ایرانگردیجاذبه های گردشگری مشهددانستنی های مشهدمشهدمکان های تفریحی

همه چیز درباره شله مشهدی

شله مشهدی یک غذای خوشمزه و مقوی است. اگر غذاهای این شهر را فهرست بندی کنیم شماره یک این فهرست این شله خوشمزه قرار خواهد گرفت. غذاهای اصیل این شهر کم نیستند اما اگر مسافر مشهد شدید حتما این غذا را امتحان کنید پشیمان نخواهید شد. این نوشتار با تاریخچه این غذای خوشمزه آغاز می شود و در ادامه از طرز پخت آن برایتان می گوییم و در نهایت به شما خواهیم گفت که در سفر به مشهد از کدام رستورانها می توانید این شله را تهیه نمایید. ناگفته نماند؛ فقط برخی از هتل های مشهد این غذای خوشمزه را در منوی رستوران خود دارند.

همین حالا رزرو کنید: هتل قصر الضیافه مشهد             هتل مجلل درویشی مشهد

تاریخچه شله مشهدی

ایران سرزمینی رنگارنگ از غذاهای خوشمزه است که نشان از فرهنگ و آداب و رسوم کهن این سرزمین دارد. این غذا، محلی و نذری است و معمولا در اعیاد یا سوگواری ها در مشهد طبخ می شود. این غذا که یکی از غذاهای مشهد است تاریخچه جالبی دارد. در زمان حمله مغول ها به خراسان بزرگ، مردم خراسان دچار قحطی و کمبود مواد غذایی شدند و برای تهیه غذا یا نذری هر آنچه از حبوبات و گوشت و مواد غذایی همچون برنج بوده را درون دیگ ریخته و طبخ می کردند. اما ترکیب این مواد غذایی به مرور زمان تکمیل تر و موجب طبخ آش خوشمزه ای به این نام شد که تا کنون مورد توجه بومیان و مسافران مشهد قرار دارد.

شله مشهدی

طرز پخت شله مشهدی

پخت شله مشهدی کار ساده ای نیست و به واقع باید گفت؛ غذایی پرزحمت است. این غذای اصیل فوت و فن هایی دارد که می توان گفت طبخ اصولی آن کار هر کسی نیست. برای پخت این غذای محلی و خوشمزه حبوباتی نظیر لوبیا سفید، لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی، نخود و ماش را 24 ساعت قبل در آب می خیسانند سپس با مقداری آب می پزند و وقتی نرم شد حسابی می کوبند تا له شود.

گوشتی که معمولا در این غذا استفاده می کنند گوشت گوسفندی با استخوان است که با میزانی برگ بو، هویج و پیاز در قابلمه می پزند. پس از اینکه گوشت پخته شد از استخوان جدا کرده و ریش ریش می کنند. در قابلمه ای دیگر بلغور گندم، برنج نیم دانه و ماش را با کمی آب می پزند وقتی که پخته شد حبوبات له شده و گوشت پخته شده را به آن اضافه می کنند.

اما ادویه هایی که در این غذای مشهدی استفاده می شود رایحه ای خاص و طعمی متفاوت به آن می بخشد. در این غذا از ادویه هایی همچون ریشه جوز هندی، جوز هندی، میخک، زنجبیل و فلفل سیاه استفاده می شود. بعد از اضافه کردن ادویه ها زمان به هم زدن دیگ شله مشهدی یا به قول مشهدی ها “کمچه زدن” است و البته کار ساده ای نیست مخصوصا اگر صحبت از دیگ های بزرگ نذری باشد که به اصطلاح عامیانه آدم را از کت و کول می اندازد.

اما هنوز کار آشپز تمام نشده است؛ شله حدود 12 ساعت باید روی شعله بماند تا حسابی مثل حلیم جا بیفتد. یکی از مهمترین نکات طبخ شله که البته هر کسی نمی داند اما این نکته را از ما در گوشی بپذیرید این است که در زمان پخت شله درب قابلمه را نباید بگذارید و گرنه هر قطره آبی که از درب قابلمه وارد دیگ شود موجب می شود که غذای شما طعمی ترش داشته باشد.

بعد از پخت کامل مواد روی آنرا یک دمکش با پارچه ضخیم قرار می دهند تا آبی درون قابلمه نچکد؛ بعد از طی دو ساعت شله مشهدی آماده است. در آشپزخانه هایی که شله را در دیگ های بزرگ طبخ می کنند در دو ساعت باقیمانده طبخ  شله روی آنرا یک سینی گذاشته و روی سینی ذغال و خاکستر داغ قرار می دهند و به این ترتیب آنرا دم می گذارند.

اما نکته جالب در سرو این غذای خوشمزه این است که روی این غذا گوشت قیمه یا خورشت قیمه می ریزند و سرو می کنند. البته خوروشت قیمه ای که روی شله مشهدی می ریزند بسیار غلیظ تر از خورشت قیمه معروف است.

دیگ شله مشهدی

شله مشهدی را از کجا تهیه کنیم؟

این شله جزو آن دسته از غذاهای این شهر است که معمولا در خانه ها پخت نمی شود چرا که همانطور که اشاره شده غذایی وقت گیر و پر زحمت است. در سفر به مشهد اگر در هتل های مشهد اقامت داشته باشید می توانید در این هتل ها سراغی از این شله خوشمزه بگیرید. اگر در روزهای محرم راهی این شهر شوید و شانس نیز با شما یار باشد می توانید شله نذری را که عطر و بویی متفاوت دارد را میل کنید. طبق رسوم نذری در زمان پخت شله مشهدی و هم زدن این غذا دعا نیز خوانده می شود.

اما اگر در روزهای دیگر سال به مشهد سفر کردید؛ می توانید به شله پزی رضا واقع در بلوار شهید رستمی و رستمی 38 بروید. یا اینکه در بلوار ملاصدرا سراغ رستوران بهارستان را بگیرید. شله پزی و قرمه خوران درباری نیز از دیگر انتخاب های شما در مشهد برای صرف یک شله مشهدی خوشمزه است. این شله پزی در محله شهید فرامرز عباسی قرار دارد در اطراف فلکه آب (نزدیک حرم) نیز چندین شله پزی وجود دارد.

شله مشهد

در پایان باید گفت؛ شله مشهدی نه تنها یک غذای اصیل است بلکه به نوعی یاد آور نوع دوستی و همیاری میان مردمان نیک خراسان است. چرا که این غذا در نذری ها با مشارکت مردم تهیه، طبخ و توزیع می شود. این شله خوشمزه جزو آندسته از غذاهای مشهد است که در فهرست میراث معنوی این شهر قرار گرفته است. از دیگر غذاهای مشهد که اصالتی دیرینه دارد می توان به آش لخشک، قروت مشهدی، آش ماستی، آش کوفته قلقلی و یتیمچه اشاره کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا