ایرانگردیجاذبه های گردشگری شیرازدانستنی های_شیرازشیرازمکان های تفریحی

ده مورد از زیباترین جاذبه های شیراز

شیراز شهری تماشایی است. شهری که غرق در عطر بهار نارنجش می‌شوید و زیبایی‌های تمام نشدنی‌اش شما را غافلگیر خواهد کرد. علاوه‌بر این مسافرش که شوید می‌توانید هم سفری به لابلای تاریخ داشته باشید و هم از طبیعت زیبایش لذت ببرید. جاذبه های شیراز کم نیست؛ این شهر مملو از دیدنی‌هایی از جنس طبیعت و تاریخ است. اما آنچه در این مطلب از نظرتان می‌گذرد مهمترین و معروفترین مکان های دیدنی این شهر زیباست. در ادامه آن نیز به سایر مکان­ها در شیراز اشاره‌ای خواهیم داشت؛ پس تا انتهای این مقاله با همراه ما باشید.

همین حالا رزرو کنید:    هتل بزرگ شیراز            هتل بزرگ چمران شیراز             هتل زندیه شیراز

جاذبه های شیراز

همانطور که ذکر شد؛ دیدنی‌­های این شهر زیبا کم نیست؛ بنابراین بهتر است در سفر به این شهر زمان خود را مدیریت کنید تا بتوانید بدون اتلاف وقت مهمترین مکان های دیدنی شیراز را ببینید. در سفر به شیراز چه علاقه‌مند به بازدید از جاذبه‌های تاریخی و چه طبیعت شیراز باشید؛ فهرست پیش رو به کارتان خواهد آمد.

تخت جمشید

یکی از مهمترین این جاذبه­ها تخت جمشید است. مگر می‌شود به شیراز رفت و سراغی از تخت جمشید نگرفت؟ گرچه تخت جمشید این تختگاه با شکوه در شهرستان مرودشت قرار گرفته اما این اثر باستانی بی‌تردید شماره یک این فهرست را به خود اختصاص می‌دهد. برای رسیدن به تخت جمشید در حدود یک ساعت باید از شیراز فاصله بگیرید. به جرات می‌توان گفت یکی از زیباترین جاذبه های شیراز تخت جمشید است.

گرچه این تختگاه تماشایی و حیرت انگیز در آتش خشم و نفرت اسکندر مقدونی سوخت. اما تن زخمی و سوخته‌اش رازهای مگوی بسیار دارد. آنچه از این بنا باقی مانده هنوز هم تماشایی و تحسین برانگیز است. ستون‌ها، سرستون‌ها، پلکان‌ها و تندیس‌ها و… گرچه تنها بخشی از زیبایی‌های تخت جمشید را پیش روی شما قرار می‌دهد؛ اما باز هم نمی‌شود از آن همه زیبایی دل کند.

به تخت جمشید که می‌رسید با عبور از دو پلکان کم ارتفاع و موازی به بخش اصلی این بنای زیبا پا خواهید گذاشت. اینجا همان بخشی است که کاخ‌های آپادانا، کاخ ملل، کاخ تچر، کاخ شورا، کاخ هدیش، کاخ ملکه و…. قرار داشته است. باید گفت؛ تخت جمشید عجایب بسیار دارد. آنچه در هنگام مرمت در این اثر کهن کشف شد حکایتی ناب از قصه‌های مگو و عجایبی اسرار آمیز دارد. اگر تا به حال از تخت جمشید دیدن نکرده‌اید حتما بازدید از این مجموعه را در اولویت برنامه ریزی‌های خود قرار دهید.

تخت جمشید جاهای دیدنی شیراز

حافظیه

از دیگر جاذبه های شیراز که در شمال این شهر و در حد فاصل چهار راه ادبیات و چهار راه حافظیه آرامگاه لسان الغیب حافظ شیرازی قرار دارد. باغی بزرگ و دلپذیر که همه ساله میزبان مشتاقان بی‌شماری است. برای رسیدن به آرامگاه این شاعر بزرگ باید بعد از عبور از درب ورودی مسیری زیبا و با صفا را طی کنید. طراحی زیبای باغ و حوض‌های آب نرسیده به آرامگاه حال و هوایتان را عوض خواهد کرد.

بعد از طی مسیری کوتاه اما دل انگیز با عبور از چندین پله کم ارتفاع به تالاری 20 ستونه می‌رسید. این تالار در زمان زندیه 4 ستون داشته اما در سال 1315 آندره گدار فرانسوی با طراحی جدید تعداد ستون‌ها را به 20 عدد می‌رساند. این تالار در واقع محوطه حافظیه را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند؛ بعد از عبور از این تالار، خانه ابدی حافظ، یکی از مهمترین جاذبه های شیراز روبرویتان قرار خواهد گرفت.

سنگ قبر کنونی حافظ از دوران زندیه به جای مانده و پنج ردیف پله دایره وار اطراف قبر را فرا گرفته‌اند. به سقف مقبره حافظ که نگاه کنید کاشی‌هایی زیبا مزین به هنر معرق را می‌بینید که جلوه‌ای خاص به این بنا بخشیده‌اند. نمای بیرونی مقبره نیز از جنس مس است. از آرامگاه حافظ که دل کندید می‌توانید سری به کتابخانه (مرکز حافظ شناسی و سعدی شناسی) بروید. یا اینکه با حضور در چایخانه سنتی چایی ناب در جوار حافظ بنوشید. ناگفته نماند؛ چندین غرفه کتاب فروشی نیز در حافظیه وجود دارد. خوب است بدانید که در حافظیه آرامگاه چندین شاعر و افراد صاحب نام نیز قرار دارد.

اگر به حافظیه، که یکی از جاذبه های شیراز است بروید، می توانید با یک تیر چند نشان بزنید. با طی مسیر کوتاهی به باغ جهان نما، باغ موزه هفت تنان و دروازه نیز قرآن بروید.

همچنین بخوانید: بی نظیر ترین سوغات شیراز را بشناسید

حافظیه جاذبه های شیراز

سعدیه

برای رسیدن به شیخ اجل سعدی بزرگ باید به انتهای خیابان بوستان بروید. در نزدیکی باغ دلگشا آرامگاه سعدی قرار دارد. روی درب ورودی سعدیه بیتی نوشته شده که حسابی با فضای آرامگاه سعدی همخوانی دارد” ز خاک سعدی شیراز بوی عشق آید، هزار سال پس از مرگ او گرش بویی” همین بیت کافی است تا بدانید که قرار است از چه مکان و فضایی دیدن کنید. فضایی پر از بوی عشق!

محوطه آرامگاه سعدی باغی مصفا و پر گل است و دست کمی از فضای روح افزای آرامگاه حافظ ندارد. حوض‌های مستطیلی آب، باغچه‌های گل و درختانی بلند و با صفا به شما نوید ملاقاتی دلنشین را می‌دهد. در طی این مسیر تا رسیدن به آرامگاه سعدی گنبدی به رنگ آسمان پیش روی شما قرار دارد. کافی است از چند پله بالا بروید تا فضایی مکعبی شکل با ستون‌هایی استوار و قهوه‌ای رنگ روبرویتان قرار گیرد. ناگفته نماند؛ وقتی وارد صحن اصلی آرامگاه می‌شوید متوجه خواهید شد که با یک بنای هشت ضلعی روبرو هستید.

این فضای هشت ضلعی، خانه ابدی سعدی که یکی از جذاب­ترین جاذبه های شیراز است را در دل خود جای داده است. اشعار ناب سعدی روی کاشی‌های آبی رنگ روی دیوار آرامگاه به جان و دلتان می‌نشیند. بعد از حظ کافی از  خوانش و اشعار و فضای آرامش بخش آرامگاه سعدی؛ می‌توانید از سمت چپ وارد ایوانی شوید که شما را به سمت مقبره شوریده شیرازی هدایت می‌کند. معروفترین بخش آرامگاه سعدی حوض ماهی است. این حوض در حدود 20 متری در سمت غرب آرامگاه قرار دارد. محوطه حوض ماهی دارای کاشی کاری‌های زیبا و چندین نورگیر در سقف و طرفین است. حوض ماهی، تقدس ویژه‌ای در نزد مردم دارد. مردم با انداختن سکه‌های پول در این حوض حاجت خود را می‌طلبند.  پیشنهاد می‌کنیم حتما در هنگام بازدید از آرامگاه سعدی حتما سری به کتابخانه ارزشمند این مجموعه هم بزنید.

دروازه قرآن

دروازه قرآن در ورودی شهر شیراز قرار دارد. و یکی از جاذبه های شیراز محسوب می‌شود. بنایی زیبا و با عظمت که رسم دیرینه از زیر قرآن رد کردن مسافر را به خوبی یاد آور می‌شود. اگر از مسیری که اصفهان را به مرودشت متصل می‌کند راه شیراز را در پیش بگیرید این جاذبه شیراز را خواهید دید. این دروازه در نزدیکی فلکه طاووسیه قرار دارد. تندیس طاووسی زیبا و پر نقش و نگار در نزدیکی دروازه قرآن جلوه‌ای خاص دارد.

دروازه‌ای آجری مزین به کاشی‌های هفت رنگ که در بلندای آن قرآن‌هایی نگه داری میشده است. البته اکنون به موزه پارس سپرده شده است. وجه تسمیه این دروازه به دلیل قرارگیری قرآن در بلندای آن بوده است. روی بنا در قسمت‌های مختلف آیاتی از قرآن کریم حک شده است؛ که بدرقه راه مسافران است. جالب است بدانید که این دروازه تاریخی و زیبا در سال 1315 توسط شهردار وقت با دینامت تخریب شد؛ اما مردی بلند نظر به نام حسین ایگار این بنا را بازسازی کرد. اتاقکی کوچک و در سمت چپ این بنا نیز خانه ابدی این مرد خیرخواه است.

آرامگاه خواجوی کرمانی نیز که یکی دیگر از جاذبه های شیراز می­باشد، در چند قدمی دروازه قرآن قرار دارد. اگر اهل پیاده روی هستید با کمی فاصله از مقبره خواجو می‌توانید از سه غار در بالای این مقبره نیز دیدن نمایید. فضای اطراف دروازه قرآن مصفا و سرسبز است و می‌توانید با ساعتی استراحت خستگی سفر را از تن بدر کنید و چای و فالوده معروف شیرازی را نیز نوش جان نمایید و سپس به مرکز شهر بروید. اگر شب هنگام از این دروازه عبور کردید، چراغانی‌های این محوطه حسابی حال و هوایتان را عوض می‌کند. نور پردازی زیبای این محوطه جلوه‌ای خاص و به یاد ماندنی دارد.

درواز قرآن جاذبه های شیراز

زیارتگاه شاه چراغ

زیارتگاه شاهچراغ محلی امن برای عاشقان این حضرت و همینطور از دیدنی های شیراز محسوب می‌شود. این زیارتگاه در خیابان احمدی شیراز قرار دارد شاه چراغ در واقع برادر حضرت رضا (ع) است و محبوبیتی خاص در میان مسافران و بومیان دارد. گرچه باید گفت که زیارتگاه شاهچراغ به لحاظ معماری نیز اهمیت ویژه‌ای دارد و معماری اسلامی نیز با هنرمندی تمام در این بنا به کار گرفته شده است. این زیارتگاه دو درب اصلی، چهار شاهنشین و سه شبستان دارد و حوض آبی مصفا در وسط حیاط قرار گرفته است. چهار صحن این زیارتگاه نیز محل عبادت مخلصان آن حضرت است.

بعد از زیارت شاهچراغ با یک پیاده روی پنج دقیقه‌ای می­توانید به مسجد عتیق که از دیگر جاذبه های شیراز است بروید. برای دیدن شاهکار معماری اسلامی این مسجد گزینه مناسبی محسوب می‌شود. جالب است بدانید قدیمی‌ترین خاتم کاری و منبت کاری در این مسجد قابل مشاهده است و بنای دارالمصحف در حیاط این مجموعه از ویژگی‌های بی‌بدیل این مسجد به شمار می‌رود. زیارتگاه شاهچراغ و مسجد عتیق هر دو در مرکز شهر شیراز و نزدیک به مراکز خرید قرار دارند بنابراین بعد از زیارت می‌توانید سری هم به بازار بزنید و خریدهای خود را انجام دهید.

شاهچراغ دیدنی های شیراز

بازار وکیل

در شرق میدان شهدا، نزدیک به ارگ کریمخانی یکی دیگر از جاذبه های شیراز قرار دارد. بازاری 250 ساله که ساعاتی شما را به کوچه پس کوچه‌های تاریخ زندیه می‌برد. این بازار به دستور کریمخان زند ساخته شده و محلی مناسب برای خرید انواع صنایع دستی و پوشاک و…. است. باید گفت؛ با رفتن به بازار وکیل نه تنها می‌توانید خریدهای خود را انجام دهید بلکه می‌توانید شاهد جلوه‌های تاریخی این بنا نیز باشید. این بازار چند ورودی در خیابان‌های زند، خیابان لطفعلی خان و خیابان طالقانی دارد. از طریق هر کدام از این خیابان‌ها که راه بازار وکیل را در پیش بگیرید، به ورودی این بازار می‌رسید. اما ورودی اصلی بازار در خیابان زند است.

بازار وکیل دو راسته شمالی، جنوبی و راسته شرقی، غربی دارد. راسته شمالی سه سرا دارد و بازار ترمه فروش­ها و کلاه دوزان در این قسمت قرار دارد. بخش جنوبی بازار وکیل، بازار شمشیرگرها، بخش غربی بازار ترکش دوزها و بخش شرقی بازار علاقه­مندان نام دارد.

تفاوت بازار وکیل با دیگر بازارهای سنتی در این است که مغازه‌های این بازار در حدود یک متر از سطح زمین فاصله دارند و یک پله کوچک متصل به سکوی جلوی مغازه قرار دارند. اکثر مغازه‌ها پستو دارند. اگر می‌خواهید مجموعه‌ای از صنایع دستی را یک جا ببینید حتما به بازار وکیل سری بزنید. حمام وکیل و آب انبار وکیل نیز از دیگر جاذبه‌های شیراز است که می‌توانید از آن دیدن نمایید.

بازار وکیل جاذبه های شیراز

ارگ کریمخان زند

از دیگر جاذبه های شیراز ارگ کریمخان زند است. این ارگ دژی مستحکم و آجری در میدان شهدای شیراز است. به میدان شهدا که رسیدید بنایی با شکوه به شکل مستطیل با چهار برج بلند و قطور هر عابری را وسوسه می‌کند تا وارد دنیای این ارگ شود و دل به قصه­هایش بسپارد. اینجا محل زندگی کریم خان زند است که یکی از مشهورترین جاذبه های شیراز به حساب می آید. او وکیل الرعایا بود و هیچ گاه خودش را پادشاه نخواهند.

درب ورودی ارگ به زیبایی هرچه تمام به هنر خراطی مزین است. بالای درب ورودی ارگ کاشی‌های هفت رنگ نبرد رستم و دیو سفید را به تصویر می‌کشد. ارگ کریمخان زند هم کاربری نظامی داشته و هم اینکه محل زندگی خاندان کریمخان زند بوده است. پس از ورود به هشتی، وارد حیاط ارگ خواهید شد. ایوان‌هایی زیبا، اتاق‌هایی با درب‌های چوبی و شیشه‌های رنگین و حیاطی مصفا در بدو ورود نظر شما را جلب خواهد کرد. حوض آبی طویل و مستطیل شکل و درختان اطراف زیبایی محیط را صد چندان نموده است.

اتاق‌های ارگ همگی نمایی رو به حیاط دارند و به هم مرتبط هستند. اینجاست که می‌خواهید به دنیای پشت درب‌های چوبی پا بگذارید و غرق در روزگار زندیه شوید. در بخش‌هایی از ارگ، تندیس‌هایی از افراد صاحب منصب دوره زندیه قرار دارد که
می‌تواند ترسیمی مناسب از روزگار زندیه باشد. حمام ارگ از مهمترین بخش‌های ارگ کریمخانی است. این حمام به شیوه
حمام‌های قدیمی دارای بخش‌هایی همچون رختکن، گرم خانه و خزینه است.

ارگ کریم خان مکان های دیدنی شیراز

باغ ارم

باغ ارم باغی تماشایی و زیبا در خیابان شیراز است. این باغ یکی از زیباترین جاذبه های شیراز است. باغ ارم در واقع یک کوشک باغ است و چندین بنای تاریخی در آن قرار دارد. این باغ تنوع گیاهی خوبی دارد به این دلیل به عنوان باغ گیاه شناسی نیز مورد استفاده دانشگاه شیراز قرار دارد.

باغ ارم به زیبایی هر چه تمام فضاسازی شده است و طراحی و گلکاری فضای سبز آن جلوه‌ای کم نظیر دارد. سروهای زیبا در باغ به شکلی بی‌بدیل جلوه گری می‌کنند و هنگامی که آوای پرندگان در محوطه طنین انداز می‌شود به دلیل انتخاب این باغ به عنوان یکی از بهترین جاذبه های شیراز به خود می‌بالید. اگر از محوطه باغ و زیبایی‌هایش دل کندید، حال نوبت بازدید از بنای اصلی رسیده است. عمارتی زیبا که در نوع خود بی‌نظیر است.

قدمت باغ ارم به دوران سلجوقیان می‌رسد و قریب به صد سال، سران ایل قشقایی در آن سکونت داشته‌اند. اما بایدگفت؛ ساختمان اصلی باغ در زمان قاجاریه ساخته شده است گرچه نمی­توان ظهور معماری و تقلید آشکار از روزگار زندیه را در ساخت این بنا نادیده گرفت. این عمارت به کاشی کاری‌های زیبا، نقاشی‌های تماشایی و گچ بری‌های هنرمندانه مزین است. ساختمان اصلی سه طبقه است و دارای ایوانی با دو ستون است.

در طبقه پایین، حوضخانه قرار دارد. آب حوض زیبای این بخش به استخر در مقابل عمارت می‌ریزد. حوضخانه نیز فضای زیبایی دارد و کاشی کاری‌های به کار رفته در این بخش، با مضامین شاهنامه و مناظری از طبیعت و… شاهکاری از هنر ایرانی است. پیشنهاد می کنیم؛ در بازدید از این باغ گوشه به گوشه‌اش را از دست ندهید و از این همه شکوه و شگفتی لذتی تام ببرید.

باغ ارم جاذبه های شیراز

باغ دلگشا

باغ دلگشا یکی دیگر از جاذبه های شیراز است؛ که قدمتی برابر با دوران ساسانیان دارد. این باغ در نزدیکی آرامگاه سعدی قرار دارد. درواقع با انتخاب این باغ برای بازدید با یک تیر دو نشان خواهید زد و می‌توانید به سعدیه نیز بروید. این باغ روزگاران بسیار بر خود دیده و گفتنی‌های بسیار دارد. قبل از هر چیز باید گفت دلگشا نامی مناسب برای این باغ ایرانی است چرا که به محض ورود حال و هوایتان عوض می‌شود و نرفته دلتنگش خواهید شد.

با عبور از درب ورودی باغ در واقع به محیطی فرح بخش قدم خواهید گذاشت. درختان اطراف و گلها و حوض آب در مسیری مستقیم شما را به ساختمان اصلی باغ (عمارت کلاه فرنگی) دعوت می‌کند. عمارتی سه طبقه با یک ایوان و چهار شاه نشین و تزییناتی ویژه که شما را برآن می‌دارد تا موشکافانه‌تر از این عمارت دیدن کنید.

آیینه کاری‌ها، نقاشی‌های هنرمندانه، گچبری‌هایی اصیل همه و همه در این عمارت جمع شده‌اند تا هنر ایران و ایرانی و جاذبه های شیراز را به رخ بکشند. استخر روبروی بنا نیز با ایجاد رطوبت و صدای دلنواز فواره محیطی دلگشا و فرح بخش را به بازدید کنندگان می‌بخشد.

عمارت کلاه فرنگی درست در وسط باغ قرار دارد. باید گفت این عمارت در واقع اکنون موزه‌ای ارزشمند و مملو از آثاری قدیمی است؛ البته طبقه اول این مجموعه بیشتر به انواع سکه و اسکناس‌های قدیمی اختصاص دارد. پیشنهاد می‌کنیم این باغ زیبا و دلگشا را حتما در فهرست بازدید خود قرار دهید.

مسجد نصیر الملک

از دیگر دیدنی های شیراز مسجد صورتی یا مسجد نصیر الملک است. مسجد نصیر الملک مسجدی در خیابان لطفعلی خان زند و کوچه نصیرالملک است. بومی‌ها این منطقه را به نام “گود عربان” می‌شناسند. نصیر الملک از اشراف زادگان دوران قاجاریه بوده و بخش زیادی از دارایی خود را به امور خیریه اختصاص داده است. این مسجد نیز به دستور او ساخته شده و دارای جلوه‌های خاص و ویژه‌ای است.

معماری این مسجد کاری استادانه از محمد حسن معمار است. مسجد نصیر الملک چند ورودی دارد. از بخش‌های مهم این مسجد می‌توان به دو شبستان یکی در غرب و دیگری در شرق مجموعه اشاره کرد. چاه گاو (محلی که از حیوانات برای کشیدن آب از چاه استفاده می شده است) نیز از دیگر بخش‌های مسجد نصیرالملک است که در پشت شبستان شرقی قرار دارد. طاق مروارید، ایوان‌ها و گلدسته‌ها نیز از دیگر دارایی‌های این مجموعه تماشایی به شمار می‌رود. مقبره امامزاده زنجیری نیز که از دیگر جاذبه های شیراز است، در همین مسجد قرار دارد.

از بخش‌های مهم مسجد نصیر الملک که بگذریم؛ باید از ویژگی مهم این مسجد سخن گفت. بازی نور و شیشه در شبستان این مسجد ویژگی منحصر به فردی است که توانسته بسیاری از گردشگران را به این مسجد زیبا بکشاند. اگر می‌خواهید این صحنه زیبا را از نزدیک ببیند بین ساعت 8 تا 10 صبح راه مسجد نصیر الملک را در پیش بگیرید و پیشنهاد می‌کنیم دوربین خود را برای ثبت این بازی رنگ در رنگ فراموش نکنید.

به پایان معرفی مهمترین جاذبه های شیراز رسیدیم. اما این جاذبه­ ها به این فهرست ختم نمی‌شود. از دیگر مکان های دیدنی شیراز می‌توان به باغ نارنجستان قوام، باغ عفیف آباد، خانه زینت الملوک، موزه پارس، مسجد خان و…. اشاره کرد. هتل های نزدیک به این جاذبه ها را می توانید از سامانه سیتا به صورت آنلاین رزرو کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا