اصفهانایرانگردیدانستنی های اصفهاندانستنی های سفرراهنمای سفررستوران و کافه های اصفهانمکان های تفریحی

همه چیز درباره بریانی اصفهان

مگر می شود به اصفهان زیبا سفر کرد و سراغ غذاهای سنتی این شهر را نگرفت؟ غذاهای سنتی اصفهان کم نیست؛ اما به واقع باید گفت اگر قرار باشد فهرستی از غذاهای سنتی اصفهان تهیه شود؛ شماره یک این فهرست بریانی اصفهان قرار خواهد گرفت. غذایی سنتی و اصیل که معروفترین غذای اصفهان محسوب می شود. همین حالا یکی از هتل های اصفهان را از رزواسیون سیتا رزرو کنید تا علاوه بر دیدن جاهای تاریخی مختلف، این غذای خوشمزه را امتحان کنید. اگر می خواهید اطلاعات کاملی راجع به این غذای منحصر به فرد داشته باشید؛ تا انتها با ما همراه باشید؛ در انتها نیز معروفترین بریانی های اصفهان را به شما معرفی خواهیم کرد.

بریانی اصفهان؛ غذایی خوشمزه و دلچسب

اگر در حین گشت گذار در خیابان های اصفهان مخصوصا حوالی چهار باغ و میدان نقش جهان در هنگام ناهار به صف های طولانی دم درب رستوران های بریانی برخورد کردید تعجب نکنید. بریانی در اصفهان طرفداران زیادی دارد. اگر مسافر اصفهان شدید پیشنهاد می کنیم برای صرف ناهار از غذاهای تکراری و همیشگی که در اکثر شهرها یافت می شود دست بکشید و بریانی را امتحان کنید؛ بی تردید پشیمان نخواهید شد.

بریانی اصفهان غذایی مقوی و دلچسب است. از این غذای اصیل اصفهانی در کتب آشپزی قدیمی به عنوان نوعی آبگوشت یاد شده و جزو غذاهای کبابی به شمار نمی آید. جالب است بدانید که در زمان شاه اسماعیل صفوی این غذا که در واقعی شکلی از یک غذای هندی است که برای سربازان طبخ می شده است. تا اینکه امروزه به شکلی تکامل یافته تر طبخ و ارائه می گردد.

اگر تجربه رفتن به یک رستوران و مطبخ بریانی را داشته باشید؛ حتما اجاق هایی را که روی آن سینی های بزرگ و مدور با کفگیرهای مخصوص بریانی (یقلوی یا یغلوی) قرار گرفته است را دیده اید و همینطور سرآشپزی خوش لهجه که به شما خوش آمدی صمیمانه می گوید. اما در این مطبخ چه می گذرد که این بریانی خوشمزه روی نان های داغ و چرب آماده سرو می گردد.

قبل از اینکه به نحوه طبخ این غذای سنتی بپردازیم. ذکر این نکته ضروری است که نام اصلی این غذا «بریان» یا در اصطلاح عامه «بریون» است و بریانی در واقع به مکانی که بریان در آن طبخ و سرو می گردد گفته می شود. اما به دلیل اینکه بریانی کلمه ای شناخته شده تر برای این غذای خوشمزه است در این نوشتار نیز کلمه بریانی به کار رفته است. جالب است بدانید بریانی در اصفهان هم به صورت بریانی فروشی های مجزا و هم در رستوران ها به عنوان یکی از غذاهای منو ارائه می شود.

بریانی اصفهان

طرز تهیه بریانی اصفهان

برای تهیه بریانی اصفهان ابتدا مقادیری مناسب از گوشت گوسفندی شامل سردست و قلوه گاه را با میزانی آب، پیاز و زردچوبه در دیگ های بزرگ می گذارند تا بپزد. چند ساعتی زمان لازم است تا گوشت ها حسابی بپزند. بعد از پخت کامل گوشت را از آبگوشت جدا کرده و دوبار چرخ می کنند. بعد به گوشت چرخ شده، سبزی معطر (نعناع)، زعفران و نمک اضافه می کنند و ورز می دهند.

حال گوشت چرخ شده و مزه دار شده؛ آماده است تا درون کفگیر (از جنس استیل یا مس) قرار بگیرد. برای این کار ابتدا کف کفگیر را دارچین می ریزند و سپس گوشت را به میزان 100 تا 120 گرم جدا کرده و در کفگیر قرار می دهند. در این کفگیر مخصوص، گوشت شکل بیضی کوچک به خود می گیرد.

در این مرحله کفگیر روی اجاق یا منقل قرار می گیرد. روی منقل سینی های بزرگی قرار دارد. بعد از سرخ شدن بریانی، نان سنگک داغ را روی سینی های مدور قرار می دهند و مقداری آب گوشت روی آن می ریزند و کفگیر را برعکس کرده تا بریانی از سمتی که سرخ شده است روی نان قرار بگیرد و سپس روی بریانی را با خلال بادام، زرشک یا گردو تزیین می کنند.

ناگفته نماند؛ در کنار بریانی اصفهان مقداری شش گوسفندی (جگر سفید) پخته شده و چرخ شده نیز قرار می دهند. گفتنی است جگر سفید با میزانی دنبه چرخ می شود و با مقادیری پیاز و ادویه طعم دار می گردد و به میزانی کم در کنار بریانی روی نان قرار می گیرد. خوب است بدانید که در اکثر بریانی ها تنور پخت نان سنگک نیز براه است و می توانید بریانی را با نان تازه نوش جان کنید.

در معرفی بریانی اصفهان نباید از آبگوشت دلچسب آن گذشت. در کنار بریانی کاسه ای آبگوشت خوشمزه نیز سرو می شود. این آبگوشت در واقع همان آبگوشتی است که گوشت های بریانی در آن پخته شده؛ به اضافه کشک، تکه های نان، فلفل دلمه، گوجه، نعناع، دارچین و فلفل سیاه است. این غذای خوشمزه همراه با دوغ تازه، پیاز، لیمو یا نارنج و مهمتر از همه ریحان تازه سرو می شود. در کنار بریانی می توانید به عنوان دسر یک خورشت ماست خوشمزه نیز سفارش دهید. خورشت ماست نیز از دسرهای اصیل اصفهانی است که طعم شیرینی دارد و یک انتخاب خوب برای بعد از غذا محسوب می شود.

طرز تهیه بریانی اصفهان

بهترین بریانی اصفهان را از کجا بخریم؟

با گشتی در خیابان های اصفهان بریانی فروشی های متعددی در مقابلتان قرار می گیرد. اما بهتر است از جاهای شناخته شده تر این غذای اصیل را سفارش دهید و نوش جان کنید. برخی از هتل های اصفهان نیز بریانی را در منوی رستوران خود دارند. اما اگر می خواهید بعد از گشت و گذاری در شهر بریانی نیز میل کنید؛ بسته به سلیقه خود می توانید از میان فهرست زیر انتخاب نمایید. گفتنی است؛ بریانی یک وعده ناهاری محسوب می شود؛ اما به این معنا نیست که در شب و به عنوان شام سرو نمی شود.

بریانی حاج محمود شفاعت

بریانی حاج محمود شفاعت را باید قدیمی‎ترین بریانی اصفهان دانست. بریانی حاج شفاعت دو شعبه در اصفهان دارد. شعبه اول در میدان امام علی و در بازار مسجد جامع و شعبه دوم در همسایگی کلیسای وانک و در کوچه جلفا قرار دارد.

بریانی حاج محمود شفاعت

سفره خانه جارچی باشی

اگر ترجیح می دهید غذای خود را در یک بنای تاریخی (حمام سنتی) میل نمایید سفره خانه جارچی باشی بهترین انتخاب شما خواهد بود. این سفره خانه در نزدیکی میدان نقش جهان و در خیابان سپه قرار دارد. بعد از رسیدن به کوچه حکیم درکوچه هفتم این حمام تاریخی را خواهید دید.

سفره خانه جارچی باشی

هتل های نزدیک میدان نقش جهان اصفهان

بریانی اعظم

بریانی اعظم نیز از شناخته شده ترین بریانی های اصفهان است. بریانی اعظم چهار شعبه در اصفهان دارد. شعبه اول در خیابان چهارباغ، شعبه دوم خیابان مسجد سید، شعبه سوم خیابان کمال اسماعیل و شعبه چهارم در خیابان چهارباغ بالا قرار دارد.

بریانی اعظم

هتل های نزدیک خیابان چهارباغ اصفهان

بریانی شاد

در محدوده دروازه دولت و روبروی ارگ جهان نما نیز یکی دیگر از بریانی های معروف اصفهان قرار دارد. طعم لذیذ یک بریانی خوشمزه را می توانید در بریانی شاد تجربه کنید.

بریانی شاد

رستوران سنتی نقش جهان

برای صرف بریانی اصفهان رستوران نقش جهان یکی دیگر از انتخاب های شما می تواند باشد. این رستوران در میدان نقش جهان قرار دارد. به این ترتیب می توانید بعد از صرف غذای خوشمزه گشتی نیز در میدان نقش جهان بزنید.

رستوران سنتی نقش جهان

کباب و بریان بیشه حبیب

در خیابان مطهری اصفهان (پل شیری) یکی دیگر از بریانی های اصفهان قرار دارد که می توانید برای صرف یک بریانی خوشمزه روی آن حساب باز کنید.

کباب و بریان بیشه حبیب

به پایان معرفی بریانی اصفهان رسیدیم. باید گفت؛ بریانی فروشی های اصفهان کم نیستند و به این فهرست ختم نمی شود. تقریبا در خیابان های اصلی اصفهان با یک پیاده روی ساده می توانید چندین بریانی فروشی را ببینید. اینجاست که انتخاب سخت خواهد شد و نمی توان بی گدار به آب زد. اما سعی ما برآن بوده تا معروفترین بریانی های اصفهان را به شما معرفی کنیم. اگر شما هم تجربه سفر به اصفهان را داشته اید و این غذای خوشمزه را نوش جان کرده اید. لطفا تجربه خود را در زیر همین نوشتار با ما و دیگر همراهان رزرواسیون سیتا به اشتراک بگذارید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. بریان درست است نه بریانی
    بریانی به محل فروش بریان میگویند مثل کباب و کبابی
    ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا