اصفهانایرانگردیجاذبه های تاریخیجاهای دیدنی اصفهانراهنمای سفر

نقش جهان در نصف جهان

شهر تاریخی و بزرگ اصفهان که به لقب معروف نصف جهان نیز شناخته شده است؛ شهری است که در هر قسمت و بخش آن صاحب زیبایی های چشمگیر و بی نظیر می باشد که به همین دلیل این شهر را نیمی از زیبایی های جهان می شناسند.

شهر پر جاذبه اصفهان به دلیل تاریخچه ای که در گذشته کسب کرده است؛ مناطق گردشگری و تاریخی بسیار زیبا و متنوعی دارد؛ که سالانه بیشتر از صد ها گردشگر و توریست برای دیدن آثار های تاریخی و مکان های دیدنی و تفریحی به این شهر سفر می کنند. بزرگ ترین جاذبه اصفهان به میدان نقش جهان تعلق دارد این میدان در مرکز و قلب شهر قرار گرفته است که دارای زیبا ترین نقش و نگار هایی است که در معماری آن طراحی شده است.

میدان نقش جهان در گذشته قبل از طراحی و ساخته شدن، یک میدان قدیمی به همراه بازار در مرکز اصلی شهر بود و فعالیت داشت. اما در دوران شاه عباس صفوی به دلیل شلوغی قابل توجه و تجمع مردم در بازار، وی دستور داد تا در کنار میدان شاه و میدان کهنه، میدان نقش جهان نیز ساخته شود. دلیل نام گذاری میدان به نقش جهان قرار گرفتن باغی با همین نام در این میدان بود که نام یک شهر در آذربایجان بود و امروزه آن به نخجوان شناخته می شود.

جالب است بدانید که بعد از گذشت سال ها میدان کهنه و میدان شاه تخریب شد و همگی در مجموعه میدان نقش جهان قرار گرفتند. همچنین خوب است بدانید که این میدان در قبل از انقلاب به نام میدان شاه و پس از آن به نام میدان امام تغییر کرد.

از جمله نام های دیگری که در طول زمان تاریخ آن را صدا می زدند میدان اصلی، میدان بزرگ، میدان نو، میدان سلطنتی و میدان قصر هستند.

زیبایی و عظمت این جاذبه به شکلی بسیار زیاد بود که هر گردشگر و توریستی که برای دیدن آن به اصفهان می آمد درباره شکوه و جلال این میدان سفرنامه نوشته است. میدان نقش جهان به صورت مستطیل در طول بیش از 560 و عرض 160 متر مربع طراحی شده است.در دور میدان نقش جهان حدود 200 حجره در دو طبقه آن پوشانده اند و چهار بنای تاریخی در اطراف آن قرار گرفته اند. در گذشته چندین طاق برای محافظت از این آثار و بنا ها گذاشته بودند که با گذشت زمان به حجره های امروزی تبدیل شدند.

زمانی که شاه عباس صفوی پایتخت حکومت خود را از قزوین به اصفهان تغییر داد دستور داد تا بنا های تاریخی در این قسمت میدان بسازند و همین امر موجب رونق اقتصادی و گسترش بازار شد.

میدان نقش جهان در نصف جهان سالانه علاقمندان و گردشگران خارجی و داخلی زیادی دارد و در هشتم بهمن ماه سال 1313 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. همچنین در اردیبهشت ماه سال 1358 به عنوان اولین آثار ایرانی در فهرست یونسکو ثبت شده است.

این میدان یکی از بزرگ ترین میدان های جهان است  و از نظر سفر نویسان خارجی از شکوه و عظمت زیادی برخوردار است که وصف نشدنی می باشد. در گذشته میدان نقش جهان برای برگزاری جشن های سلطنتی، رژه ارتش، بازی چوگان و جمعه بازار و دیگر نمایش های مهم کشور به کارگرفته می شد.

اکنون در طبقه پایین میدان امام یک موزه بزرگ اسلامی در حال ساخت است و با اتمام آن تبدیل به بزرگ ترین و اصلی ترین مرکز برای آشنایی و یادگیری با فرهنگ اسلامی ایران تبدیل خواهد شد.علاوه بر آن این میدان یکی از کامل ترین پایگاه های سیاسی، توریستی، مذهبی، تفریحی و اقتصادی در نصف جهان می باشد.

مکان های دیدنی و تاریخی در میدان نقش جهان

در چهار ضلع این جاذبه گردشگری مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله، عمارت عالی قاپو و بازار قیصریه قرار گرفته اند. هرکدام از این بنا های ارزشمند نمادی برای آشنایی با زندگی شهرنشینی و وحدت و هم بستگی ملی ایرانیان هستند.

عمارت عالی قاپو

عمارت عالی قاپو از دیگر بنا های ارزشمند ایران است که در ضلع غربی میدان نقش جهان واقع شده است. این کاخ خصوصیات بسیار ویژه ای از جمله تزئینات و معماری زیبای طبقات، تالار پذیرایی، بازتاب صدا در ورودی کاخ و تالار اصلی موسیقی دارد.

علاوه بر آن در عمارت عالی قاپو حدود 53 اتاق برای استراحت مسافران، برگزاری جلسات، پذیرایی از مسافران داخلی و خارجی و میهمان، دولت خانه ایجاد کرده اند. این بنای باشکوه بر اساس پایه های چوبی ساخته شده است و در حال حاضر برای مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

مسجد جامع عباسی یا مسجد امام

مسجد جامع عباسی یکی از مهم ترین مساجد تاریخی می باشد که از زمان صفویان برپا باقی مانده است. این مسجد در سال 1020 ساخته شد و دارای یک معماری بسیار باشکوه می باشد که هر گردشگر با دیدن آن بسیار شگفت زده می شود.

مسجد امام نشانه داشتن تبحر و ذوق ایرانیان در عرصه معماری دوران صفوی است. کاشی کاری و شکل مناره و گنبد آن به شکل هنرمندانه و بسیار زیبا طراحی شده است.

این مسجد را در گذشته با نام های مسجد کبیر عباسی، مسجد شاه و مسجد سلطانی صدا می کردنند.

سر در قیصریه

بازار سنتی معروف قیصریه در ضلع شمالی میدان نقش جهان واقع شده است و ورود اصلی آن در این قسمت می باشد.

در گذشته در طبقه سوم این بازار نقار خانه وجود داشت که ساعات مختلف روز را با پخش صدای موسیقی خبر می دادند. اما ای بخش در دوران قاجار تخریب شد. سر در قیصریه چهار در فرعی و یک دروازه اصلی دارد. آثار تاریخی موجود در این بنا نقاشی هایی از رضا عباسی، ساعت قلعه پرتقالی هرمز، ناقوس دیر هرمز هستند.

آدرس دقیق میدان نقش جهان

این جاذبه گردشگری زیبا در شمال اصفهان و مرکز شهر واقع شده است. در قسمت شرق میدان خیابان حافظ و در غرب نیز خیابان سپه قرار گرفته است که دو مسیر برای ورود و دیدن از میدان نقش جهان می باشند. علاوه بر آن شما می توانید از خیابان استانداری و کوچه پشت مطبخ و یا هر کوچه دیگری خود را به میدان نقش جهان برسانید. در شمال شرقی آن میدان عتیق وجود دارد و فاصله آن با میدان نقش جهان فقط دو نیم کلومتر است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا