اصفهانایرانگردیدانستنی های اصفهانمکان های تفریحی

لیست کامل معروفترین غذاهای اصفهان

در جای جای ایران زیبا، دنیایی از غذاهای سنتی با طعم و مزه‎ای دلچسب یافت می‎شود. اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نیست به اصفهان که سفرکردید در کنار بازدید از جاهای دیدنی شهر حتما سراغی از شناخته شده ترین غذاهای اصفهان بگیرید و سعی کنید غذایی که بیشتر به مذاقتان سازگار است را امتحان نمایید. اصفهان شهر مردمانی هنرمند و دوستداشتنی است که رسم میهمان نوازی را به خوبی می دانند و سفره رنگینی از غذاهای این شهر را نیز پیشکش میهمانانش می کنند. اگر شما هم می خواهید با معروفترین غذاهای اصفهان آشنا شوید؛ مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

همین حالا رزرو کنید:    هتل های اصفهان               هتل عباسی اصفهان                 هتل پارسیان کوثر اصفهان

معروفترین غذاهای اصفهان کدام اند؟

به هر شهری که سفر می کنید، حتما مطالعه ای در زمینه غذاهای معروف شهر مورد نظر هم داشته باشید. به این ترتیب می توانید از صرف غذاهای همیشگی فاصله بگیرید و طعم هایی جدید را تجربه کنید. غذاهای اصفهان، طیف متنوعی از انواع آش، اوماج، پلو، کوفته و…. است. طعم دسرهای خوشمزه این شهر هم در خاطراتتان ماندگار خواهد شد. برخی غذاهای اصفهان را در رستوران ها، برخی را در خانه های سنتی و  بوم گردی ها و برخی را نیز باید خودتان دست به کار شوید و طبق دستور سنتی آن تهیه نمایید و از طعم خوشمزه آن لذت ببرید.

همچنین بخوانید:    لیست کامل جاهای دیدنی اصفهان

بریون اصفهان

از معروفترین غذاهای اصفهان می توان به بریون اصفهان اشاره کرد. این غذای خوشمزه از ترکیب گوشت گوسفندی (سردست)، جگر سفید، چربی گوسفندی، پیاز و ادویه هایی نظیر، زردچوبه، فلفل سیاه و دارچین تهیه می شود. به این ترتیب که ابتدا گوشت را با چربی گوسفندی پیاز و زردچوبه و فلفل کاملا می پزند. سپس گوشت پخته را از آبگوشت جدا کرده و چرخ می کنند. بعد از این مرحله  مقداری از گوشت را در کفگیر مخصوص بریانی ریخته و روی حرارت سرخ می کنند.

با استفاده از کفگیر بریانی هم گوشت به صورت یک دایره در می آید هم اینکه آسانتر سرخ می شود. بعد از این مرحله گوشت را روی نان سنگگی داغ برمی گردانند و با دارچین تزیین می کنند. اما داستان بریون اصفهان به اینجا ختم نمی شود؛ در کنار گوشت سرخ شده گوسفندی، مقداری جگر سفید را هم روی نان قرار می دهند. جگر سفید نیز پس از پخته شدن چرخ و سرخ می شود.

در اکثر بریونی های اصفهان نان تازه طبخ می شود. نحوه سرو بریون اصفهان به این ترتیب است که روی یک سینی نان سنگک تازه و یک کفگیر بریون و مقدار کمی جگر سفید قرار می دهند. این غذای خوشمزه که یکی از معروفترین غذاهای اصفهان است، با سبزی تازه، پیاز، لیمو و نارنج صرف می شود. نوشیدن یک لیوان دوغ تازه نیز لذت صرف این غذا را بی تردید برای شما تکمیل خواهد کرد. ناگفته نماند؛ می توانید در کنار بریون اصفهان یک کاسه آبگوشت نیز سفارش دهید.

بریون معروفترین غذاهای اصفهان

قیمه ریزه

قیمه ریز از دیگر معروفترین غذاهای اصفهان است که با نان صرف می شود. قیمه ریزه در واقع قلقلی های کوچک گوشت در سس است. برای تهیه این غذای سنتی اصفهان گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده (آب گرفته)، آرد نخودچی، نعناع خشک، ترخون، نمک، زردچوبه و فلفل مخلوط کرده و حسابی ورز میدهیم. از این مواد به اندازه یک گردو برداشته و در دستان خود گرد می کنیم و در یخچال استراحت می دهیم.

حال نوبت تهیه سس خوشمزه قیمه ریزه است. برای تهیه این سس مقداری پیاز را در ماهیتابه تفت می دهیم سپس رب و زرچوبه، نمک و فلفل را اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم در این مرحله مقداری آب جوش به ظرف اضافه کرده و می گذاریم تا سس به غلظت مناسب برسد سپس گوشت های قلقلی را درون سس قرار می دهیم و می گذاریم تا سس حسابی به خورد
گوشت ها برود. حدود دو ساعت با شعله کم زمان لازم است تا یک قیمه ریزه خوشمزه داشته باشید.

قیمه ریزه معروفترین غذاهای اصفهان

کالا جوش

کالا جوش غذایی ساده، مقرون به صرفه و خوشمزه است اما یکی از معروفترین غذاهای اصفهان به شمار می رود. برای تهیه این غذای خوشمزه کافی است مقداری پیاز را در روغن تفت داده و سپس به آن زردچوبه و نعناع خشک اضافه کنید. پس از تفت این مواد مقداری آب اضافه کرده و بگذارید به جوش بیاید. پس از اینکه آب به جوش آمد نوبت به اضافه کردن کشک ساییده شده است. اگر می خواهید کالاجوش را کمی از حالت سادگی درآورید می توانید کمی مغز گردو نیز به آن اضافه کنید.

یخمه تُرش

یخمه ترش یکی دیگر از غذاهای سنتی و اصیل اصفهانی است که بر خلاف نامش طعمی تُرش ندارد. این غذا یکی از معروفترین غذاهای اصفهان است که تقریبا بافتی شبیه به گوشت کوبیده اما طعمی کاملا متفاوت دارد. موادی که در این غذا استفاده می شود بسیار مقوی و پرفایده است. یخمه ترش از ترکیب گوشت گوسفندی، آلو و زردآلو، به، برنج و شکر یا بنا به ذائقه شیره خرما بدست می آید.

گوشت گوسفندی (بدون استخوان) را به صورت تکه تکه کرده و می گذاریم با مقداری آب و زردچوبه نیم پز شود. در این مرحله آلو، زردآلو، تکه های به و مقداری برنج خیس خورده را به گوشت اضافه کرده و می گذاریم تا بپزد وقتی کاملا پخته شد و آب غذا کشیده شد؛ آلوها را جدا کرده و هسته آنها را خارج می کنیم و دوباره به مواد اضافه کرده و همه را با هم می کوبیم. گرچه استفاده از آلو، زردآلو و به طعمی شیرین به این غذا می بخشند اما  در مرحله آخر بسته به ذائقه می توانید مقداری شکر یا شیره خرما نیز اضافه کنید.

یخمه ترش معروفترین غذاهای اصفهان

همچنین بخوانید:    سوغات اصفهان؛ بهترین و مشهورترین سوغات ایران

کباب مُشتی یا کباب زردک

کباب مشتی یک غذای اصفهانی خوشمزه است که هم به راحتی تهیه می شود و هم از معروفترین غذاهای اصفهان محسوب می شود. جالب است بدانید که علت اطلاق نام “مُشتی” به این کباب این است که اندازه کباب به گونه ای است که در یک مُشت جا می شود. برای تهیه این کباب خوشمزه باید مقادیری مناسب از گوشت چرخ کرده گوسفندی، زردک (نوعی هویج)، پیاز، آرد نخودچی و ادویه هایی همچون زردچوبه، نمک و فلفل استفاده کنید.

کباب مُشتی طعمی بین ترش و شیرین دارد و این طعم را از سرکه و شیره می گیرد. برای تهیه این غذا باید گوشت را با پیاز رنده شده (آب گرفته) و زردک رنده شده به اضافه ادویه ورز دهید. برای انسجام بیشتر این ترکیب می توانید به آن مقداری آرد نخودچی اضافه کنید. بعد از این مرحله در کف دست به شکلی شبیه به استوانه های کوچک در آورده و داخل روغن داغ سرخ کنید. اگر می خواهید این غذا طعمی ملس داشته باشد در ماهیتابه مقداری مساوی از سرکه و شیره ریخته و اجازه دهید کباب ها با این سس خوشمزه نیز یک ساعتی با شعله ملایم بپزد. به این ترتیب بعد از یک ساعت یک کباب مشتی خوشمزه خواهید داشت.

کوفته شوید باقالی

کوفته غذای محبوبی است که در انواع مختلف در سراسر ایران طبخ می شود و همانطور که می دانید کوفته تبریزی از معروفترین کوفته های ایرانی محسوب می شود. اما در میان غذاهای اصفهان نیز کوفته شوید باقالی با طعمی متفاوت طبخ می شود و از معروفترین غذاهای اصفهان است. پیشنهاد می کنیم حتما امتحان کنید و از طعم دلچسب آن لذت ببرید. برخی از رستوران های هتل های اصفهان غذاهای سنتی سرو می کنند بنابراین شما می توانید در حین اقامت خود طعم غذاهای سنتی و اصیل اصفهانی را بچشید.

برای طبخ این کوفته اصفهانی باید ابتدا باقالی، گوشت چرخ کرده، سبزی کوفته، برنج آبکش شده، جو پخته، تخم مرغ، کشمش، گردو و آلو را تهیه نمایید. ابتدا باقالی ها را پوست کنده و جداگانه می پزیم. بعد مقداری از گوشت، سبزی کوفته، مقداری برنج و جو را حسابی با هم مخلوط می کنیم. (استفاده از دستگاه غذاساز انجام این مرحله را تسهیل می کند)

بعد از این مرحله  مقداری برنج و باقالی را با تخم مرغ به مخلوط قبلی اضافه کرده و ورز می دهیم. بعد ادویه را اضافه می کنیم و مخلوط به دست آمده را وسط دست باز کرده و در آن کشمش، گردو یا آلو می گذاریم و شکل می دهیم. در این مرحله یک سس با ترکیبات پیاز، رب، و نمک و فلفل درست کرده و می گذاریم تا به غلظت دلخواه برسد؛ آنگاه کوفته ها را به آرامی روی سس قرار داده و می گذاریم تا کاملا گوشت بپزد و طعم سس به خورد گوشت برود.

کوفته کشک

در اصفهان یک کوفته دیگر نیز به نام کوفته کشک نیز طبخ می شود که دیگر معروفترین غذاهای اصفهان است. برای تهیه این کوفته نیز باید گوشت چرخ کرده، برنج، کشک، نعنا خشک، پیاز و ادویه را ابتدا آماده کنیم. به این ترتیب که برنج را آبکش کرده و با گوشت چرخ کرده، سبزی های معطر، پیاز آب گرفته و مقداری ادویه ورز می دهیم و این مخلوط را به اندازه یک پرتغال در می آوریم و در یخچال استراحت می دهیم.

بعد از این مرحله در قابلمه کمی پیاز تفت می دهیم و مقداری برنج نیم پز به اضافه نعنا خشک و زردچوبه را به پیاز اضافه کرده و تفت می دهیم بعد مقداری آب جوش ریخته و کوفته ها را درون این سس قرار می دهیم و اجازه می دهیم تا کاملا بپزد. در نهایت کشک را با آب جوش رقیق کرده و روی کوفته ها می ریزیم.

کوفته کشک معروفترین غذاهای اصفهان

تاس کباب

تاس کباب از دیگر غذاهای اصفهان است که البته در شهرهای دیگر هم طبخ می شود ولی یکی از معروفترین غذاهای اصفهان نیز به شمار می رود. این غذای خوشمزه را با گوشت گوسفندی و سبزیجات طبخ می کنند به این ترتیب که گوشت را کمی با پیاز تفت می دهیم آنوقت با سبزیجاتی نظیر سیب زمینی، هویج، به و پیاز به صورت لایه لایه در قابلمه می چینیم و می گذاریم  بپزد. برای داشتن طعمی لذیذتر این غذا به جای آب جوش یک سس خوشمزه از ترکیب رب، زردچوبه و فلفل درست کنید و روی مواد ریخته و اجازه دهید به آرامی بپزد بعد از اینکه گوشت پخت تاس کباب شما آماده است. این غذای خوشمزه را می توانید با  نان و سبزی میل نمایید.

یخنی لوبیا

یخنی ها معمولا غذاهایی شبیه به گوشت کوبیده هستند و انواع مختلفی دارند یخنی در شهرهای مختلف کشور از جمله شیراز و اصفهان نیز طبخ می شود. اما یخنی اصفهان با لوبیا پخته می شود و از قدیمی ترین و معروفترین غذاهای اصفهان می باشد. به این ترتیب که ابتدا گوشت را کمی با پیاز تفت داده و لوبیا خیسانده شده را به گوشت اضافه می کنیم و با شعله مناسب می پزیم.

وقتی گوشت و لوبیا نیم پز شد سبزی ها (تره، شنبلیه، جعفری)، سیب زمینی، نمک، زردچوبه و فلفل را اضافه می کنیم و اجازه می دهیم که به حد کافی بپزد و آب آن کشیده شود. سپس با گوشتکوب مواد را می کوبیم تا به بافت دلخواه برسد. در این صورت یخنی لوبیا ما آماده است.

یخنی لوبیا معروفترین غذاهای اصفهان

نخود آب

اگر می خواهید از میان غذاهای اصفهانی یک غذای مقوی در عین حال بدون گوشت داشته باشید؛ نخود آب گزینه خوبی خواهد بود. برای طبخ این غذای ساده اما خوشمزه باید ابتدا نخود، پیاز، آرد گندم، و ادویه هایی نظیر فلفل سیاه، زردچوبه را آماده نمایید. نخود هایی را که از شب قبل خیسانده اید را در کمی پیاز تفت داده و آب جوش اضافه کنید و بگذارید چند ساعتی با شعله ملایم بپزد. اگر می خواهید کمی به غلظت این غذا اضافه کنید می توانید کمی آرد گندم را در میزانی مناسب از آب سرد حل کرده و روی مواد بریزد.

نخود آب معروفترین غذاهای اصفهان

ماش و قمری

ماش و قمری بافتی شبیه به حلیم دارد و یکی از معروفترین غذاهای اصفهان است. برای تهیه این غذای خوشمزه باید ابتدا گوشت گوسفندی، سبزی (تره، جعفری، شنبلیله، مرزه) کلم قمری، ماش و برنج را آماده کنید. سپس گوشت را که بهتر است از گوشت گردن گوسفندی باشد را می گذاریم تا حسابی بپزد. ماش ها را نیز در ظرفی جدا می پزیم.

وقتی گوشت به حالت نیم پز رسید کلم قمری های رنده شده، سبزی های خورد شده و برنج را به گوشت اضافه می کنیم. پس از 20 دقیقه ماش ها را نیز به مواد اضافه کرده و می گذاریم تا جا بیفتد و آب غذا کشیده شود. حالا وقت آن رسیده که گوشتکوب بدست شوید و مواد را در ظرفی جدا بکوبید تا کش دار شود. پس از این مرحله ماش و قمری شما آماده است و می توانید با نان نوش جان کنید.

ماش و قمری معروفترین غذاهای اصفهان

شله بریون زیره اصفهانی

شله بریون اصفهان نیز از آندسته غذاهایی است که به صورت کوبیده سرو می شود و از معروفترین غذاهای اصفهان به حساب می آید. برای تهیه این غذا باید برنج دانه ریز، گوشت با استخوان گوسفندی، پیاز و ادویه را آماده کنیم. سپس گوشت را با کمی پیاز تفت داده وقتی رنگ گوشت تغییر کرد می گذاریم تا با مقداری آب بپزد بعد از پخت استخوان ها را از گوشت جدا کرده و دوباره به قابلمه بر می گردانیم. در این مرحله برنج خیسانده شده را با نمک به گوشت اضافه کرده و اجازه می دهیم تا برنج با آبگوشت بپزد. وقتی برنج نرم شد زیره را به مواد اضافه کرده و اجازه می دهیم تا آب گوشت تمام شود. در این مرحله از روی حرارت برداشته و با گوشتکوب می کوبیم.

شله بریون زیره معروفترین غذاهای اصفهان

به پلو اصفهانی

به پلو در واقع از معروفترین غذاهای اصفهان است که مخلوطی خوشمزه در لابلای برنج قرار می گیرد. برای تهیه به پلو  ابتدا سینه مرغ را با مقداری پیاز و زردچوبه و فلفل می پزیم و پس از پخت ریش ریش کرده و با هویج و به رنده شده، دارچین، زیره، نمک و فلفل و زعفران تفت می دهیم. گلاب به این غذا عطری خاص می بخشد. بعد از آماده شدن، این مخلوط را لابلای برنج آبکش شده ریخته و می گذاریم تا دم بکشد. اگر برای میهمانی های رسمی تصمیم گرفتید که این غذا را آماده کنید برای تزیین می توانید از کشمش و خلال بادام استفاده نمایید.

به پلو معروفترین غذاهای اصفهان

آش شوربای سبزی

آش شوربای سبزی از دسته آش های لذیذ اصفهانی است و یکی از معروفترین غذاهای اصفهان می باشد. برای تهیه این آش خوشمزه ابتدا پیاز را با کمی زردچوبه و فلفل تفت دهیم و آب جوش اضافه کنیم. در این مرحله برنج خیسانده را در قابلمه ریخته و می گذاریم تا بجوشد. سپس سبزی آش را به برنج اضافه کرده و می گذاریم تا آش به غلظت دلخواه برسد. برای اینکه آش شوربای لذیذ تری داشته باشید می توانید گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده و نمک ورز داده شکل دهید و در روغن سرخ کنید. به این ترتیب گوشت قلقلی هایی برای تزیین آش شوربا خواهید داشت.

آش شوربا معروفترین غذاهای اصفهان

آش سماق

آش سماق یکی دیگر از معروفترین غذاهای اصفهان است. آنچه آش سماق را از دیگر انواع آش متمایز می کند رنگ زیبای نارنجی است که عصاره سماق به این آش می دهد. این آش حبوبات ندارد. برای تهیه آش سماق به روش اصفهانی ابتدا سماق ها را در کاسه آب داغ ریخته و بخیسانید. در قابلمه مقداری آب ریخته و برنجی را که از قبل خیسانده اید به آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید کمی جوش بخورد سپس سبزی آش را اضافه کرده و بگذارید بپزد.

در این فاصله می توانید پیاز داغ برای داخل آش و همینطور گوشت های قلقلی را برای تزیین آش آماده کنید. بعد که برنج و سبزی پخت پیاز داغ را به آش اضافه کرده و در نهایت عصاره سماق را گرفته و به مواد در حال جوش اضافه نمایید و بگذارید آش به غلظت دلخواه برسد. بعد از این مرحله آش سماق آماده است. نوش جان

آش سماق معروفترین غذاهای اصفهان

آش اوماج

آش اوماج مانند برخی از غذاها در دیگر شهرهای ایران نیز طبخ می شود و از معروفترین غذاهای اصفهان شمرده می شود. آش اوماج اصفهانی در واقع از ترکیب حبوبات (عدس، ماش و نخود)، اسفناج، پیاز و اوماج تهیه می شود. جالب است بدانید اوماج را در واقع گلوله های کوچک آرد سفید می گویند که در تهیه این غذا استفاده می شود.

برای تهیه این غذای خوشمزه ابتدا پیاز را با زردچوبه، نمک و فلفل تفت داده و به آن اسفناج را اضافه می کنیم و دوباره تفت می دهیم. سپس حبوبات خیسانده شده را به آن اضافه کرده و اجازه می دهیم تا پخته شود. در این مرحله به آرد مقدار کمی آب اضافه کرده و با حرکات دست و مالیدن آرد و آب به کف دستان آرد به صورت گلوله های کوچک در می آید. بعد از پخته شدن حبوبات اوماج را به مواد اضافه کرده و می گذاریم تا آش جا بیفتد.

آش اوماج معروفترین غذاهای اصفهان

اوماج چغندر

اوماج چغندر نیز از انواع دیگر اوماج هاست که جزو غذاهای سنتی اصفهانبه شمار می آید. برای تهیه این اوماج باید ماده اصلی این غذا را یعنی چغندر قند را شسته و با میزانی آب بپزید. سپس پوست چغندرها را گرفته و رنده درشت بزنید. در این مرحله اسفناج ها را خرد کرده و به لبوهای رنده شده اضافه کنید و با آب باقی مانده از پخت لبوها اجازه دهید تا بپزد. در آخر مقداری آرد را با آب مخلوط کرده و به اوماج اضافه کنید. به این ترتیب اوماج چغندر آماده است.

اوماج چغندر معروفترین غذاهای اصفهان

در فهرست معروفترین غذاهای اصفهان نمی توان از دسرهای خوشمزه این شهر گذشت. معروفترین دسر اصفهان خورشت ماست است. این خورشت خوشمزه از ترکیب گوشت گردن گوسفندی، ماست، شکر یا عسل، زعفران و خلال بادام یا پسته و گلاب تهیه می شود. بافت این خورشت کش دار و طعمی شیرین و دلچسب دارد.

از دیگر دسرهای اصفهان که ترکیب جالبی دارد باید به شیرینی گوشفیل اشاره کرد. جالب است بدانید که در اصفهان گوشفیل را با دوغ سرو می کنند. حتما امتحان کنید؛ طعم ترش دوغ و طعم شیرین گوشفیل در کنار هم حتما تجربه جدیدی برایتان خواهد بود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا