دسته‌بندی نشده

دریاچه سقالکسار رشت؛ تمیز ترین دریاچه شمال کشور

دریاچه سقالکسار رشت یکی از دیدنی‌های شمال کشور است که همانند دیگر جاذبه های فوق العاده دیدنی کشورمان در گیلان قرار گرفته و از جاذبه‌های خاص و منحصربه‌فرد آن محسوب می‌شود. جاذبه‌ای طبیعی و کمتر دیده شده که سالانه گردشگران و مسافران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. این دریاچه در بهشت رشت واقع شده و دیدن آن را نباید از دست داد. روستای سقالکسار هم در فاصله اندکی از رشت قرار دارد و شما را تنها با صرف زمانی کوتاه، به یکی از معجزه های طبیعت می‌رساند. دریاچه سقالکسار را تمیزترین دریاچه و پاک‌ترین منطقه گیلان می‌دانند که البته در لوکیشن فیلم “ماهی و گربه” نیز از آن استفاده شده است. و حالا سیتا اینجاست تا این دریاچه را با هم تماشا کنیم.

 

مکان‌یابی و دسترسی به دریاچه سقالکسار

آدرس: گیلان، رشت، فلکه انتظام، 10 کیلومتری جاده جیرده، بعد بقعه آقا سید شریف، روستای سقالکسار.

سقالکسار که دقیقاً در بخش مرکزی شهرستان رشت قرار گرفته، یکی از دیدنی‌های استان گیلان است و در ۱۶ کیلومتری جنوبی شهر رشت و در دهستان لاکان قرار دارد. فاصله این روستا تا مرکز شهر تقریباً ۳۰ دقیقه و در جاده جیرده واقع شده‌است. بر اساس آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۵ انجام شد، روستای سقالکسار که آن را روستای “سالکه سار” هم می‌نامند،  ۶۸۹ نفر ساکن دارد. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۵۰ متر است و آب و هوای بسیار معتدلی دارد. اگر تصمیم گرفتید از سمت پایتخت خود را به این روستا برسانید، بد نیست بدانید که تقریباً ۴ ساعت و ۳۰ دقیقه یا ۳۲۴ کیلومتر با آن فاصله دارید.  پس در اولین فرصت نسبت به رزرو هتل در نزدیکی این منطقه اقدام کنید تا با خیالی راحت از این جاذبه زیبا دیدن کنید.

مکان‌یابی و دسترسی به دریاچه سقالکسار

در اطراف بقعه مزار آقا سید شریف دریاچه‌ها و جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی وجود دارد که در این بین سد زیبای خاکی سقالکسار شهرت فراوانی در میان همه دارد. مردمان آن بسیار خونگرم و مهربان هستند که به فعالیت‌های دامپروری، کشاورزی، زراعت و پرورش ماهی اشتغال داشته و در همان ابتدای ورود به روستا با خوشه‌های طلایی و زیبای گندم و مزارع شالی و برنج از شما استقبال می‌کنند.

دسترسی به سقالکسار

برای رفتن به دریاچه سقالکسار رشت و روستای زیبای آن باید از سمت تهران خود را به آزادراه تهران-کرج و بعد از آن کرج-قزوین و در ادامه به قزوین-رشت برسانید. حالا که به رشت رسیدید از عوارضی رشت عبور کنید و نرسیده به شهر رشت در قسمت تقاطع روگذر خود را به فومن برسانید. حالا ۱۴ کیلومتر در این جاده رانندگی کرده و پیش بروید. در مسیر خود به بقعه آقا سید شریف خواهید رسید. بعد از آن هم به سمت چپ رفته و وارد روستای زیبا و همیشه سرسبز  سقالکسار شوید.

البته از سمت رشت نیز چند مسیر به این روستا منتهی می‌شود. مسیر اول این است که می‌توانید به میدان گاز رفته، خود را به جاده لاکان برسانید. بعد از ۱۰ کیلومتر رانندگی کردن در انتهای جاده لاکان، وارد فومن شوید. بعد از آن ۴ کیلومتر رانندگی کرده و به بقعه آقا سید شریف برسید. سپس به سمت چپ رفته و روستای سقالکسار را در مقابل خود مشاهده کنید.

دسترسی به سقالکسار

همچنین مسیر بعدی برای دسترسی به این روستا از سمت رشت و فلکه رازی است. بدین ترتیب که شما باید از فلکه رازی خودتان را به جاده شیون فومنی برسانید. بعد از آن وارد جاده جیرده شده و خود را به روستای سقالکسار برسانید. ممکن است تصور کنید مسیر رسیدن به دریاچه سقالکسار ناهموار و خاکی است. اما باید به شما بگوییم که این یک تصور غلط است. چون جاده کاملاً آسفالت، ایمن و هموار است.

 

پاک و تمیز مثل روستای سقالکسار

روستای سقالکسار به دلیل مسئولیت پذیری بالای اهالی آن، به عنوان تمیزترین و پاکیزه‌ترین روستا شناخته شده است. مردم در این روستا علاقه‌ای به قرار دادن و گذاشتن زباله در دل طبیعت، دریاچه و اطراف آن و حتی در بافت روستایی خود ندارند. شما در این روستا و محیط اطراف آن هیچ زباله‌ای را مشاهده نخواهید کرد. به همین دلیل لقب تمیزترین و پاک‌ترین روستا را به روستای سقالکسار داده‌اند.

در همین راستا یک سنت قدیمی و رسم جالب و جذاب نیز در محیط اطراف این دریاچه برپا می‌شود. زمانی که شما وارد سد خاکی این منطقه می‌شوید، یک کیسه زباله به شما  ‌می‌دهند که اگر زباله‌ای داشتید آن را در طبیعت رها نکرده و در زمان خروج هم کیسه زباله پر را به نگهبانی تحویل دهید. اگر شما در هنگام خارج شدن از محیط اطراف دریاچه و سد خاکی یک کیسه پر به نگهبانی منطقه تحویل دهید، ۵۰ درصد از هزینه‌ای که در بدو ورود از شما دریافت شده به شما بازگردانده خواهد شد. این طرح جالب را در سال 1390 شورای اسلامی روستا به منظور تشویق کردن مردم و گردشگران برای جمع‌آوری زباله‌ها تصویب و اجرا کرد. البته اخیرا اخباری که به دست ما رسیده، حاکی از آن است که این طرح دیگر مثل سابق طرفداران زیادی ندارد و در حال کمرنگ شدن است.

پاک و تمیز مثل روستای سقالکسار

همچنین بد نیست بدانید که زباله‌هایی که به نگهبانی تحویل می‌دهید، برای تولید ورمی کمپوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. ورمی به معنای کرم خاکی و کمپوست به معنای کود آلی است که نتیجه نهایی آن از فعالیت کرم‌های خاکی به دست می‌آید.

 

گذری بر سقالکسار و علت نامگذاری آن

برخی بر این باورند که علت نامگذاری دریاچه سقالکسار رشت، این است که این کلمه از سه واژه جداگانه با نام‌های “سقا”، “لک”  و “سار” تشکیل شده است. سقا به معنای محلی برای آب خوردن بوده و سار و لک هم در اصل به دو پرنده اشاره می‌کند که برای سیراب شدن به این دریاچه می‌‌آیند. پس در حالت کلی معنی واژه سقالکسار به محلی برای آبخوری سار و لک اشاره دارد. البته بنظر می‌رسد که این تعبیر از سایر تعاریف واقعی‌تر باشد. چون قبل از به وجود آمدن سد خاکی، پرندگانی مانند لک لک و سار همیشه در اطراف این دیاچه حضور داشتند.

اما نظریه دیگری نیز وجود دارد که سقالک را معرب شده از کلمه سیالخ می‌داند و آن را به “خار سه پهلو” تعبیر می‌کند. ضمن اینکه بر این باور است سار به معنای سر است. در نهایت سقالکسار یعنی “سرخار سه پهلو”.  البته بعضی دیگر هم سقالک را به معنای تپه ترجمه می‌کنند که در ترکیب با “ار”  به معنای بالای تپه است.

 

دریاچه و سد خاکی سقالکسار

همانطور که تا این قسمت از مطلب متوجه شدید، در کنار روستای زیبای سقالکسار، سدی خاکی با همین اسم هم وجود دارد که یک دریاچه بی‌نظیر را در منطقه جنگلی با پس زمینه درختان سر به فلک کشیده، خلق کرده است. این دریاچه مساحتی برابر با ۱۵ هکتار داشته که ۵۰۰ متر عرض و ۶۰۰ متر طول دارد. ارتفاع این دریاچه از سطح دریا تقریباً ۶۴ متر بوده و آب موجود در آن هم حاصل چشمه سارها و ریزش‌های پربرکت جوی است.

دریاچه و سد خاکی سقالکسار

سد خاکی این منطقه هم به واسطه تلاش‌های فردی به نام آقای “جعفر خوشحال” ساخته و احداث شد. آقای خوشحال یک کشاورز پرتلاش بود که درست در سال ۱۳۶۲ به عنوان یک کشاورز نمونه انتخاب شد. سپس در دیدار خود با رئیس جمهور در تهران از وی درخواست کرد که سدی در این منطقه احداث کند. در نهایت با پیگیری‌های فراوان سد سقالکسار ساخته شد.

 

دیدنی‌های اطراف سقالکسار

از جمله تفریحات جذابی که در اطراف دریاچه سقالکسار رشت می‌توانید انجام دهید، قدم زدن، پیاده‌روی کردن و لذت بردن از تماشای زیبایی‌های خلقت و طبیعت در این منطقه است. همچنین قایق سواری کردن، برپا کردن پیک‌نیک و دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی و عکاسی از دیگر تفریحات این منطقه محسوب می‌شود. فقط دقت کنید که ماهیگیری کردن و همینطور شنا در آب دریاچه سقالکسار اکیداً ممنوع است.

همچنین بد نیست بدانید که در میانه دریاچه سقالکسار یک نصفه خانه نارنجی رنگ از آب دریاچه بیرون زده هم وجود دارد. برخی بر این باورند که این خانه یک سازه معمولی است که وقتی آب دریاچه بالا می‌آید نیمی از آن در زیر آب مخفی می‌شود. برخی هم بر این باورند که این سازه یک قایق به شکل خانه است. اما واقعیت اصلی این است که این خانه با سقف نارنجی رنگش صرفاً برای جذابیت بصری درون دریاچه سقالکسار قرار گرفته. پس اگر آن را دیدید عکاسی کردن از این خانه را فراموش نکنید.

دیدنی‌های اطراف سقالکسار

بهترین فصل برای سفر به سقالکسار

دریاچه سقالکسار و روستای سرسبز آن در تمام فصل‌ها زیبا و گردشگرپذیر هستند. اما بیشتر مسافران فصل پاییز و فصل بهار را برای حضور در این منطقه ترجیح می‌دهند. در فصل بهار درختان جوانه زده و مملو شکوفه‌های زیبای هستند. در فصل پاییز هم شما با چهره‌ای متفاوت و نارنجی پوش از منطقه سقالکسار روبرو هستید.

بهترین فصل برای سفر به سقالکسار
تور دریاچه سقالکسار

لوازم مورد نیاز برای سفر و اقامت شبانه در سقالکسار

در سفر به منطقه سقالکسار، سعی کنید که حتماً از کفش‌های راحتی استفاده کنید. همچنین در صورت برپایی کمپ، وسایل بهداشتی و داروهایی هم که شما را از نیش و گزند حشرات دور می‌کنند را حتما به همراه داشته باشید. ضمن اینکه اگر تصمیم گرفتید از اقامتگاه‌ها و هتل‌های بومی در این منطقه استفاده کنید، حتماً به همراه خود پتو روبالشی و ملحفه ببرید تا  پوست شما حساسیت خاصی از خود نشان ندهد.

لوازم مورد نیاز برای سفر و اقامت شبانه در سقالکسار

سقالکسار یا تفرجگاه رویایی شمال

تلاش کردیم تا در این مطلب، منطقه و دریاچه سقالکسار رشت را به شما معرفی کنیم. این دریاچه در کنار روستا و سد خاکی خود، تبدیل به یکی از پربازدیدترین مناطق شهر رشت شده است. اگر برای یک تفریح چند روزه تصمیم به سفر در جهت شمال کشور دارید، توصیه می‌کنیم که حضور در این منطقه منحصربه‌فرد و جذاب و لذت بردن از طبیعت واقعی و بکر را از دست نداده و فراموش نکنید.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا