ایرانگردیمازندران

روستای جواهرده؛ جواهری در قلب رامسر

روستای جواهرده را باید دید، نه با چشم سر که با چشم دل. این روستا مانند اسمش یک جواهر محسوب می شود که در شمال ایران قرار گرفته و دوستداران زیادی دارد. جواهری در قلب رامسر که با جاده بی اندازه رویایی خود شما را غرق در تمام خیالات و اوهام کرده و به قلب خود دعوت می کند. جواهرده در رامسر از جمله نقاط زیبا و دیدنی محسوب می شود که سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی خود را برای تماشای زیبایی هایش به این منطقه می رسانند. زیبایی آن بی بدیل و وصف نشدنی است، به نحوی شما را جادو می کند که تا سال ها زیبایی آن را فراموش نخواهید کرد. اگر می خواهید مکانی امن برای استراحت داشته باشید ابتدا به رزرو هتل پرداخته و سپس برای سفر خود برنامه ریزی کنید.

روستای جواهرده و شروع یک خیال غیرقابل وصف

این روستا از زیباترین نقاط مازندران و یکی از روستاهای شهر رامسر است که در غرب مازندران قرار گرفته و با گیلان مرز مشترکی دارد. این روستای زیبا و جذاب در فاصله ۲۹ کیلومتری از رامسر و دهستان سرسخت واقع شده که البته تا ۲۰۰۰ متری در ارتفاعات البرز بالا رفته و جایگاهی مرتفع را برای خود در نظر گرفته است. فاصله جواهرده تا تهران ۲۶۰ کیلومتر بوده که شما این مسافت را در ۵ ساعت به راحتی طی خواهید کرد. البته شما از طریق یک روستا که از سمت کوهستان به قزوین ارتباط دارد هم می توانید خود را به جواهرده رامسر برسانید.

دسترسی به جواهرده

برای دیدن این نگین پرزرق و برق در دل رامسر ابتدا باید خود را به رامسر برسانید پس از رزرو یکی از هتل های رامسر و مقداری استراحت به سمت این روستا راه بیوفتید و سپس از یک جاده پرپیچ و خم و سرسبز عبور کنید. حالا بعد از تقریباً ۵۰ دقیقه رانندگی کردن از سمت مرکز شهر رامسر و عبور از سه راه فلسطین به سمت جنوب رامسر، به روستای جواهرده خواهید رسید. روستایی که در بیشتر اوقات سال با ابرها احاطه شده و شما از همان ابتدای ورود به جای قدم گذاشتن بر روی زمین، بر روی توده های ابر قدم خواهید گذاشت.

دسترسی به جواهرده

موقعیت جغرافیایی آن سبب شده که آب و هوای بی نظیری داشته باشد و با قرار گرفتن در میان سه قله سماموس، سرخ قله و واژک سه برابر رژه، اقامتی بی نظیر و متفاوت را برای شما رقم بزند. برای وارد شدن به این روستا باید ورودی پرداخت کرده و حتما مراقب طبیعت آن باشید. مرسوم بوده که در گذشته مردم برای فرار از گرما به روستای جواهرده پناه می بردند تا اوقات طاقت فرسای تابستانی خود را در این ییلاق سپری کنند. سپس در روزهای برفی و سرد به شهر و دیار خود باز می گشتند.

نگاهی گذرا به جواهرده

جالب است که بدانید روستای جواهرده تقریباً ۱۲ محله زیبا و قدیمی دارد که مملو از مردمانی مهربان، خوش قلب، مهمان نواز و خونگرم است که شما را با تمام وجود در میان خود می پذیرند. جمعیت روستای جواهرده بر طبق آخرین سرشماری انجام شده در سال ۱۳۹۰ تقریبا ۹۸۰۰ نفر بوده است. همچنین شغل بیشتر مردمان این منطقه کشاورزی، باغداری و دامداری است. ضمن اینکه در این روستا صنایع دستی، مسگری، سفال، آهنگری و نمد بافی هم رواج بسیار زیادی دارند. جالب است که بدانید مردم این روستا در فصول مختلف با روی گشاده منازل خود را در اختیار گردشگران و مسافران قرار می دهند.

نگاهی گذرا به جواهرده

این روستا به دلیل اینکه شدیدا مورد استقبال گردشگران قرار می گیرد، امکانات متعدد و فراوانی دارد. شبکه مخابرات، امواج تلویزیون، مسجد، کافه ها، آلاچیق ها، مغازه ها، سیم کشی برق و روشنایی های مناسب، درمانگاه، داروخانه، خانه بهداشت، پاسگاه نیروی انتظامی، پزشک و بهیار از جمله امکانات فوق العاده این روستا محسوب می شوند.

پوشش گیاهی و پوشش جانوری در جواهرده

جواهرده پوشش گیاهی جذاب و  بی نظیری دارد که سبب شده آن را در منطقه به شدت منحصر به فرد کند. درختان متفاوتی مانند شمشاد، آزاد، ممرز، راش،اقاقیا، شاه بلوط و درختان و گیاهان دیگری مانند فندق، گلابی، سیب ترش، زبان گنجشک، گردو، آلوچه، زرشک، ازگیل، آویشن، شش شاخ، میش گوش، نارنگی و پرتقال و گزنه از جمله دیگر گیاهان متفاوتی هستند که در این منطقه مشاهده خواهید کرد. ناگفته نماند که جواهرده در ارتفاعات هم با دشت های پر از گل های وحشی، گل گاوزبان و سرخس به استقبال شما می آید. این یعنی حضور در میان مناظر و مناطقی ویژه و منحصر به فرد که تا به حال آن ها را مشاهده نکرده اید و تا آخر عمر خاطره آن ها از ذهن شما پاک نخواهد شد.

پوشش گیاهی و پوشش جانوری در جواهرده

همچنین در این منطقه پرندگان و جانورانی مانند روباه، گرگ، گربه وحشی، گنجشک کوهی، سنجاب، باز، خرس، گراز، بلبل، بز کوهی، قرقاول، مرغ حق، زاغ، کلاغ، کبک و توکا هم زندگی می کنند.

آداب و سنت مردمان جواهرده

در ادامه این مطلب از سیتا جالب است که بدانید اهالی این روستا از تقویمی تحت عنوان تقویم گیلکی استفاده کرده و جشن های خود را طبق این تقویم برگزار می کنند. همچنین برای برگزاری جشن هایی مانند عید نوروز و ۱۳ به در، حساب و کتاب و خرج و برج ماهانه و سالانه، کاشت و داشت و برداشت محصولات کشاورزی و دامی هم از همین تقویم استفاده می کنند. در این بین رسم و رسوم هایی مانند برگزار کردن کشتی گیلکی یا گیلانی هم یکی از رسم و رسوم جذاب مردمان روستای جواهرده محسوب می شود. این ورزش مخصوص شب های طولانی تابستان است. جالب است که بدانید این کشتی را در لیست آثار معنوی ایران ثبت کرده اند و هیچ محدودیتی برای زمان بندی و رده بندی وزنی در آن وجود ندارد. هدف از برگزار کردن این کشتی آن است که حریف را با دست و پا و به هر طریقی که شده مجبور به لمس زمین کنند.

آداب و سنت مردمان جواهرده

 

مردم جواهرده رسم گِلکاری کردن مسجد که در اولین جمعه از ماه اسد یا به عبارتی هفدهم مرداد ماه هر سال برگزار می شود. در این جشن کشاورزان و دامداران در کنار یکدیگر جمع شده و برای ادای نذر و دین و همینطور برکت دادن به محصولات خود، گِل را به جای ترکیب با آب، با شیر ترکیب می کنند و در و دیوار مسجد را با آن گَلکاری می کند. همچنین در آبان ماه نیز جشن تیر ماه سیزده برگزار می کنند که طبق تقویم طبری درنظر گرفته می شود. این جشن هر ساله به مناسبت بزرگداشت پیروز شدن مردم ایران بر ضحاک و شکست دادن او برپا شده و تمام اهالی در آن شرکت می کنند.

سوغات و صنایع دستی جواهرده

از جمله سوغاتی های روستای جواهرده می توان به صنایع دستی مانند چادر بافی، عروسک بافی، چادر شب بافی، شولا، کوزه گری، جوراب پشمی، سفالگری و خراطی اشاره کرد. البته در سال های اخیر به هزارویک دلیل صنایع دستی مانند مسگری، سفالگری و آهنگری به دست فراموشی سپرده شده و شما کمتر شخصی را در این روستا در حال ساخت ظروف سفالی و مسی مشاهده خواهید کرد. فراموش نکنید حتماً ترشی و مرباهای این منطقه را هم در سفر به این روستا امتحان کرده و از خوردن و خریدن دوغ، کره، ماست و شیر خوش طعم و واقعی این روستا غافل نشوید.

سوغات و صنایع دستی جواهرده

دیدنی های طبیعی و تاریخی جواهرده

این روستا دیدنی های متفاوت و بی نظیری دارد. جاذبه های تاریخی و طبیعی که در سفر به این روستا نباید از آن ها غافل شوید. برای مثال چشمه ها و آبشارهای این روستا که توسط افراد خیر به سمت روستا جهت پیدا کرده و آب شرب این روستا را تامین می کنند از جمله زلال ترین و پاک ترین چشمه های آب معدنی این منطقه به حساب می آیند. آبشارها و چشمه های اطراف این روستا نیز از دیگر جاذبه های طبیعی آن به حساب می آیند. آب این چشمه  ها به قدری پاک، زلال و شفاف است که از آن ها به عنوان آب آشامیدنی روستا استفاده می شود.

همچنین به دلیل وجود پوشش گیاهی و تنوع جانوری منحصر به فرد در این منطقه شما مراتع و چمنزارهایی مملو از گل های رنگارنگ و همیشه سرسبز را مشاهده خواهید کرد که بر جذابیت روستای جواهرده می افزایند. ناگفته نماند که مسجد آدینه، مقبره شاه یحیی، گورهای تاریخی گبری، پارک جنگلی جواهرده در کنار آبشارهای فصلی و دائمی و دریاچه قو از جمله دیگر جاذبه های تاریخی و طبیعی این منطقه محسوب می شوند.

دیدنی های طبیعی و تاریخی جواهرده

تفریحات و رستوران ها

در سفر به روستای جواهرده تفریحات متنوع و متعددی وجود دارند که نباید از آن ها غافل شد. برای مثال اولین تفریح، عکاسی کردن در طبیعت و در میان چشمه ها و آبشارها، مراتع و دشت ها، کوه های سرسبز و رنگارنگ این منطقه است. همچنین برگزار کردن پیک نیک های دوستانه و خانوادگی در کنار پیاده روی، سنگ نوردی، کوهنوردی و تماشا کردن مسابقات ورزشی مانند والیبال و کشتی نیز از دیگر تفریحات این منطقه به حساب می آیند.

بهترین زمان برای سفر به روستای جواهرده

آب و هوای این روستا رامسر معتدل و مرطوب است. بر همین اساس انتهای فصل بهار و همینطور فصل تابستان برای سفر به این منطقه بهترین زمان محسوب می شود. در بقیه فصل های سال آب و هوای این روستا سرد است و به دلیل بارش های سنگین برف و باران و مسدود شدن جاده ها، به هیچ عنوان سفر در 6 ماهه دوم سال به این منطقه را توصیه نمی کنیم. البته در این بین کم نیستند افرادی که فصل پاییز را برای سفر به جواهرده انتخاب می کنند.

بهترین زمان برای سفر به روستای جواهرده

جواهرده و زیبایی محض

این مطلب را به جواهرده و این روستای دیدنی و دوست داشتنی اختصاص دادیم. روستایی که در منطقه شمال کشور قرار گرفته و درست مانند یاقوتی درخشان در دل سرسبزی منطقه شمال کشور می درخشد. در نهایت توصیه می کنیم که در زمان سفر به دیدنی ها و جاذبه های طبیعی و تاریخی این روستا با طبیعت آن دوست باشید و کمترین آسیب و اثر را از خود بر روی آن به جا گذارید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا