ایرانگردیجاذبه های گردشگری گلستانجاذبه های گردشگری گیلانجاذبه های گردشگری مازندراندانستنی های گلستاندانستنی های گیلاندانستنی های مازندرانگلستانگیلانمازندرانمکان های تفریحی

لیست کامل جاهای دیدنی شمال

همانطور که می دانید؛ خطه سرسبز شمال کشور جزو مقاصد پر طرفدار  برای سفر محسوب می شود. جایی که پیوندی دیرینه با جنگل و دریا دارد و طبیعت به زیبایی هر چه تمام دست به قلم شده و بر بوم این خطه تصاویری بی بدیل خلق کرده است. گرچه جاهای دیدنی این منطقه کم نیست؛ اما بر آن شدیم تا در این نوشتار جاهای دیدنی شمال را با تقسیم بندی این نوشتار به جاهای دیدنی سه استان شمالی کشور (گلستان، مازندران و گیلان) معرفی کنیم. اگر می خواهید اطلاعات جامعی از جاهای دیدنی شمال داشته باشید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

همین حالا رزرو کنید: هتل های مازندران         هتل بام سبز رامسر            هتل پارسیان آزادی خزر چالوس

جاهای دیدنی شمال

در سفر به شمال کشور یا هر مقصد دیگری اگر اطلاعاتی کافی از جاهای دیدنی داشته باشید می توانید برنامه ریزی دقیق تری برای سفر داشته باشید. سفر به شمال در واقع مجموعه متنوعی از دیدنی ها را در مقابل چشمانتان قرار می دهد. دریا، دریاچه، رود، تالاب، قلعه، آبشار، روستاها و ییلاقات، موزه ها، پارک های جنگلی، چشمه، غار و…. تنها بخش کوچکی از جاهای دیدنی شمال کشور است.

فرقی نمی کند به کدام استان شمالی می خواهید سفر کنید و چمدانتان را به کدام مقصد بسته اید؛ چرا که با انتخاب هر نقطه از جغرافیایی شمالی سفری جذاب نصیبتان خواهد شد که برای همیشه در ذهنتان باقی خواهد ماند.

جاهای دیدنی شمال؛ استان گلستان

استان گلستان را نگارستان ایران می نامند. گنجینه ای هزار رنگ که هر نقطه اش نمایشگر گوشه ای از اقلیم، فرهنگ و تمدن استان محسوب می شود. مرکز استان گلستان؛ گرگان است و این استان دارای 33 شهر و روستاهای فراوانی است. گواه قدمت تاریخی استان گلستان را باید وجود قلعه تاریخی خندان دانست این قلعه قدمتی 3000 ساله دارد. مهمترین جاهای دیدنی استان گلستان را در ادامه آورده ایم.

همین حالا رزرو کنید: هتل های گلستان        هتل جهانگردی ناهارخوران گرگان       هتل قصر بوتانیک گرگان

پارک جنگلی ناهار خوران

در پنج کیلومتری گرگان تفرجگاهی زیبا و تماشایی قرار دارد که از دیگر جاهای دیدنی شمال است. این تفرجگاه در واقع مسیری چشم نواز برای رسیدن به دل جنگل ناهار خوران است. کافی است یک کوله پشتی بردارید و دل به جاده اش بسپارید و بعد از یک پیاده روی فرح بخش خود را در میان جنگلی با انبوهی از درختان، درختچه های تمشک، گیلاس های وحشی، درختان بلوط، ازگیل و گونه های گیاهی دیگر ببینید؛ اینجاست که می خواهید به دل جنگل بروید و ساعاتی را در میان جنگل با گوش سپردن به آوای پرندگان سپری کنید.

اگر اهل کوهنوردی باشید اینجا بهشت شما خواهد بود چرا که می توانید از سمت غرب و جنوب غربی میدان معروف
ناهار خوران راه کوه را در پیش بگیرید در این ارتفاعات سفید چشمه نیز در انتظار شماست. در مسیر رسیدن به جنگل ناهار خوران امکاناتی از قبیل پارکینگ، رستوران، بازارچه خرید، شهربازی، آبشار مصنوعی، ایستگاه اتوبوس چتری نیز برای گردشگران مهیاست.

اگر اجاره ویلا شمال مد نظرتان است؛ می توانید در منطقه ناهار خوران انواع سوئیت و آپارتمان را رزرو کنید. ناگفته نماند؛ برای اجاره ویلا شمال روستای زیارت در نزدیکی ناهار خوران نیز از دیگر انتخاب های شماست

پارک جنگلی ناهار خوران

آبشار کبودوال

در فاصله نزدیکی از شهرستان علی آباد کتول آبشار تمام خزه ای قرار دارد. مسیر رسیدن به این آبشار زیبا چندان سخت نیست و می توانید با یک پیاده روی سبک و با عبور از حدود 300 پله به این آبشار زیبا برسید. صدای روح نواز سقوط آب روی سنگ ها و طراوت و تازگی هوای آبشار روحتان را تازه خواهد کرد. حتما در کوله پشتی خود لباس اضافه بیاورید چرا که بی گمان وسوسه خواهید شد تا در مسیر رسیدن به آبشار تنی به آب حوضچه های موجود بزنید و لذت ببرید.

از امکانات این منطقه می توان به سرویس های بهداشتی، دکه های غذای خیابانی، آلاچیق، سوپر مارکت و آلاچیق اشاره کرد. در ابتدای مسیر پیاده روی می توانید خودرو خود را نیز به پارکینگ بسپارید.

تالاب بین المللی گُمیشان

در حاشیه شرقی دریای خزر و 35 کیلومتری گرگان تالابی زیبا قرار دارد که از پر بیننده ترین جاهای دیدنی شمال ایران است. این تالاب زیستگاه جانوری و گیاهی متنوعی است. اگر علاقه مند به پرنده نگری هستید اینجا همان جایی است که باید برای دیدنش برنامه ریزی کنید. با شروع زمستان در سیبری پرندگان آبزی و کنار آبزی بسیاری به سمت این تالاب پر می کشند و میهمانش می شوند. آنوقت است که باید دوربین به دست شوید و این پرندگان زیبا را از نزدیک ببینید. در تالاب بین المللی گمیشان گونه های کمیاب و زیبایی از پرندگان را از جمله پلیکان سفید، قوی، فلامینگو، پرستو، انواع اردک، غاز و حواصیل را می توانید شاهد باشید.

گنبد قابوس

اگر می خواهید بلندترین برج آجری جهان را ببینید باید راهی گنبد کاووس شوید. گنبد کاووس شهری دیدنی و پایتخت اسب سواری و محل برگزاری مسابقات اسب سواری است که از جاهای دیدنی شمال است. بعد از تهیه بلیط مسیری پلکانی با پله های عریض و کم ارتفاع را پیش رو خواهید داشت در طول این مسیر کوتاه تا رسیدن به برج عکس های قدیمی برج روی دیوارهای پلکان را خواهید دید.

بعد از عبور از این مسیر به محوطه ای که برج در آن قرار دارد می رسید با عبور از چند پله داخل برج قرار خواهید گرفت. اگر داخل بنای برج آواز بخوانید صدا به بهترین شکل انعکاس خواهد داشت. بلندای این بنا 72 متر است. گنبد قابویس در واقع مقبره قابوس بن وشمگیر چهارمین پادشاه سلسله زیاریان است. جالب است بدانید؛ این برج پیش زمینه ای برای ایجاد برج آرامگاه ها در ایران محسوب می شود.

گنبد قابوس

جزیره آشوراده

در بندر ترکمن و در مرکز شبه جزیره میانکاله تنها جزیره دریای خزر قرار دارد که یکی از پر بازدیدترین جاهای دیدنی شمال به شار می آید. جزیره آشوراده همان جزیره ای است که مشتاقانه شما را به دنیای خودش فرا می خواند. برای رسیدن به این جزیره باید به اسکله بندر ترکمن بروید و از آنجا با قایق های موتوری راهی جزیره شوید. این جزیره علاوه بر مکانی برای تفریح، زیستگاه پرندگان مختلف از جمله کاکایی، فلامینگو ها، قرقاول، اگرت و … است که حال و هوایی خاص به این جزیره بخشیده اند.

دهکده جهان نما

اگر می خواهید در سفر به استان گلستان به منطقه ای آرام و بدور از هیاهو بروید؛ دهکده جهان نما یکی از انتخاب های خوب شما می تواند باشد. با ورود به این دهکده در واقع در میان جنگل های هیرکانی و کوه های البرز قرار خواهید گرفت. با سفر به این منطقه خودتان را برای دیدن مجموعه ای از زیبایی ها از جمله آبشار دیدنی جهان نما، چشمه های خنک، رودخانه های تماشایی و آثار تاریخی همچون برج رادکان آماده کنید. اگر اجاره ویلا شمال مد نظر شما باشد و می خواهید چند روزی در این محیط زیبا بمانید می توانید خانه های ساده اما صمیمی این روستا را اجاره نمایید.

چشمه گل رامیان

در پنج کیلومتری شهرستان رامیان چشمه ای زیبا قرار دارد. آنچه بیش از هر چیز توجه هر بیننده ای را در بدو رسیدن به چشمه جلب می کند رنگ سبز تیره آب چشمه است. در سایه سار درختان بلوط اطراف این چشمه می توانید دمی بنشینید و حظی وافر از این نگین سبز ببرید. اگر اهل رفتن به پیک نیک هستید اینجا مکانی دنج و آرام برای شما محسوب خواهد شد. از تفریحات این چشمه ماهیگیری و عکاسی است. اما توصیه می کنیم به دلیل عمق زیاد این چشمه در این آب شنا نکنید.

غار کیارام

اگر جزو افراد ماجراجو هستید و دوست دارید جاهای دیدنی شمال را ببینید؛ بازدید از غار کیارام پیشنهاد خوبی برای شما خواهد بود. این غار در شهرستان گالیکش و در 6 کیلومتری روستای فرنگ قرار دارد. مسیر رسیدن به غار مسیری خاکی و باریک است و چند متر پایین تر از این مسیر خاکی، رودخانه ای زیبا جریان دارد که شما را تا نزدیکی غار مشایعت خواهد کرد.  غار کیارام غاری مرموز است و قدمت آن به پارینه سنگی و عصر آهن می رسد. بعد از چند متر که به داخل غار رفتید باید به صورت نشسته ادامه مسیر را بپیمایید. در سقف غار نیز قطرات آب را خواهید دید. حتما با تجهیزات از جمله کلاه ایمنی و چراغ قوه وارد این غار شوید.

جنگل توسکستان

در جنوب شرقی گرگان در امتداد جاده گرگان- شاهرود جنگلی غرق در ابر و مه قرار دارد. اگر می خواهید یکی از جاهای دیدنی شمال که دارای جاده های مملو از درختان سر به فلک کشیده ،آبشارهای تماشایی و با شکوه، چشمه هایی با صفا را ببینید، همه و همه در بازدید از جنگل توسکستان مقابل چشمانتان قرار خواهد گرفت. همین چند مورد برای اینکه وسوسه شوید و راهی جنگل توسکستان شوید کافی است. اما زیبایی های این جنگل به اینجا ختم نمی شود. این جنگل زیستگاه صدها گونه درختی و جانوری است. گیاهان دارویی نز در اینجا به وفور یافت می شود پس در کوله خود جعبه ای برای جمع آوری گیاهان دارویی قرار دهید.

در میانه راه جنگل و در میان انبوه درختان تابلوهای راهنما شما را به سمت کاروانسرای قدیمی قزلق هدایت می کند. یک کاروانسرای کوهستانی با دالان ها و حجره های متعدد که قدمتش به طور دقیق مشخص نیست اما به دوران های تاریخی پس از اسلام نسبت داده شده است.

جنگل توسکستان

آبشارهای شیرآباد

شاید برایتان جالب باشد که به یکی از جاهای دیدنی شمال سفر کنید که چندین آبشار کوچک و بزرگ را درون خود جای داده است. برای این منظور باید به هفت کیلومتری شهر خان ببین بروید دو کیلومتر بعد از روستای شیر آباد به مقصد خواهید رسید. این مجموعه زیبا 12 آبشار کوچک و بزرگ را به صورت پلکانی درون خود جای داده است. البته ناگفته نماند؛ این مجموعه به نام هفت آبشار بزرگ خود مشهور است.

با بازدید از آبشارهای شیرآباد در واقع با یک تیر چند نشان خواهید زد در این منطقه می توانید علاوه بر تماشای آبشارهای با طراوت؛ جنگل نوردی و غار نوردی هم داشته باشید. غار شیرآباد یا غار دیو سپید نیز در همین مسیر قرار دارد. وجود پل ها، پله های چوبی و آلاچیق هایی برای استراحت طی مسیر را برای شما راحت تر خواهد کرد.

جاهای دیدنی استان گلستان در یک نگاه

پارک جنگلی تنگه چهل چای- بعد از مینو دشت

آبشار لوه- شهرستان گالیکش- روستای لوه

گِل افشان قارنیارق- آق قلا

پارک ملی گلستان- 15 کیلومتری شهر گالیکش

پل تاریخی آق قلا

برج رادکان – کرد کوی

دریاچه سد زرین- علی آباد کتول

کاخ موزه گرگان

سرای باقری ها- گرگان

کاخ آقا محمد خان قاجار- گرگان

شهر باستانی جرجان- گنبد کاووس

جنگل الگندره- گرگان

قلعه ماران- رامیان

مسجد جامع گرگان

تالابهای آلماگل، آلاگل، آجی گل

پارک جنگلی دلند- آزاد شهر

سایت پرواز پاراگلایدر- مینو دشت

آبشار ساسنگ؛ مینو دشت

آبشار آق سو در نزدیکی گالیکش

آبشار شادان- شهرستان کردکوی

پارک جنگلی قرق در مسیر گرگان- مشهد

جنگل های قرن آباد -20 کیلومتری شرق گرگان

روستای ییلاقی درازنو- جنوب شهرستان کردکوی

آبشار باران کوه- در نزدیکی گرگان

پارک جنگلی باغو- بندر گز

آبشار لاشو- آزاد شهر

آبشار نومل- گرگان- روستای نومل

چشمه نیلبرگ- رامیان

چشمه لال- در نزدیکی گالیکش

طبیعت سردانسر- گرگان- جنوب غربی روستای زیارت

روستای تاریخی فارسیان-آزاد شهر

محوطه تاریخی خالد نبی- شهرستان کلاله

آبشار رنگو- جنوب غربی گرگان

آرامگاه مختوم قلی فراغی- مراوه تپه

دیوار بزرگ گرگان- شمال گنبد کاووس

مدرسه عمادیه- گرگان

خانه امیر لطیفی- گرگان

آبشار دو آب- کردکوی

آبشار زیارت- روستای زیارت

دریاچه توشن- روستای توشن

جاهای دیدنی شمال؛ استان مازندران

سرزمینی که مازندرانش می نامیم در واقع پهنه ای وسیع در کرانه دریای خزر است و یکی از اصلی ترین جاهای دیدنی شمال به شمار می آید. این سرزمین دارای دو ناحیه جلگه ای و کوهستانی است. تاریخ پر فراز و نشیب این خطه حکایت از قدمتی طولانی دارد و گواه این قدمت را باید وجود غار کمربند و غار هوتو در بهشهر دانست که حکایت از تاریخی 75000 ساله دارد. بیایید با هم نگاهی به جاهای دیدنی مازندران بیندازیم.

همین حالا رزرو کنید:        هتل نوید ساری           هتل جنگلی سالار دره ساری             هتل بادله ساری

چشمه های باداب سورت

در جنوب شهرستان ساری در روستای اُورست چشمه های شگفت انگیز باداب سورت را خواهید دید که از دیگر جاهای دیدنی شمال است. چشمه هایی پلکانی که باید گفت از فعالیت چشمه های تراورتَن ساز در طی سالها بوجود آمده است. اینجا به واقع پلکان زمین است. اینجا پله هایی رنگارنگ و حوضچه هایی که هر کدام بو و مزه متفاوتی دارد در ابعاد بزرگ و کوچک روبروی شما قرار خواهد گرفت.

این تصویر بی بدیل فقط تصویری زیبا نیست. بسیاری گردشگران از آب این حوضچه ها برای درمان کمک می گیرند. درختان سرو کوه، درختچه های زرشک وحشی و کوه های اطراف چشمه باداب سورت زیبایی این منطقه را صد چندان نموده اند. اما این روزها حال چشمه های باداب سورت چندان خوب نیست متاسفانه گردشگران با عبور از روی پله های باداب سورت موجبات آسیب جدی به این تندیس زیبای طبیعت را فراهم آورده اند.

چشمه باداب سورت

مجموعه باغ های عباس آباد

اگر می خواهید طبیعت و تاریخ را در سفر به مازندران؛ یکی از بهترین جاهای دیدنی شمال به صورت یک جا داشته باشید، بازدید از مجموعه تاریخی عباس آباد بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. به این منظور باید به 9 کیلومتری شهرستان بهشهر بروید؛ در دامنه رشته کوه های البرز مجموعه باغ های زیبای عباس آباد را خواهید دید. این مجموعه از جمله مهمترین باغ های ایرانی و غیر کویری ایران است. به مجموعه باغ های عباس آباد که پا می گذارید در واقع به دوران صفوی پا خواهید گذاشت. این مجموعه تاریخی و طبیعی به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده و شامل سد عباس آباد، مخزن و دریاچه سد، گلباغ، کاخ، حمام، آسیاب آبی و دو برج آجری است. از امکاناتی که این مجموعه در اختیار گردشگران قرار می دهد می توان به فروشگاه، سرویس بهداشتی، ایستگاه قایق سواری، رستوران و کافه اشاره کرد.

تالاب میانکاله

یکی دیگر از جاهای دیدنی شمال در 45 کیلومتری بهشهر قرار دارد. تالاب میانکاله همان جایی است که نباید دوربینتان را فراموش کنید چرا که هر لحظه ای سوژه هایی ناب برای عکاسی خواهید داشت. مناظری زیبا، پوشش گیاهی و آب و هوایی مطلوب در این منطقه شما را بر آن می دارد تا چند ساعتی را در این مکان بمانید.

اگر می خواهید پرواز و تجمع پرندگان مهاجر را ببینید باید فصل پاییز و زمستان راهی تالاب میانکاله شوید. پرندگانی که از سیبری و شمال روسیه برای گذران زمستان به اینجا پر می کشند تا صحنه ای بیاد ماندنی و زیبا را پیش چشم شما قرار دهند. این تالاب فقط زیستگاه پرندگان نیست بلکه ماهیانی نظیر؛ کپور، ماهی سفید؛ ماهی های خاویاری، کفال و…. نیز در این تالاب زادآوری و زندگی می کنند.

اگر می خواهید چند روزی را در این منطقه بمانید و اجاره ویلا شمال مد نظرتان است می توانید در شهرهای نزدیک این تالاب از جمله ساری یا گرگان اجاره ویلا را داشته باشید. ناگفته نماند؛ در روستاهای اطراف تالاب نیز امکان برپایی چادر یا اجاره خانه های محلی نیز فراهم است.

مجموعه تفریحی نمک آبرود

اگر می خواهید مجموعه ای از تفریحات مهیج و برخورداری از طبیعتی زیبا را یک جا داشته باشید. در سفر به مازندران بازدید از شهرک تفریحی نمک آبرود را از قلم نیندازید. در 12 کیلومتری چالوس این مجموعه تفریحی با امکاناتی مناسب برای ورود میهمانان مهیاست.

باید گفت؛ این مجموعه بیشترین شهرت خود را از تله کابین دارد اما تله کابین تنها تفریحی نیست که می توانید در اینجا داشته باشید. در مجموعه نمک آبرود تفریحات مهیجی از جمله سورتمه سواری، زیپ لاین، پینت بال، باشگاه تیراندازی، زمین اسکیت، پیست موتورهای چهار چرخ، تجربه پرواز با هواپیمای دو نفره، سینما شش بعدی، شهربازی کودکان، زمین تنیس، ساحل دریا، پیست دوچرخه سواری و عبور از روی پل معلق را تجربه خواهید کرد.

از امکانات رفاهی این منطقه نیز می توان به فروشگاه، غرفه های صنایع دستی، آلاچیق، سرویس بهداشتی، نمازخانه، عکاسی و آرایشگاه اشاره کرد.

آبشار های شاهان دشت

در روستای شاهان دشت در 65 کیلومتری شهر آمل یکی دیگر از جاهای دیدنی شمال قرار دارد. آبشار شاهان دشت از روی کوهی زیبا مشرف به روستای شاهان دشت سرازیر می شود و به این ترتیب شکوه و زیبایی خود را به رخ بینندگان می کشد.  اینجا سقوط آب از روی صخره های آبشار و ایجاد صدای آب حال و هوایتان را عوض خواهد کرد؛ مخصوصا اگر آوای موسیقی پرندگان نیز این سمفونی را تکمیل کند.

با بازدید از آبشار شاهان دشت می توانید در طبیعت یک پیاده روی جانانه داشته باشید. برپایی پیک نیک، عکاسی و آب تنی نیز از دیگر تجربه های شما در این منطقه خواهد بود. اگر می خواهید خریدی داشته باشید قبل از رسیدن به آبشار از روستا تهیه کنید چرا که در نزدیکی آبشار فقط یک سفره خانه قرار دارد و فروشگاهی نیست.

آبشار شاهاندشت

دریاچه وَلَشت

دریاچه ولشت، در 25 کیلومتری جاده چالوس قرار دارد و یکی از پر بازدید ترین جاهای دیدنی شمال است. این دریاچه آب شیرین با محوطه ای تماشایی و زیبا همه ساله میزبان گردشگران بسیاری است. در این منطقه می توانید علاوه بر لذت بردن از چشم انداز زیبای دریاچه، قایق سواری مفرحی داشته باشید. دوچرخه سواری، جت اسکی، شاتل، و بازی والیبال نیز از دیگر تفریحات دریاچه ولشت است.

در تمام فصول سال این منطقه تماشایی است اما بهار و تابستان بازدید از این مجموعه حلاوتی دیگر دارد. از امکانات دریاچه ولشت می توان به رستوران، اسکله، سوپرمارکت، بوفه، نمازخانه و سرویس بهداشتی اشاره کرد. شب بمانی هم در این منطقه امکان پذیر است در این صورت می توانید در کنار دریاچه چادر بزنید.

اگر هم می خواهید تجربه جدیدی داشته باشید خواب شناور روی آب را انتخاب کنید. در این صورت با پرداخت مبلغی مشخص روی یک شناور مخصوص قرار خواهید گرفت و شب را روی آب سپری خواهید کرد. اگر هم اجاره ویلا شمال مد نظرتان است اجاره خانه های محلی کلاردشت مناسب شما خواهد بود.

دریاچه شورمست

در نزدیکی روستای شورمست در میان درختان زیبای توسکا دریاچه ای دیدنی و زیبا جا خوش کرده است. شورمست تنها دریاچه طبیعی سواد کوه است که حال و هوای بکر و نابش هوش از سرتان می برد. اگر اهل ماهیگیری هستید اینجا می توانید ماهیگیری کنید. اسکی روی آب، دوچرخه سواری و اسب سواری نیز از دیگر تفریح های شما در این منطقه است.

اگر در بازدید از دریاچه شورمست فکری به حال غذای خود نکرده اید نگران نباشید چرا که در این منطقه رستوران و سوپرمارکت موجود است. سرویس بهداشتی و پارکینگ نیز از دیگر امکانات این مجموعه است. اگر ترجیح می دهید شب را در این منطقه سپری کنید اجاره ویلا شمال مد نظر شماست می توانید برای اقامت در اطراف دریاچه چادر بزنید یا اتاق ها و
کلبه های خانه های روستایی را اجاره کنید.

دریاچه و سد لفور

در شهرستان سواد کوه و در دهستان لفور سد لفور قرار دارد. باید گفت؛ مسیر رسیدن به دریاچه بسیار تماشایی است بنابراین اگر فقط در پی رسیدن به مقصد نباشید حتما از طی این مسیر لذت خواهید برد. اگر می خواهید راهی این سفر زیبا شوید حتما چادر و ملزومات سفر را به همراه داشته باشید چون زیبایی این دریاچه شما را وسوسه می کند تا یک شب بمانی در کنار دریاچه داشته باشید.

در این دریاچه برای صید ماهی زردپر، سفید و سرخ باله بهتر است دست به قلاب شوید و قلاب ماهیگیری را به آب بیندازید و لذت صرف یک ماهی کباب خوشمزه را به خود و دوستانتان در کنار دریاچه هدیه دهید. دیدنی های این منطقه کم نیست اگر می خواهید چند روزی را در لفور بمانید و به فکر اجاره ویلا شمال هستید می توانید کلبه هایی با چشم انداز سد لفور یا خانه های روستایی را اجاره کنید. از جاذبه های دیدنی دیگر این منطقه می توان به پل وِرِسک، آبشار گزو، آبشار تزر و آبشار جلسنگ اشاره کرد.

روستای فیلبند

در شهرستان بابل در بخش بند پی غربی روستای زیبای فیلبند قرار دارد. این روستا به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات کوهپایه ای دارای چشم اندازی منحصر به فرد از مراتع و و طبیعت اطراف است. با حضور در این روستا لحظاتی مه و ابر در نزدیکترین حالت ممکن با شما قرار خواهد گرفت و این ویژگی منطقه ییلاقی فیلبند است.

در سفر به این منطقه حتما لباس گرم با خود همراه داشته باشید. از اوائل فصل پاییز هجوم هوای سرد به این منطقه محلی ها را هم به کوچ اجباری وادار خواهد کرد. با سفر به فیلبند می توانید از جنگل چلاو، چشمه لار و روستای سنگچال نیز دیدن نمایید. توصیه می کنیم قبل از ورود به فیلبند حتما مایحتاج خود را تهیه کنید چرا که در فیلبند ممکن است مجبور شوید بابت خرید مایحتاج قیمت بیشتری بپردازید. اگر اجاره ویلا شمال مد نظرتان است و  می خواهید چند روزی را در این روستا سپری کنید می توانید خانه های روستایی و کلبه های موجود در این جنگل را رزرو کنید.

روستای فیلبند

دهکده مازیچال

مازیچال یکی دیگر از جاهای دیدنی شمال در نزدیکی کلاردشت است. مازیچال در ارتفاع ۲۶۰۰ متری قرار دارد همین ارتفاع موجب می شود تا غرق در ابرها شوید و این تجربه جزو بهترین خاطراتات سفرتان باشد. دهکده های اینچنینی بهترین مکان برای رهایی از هیاهوهای شهری و برخورداری از هوایی ناب است.

در سفر به مازیچال لباس گرم، خوراکی، غذا و چادر را به همراه داشته باشید. گرچه نبود امکاناتی نظیر آب لوله کشی، برق و گاز زندگی را برای بومیان و گردشگران سخت کرده اما در اینجا می توانید تجربه جدیدی از زندگی را داشته باشید و زندگی روستایی با کمترین امکانات را تجربه کنید.

برای اقامت در این منطقه حتما چادر مسافرتی همراه داشته باشید. لازم به ذکر است؛ حدود 10 کیلومتر از مسیر رسیدن به دهکده خاکی است بنابراین باید از ماشین های آفرود یا خودروهای بومی منطقه کمک بگیرید.

جاهای دیدنی مازندران در یک نگاه

منطقه آلاشت؛ سواد کوه

روستای سنگده؛  ساری

روستای اوریم- سواد کوه

پارک جنگلی جوارم- سواد کوه

منطقه جنگلی جمشید آباد- سواد کوه

جنگل الیمستان- آمل

قلعه ملک بهمن- آمل_ روستای شاهان دشت

دشت لار – آمل

چشمه های آبگرم لاریجان- آمل

پارک جنگلی میرزا کوچک خان- در نزدیکی آمل

روستا سیاه بیشه- چالوس

روستای کندلوس- نوشهر

کاخ چای خوران- چالوس

دریاچه ارواح- نوشهر

خانه نیما یوشیج-  شهرستان نور- روستای یوش

موزه کندولوس- نوشهر

قلعه مارکوه- رامسر

تله کابین رامسر

غار دانیال- شهرستان عباس آباد

محوطه سد شهید رجایی-  در نزدیکی ساری

سد لار- آمل

پارک جنگلی نور

دشت ناز- ساری

آبشارآب پری- شهرستان نور

دریاچه الیمالات- شهرستان نور

روستای جواهرده-  رامسر

دریاچه چورت- ساری

مرداب هسل- چالوس

جنگل دالخانی- رامسر

تالاب فریدونکنار

جنگل های دو هزار- تنکابن

جنگل راش- ساری

روستای لاویج- نور

دره درویشان- شهرستان نکا

روستای برنت- سواد کوه

دشت دریا سر- تنکابن

دریاچه فراخین- نوشهر

دریاچه ممرز- نوشهر

روستای جنت رودبار- رامسر

دریاچه آویدر- نزدیکی نوشهر

جاهای دیدنی شمال؛ استان گیلان

استان گیلان به مرکزیت شهر زیبای رشت از دیگر مقاصد شمالی کشور است. گیلان سرزمینی است که برای درخشش فصل نمی شناسد. سرزمینی در آغوش کوه و دریا که گفتنی های بسیار دارد کافی است دل به قصه هایش بسپارید.

همین حالا رزرو کنید: هتل های گیلان             هتل بزرگ کادوس رشت              هتل مزرعه معین فومن

جنگل های گیسوم

یکی از زیباترین جنگل های شمال ایران، جنگل گیسوم است جنگلی که رانندگی در مسیر آن می تواند یکی از بهترین خاطرات سفرتان باشد. مخصوصا آنکه بدانید در انتهای مسیر؛ سواحل آرام گیسوم مقابل شما قرار خواهد گرفت. برای رسیدن به این جنگل باید به تالش بروید در 10 کیلومتری جاده زیبای اسالم به خلخال جنگل گیسوم را خواهید دید. با رفتن به این منطقه دریا و جنگل را در کنار هم خواهید داشت و طبیعتی بکر و دوستداشتنی را تجربه خواهید کرد.

امکانات ساحل گیسوم شامل پارکینگ، سرویس بهداشتی، بازار، رستوران و آلاچیق است. تفریحات جذاب این منطقه نیز شامل اسب سواری، دوچرخه سواری، جت اسکی، قایق سواری، پاراگلایدر، ترامپولین و پارک بادی است. با سفر به گیسوم می توانید با یک تیر چند نشان بزنید و از گردنه حیران، آبشار لاتون و تالاب استیل نیز دیدن نمایید.

قلعه رودخان

روستای رودخان در شهرستان فومن قلعه ای تاریخی را در خود جای داده است و یکی از بهترین جاهای دیدنی شمال است. قلعه رودخان که روزی محل استقرار نظامیان بوده اکنون محلی برای بازدید گردشگران و علاقه مندان به جاذبه های تاریخی است. به گواه تاریخ این قلعه متعلق به روزگار ساسانی است و تا روزگار زندیه نیز مورد استفاده قرار می گرفته است. بیراه نیست که قلعه رودخان به هزار پله مشهور است چرا که حدود هزار پله جدید برای عبور گردشگران به این مجموعه اضافه شده و پله های قدیمی نیز سر از خاک بیرون آوردهاند.

وقتی به قلعه می رسید از اینکه طی این مسیر زیبا را به جان خریده اید به خود می بالید چرا که شکوه و عظمت این قلعه افسونتان خواهد کرد. در ابتدای مسیر قلعه رودخان بازاری قرار دارد که می توانید خرید های خود را اعم از صنایع دستی انجام دهید و اگر قصد اجاره ویلا شمال در این منطقه را دارید می توانید خانه های روستایی فومن را اجاره کنید. البته امکان برپایی چادر نیز در این منطقه وجود دارد.

ارتفاعات منجیل

در سفر به گیلان از دیدن منجیل و ارتفاعات بی بدیل آن غافل نشوید. منجیل در شهرستان رودبار و بخش مرکزی قرار دارد. اگر در پاییز به این شهر سفر کنید؛ خواهید دید که پاییز رنگ های سحر آمیزش را بر این خطه می پاشد و نقاشی منحصر به فردش را به گردشگران پیشکش می کند. به این شهر که سفر کردید حتما سری هم به چشمه آب گرم درمانی ماستخور، چشمه کلشتر، رودخانه سفید رود و پارک ساحلی بزنید. اگر می خواهید چند روزی در این منطقه بماند و اجاره ویلا شمال مد نظرتان است می توانید سوئیت و آپارتمان هایی را با امکاناتی مناسب رزرو نمایید.

تالاب انزلی

یکی دیگر از جاهای دیدنی شمال در بندر انزلی قرار دارد. تالاب انزلی تالابی ارزشمند و زیباست که تفرجگاهی جذاب نیز محسوب می شود. اینجا زیستگاهی امن برای گونه های مختلف آبزیان، پرندگان و گیاهان است. به تالاب که می رسید اسکله و قایق های مستقر شما را وسوسه می کند تا دل به پهنه وسیع تالاب بسپارید. لاله مردابی مشهورترین گیاهی است که در تالاب می روید و به زیبایی هر چه تمام تالاب را تزیین کرده است.

از تفریحات این تالاب علاوه بر قایق سواری می توان به پرنده نگری، عکاسی و ماهیگیری اشاره کرد. جالب است بدانید در وسط تالاب رستورانی زیبا (رستوران نیلوفر آبی) قرار دارد. رستوران نگین مرداب نیز از دیگر رستوران های تالاب انزلی است که می توانید با قایق به آن دسترسی پیدا کنید.

مرداب استیل

در نزدیکی آستارا مردابی زیبا قرار دارد که یکی دیگر از جاهای دیدنی شمال محسوب می شود. مردابی آرام و بکر که زیباییش را سخاوتمندانه به میهمانانش می بخشد. در ضلع شرقی مرداب درختان توسکای شناور در آب منظره منحصر به فرد را به چشمانتان هدیه خواهد کردند.

اگر می خواهید به تنهایی تالاب استیل، قدم بگذارید می توانید با قایق های پدالی راهی تالاب شوید و از سپری لحظات لذت ببرید. اگر هم در فصل زمستان راهی این تالاب شدید حتما با پرندگان زیبای مهاجر روبرو خواهید شد که سکوت تالاب را با آوای دلنشینان می شکنند و صحنه ای زیبا می آفرینند. اینجاست که باید دوربین خود را روشن کنید و لحظه پر کشیدن پرندگان را از روی آب ثبت نمایید.

تالاب استیل امکانات ویژه ای ندارد اما تعدادی آلاچیق و محل شستن ظروف در نزدیکی تالاب قرار دارد. پیشنهاد می کنیم چادر مسافرتی را در این سفر فراموش نکنید تا اقامتی دلنشین را در حاشیه تالاب تجربه نمایید. اگر هم می خواهید
اجاره ویلا شمال را داشته باشید می توانید ویلا اجاره کنید یا اینکه اقامتگاه های بوم گردی آستارا را رزرو نمایید.

گردنه حیران

شاید برایتان جالب باشد که یک مسیر و گردنه جزو فهرست جاهای دیدنی شمال قرار گیرد. اما باید گفت گردنه حیران همان جاده ای است که زیبایی هایش شما را حیران و شگفت زده خواهد کرد. این گردنه در محور ارتباطی آستارا و اردبیل قرار دارد. موقعیت جغرافیایی این گردنه موجب می شود تا از یک طرف به جنگل و از سویی به دره ای عمیق متصل شوید علاوه بر این عبور رود ارس از دره طراوتی صد چندان به گردنه حیران بخشیده است.

رانندگی در این جاده حال و هوایی دیگر دارد. اگر این مسیر را برای سفر انتخاب کردید سری هم به تله کابین گردنه حیران بزنید. ماسال زیبا هم در نزدیکی این گردنه قرار دارد.

ساحل چمخاله

یکی دیگر از جاهای دیدنی شمال؛ شهر چاف و چمخاله است که سواحل چمخاله جزو زیباترین سواحل ماسه ای به شمار می  رود. چمخاله در فاصله نزدیکی از لنگرود قرار دارد. در ساحل چمخاله علاوه بر لذت از تماشای دریای بیکران خزر می توانید به تفریحات جذاب آبی از جمله قایق سواری، جت اسکی و شاتل بپردازید.

دوچرخه سواری و استفاده از موتورهای چهار چرخ، اسب سواری، فوتبال و والیبال از تفریحات ساحلی این منطقه محسوب می شود. پیاده روی در ساحل چمخاله، جمع کردن صدف، عکاسی و برپایی پیک نیکی خاطره انگیز جزو بهترین خاطرات سفرتان خواهد شد. پس ثبت لحظه ها را فراموش نکنید.

ساحل چمخاله

سیاهکل

یکی از مناطق خوش آب و هوای استان گیلان سیاهکل است که یکی از پر بازدیدترین جاهای دیدنی شمال محسوب می شود. اینجا جنگل، آبشار، روستاهای زیبا و بکر، آثار تاریخی همه و همه جمع شده اند تا لذت سفر به شمال را برای گردشگران تکمیل کنند. به سیاهکل که سفر کنید می توانید برای دیدن آبشار لونک و طبیعت بی مانندش، آبشار بابا ولی، منطقه دیلمان و چشمه های آب معدنی نیز برنامه ریزی کنید.

اگر به بازدید از آثار تاریخی علاقه مند هستید می توانید به دیدن کاروانسرای تی تی در روستای بالارود بروید. قلعه کوتول شاه در جنگل های سیاهکل و قلعه گرماور نیز از دیگر جاهای تاریخی این منطقه است.

شهر باستانی ماسوله

حتما تا به حال نام روستای پلکانی ماسوله را شنیده اید. روستایی زیبا و تاریخی در شهرستان فومن که گردشگران زیادی را همه ساله به سوی خود می کشاند. اینجا همان جایی است که برای گریز از استرس های زندگی شهری باید انتخاب کنید. صدای خروس و بوی تازه نان محلی و مردمی با صفا دل کندن از این روستا را برایتان سخت خواهد کرد.

ماسوله در چهار فصل سال جلوه ای منحصر به فرد دارد. اما اگر می خواهید حظی وافر از اقامت در این روستا ببرید بهتر است در فصل بهار میهمانش شوید. اگر می خواهید چند روزی را در ماسوله بمانید و اجاره ویلا شمال مد نظر شماست؛ می توانید خانه های روستایی را اجاره نمایید و چند صباحی به سبک سیاق اهالی ماسوله سپری کنید.

از دیگر جاهای دیدنی ماسوله می توان به آبشار کوشم، رودخانه و آبشار ماسوله رودخان، آبشار خرم بو، آبشار توریشم، آبشار لارچشمه، موزه مردم شناسی، کاروانسرا و محوطه باستانی اشاره کرد.

دریاچه سقالکسار

یکی دیگر از دریاچه های زیبای خطه شمال دریاچه سقالکسار است. این دریاچه در بخش مرکزی رشت قرار دارد. فضای جنگلی و محیط مفرح و با طراوات دریاچه حسابی پاگیرتان خواهد کرد. در اطراف این دریاچه امکانات خوبی برای گردشگران مهیا شده است. از جمله می توان به کافه و رستوران، فروشگاهی کوچک در ورودی دریاچه، نمازخانه، پارکینگ، سرویس بهداشتی و آلاچیق اشاره کرد.

برای شب بمانی در اطراف دریاچه می توانید چادر بزنید یا اینکه اگر ترجیح می دهید اجاره ویلا شمال را داشته باشید می توانید ویلا یا کلبه های چوبی در نزدیکی دریاچه را رزرو نمایید.

سقالکار

جاهای دیدنی گیلان در یک نگاه

منطقه تی تی سرا- دامنه های درفک

ییلاق شکر دشت- تالش

جنگل های ماسال

روستای انارکول- رودبار

ییلاق آق اولر- تالش

بام سبز لاهیجان

روستای داماش- رودبار

ییلاق دیلمان- سیاهکل

باغ محتشم- رشت

دریاچه سراوان- رشت

میدان شهرداری رشت

متل قو ( سلمان شهر)

ییلاقات اولسبلنگاه- ماسال

جاده اسالم به خلخال

آبشار ویسادار- رضوانشهر

روستاهای سوباتان- تالش

موزه میراث روستایی- پارک جنگلی سراوان

ییلاق هلو دشت- شهرستان املش

آبشار لاتون- آستارا

شیطان کوه- لاهیجان

روستای سرو لات – در نزدیکی چابکسر

تالاب سوستان- در نزدیکی لاهیجان

ییلاق سوئه چاله- ماسال

بام لنگرود- شهر لنگرود

چشمه آبگرم علی داشی- روستای گیلده

روستا و آبگرم کوته کومه- آستارا

تالاب کیا کلایه- لنگرود

کاروانسرای لات- روستای گلسرک

تله کابین لاهیجان

موزه تاریخ چای- لاهیجان

به پایان فهرست کامل جاهای دیدنی شمال رسیدیم. سفر پر از قصه ها و خاطره هاست. کافی است اهل سفر باشی تا جاده تو را را به سوی خود بخواند. تماشای جلوه های زیبای طبیعت تمام آن چیزی است که در سفر به دنبالش هستیم اما یادمان باشد در سفر به طبیعت سفری مسئولانه داشته باشیم و جز ثبت لحظه هایی ناب رد پایی از خود به جای نگذاریم.

در این نوشتار سعی ما برآن بوده تا جاهای دیدنی شمال را به شما معرفی کنیم. اگر شما هم دیگر جاهای دیدنی شمال را می شناسید که در این مطلب نیامده است لطفا با ما به اشتراک بگذارید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا