ایرانگردیدانستنی های مشهدمشهد

نقشه و راهنمای کامل خطوط مترو مشهد

همانطور که می دانید؛ راه اندازی متروها در شهرهای بزرگ تاثیر بسزایی در رفاه افراد و ترددی مقرون به صرفه در سطح شهر دارد. در کلان شهرهایی همچون مشهد مقدس نیز استفاده از مترو ارزش ویژه  ای پیدا می کند؛ چرا که با استفاده از خطوط مترو مشهد می توانید با صرف کمترین زمان و همینطور با هزینه ای مقرون به صرفه به راحتی در شهر تردد نمایید و البته داشتن اطلاعاتی کامل راجع به خطوط مترو مشهد، ساعات حرکت و ایستگاه های آن می تواند در استفاده از این فناوری بسیار برای همه از جمله مسافران این شهر کارآمد باشد. از این رو بر آن شدیم تا راهنمایی مناسب برای استفاده از این خطوط در اختیار شما قرار دهیم. پس با ما همراه شوید.

همین حالا رزرو کنید:   هتل الماس 2 مشهد              هتل مجلل درویشی مشهد              هتل هما 2 مشهد

خطوط مترو مشهد

مشهد بعد از پایتخت ایران دومین شهر پهناور ایران محسوب می شود. همانطور که می دانید مشهد از شهرهای پر مسافر به شمار می آید. تصور کنید در زمان های پر مسافر، تردد و جابجایی در این شهر چه مشکلاتی را در پی خواهد داشت. خصوصا اگر این جابجایی از مرکز شهر و حرم امام رضا (ع) صورت پذیرد. به این دلیل 4 خط مترو مشهد در 4 مسیر با طول های متفاوت پیش بینی شده است. لازم به ذکر است که اکنون تنها 2 خط مترو مشهد فعال است و دو خط دیگر نیز در دست احداث می باشد. قبل از اینکه به معرفی این 4 خط مترو مشهد بپردازیم از روش های پرداخت هزینه برای استفاده از خطوط مترو مشهد برای شما خواهیم گفت.

خط مترو مشهد

انواع بلیط خط مترو مشهد

پرداخت هزینه استفاده از خطوط مترو مشهد به آسانی انجام می گیرد. بسته به اینکه مسافر مشهد هستید یا اینکه بومی این شهر؛ می توانید یکی از دو روش زیر را برای پرداخت هزینه جهت استفاده از خطوط مترو مشهد انتخاب نمایید.

من کارت

اگر به طور مداوم از مترو استفاده می کنید تهیه «من کارت» می تواند انتخابی مقرون به صرفه برای شما باشد. این کارت ها تا سقف پنجاه هزار تومان قابل شارژ است. از طریق باجه های من کارت در ایستگاه های مترو یا پایانه های اتوبوس می توانید این کارت ها را شارژ نمایید. البته این تنها راه شارژ من کارت ها نیست؛ شما می توانید بدون مراجعه به باجه های شارژ و تنها با استفاده از نصب اپلیکیشن «من کارت» یا «مشهد کارت» با استفاده از رمز دوم کارت بانکی خود به راحتی من کارت خود را شارژ نمایید. خوب است بدانید برای استفاده از اتوبوس های درون شهری نیز می توانید از من کارت ها استفاده کنید.

من کارت خطوط مترو مشهد

بلیط دو بعدی (QR)

بلیط های دو بعدی انتخابی مناسب برای مسافران مشهد است. این بلیط ها را بلیط های تک سفره نیز می گویند. افراد می توانند بلیط های دو بعدی را از طریق دستگاه های مستقر در ایستگاه های مترو با استفاده از کارت بانکی تهیه نمایند.

بلیط تک سفره یا بلیط دو بعدی خطوط مترو مشهد

خط یک مترو مشهد

خط یک مترو یکی از خطوط مترو مشهد است که بهره برداری شده و با رنگ سبز در نقشه سامانه حمل و نقل ریلی درون شهری مشهد مشخص شده است. این خط 24 کیلومتر طول و 24 ایستگاه دارد. خط یک مترو مشهد از ایستگاه وکیل آباد شروع و در نهایت با رسیدن به ایستگاه فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد به پایان حرکت خود در این مسیر می رسد. خط یک مترو مشهد از ساعت 6 صبح تا 10 شب فعال است که البته در روزهای تعطیل این ساعت به 7 صبح تا 10 شب تغییر خواهد کرد. لازم به ذکر است؛ در ایستگاه شریعتی خط یک و دو مترو ایستگاه مشترک دارند.

در برخی از ایستگاه های خط یک مترو از جمله ایستگاه غدیر، ایستگاه پروین اعتصامی، ایستگاه 17شهریور، ایستگاه بسیج، ایستگاه طالقانی، ایستگاه فلسطین و…. ایستگاه های کرایه دوچرخه نیز موجود است. بیایید با هم نگاهی به ایستگاه های خط یک مترو مشهد بیندازیم.

– ایستگاه وکیل آباد

– ایستگاه کوهستان پارک

– ایستگاه نمایشگاه

– ایستگاه اقبال لاهوری

– ایستگاه صیاد شیرازی

– ایستگاه صدف

– ایستگاه هفت تیر

– ایستگاه دانش آموز

–  ایستگاه سید رضی

– ایستگاه کوثر

– ایستگاه پارک ملت

– ایستگاه آزادی

– ایستگاه خیام

– ایستگاه فلسطین

– ایستگاه طالقانی

– ایستگاه قائم

– ایستگاه شریعتی

– ایستگاه امام خمینی

– ایستگاه بسیج

– ایستگاه هفده شهریور

– ایستگاه پروین اعتصامی

– ایستگاه غدیر

–  ایستگاه بوستان ریحانه

– ایستگاه فرودگاه شهید هاشمی نژاد

خط 1 مترو مشهد

خط دو مترو مشهد

خط دو مترو یکی دیگر خطوط مترو مشهد است که فاز اول آن در اسفند ماه سال 1395 افتتاح شد. این خط در نقشه سامانه ریلی قطار درون شهری مشهد با رنگ آبی نشان داده شده است. گرچه این خط در مسیر کوتاه تری نسبت به خط یک مترو حرکت می کند اما از طریق این خط می توانید در مسیر شمال به جنوب شهر حرکت کنید. این خط 5/14 کیلومتر طول و 13 ایستگاه دارد که 12 ایستگاه آن فعال است. خط دو مترو مشهد از رضا شهر شروع و به انتهای طبرسی ختم می شود. ساعات خدمات رسانی این خط نیز همانند خط یک مترو می باشد. در ادامه ایستگاه های خط دو مترو مشهد از نظرتان می گذرد:

–  ایستگاه طبرسی

–  ایستگاه ولایت

–   ایستگاه فجر

–  ایستگاه نبوت

–  ایستگاه شهید مفتح

–  ایستگاه راه آهن

–  ایستگاه شهدا

–  ایستگاه سعدی

–  ایستگاه شریعتی

–  ایستگاه الندشت

–  ایستگاه کوه سنگی

–  ایستگاه شهید کاوه

–  ایستگاه سلامت (در دست احداث)

خط سه مترو مشهد

از دیگر خطوط مترو مشهد خط 3 مترو است که در نقشه سامانه ریلی با رنگ قرمز مشخص شده است. طویل ترین خط مترو مشهد است که اکنون فعال نیست و در دست احداث است. این خط 28 کیلومتر طول و 24 ایستگاه دارد. خط 3 از شهرک ابوذر شروع و به قاسم آباد ختم می شود. به طور دقیق ایستگاه های خط 3 هنوز مشخص نشده اند. اما باید گفت که مهمترین خط مترو مشهد را در آینده ای نه چندان دور باید خط 3 دانست. با استفاده از این خط دسترسی راحتی به حرم امام رضا (ع) خواهید داشت.

خط چهار مترو مشهد

خط شماره ۴ مترو مشهد با رنگ نارنجی در سامانه ریلی مشخص شده است. این خط 5/17 کیلومتر طول و 15 ایستگاه دارد. از شهرک شهید باهنر مسیر این خط ریلی شروع و به خواجه ربیع ختم می شود. این خط نیز در دست احداث است. اما آنچه که مسلم است این است که در میان خطوط مترو مشهد، با استفاده از خط چهار نیز می توانید در نزدیکی حرم امام رضا و مرکز شهر پیاده شوید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا