ماهی خوشمزه را بدهید. ماهی قزل آلای این چشمه معروف است. اگر در فصل بهار به روستای آلوارس می روید. از جمع آوری گیاهان دارویی از جمله ختمی غافل نشوید. شکفتن گلهای لاله و شقایق نیز در مراتع روستا تصویری تماشایی از نقاشی طبیعت را مقابل چشمانتان قرار خواهد داد. پیشنهاد می کنیم نان لواش آلوارس را هم امتحان کنید.

پیست اسکی آلوارس

در نزدیکی روستای آلوارس (12 کیلومتری) و در دامنه های مرتفع سبلان یکی دیگر از جاهای دیدنی سرعین قرار دارد. پیست اسکی آلوارس بهشت علاقه مندان به تفریحات زمستانی است. جالب است بدانید که این پیست به دلیل یخبندان و سرمای منطقه حدود 6 تا 8 ماه از سال فعال است. از امکانات این پیست می توان به نصب و راه اندازی تله سیژ ساخت کشور اتریش، تله اسکی، دو ایستگاه کلاس های آموزش اسکی، ساختمان اداری، مهمانسرا، رستوران و هتل مدرن مجتمع ورزش های زمستانی آلوارس اشاره کرد.

ناگفته نماند؛ جاذبه های این منطقه فقط در زمستان دیدنی نیست بلکه در بهار نیز می توانید حظی وافر از زیبایی های اینجا ببرید، با عشایر گپی بزنید و هوای خنک و پاکی را نیز تجربه کنید. مراتع سرسبز و انبوهی از گلها در این منطقه حال و هوایتان را عوض خواهد کرد. علاوه بر این در نزدیکی پیست اسکی می توانید به آبشار گورگور بروید و از زیبایی هایش لذت ببرید.

پیست اسکی آلوارس

روستای کَنزَق

در فاصله 3 کیلومتری از سرعین روستایی تاریخی و زیبا قرار دارد که پیشنهاد می کنیم حتما برای دیدنش برنامه ریزی کنید.  این روستا نیز در فهرست جاهای دیدنی سرعین قرار می گیرد. کنزق متاسفانه در اثر زلزله سال 1375 دچار ویرانی شد و اکنون در نزدیکی آن روستایی جدید به همین نام شکل گرفته است. این روستا در اثر زلزله تلفات جانی زیادی نداشت. اما زلزله موجب شد تا توجه مسئولان به غارهای دستکند این روستا بیشتر شود.

غارهای دستکند روستای کنزق میراثی ماندگار از دوران اشکانیان و ایلخانیان است. اشیای پیدا شده در این غارها گواه این موضوع است. جالب است بدانید که غارهای دستکند در هر دوره ای وسعت بیشتری پیدا می کردند به طوریکه از روی طاق های غارها می توان فهمید که این غارها مربوط به دوره های متفاوت است.

دره زرد کنزق از دیگر جاذبه های روستای کنزق است. چندین چشمه طبیعی و درختان زیبا از جمله درخت گلابی در این دره وجود دارد. ترک زبانان به این منطقه ساری دره می گویند خانه های صخره ای، قبرستان قدیمی و دخمه های صخره ای، نیز از دیگر جاذبه های این روستا به شمار می آیند.

روستای کنزق

روستا و آبشار وَرگِه سران

کافی است ده کیلومتر از سرعین فاصله بگیرید تا یکی دیگر از جاهای دیدنی سرعین روبرویتان قرار بگیرد. جایی که طبیعت زیبایش هوش از سرتان خواهد برد. در دامنه سرسبز کوه سبلان در میان کوه های استوار، دشت های وسیع و جویبارهای زیبا منطقه ای بکر و دلپذیر قرار دارد. ورگه سران دارای جاذبه های بصری زیادی است غارها، گلزارها، چشمه ها همه و همه تنها بخشی از زیبایی های این منطقه است. آبشار ورگه سران و چهل چشمه یا (قیر بولاخ) نیز از جاذبه های معروف این منطقه است.

اگر می خواهید از هیاهوهای شهری رها شوید اینجا مامن خوبی برای شما خواهد بود. در منطقه دربند ورگه سران در کنار قدم های شما جویباری هایی با موسیقی گوش نواز آب جاری است. اینجاست که دلتان می خواهد کفش ها را در آورید و پاهایتان را به خنکی آب بسپارید. و شعر زیبای سهراب سپهری “گیوه ها را کندم، پاها در آب؛ من چه سبزم امروز و چه اندازه تنم هشیار است”. اینجا به خوبی مصداق دارد.

آبشار ورگه سران

روستای ویَندِ کَلخوران

اگر ده دقیقه با خودرو از سرعین فاصله بگیرید وارد دهکده صخره ای ویند کلخوران شوید. روستایی که به دلیل وجود غارهای دستکند هزار ساله اش جزو جاهای دیدنی سرعین محسوب می شود. غارهای صخره ای ویند کلخوران میراثی از روزگار اشکانیان و ساسانیان است. غارهایی که مردمان با استفاده از ابزارهای ابتدایی در زیرزمین می کندند تا جان پناه و خانه ای امن برای خود دست و پا کنند. این غارها از اتاق هایی مجزا، سکوها، نورگیر و محلی برای ذخیره آب و آذوقه تشکیل شده است. دخمه های سنگی این روستا نیز از دیگر جاذبه های این منطقه است. به ویند کلخوران که سفر کردید سری هم به سد و دریاچه یامچی در فاصله 5 دقیقه ای این روستا نیز بزنید.

روستای ویند کلخوران

تپه باستانی آناهیتا

در بلوار امام علی شهر سرعین محوطه ای باستانی قرار دارد. با دیدن این منطقه تاریخی گذری به 4500 سال گذشته خواهید داشت. آناهیتا یا کول تپه از جاهای دیدنی سرعین است که مورد توجه علاقه مندان به دانش تاریخی است. این منطقه در ابتدا مکانی برای عبادت موبدان و زردشتیان و در زمان ساسانیان به عنوان اقامتگاه تابستانی مورد استفاده حاکمان بوده است. اشیای کشف شده، قلعه های قدیمی، راه زیر زمینی و… نشان از قدمت دیرینه و با ارزش این منطقه تاریخی دارد. گرچه متاسفانه به ویژگی های این منطقه توجه نشده و با نابخردی موجب آسیب هایی به این منطقه تاریخی نیز شده اند. شما می توانید هتل های نزدیک تپه باستانی آناهیتا را به صورت آنلاین از رزرواسیون سیتا رزرو کنید.

تپه باستانی آناهیتا

مراکز آبدرمانی سرعین

همانطور که ذکر شد سرعین شهری توریستی است که مرکز آبدرمانی مهمی نیز محسوب می شود. در این شهر مراکز متنوعی برای آبدرمانی پیش بینی و راه اندازی شده است. که به واقع باید گفت جزو جاهای دیدنی سرعین محسوب می شوند. در برخی هتل های سرعین مانند هتل رویال پارک و هتل آپارتمان ارشاد و… نیز بخش آبدرمانی به صورت اختصاصی برای مسافران در نظر گرفته شده است. مراکز مهم آبدرمانی سرعین را در ادامه با هم از نظر می گذرانیم.

مراکز آبدرمانی سرعین

آبگرم گاو میش گلی

قدیمی ترین و معروفترین مجتمع آبدرمانی سرعین آبگرم گاو میش گلی است این مجتمع آبدرمانی در میدانی به همین نام و در خیابان ولیعصر قرار دارد. باید گفت؛ این مجتمع دارای امکانات رفاهی زیادی نیست و معمولا شلوغ است. و ورودی ارزانی نیز دارد. سانس خانمها و آقایان نیز دارای ساعات مشخصی است.

مجتمع آبدرمانی سبلان

در خیابان دانش یکی دیگر از مجتمع های آبدرمانی سرعین قرار دارد که در فهرست جاهای دیدنی سرعین قرار می گیرد. مجتمع آبدرمانی سبلان بسیار مدرن تر از آبگرم گاو میش گلی است و وابسته به گروه هتل های بین المللی لاله است. ساختمان مجتمع دو طبقه است و برای خانومها و آقایان سانس های مشخصی دارد. از مهمترین امکانات این مجموعه می توان به وان های انفرادی، استخرهای سرپوشیده، خدمات ماساژ و فیزیوتراپی، جکوزی و سونا اشاره کرد. شما می توانید برای تسهیل در رفت و آمد، هتل های نزدیک مجتمع آب درمانی سبلان را رزرو کنید.

مجتمع آبدرمانی (ارشاد) پِهِن لو

پهن لو یک مجتمع آبدرمانی مدرن است. ساختمان مجتمع چهار طبقه دارد که دو طبقه برای خانمها و دو طبقه برای آقایان اختصاص داده شده است. از امکانات این مجتمع آبدرمانی می توان به استخر کودکان، سونای خشک و بخار، جکوزی با تردمیل و دوچرخه آبی، وان های تک نفره، لوازم ورزشی، فیش تراپی، آبشار آب داغ، کافی شاپ، آسانسور و ویلچر اشاره کرد. گفتنی است توانخواهان براحتی می توانند از امکانات این مجتمع استفاده نمایند. چرا که ساختارهای لازم برای استفاده این عزیزان نیز در این مجتمع پیش بینی و راه اندازی شده است.

مرکز آبدرمانی بش باجیلار

مرکز بش باجیلار در میدان گاو میش گلی و خیابان ژنرال قرار دارد که علاوه بر اینکه یک مرکز آبدرمانی است جزو جاهای دیدنی سرعین نیز قرار می گیرد. آب این مرکز آبدرمانی از خروجی 5 چشمه می جوشد و به این دلیل به آن بش باجیلار یا پنج خواهر می گویند. بش باجیلار آبی غنی و مفید برای درمان بیماری های مفصلی و امراض عمومی است. از امکانات این مرکز می توان به جکوزی، سونای خشک و بخار، استخر، حوضچه کلر و دوش های انفرادی اشاره کرد.

مرکز آب درمانی دره لرسویی

در نزدیکی مرکز آبدرمانی بش باجیلار و در خیابان شریعتی مرکز آب درمانی دره لرسویی قرار دارد. این مرکز نیز دارای استخر، اتاق ماساژ، حمام ترکی، جکوزی و سونا و اتاق نمک است.

مجتمع آب درمانی ایرانیان

اگر می خواهید به یکی از بهترین مجتمع های آبدرمانی سرعین بروید مجتمع ایرانیان انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. برای رسیدن به این مجتمع باید به بلوار سبلان بروید. مجتمع آبدرمانی ایرانیان مرکزی وسیع با امکاناتی مدرن و به روز است. استخر جوانان و کودکان، سونای خشک و بخار، سالن های ورزشی و خدمات ماساژ و …. از امکانات این مجموعه است. شما می توانید هتل های نزدیک مجتمع آب درمانی ایرانیان را به صورت آنلاین از رزرواسیون سیتا به صورت آنلاین رزرو کنید. از دیگر مراکز آبدرمانی سرعین می توان به مجتمع آبدرمانی آفتاب، آبدرمانی اترک، آبدرمانی دره لر، آبدرمانی قهوه سویی و آبدرمانی کوهستان خاتم اشاره کرد.

روستای ویلا دره (بیلَه دَرَق)

در 3 کیلومتری سرعین روستایی به غایت تماشایی و خوش آب و هوا قرار دارد که جزو لیست جاهای دیدنی سرعین قرار می گیرد. دشت ها و چمن زارهای فرح بخش، چشمه های آب های معدنی گاز دار و هوایی پاک و دلپذیر شما را وسوسه می کند تا در این روستا یک شب بمانی جانانه داشته باشید. به ویلا دره که سفر کردید حتما از بازارچه سنتی روستا عسل طبیعی و خوشمزه و همینطور لبنیات منحصر به فرد این منطقه را خریداری کنید پشیمان نخواهید شد. اگر می خواهید در این روستا یا در نزدیکی آن اقامت داشته باشید می توانید اقامتگاه های بوم گردی را اجاره کنید یا اینکه از میان هتل های سرعین هتلی مناسب را انتخاب کنید و راهی این روستا شوید.

دره گلستان

دره گلستان یا قزل لر از دیگر جاهای دیدنی سرعین است. این دره زیبا در نزدیکی سرعین و در فاصله حدود 20 کیلومتری از این شهر قرار دارد. در این دره می توانید از زیبایی هایی طبیعی نظیر؛ دشت ها، گلزارها، چشمه آبگرم، آبگیر و…. را لذت ببرید. اگر شانس با شما یار باشد در این دره می توانید قوچ و بزهای کوهی را هم از نزدیک ببینید.

روستا و دره ایردِموسی

برای دیدن یکی دیگر از جاهای دیدنی سرعین باید حدود 5 کیلومتر از شهر فاصله بگیرید. این روستا در حوالی سرعین و در همسایگی روستای نوران قرار گرفته است چشمه های فراوان، باغ های میوه، هوایی دلچسب و مطبوع، همه این ویژگی ها شما را بر آن می دارد تا دل به طبیعتش بسپارید و چند روزی را میهمان مردمان مهربان این نقطه از جغرافیای ایران زیبا شوید.

دره ایردموسی

از دیگر جاهای دیدنی سرعین می توان به روستای زیبای آتشگاه و روستای شایق اشاره کرد. به پایان مطلب جاهای دیدنی سرعین رسیدیم. باید گفت؛ سفر تجربه ای است که تا مدتها در ذهنتان باقی خواهد ماند و در روحتان تلطیفی ماندگار ایجاد خواهد کرد. اما برای شناخت ایران زیبا باید دل به جاده هایش بسپارید و ماجراجویی را هم چاشنی سفر کنید تا بتوانید گوشه به گوشه اش را ببینید و از تماشای این سرزمین دوستداشتنی لذت ببرید.

در این نوشتار سعی ما بر آن بوده تا فهرستی کامل از جاهای دیدنی سرعین به شما تقدیم کنیم. اگر فکر می کنید سرعین جاهای دیدنی دیگری دارد که در این فهرست نیامده لطفا در زیر همین مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا