ایرانگردیتبریزتبریزجاذبه های تاریخیجاذبه های گردشگری تبریزراهنمای سفر

گردش یک روزه در تبریز

گردش یک روزه در تبریز

تبریز به عنوان بزرگ ترین شهر ترک نشین کشور، هر ساله پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری می باشد. گفتنی است که جاذبه های تاریخی و تفریحی بسیار زیادی در این شهر زیبا وجود دارد که معرفی تمامی آن ها در یک مطلب نمی گنجد و هر کدام به تنهایی، به یک صفحه توضیح نیاز دارند. اما اگر بخواهید گردش یک روزه در تبریز داشته باشید ، بدون شک به سراغ بهترین و معروف ترین جاذبه های گردشگری تبریز  می رویم تا بتوانیم در کمترین زمان از جاذبه های گردشگری تبریز لذت ببریم . به همین دلیل در این مطلب می خواهیم به طور خلاصه  جاذبه های گردشگری برجسته تبریز را برای یک سفر یک روزه به شما معرفی کنیم.

باغ ائل گلی معروف ترین مناطق گردشگری تبریز

باغ ائل گلی

باغ ها و فضاهای سبز، جزو باصفا ترین و بهترین مکان های گردشگری در تمام شهرها هستند و بین گردشگران نیز بسیار محبوب هستند. باغ ائل گلی یکی از زیباترین و جذاب ترین مکان های گردشگری تبریز است که با بخش های مختلفی که دارد، به یکی از بهترین جاذبه های شهر تبدیل شده است. این باغ از قسمت های مختلفی مانند عمارت، دریاچه و پارک اطرافش تشکیل شده است. امکاناتی که در این مجموعه تفریحی تعبیه شده است، آن را یکی از کامل ترین جاذبه های تبریز تبدیل کرده است. با بازدید از این جاذبه فوق العاده می توانید از سرگرمی های بسیاری برخوردار شوید.

برخی از امکاناتی که در این مجموعه وجود دارد عبارتند از مینی گلف، قایق سواری و سورتمه سواری، دوچرخه سواری و درشکه سواری و حتی تالاری مجهز به سیستم های صوتی و تصویری بسیار پیشرفته. در واقع تمام امکانات تفریحی مورد نیاز گردشگران به طور کامل در آن وجود دارد. این منطقه تفریحی در 7 کیلومتری مرکز شهر تبریز واقع شده است و می توانید بعد از آن، از دیگر جاذبه های تفریحی این شهر مهمان پذیر دیدن کنید.

مقبره الشعرا در گردش یک روزه در تبریز

مقبره الشعرا

در نزدیکی باغ ائلی مقبره الشعرا قرار دارد که تعدادی از شاعران سزشناس ایران همچون اسدی طوسی ، خاقانی شروانی و شهریار در این مقبره به خواب ابدی فرو رفته اند .حدود 400 نفر از دیگر شاعران بزرگ کشور  نیز در این قسمت، به خاک سپرده شده اند. این آرامگاه حدود 15 دقیقه با مجموعه تفریحی ائل گلی فاصله دارد، بنابراین می توانید به راحتی به آن جا بروید و گردش یک روزه در تبریز را در کمترین زمان ، کمی مهمان این شاعران نامدار و بزرگ باشید.

بازار بزرگ تبریز جز مناظق گردشگری تبریز

بازار بزرگ تبریز

بازارها یکی از بهترین مکان ها در تمامی شهرها هستند که بسیاری از توریست ها و مسافران به آن ها علاقمند هستند. درون بازارها که قدم می زنیم، گویی وارد زمان گذشته شده ایم. میان تمامی بازارهای سرپوشیده ای که در کشور وجود دارد،  در گردش یک روزه در تبریز بازار بزرگ تبریز  حرف اول را برای گردشگری در تبریز می زند. این بازار با ماشین تنها حدود 9 دقیقه با مقبره الشعرا فاصله دارد و می توانید در مدت زمان خیلی کم، از آن دیدن کنید. اما چه چیزی موجب شده است که این بازار تا این حد اهمیت پیدا کند؟ علت آن بزرگی و قدمت بی سابقه اش است. این بازار، بزرگ ترین بازار سرپوشیده در جهان است. از این رو، از اهمیت تاریخی و فرهنگی بسیار زیادی برخوردار است و حتی در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. با بازدید از این بازار هم می توانیم سوغات تبریز را برای خانواده و آشنایانمان خریداری کنیم و هم با فرهنگ بی نظیر ترک ها، آشنا شویم.

در این بازار 5500 حجره وجود دارد که کالا های گوناگونی از فرش های دستباف تبریزی گرفته تا آجیل و خوراکی را در خود جای داده اند. سبک و سیاق این بازار مانند بازار های سنتی است و در آن خبری از کالاهای دیجیتال مثل موبایل و… نیست و به خوبی نمایانگر فرهنگ اصیل ایرانی می باشد.

مسجد کبود بنایی تاریخی در گردش یک روزه در تبریز

مسجد کبود

کمی آن طرف تر و با فاصله 2 کیلومتر از بازار بزرگ، مسجد کبود قرار دارد. اگر بخواهیم زیباترین و چشم نواز ترین مساجد کشور را نام ببریم، بدون شک مسجد کبود نیز در لیست گردشگری تبریز قرار خواهد داشت. این مسجد با معماری برجسته و بسیار زیبا، مورد توجه بسیاری از هنرمندان جهان قرار گرفته است.

علاوه بر معماری و تزئینات بسیار زیبای بنا، قدمت بالا و پیشینه تاریخی ای که دارد نیز بر اهمیت آن افزوده است. در دوره های مختلف تاریخی، شهر تبریز بارها و بارها محل حکومت و فرمانروایی بوده است. مسجد کبود یادگار یکی از این دوران های پادشاهی به نام قراقویونلوها است.

قدمت بنا به قرن نهم هجری بر می گردد و با وجود گذشت سالیان دراز، همچنان زیبایی خود را حفظ کرده و به عنوان یکی از چهار مسجد کاشی کاری شده آبی در جهان شمرده می شود. درون ساختمان مسجد سنگ های فیروزه و کاشی کاری های فیروزه ای وجود دارد که زیبایی اش را دو چندان می کند.در سقف مسجد نیز نقاشی هایی با آب طلا کشیده شده است که بیانگر ارزشمندی مساجد در نزد ایرانیان از زمان های گذشته تا به حال است. از آن جایی که کاشی کاری های فیروزه ای در سرتاسر مسجد به چشم می خورد، به آن نگین فیروزه جهان اسلام گفته می شود.

ارگ تبریزبنایی به یاد ماندنی در گردشگری تبریز

ارگ تبریز

به فاصله 8 دقیقه از مسجد کبود، یکی از شاهکارهای تاریخی کشور و بلند ترین دیوار تاریخی کشور وجود دارد که با شکوه و قدرتمند در جای خود ایستاده است. ارگ تبریز که 700 متر طول دارد با نام ارگ علیشاه نیز شناخته می شود. نقل قول ها و یادداشت های بسیاری از جهانگردان قدیمی و تاریخی وجود دارد که از این ارگ نیز نام برده اند. در این یادداشت ها گفته شده است که این بنا در گذشته مرتفع ترین و بلندترین بنای شهر بوده است که حتی از فاصله بسیار زیاد نیز دیده می شده است.

در اصل، در قدیم این بنا یک مسجد بزرگ و عظیم بوده است که طی سالیان دور و دراز و بر اثر جنگ هایی که رخ داده و همچنین شرایط آب و هوایی و رخداد هایی مثل زلزله و… تخریب شده و تنها یک دیوار از آن بر جای مانده است که این روزها با نام ارگ علیشاه شناخته می شود.

بازدید از این بنا هیچ هزینه ای ندارد و می توانید به صورت رایگان از آن دیدن کنید. و گردش یک روزه در تبریز را در کمترین زمان به پایان برسایند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا