ایرانگردیدانستنی های گلستاندانستنی های گیلاندانستنی های مازندرانگلستانگیلانمازندرانمکان های تفریحی

معرفی 10 مورد از بهترین غذاهای شمال

خطه سرسبز شمال ایران، درست همان جایی که با کوه و دریا و جنگل پیوندی دیرینه دارد، همه ساله مشتاقان زیادی را به سوی خود می کشاند. اگر قصد سفر به این نقطه از جغرافیای ایران را دارید و می خواهید بار سفر ببندید؛ بهتر است چه در مورد غذاهای شمال و چه هتل های این خطه و چه جاهای دیدنی شمال، اطلاعات کاملی داشته باشید تا بتوانید بهترین اقامتگاه را رزرو کنید. اما آنچه در این مطلب پیش روی شما قرار خواهد گرفت فهرستی از بهترین غذاهای شمال است که پیشنهاد می کنیم در سفر به شمال انتخاب و امتحان نمایید.

بهترین غذاهای شمال کدام اند؟

همانطور که ذکر شد؛ شمال ایران شهری پر مسافر است و به این دلیل هتل ها و اقامتگاه های مختلفی در این شهر برای حضور میهمانان پیش بینی شده است. اگر می خواهید در یکی از هتل های این منطقه ساکن شوید خوب است بدانید که غذاهای شمالی را می توانید در هتل های شمال نیز پیدا کرد. اگر می خواهید غذاهای شمال را در سفر نوش جان کنید باید به سراغ رستوران های سنتی بروید.

معمولا در مورد غذاهای شمال که صحبت می شود بی تردید اولین غذاهایی که نامشان به ذهن متبادر می گردد؛ باقلاقاتق و میرزا قاسمی است. اما باید گفت سرزمین شمالی ایران تنوع بی نظیری از انواع غذاهای سنتی و اصیل دارد که برخی از آنها متاسفانه در این تنوع غذایی گمشده است. در غذاهای شمالی معمولا گردو، رب انار، سبزی های معطر، بادمجان و سیر بیشترین استفاده را دارد. لازم به ذکر است؛ غذاهای این بخش از ایران به طور معمول در میان بومیان شهرهای مختلف شمالی شناخته شده است یا اینکه ممکن است با اندکی تفاوت پخت شود.

همین حالا رزرو کنید: هتل های ارزان شمال      هتل های رامسر نزدیک دریا       هتل های نزدیک بازار رشت

مالابیج

مگر می شود به شمال کشور سفر کرد و ماهی شکم پر نخورد؟ ماهی شکم پر با کته شمالی یکی از غذاهای شمال است که طعمی خاص دارد و هرگز از خاطرتان نخواهد رفت. ماهی سفید دریای خزر وقتی با سبزیجات بومی و به سبک و سیاق شمالیها پخته شود حلاوتی دیگر دارد. برای طبخ مالابیج مقادیر مناسبی از سبزیجات معطر شامل (نعناع، خالواش، چوچاق) را با رب انار، مغز گردو و ادویه مخلوط می کنند و بعد از شستشوی ماهی این معجون خوشمزه را در شکم ماهی قرار می دهند. ماهی شکم پر شمالی را هم روی آتش و هم در فر می توان طبخ کرد.

مالابیج

اسپناساک

اسپناساک یکی دیگر از غذاهای شمال است که در واقع نوعی خورشت اسفناج محسوب می شود. برای تهیه این غذای خوشمزه از گوشت قرمز، اسفناج، پیاز، برگ سیر و سبزی های محلی استفاده می کنند. بعد از پخت کامل گوشت؛ هویج، رب انار و تخم مرغ نیز به این ترکیب اضافه می شود. این غذای خوشمزه با کته یا نان صرف می شود.

خورشت اسپناساک

خورشت ناردون

از دیگر غذاهای شمال باید به خورشت ناردون اشاره کرد. این خوروش خوشمزه که طعمی ترش دارد از معروفترین غذاهای شمالی محسوب می شود. برای تهیه این غذا بسته به سلیقه از گوشت مرغ، اردک، بلدرچین یا غاز استفاده می کنند. رب انار، دانه انار، پیاز، سیر و ادویه از دیگر ترکیباتی است که در این خوروش به کار می رود. همانطور که می دانید استفاده از دانه انار طعمی ترش به این غذا می بخشد اما اگر می خواهید این غذا طعمی ملس داشته باشد می توانید به آن کمی شکر اضافه کنید.

آغوز مسما

اگر از طرفداران خورشت فسنجان هستید آغوز مسما را نیز حتما امتحان کنید چرا که این نوع غذای شمالی در واقع با اندکی تفاوت همان خورشت فسنجان معروف است برای تهیه آغوز مسما شمالی ها از گوشت اردک یا مرغابی استفاده می کنند. استفاده از دانه های ساییده انار نیز در این غذا از دیگر تفاوت های آغوز مسما با خورشت فسنجان است. پودر گردو، رب انار و شکر از دیگر ترکیباتی است که در این نوع غذا در شمال کشور استفاده می شود. هتل های ساحلی رامسر را رزرو کنید و در کنار این سفر لذت بخش، این غذای بی نظیر را صرف کنید.

خورشت مرغ ترش

خورشت مرغ ترش نیز یکی از غذاهای شمال است که بسیار معروف و اصیل می باشد. اگر با طعم ترش غذا میانه خوبی دارید حتما این خورشت را در سفر به شمال امتحان نمایید. لازم به ذکر است؛ مرغ ترش به صورت کبابی در مازندران طبخ می شود. اما مرغ ترش به صورت خورشت در گیلان زیبا مرسوم است.

خورش مرغ ترش ظاهری شبیه به قرمه سبزی دارد؛ برای طبخ این غذا از سبزیجاتی همچون گشنیز، جعفری، تره و کمی نعناع استفاده می شود. تکه های مرغ، سیر، لپه، رب انار و تخم مرغ نیز از دیگر موادی است که در طبخ این غذای خوشمزه  به کار می رود. لازم به ذکر است؛ این خورشت را بدون لپه نیز طبخ می کنند. پس از رزرو هتل های شمال به یکی از رستوران های سنتی مراجعه کنید و این غذای بسیار لذیذ را نوش جان کنید.

خورشت مرغ ترش

خورش گمج کباب

قبل از اینکه به توضیحات مربوط به طرز پخت خورش گمج کباب بپردازیم؛ باید گفت گمج در واقع ظرفی خوش آب و رنگ و سفالین است که خورش در آن طبخ می شود و یکی از لذیذترین غذاهای شمال به حساب می آید. به این ترتیب که تکه های گوشت قرمز را با پیاز تفت داده و آنگاه سبزی های خورد شده نظیر؛ سبزی چوقاق، تره،گشنیز، ترخون و جعفری را اضافه کرده سپس گردو آسیاب شده، آب انار و رب انار را اضافه کرده و می گذاریم با مقداری آب به آرامی بپزد. پس از تبخیر آب خورش و پخت گوشت؛ گمج کباب خوشمزه شما آماده است.

خورش گمج کباب

سیر قلیه

سیر قلیه یا به گویش محلی “چغرتمه” یک نوع غذای شمالی از نوع گیلگی است که معمولا با برگ سیر تازه تهیه می شود. به دلیل استفاده سیر در این خورش معمولا در فصل های  پاییز و زمستان بیشتر در شهرهای شمالی کشور طبخ می شود. در تهیه سیر قلیه ه علاوه بر برگ سیر از گوشت مرغ یا اردک، تخم مرغ و آبغوره نیز استفاده می شود.

سیر قلیه

کدوبره

کدو بره یکی دیگر از غذاهای شمال است که برخلاف اسمش در این غذا از گوشت استفاده نمی شود. اگر در سفر به شمال می خواهید غذایی سالم و ساده نوش جان کنید؛ کدو بره را از قلم نیندازید. در طبخ این غذا از سیب زمینی، کدو سبز، گوجه فرنگی، سیر، رب، تخم مرغ و جعفری استفاده می شود. علاوه بر این طبخ این غذا زمان زیادی نمی گیرد و خیلی سریع آماده
می شود.

گیجاواش

اگر می خواهید در سفر به گیلان غذایی را امتحان کنید که در شهرهای دیگر کمتر طبخ می شود. باید سراغ گیجاواش را بگیرید. گیجاواش نام گیاهی است که فقط در سرزمین ‎های شمالی بخصوص گیلان یافت می شود. این نوع سبزی که خواص درمانی بسیاری دارد وقتی با برگ سیر تازه، تخم اردک و ادویه ترکیب شود گیجاواش خوشمزه ای را می توانید با نان یا کته  نوش جان کنید.

همین حالا رزرو کنید:  هتل های ساحلی رشت                هتل های ساحلی چالوس

شوید قورمه

شوید قورمه از دیگر غذاهای شمال ایران است. باید گفت نام اصلی و محلی این غذا “شوید خالی یا خولی” است. که در زبان گیلکی به معنای آلوچه است. این غذای خوش آب و رنگ؛ ترش مزه است و با گوشت راسته گوساله طبخ می شود. آلوچه، شوید، رب آلوچه، رب گوجه فرنگی و پیاز  از دیگر موادی که در تهیه این خورشت استفاده می شود.

شوید قورمه

به پایان معرفی بهترین غذاهای شمال رسیدیم اما همانطور که می دانید فهرست غذاهای شمال به اینجا ختم نمی شود. از دیگر غذاهای شمال می توان به باقلا وابیج، ترشه تره، پلاسر تره، سیرابیج، شیرین تره، شش انداز گیلانی، نرگسی اسفناج، کویی خورش، مجی خورش، پامادرو قاتق، خوروش ترش واش و.. اشاره کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا