ایرانگردیراهنمای سفریزد

سوغات یزد

شهر یزد  یکی از شهرهای بسیار دلپذیر است که هم جزو شهرهای تاریخی ایران به شمار می آید و هم یکی از مهم ترین شهرهای توریستی کشور ایران است. این شهر در بین انبوهی از کویرها واقع شده و با آب و هوای متفاوت و خانه هایی قدیمی ساخت که اکثر باد گیر دارند، به خوبی نشان گر قدمت تاریخی کشور ایران هستند.حال اگر قصد سفر به این شهر زیبا و کویری را دارید، و در مورد سوغات یزد اطلاعاتی ندارید .کافی است که تا انتها با ما همراه شوید، زیرا ما در این مقاله شما را با انواع سوغاتی های این شهر چشم گیر کویری آشنا می سازیم.

انواع سوغاتی های یزد

تجربه سفر کردن و گذراندن اوقات خوش، همراه با اقامتی مناسب در هتل های شهر یزد زمانی تکمیل می شود که بتوان سوغاتی های هر شهری را به خوبی شناخت و آن ها را تهیه کرد. سوغاتی ها در واقع، محصولات هر شهری هستند که معمولا در قالب انواع غذاها ارائه می شوند و به نوعی بیان گر، رسوم  هر شهری هستند. از آنجایی که کشور ایران، یک کشور پر از آداب و رسوم هایی مختلف با غذاهای بسیار گوناگون می باشد، هر شهر یا حتی روستای کوچکی از آن، سوغات محبوب خود را دارند.

همان طور که در مطلب بالاتر هم ذکر شد، این شهر سوغاتی های زیادی دارد که برخی در قالب غذا و دسته دیگر به عنوان پارچه یا حتی صنایع دستی واقع شده اند. برخی از مشهور ترین این سوغاتی های استان که باعث شده اند فقط در شهرستان یزد، خوب و مخصوص ارائه شوند، عبارت اند از:

خوراکی های مشهور

شیرینی قطاب

شیرینی قطاب یزدی، یک شیرینی بی نهایت خوش طعم است که در استان یزد به وجود آمده است. این شیرینی دایره ای شکل با پودر قند سفید، به یکی از محبوب ترین شیرینی های استان یزد تبدیل شده که افراد زیادی این مسافت را تا یزد طی می کنند تا به قطاب یزدی برسند. قطاب دارای دو لایه است که این لایه ها به، پوسته خارجی و داخلی تبدیل می شوند.

درون داخل این قطاب، با موادی مثل پودر بادام، هل و پودر قند پر می شود و لایه خارجی آن که مانند روکشی می ماند، از آرد گندم، ماست، زرده تخم درست می شود که بعد این ترکیبات لایه خارجی در روغن سرخ می شوند البته از آنجایی که قطاب، شیرینی زیادی ندارد، روی آن را تماما با پودر قند می پوشانند تا کمی شیرین تر شود. قطاب یزدی در تمام شیرینی فروشی های یزد یافت می شوند و دسترسی به آن هم بسیار راحت است.

حلوا ارده

یکی دیگر از سوغات مشهور شهر یزد، حلوا ارده می باشد. در واقع این حلوا، متعلق به اردکان است اما یکی از سوغاتی های محبوب استان یزد هم محسوب می شود. همان طور که از نام این حلوا مشخص است، از ارده درست می شود و علاوه بر این که طعم بسیار خوبی دارد، برای بدن هم بسیار مفید است و به نوعی انرژی زا می باشد.

برخی از افراد حلوا ارده را به صورت یک نوع شیرینی مصرف می کنند و برخی دیگر با اضافه کردن نان در کنار آن، حلوا را به یک میان وعده بسیار خوشمزه تبدیل می کنند. نکته ای که باعث محبوبیت این حلوا ارده در استان یزد شده، نوع تهیه و ترکیبات آن می باشد که تم آن ها با روش سنتی و موادهای کاملا طبیعی تهیه می شوند. همچنین می توانید حلوا ارده اردکانی را در انواع شیرینی فروشی های سنتی استان یزد بیابید.

کیک فنجانی یزدی

حتی اگر در شهر دیگری هم سکونت داشته باشید، قطعا نام کیک فنجانی یزدی به گوش تان خورده است. این کیک ها همانند کیک های فنجانی کوچک هستند، اما مزه ای کاملا متفاوت دارند که نمونه طعم آن، فقط در بقیه شهرستان های یزد یافت می شود.

کیک فنجانی یزدی یا همان کیک یزدی، با آرد، تخم مرغ، شیر، شکر، هل، بکینگ پودر درست می شود و معمولا آن را در مراسم های عزاداری و مذهبی با شیر کاکائو یا چای مصرف می کنند. معمولا در روزهای عاشورا و تاسوعا و دیگر روزهایی که تعطیلات رسمی است، بیشتر می توان این کیک را مشاهده کرد که به عنوان نذری در بین مردم پخش می شود.

پشمک

خوراکی دیگری که به نام استان یزد شناخته می شود، پشمک های سنتی خوش طعم می باشد. این پشمک ها، برخلاف پشمک هایی که در پارک ها یا مکان های دیگر درست می شوند، رشته های ضخیم تری دارند و در طعم های کاکائویی، زعفرانی، وانیلی و… یافت می شوند.

حاجی بادام

شیرینی حاجی بادام، شیرینی دیگری است که همانند شیرینی قطاب، فقط مخصوص استان و شهر یزد می باشد. این شیرینی های دایره ای شکل و کوچک که ترد و تو خالی هستند، با طعم متفاوت خود، طرفداران زیادی را به خود جذب کرده اند. در ظاهر شیرینی حاجی بادام، بسیار محکم و کمی سفت است، اما زمانی که آن را می خورید، می توانید شاهد آب شدن این شرینی در دهان خود باشید.

سوغاتی های دیگر استان یزد

همان طور که در مطالب قبل هم ذکر شد، این استان هم از نظر غذایی و هم کالا، سوغاتی های بسیار زیادی دارد که در بازارها و مغازها مشاهده می شوند. مثلا دسته دیگری از این سوغاتی ها به صنایع های دستی مثل؛ خاتم کاری و.. باز می گردد که علاوه بر زیبایی، اهمیت بسیار زیادی دارند. در کل صنایع های دستی، به دلیل این که ساخته دست هستند، از نطر قیمتی هم گران تر می باشند.

پارچه های دیگری هم در این استان وجود دارد که ترمه نامیده می شوند و علاوه بر این که از نظر قیمتی هزینه نسبتا زیادتری نسبت به صنایع دستی دارند، از نظر ارزش هم در رتبه اول قرار می گیرند. این پارچه ها، معمولا با نخ های متفاوتی درست می شوند و با طرح و نقشی که دارند، به خوبی می توانند مخاطب را به خود جذب کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا