ایرانگردیبندرعباسدانستنی های بندرعباس

بهترین سوغات بندرعباس چیست؟

بندرعباس شهری به گرمای مردمی خونگرم و مهربان است که مردمانی که رسم میهمانوازی را به خوبی می دانند. اگر تا به حال به قصد سفر به بندرعباس چمدان نبسته اید؛ حتما برای دیدن این شهر زیبا برنامه ریزی کنید. خلیج فارس بیکران، نخل های خوش قامت، آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی همه و همه موجب می شود که راهی این سفر شوید. بعد از دیدن زیبایی های بندرعباس، حال نوبت آن است که بهترین سوغات بندرعباس را بخرید و به دوستانتان یادآور شوید که در سفر نیز به یادشان بوده اید. به این منظور در ادامه فهرستی از بهترین سوغات این شهر پیش روی شما قرار خواهد گرفت. پس با ما همراه باشید.

همین حالا رزرو کنید:   هتل های بندرعباس        هتل هما بندرعباس            هتل هرمز بندرعباس

بهترین سوغات بندرعباس کدام اند؟

سوغات یا ره آورد به مذاق همه خوش می آید کوچک و بزرگ هم نمی شناسد. سوغات سنتی دیرینه است که همچنان در میان ایرانیان مهربان پابرجاست. در خرید سوغات این نکته را در نظر داشته باشید که هدیه ای بخرید که نشانی از شهر مورد نظرتان داشته باشد. به عبارتی سوغاتی که نشان دهنده بخشی از فرهنگ و آداب رسوم باشد؛ به جان و دل دوستانتان می نشیند. برای معرفی سوغات بندرعباس از خرما محصول بی رقیب این شهر شروع می کنیم.

خرما

خرما سوغات شیرین بندرعباس است. همان سوغاتی که در سفره جنوبی ها محال است نبینید. در دورهمی ها نیز چایی داغ و خرمایی شیرین همیشه براه است. در بازگشت از سفر به بندرعباس با خرید جعبه ای از خرمای این شهر، کام دوستانتان را شیرین کنید. جالب است بدانید که در بندرعباس 60 نوع خرما تولید می شود. مرغوبترین و معروفترین نوع خرمای بندرعباس خرمای پیارُم است این خرما در نخلستان های شهرستان حاجی آباد و روستای تِزِرج تولید می شود. پیارم خرمایی خشک است و ماندگاری طولانی دارد.

از دیگر خرماهای بندرعباس می توان به خرمای مراد سنگ، خاصویی، مضافتی و خنیزی اشاره کرد. در کنار خرید خرما به عنوان سوغات بندرعباس می توانید از فراورده هایی که با خرما تهیه می شود نیز در سبد سوغات خود قرار دهید. از جمله این فرآورده ها می توان به چیپس خرما، سرکه خرما و شیره خرما اشاره کرد.

خرما

هتل های نزدیک بازار بندرعباس

میوه گوآوا

در سفر به بندرعباس اگر می خواهید سوغاتی متفاوتی همراه داشته باشید میوه گواوا بخرید. البته بومی ها به این میوه خوش طعم زیتون محلی می گویند. گواوا در مناطقی با رطوبت زیاد رشد می کند به این دلیل شمال و جنوب کشور محل رشد این گیاه محسوب می شود. گواوا میوه ای در شکل و شمایل گلابی اما به مراتب کوچکتر است و رنگ زرد این میوه نشان از رسیده بودن آن دارد.

میوه گوآوا

ماهی و میگو

چه کسی می تواند به جنوب برود و از خرید ماهی های خلیج فارس بگذرد؟ برای خرید سوغات بندرعباس می توانید انواع ماهی های تن، ماهی کوتر، ماهی مقوا سفید، ماهی شهری، کفشک، سرخو و حلوا سفید را خریداری نمایید. شاه میگو بندر عباس نیز بهترین نوع میگو است که می توانید به سبد سوغات خود اضافه کنید.

همانطور که می دانید حمل ماهی آنهم در سفر کار چندان آسانی نیست و باید مراقب بود ماهی ها از بین نروند. برای این منظور می توانید ماهی ها را در یخدان های کوچکی (بوچ) بریزید و اطرافش را با قطعات یخ پر کنید. به این ترتیب خیالتان از بابت سالم رسیدن ماهی تا مقصد مورد نظر راحت خواهد شد.

ماهی و میگو

شیرینی های سنتی بندرعباس

بندرعباس نیز مانند دیگر شهرهای ایران دارای شیرینی های خوشمزه سنتی است که حسابی قند در دلتان آب می کند. اما باید گفت؛ در دسترس ترین شیرینی بندرعباس لقیمات و رنگینک است. از دیگر شیرینی های بندرعباس می توان به خمفروش، ساگو، حلوای انگشت پیچ، نشا و نان برزه اشاره کرد.

انواع نان

خرید نان سنتی از بندرعباس می تواند یکی دیگر از انتخاب های شما برای خرید سوغات بندرعباس باشد. از انواع نان سنتی بندرعباس می توان به نان کولوکی، توموشی، بالاتاوه ای و فتیر اشاره کرد. جالب است بدانید روی برخی از نان های سنتی بندرعباس سسی به نان مهیاوه می ریزند. این سس از ترکیب کوبیده شده ماهی کوچکی به نام حشینه و آب و ادویه بدست می آید.

نان سنتی بندرعباس

هتل های ساحلی بندرعباس

صنایع دستی؛ ماندگارترین سوغات بندرعباس

اگر می خواهید سوغاتی به یاد ماندنی برای دوستانتان بخرید حتما در کنار خرید خوراکی های خوشمزه محصولی از صنایع دستی این شهر را نیز تهیه نمایید. تنوع صنایع دستی و هنر دست مردمان این نقطه از جغرافیای ایران زبانزد است. با خرید یک محصول صنایع دستی حتی کوچک می توانید علاوه بر اینکه سوغاتی ماندگاری بخرید؛ نقشی موثر نیز در رونق این صنعت داشته باشید.

لباس های محلی

لباس های سنتی را باید بهترین سوغات بندرعباس دانست. این دسته از لباس ها نشان از فرهنگ، سنت، نوع سرزمین، اعتقادات و هنر مردمان یک خطه دارد. بندرعباس نیز دارای لباس های سنتی با ملحقات زیباست که اجزای مختلفی دارد. اجزا مختلف لباس های محلی بندر عباس را با هم از نظر می گذرانیم.

جلبیل؛ نوعی پارچه توری سیاه رنگ با تزیینات زیبای خوس دوزی است.

پیراهن کندوره؛ پیراهنی حاشیه دوزی شده در بخش کمر است و بلندای آن تا زانو می رسد.

بُرقع: نوعی نقاب با جنبه تزیینی و کاربردی است.

شلوار بندری؛ شلوار هایی مزین به هنر بادله دوزی و گلابتون دوزی است. از کمر تا زانو گشاد و از زانو تا مچ پا تنگ است.

اورنی؛ نوعی روسری مزین به طرح هایی همچون گل بادامی، بته جقه و گل های ریز است. اورنی را دور سر و صورت می پیچند و             بخشی از اورنی روی سینه قرار می گیرد. نام دیگر اورنی “کول” است.

لیسی؛ شالی نخی است که ابعاد بزرگی دارد زنان بندری به عنوان چادر نیز از آن استفاده می کنند.

چنته بافی

چنته از دیگر سوغات بندرعباس به شما می رود. خرید یک چنته خوش طرح و رنگ می تواند سوغاتی دلنشین و البته کاربردی باشد. چنته در واقع همان کیف زیبایی است که ضرب المثل چه در چنته داری؟ را به یاد می آورد. در سفر به بندرعباس برای داشتن این بافته زیبا می توانید علاوه بر چنته این هنر را با خرید گوشواره و دستبند نیز داشته باشید.

چنته بافی

صنایع دستی دریایی

 وقتی خلیج فارس زیبا سوغاتش را با رقص موجها به ساحل می ریزد فرشی از انواع صدف ها و ستاره های دریایی را روی ساحل می گستراند. به این ترتیب مواد اولیه انواع محصولات صنایع دستی دریایی در اختیار هنرمندان بندری قرار می گیرد. اگر می خواهید سوغات خلیج فارس را برای دوستانتان هدیه ببرید. حتما سری به مغازه های فروش محصولات دریایی در بندرعباس بزنید. خرید انواع تابلوها، لوازم تزیینی، آیینه ها، عروسک ها، جاکلیدی، انواع زیورآلات و… می تواند پیشکش خوبی برای دوستانتان باشد.

صنایع دستی دریایی بندرعباس

هتل های نزدیک دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس

محصولات حصیری

محصولات حصیری بافی را باید از پرفروشترین سوغات بندرعباس دانست. برای بافت محصولات حصیری از برگ درخت خرما و همینطور از گیاهی به نام مور استفاده می کنند. برای داشتن محصولات حصیری این شهر بندری می توانید زیر انداز (تک)، سینی های گرد حصیری، گلدان، ظرف نگه داری نان و میوه، بادبزن و… را تهیه نمایید.

محصولات حصیری

بادله دوزی

بادله دوزی نیز نوعی هنر رو دوزی است. این هنر نیز با نخ های گلابتون انجام می شود. نوارهای بادله در هرمزگان برای تزیین دمپای شلوارهای زنانه استفاده می شود. به این هنر تلی بافی نیز می گویند. این شلوارها با توجه به تزیینات زیبایی که دارد توسط نوعروسان یا در مراسم عروسی توسط بانوان استفاده می شود. این شلوارها معمولا زیپی در کنار ساق پا دارند.

بادله دوزی بندرعباس

خوس دوزی

پارچه های مزین به هنر خوس دوزی از دیگر سوغات بندرعباس به شما می رود. در خوس دوزی نخ خوس را که نوعی نخ پلاستیکی است که روی پارچه های توری استفاده می کنند. خوس دوزی روی پارچه مخمل نیز انجام می شود که در این صورت باید از سوزنی به نام چنایل استفاده شود.

خوس دوزی

گلابتون دوزی

گلابتون دوزی یک هنر اصیل و به غایت زیباست که به نوعی رودوزی محسوب می شود. این هنر زیبا را در قسمت های پایین شلوار بندری، لباس های بلند، چادر بندری، کیف و کفش، گوشواره، رومانتویی، گیره سر و… می توان دید. جالب است بدانید که نخ گلابتون دوزی در گذشته از طلا ساخته می شده است. اما اکنون نخ های گلابتون از الیاف مصنوعی با روکش فلزی به رنگ طلایی و مسی تولید می شود. به این هنر زیبا کمه دوزی نیز می گویند.

لازم به ذکر است؛ که آنچه از بندر عباس می توانید به عنوان سوغات با خود ببرید به اینجا ختم نمی شود. از دیگر سوغات این شهر می توان به ترشی انبه، سواس دوزی (نوعی پاپوش) محصولات سفالی، عود سازی (نوعی آلت موسیقی) و سوزن دوزی اشاره کرد.

گلابتون دوزی

سوغات بندرعباس را از کجا بخریم؟

بندرعباس دارای مراکز تجاری و مدرنی است که می تواند برای خریدی به روز مناسب باشد اما برای خرید سوغات بندرعباس باید سراغ بازارهای سنتی این شهر را بگیرید. برای خرید ماهی نیز بهتر است به بازار ماهی فروش ها بروید. اگر هم در زمان صید ماهی گذارتان به اسکله افتاد ماهی های تازه با قیمتی مناسب نصیبتان خواهد شد. چهار مرکز مهم خرید سوغات این شهر را درادامه آورده ایم.

بازار بزرگ بندرعباس؛ بلوار طالقانی، رو به روی پایانه شهید حقانی

بازار قدیم بندر عباس؛ بلوار طالقانی، نرسیده به خیابان بهادر جنوبی

بازار ماهی فروش ها؛ بندر شهید حقانی

بازار شب یا لاری ها؛ خیابان طالقانی

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا