ایرانگردیدانستنی های شیرازشیرازغذاهای ایرانیمکان های تفریحی

ده مورد از خوشمزه ترین غذاهای شیراز

شیراز شهری با عطر دل انگیز بهار نارنج است. شهری که زیبایی هایش تمام نشدنی است و هر فصلی ره آوردی دلنشین برای ساکنین شیراز دارد. گرچه شیراز شهر تاریخ و ادبیات است اما باید گفت از طعم لذیذ غذاهایش نیز نمی توان گذشت. غذاهایی که برخی از آن ها در شهرهای دیگر نیز کاملا شناخته شده است.

در سفر به شیراز بهتر است از غذاهای همیشگی فاصله بگیرید و طعم لذیذ غذاهای شیرازی را نیز امتحان نمایید. چه چیزی از این بهتر که در سفر به شیراز با غذاهای سنتی و محلی شیراز نیز آشنا شوید تا بتوانید بهترین انتخاب را برای صرف غذایی خوشمزه در این شهر داشته باشید. به این دلیل در ادامه می خواهیم ده مورد از خوشمزه  ترین غذاهای شیراز را به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

همچنین بخوانید: ده مورد از زیباترین جاذبه های شیراز

خوشمزه ترین غذاهای شیراز کدام اند؟

غذاهای شیراز در واقع شامل انواع پلوها، آش ها و خورشت ها می شود؛ که البته ما خوشمزه ترین آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد. پیشنهاد می کنیم دستور پخت این غذاها را یاد بگیرید و یک سفره شیرازی خوشمزه برای خانواده تان مهیا نمایید. البته در این سفره حتما سالاد شیرازی هم با آبغوره یا آب نارنج تازه قرار دهید تا سفره شما کامل تر شود.

اگر می خواهید در سفر به شیراز غذاهای خوشمزه شیراز با طعمی به یادماندنی تجربه کنید، می توانید به رستوران های مختلف شهر از جمله رستوران هتل بزرگ شیراز سری بزنید و از منوی غذاهای رستوران هتل بزرگ شیراز انتخابی مناسب داشته باشید.

کلم پلو شیرازی

کلم پلو شیرازی، غذایی معروف و خوشمزه که با نام شیراز عجین شده است. وقتی سبزی های معطری همچون ترخون، مرزه، ریحان و شوید در گرمای ماهیتابه با کلم قمری، پیاز و گوشت چرخ کرده مخلوط می شوند ترکیبی بی نظیر شکل می گیرد. اگر این مواد را با ادویه های مخصوصی همچون زیره، فلفل سیاه، زعفران، زردچوبه، هل و دارچین ترکیب کنید؛ معجونی می شود که تا همیشه عطر و بوی آن در خاطرتان باقی خواهد ماند.

بعد از آماده سازی مواد اصلی حال نوبت آن است که این مواد را به برنج ایرانی خوش عطری اضافه کنید و مابقی کار را به اجاق گاز بسپارید. بعد از دم کشیدن برنج، حاصل کار همان کلم پلوی شیرازی غذای محبوب شیرازی ها خواهد بود. گرچه این غذا ترکیبی بسیار خوشمزه است اما می توانید ماست، ترشی و سبزی را چاشنی این غذا کنید تا پازل لذت از صرف کلم پلو شیرازی را تکمیل نمایید. ناگفته نماند؛ کلم پلو ایرانی را در منو غذایی اکثر رستوران های هتل های شیراز مشاهده نمایید.

کلم پلو شیرازی غذاهای شیراز

لوبیا پلو شیرازی

لوبیا پلو شیرازی هم از دیگر غذاهای شیراز است؛ که البته غذایی نام آشنا برای همه ما ایرانیان است. اما مهمترین تفاوت لوبیا پلو شیرازی در استفاده از نوع متفاوتی از لوبیاست. شیرازی ها به جای استفاده از لوبیا سبز از لوبیا چشم بلبلی در طبخ این غذا استفاده می کنند و همین تفاوت طعمی بسیار متفاوت به این غذا بخشیده است. ترکیب لوبیا چشم بلبلی با شوید و گوشت تکه ای یا چرخ کرده و ادویه هایی همچون زعفران و دارچین طعمی خاطره انگیز به این غذا می بخشند و در نهایت ترکیب این مواد با برنجی خوش عطر کار را تمام می کند.

آش سبزی

آش سبزی یکی دیگر از معروفترین غذاهای شیراز است. آشی که در هوای سرد صبحانه ای دلچسب می شود و در تابستانی گرم عصرانه ای دلپذیر در کنار سفره خانوادگی است. طبخ این آش مقوی در آش فروشی های شیراز انجام می شود و می توانید در سفر به شیراز این آش خوشمزه را نیز امتحان کنید.

آش سبزی ترکیب لذیذی از حبوبات، گوشت، سبزی و برنج است. گوشت گردن گوسفندی بهترین انتخاب برای طبخ آش سبزی است؛ که پس از پخت طولانی با پیاز و ادویه به صورت ریش ریش در می آید و همین نکته موجب کشدار شدن آش و خوشمزگی آن می شود. نخود، لوبیا و عدس را به صورت جداگانه می پزیم و نیمی از آنرا به همرا سبزی آش شیرازی (مرزه، تره و ریحان) به گوشت اضافه می کنیم. جالب است بدانید که برای طعم بهتر و غلظت بیشتر آش، نیم دیگر حبوبات به صورت چرخ شده به آش اضافه می شود.

آش سبزی غذاهای شیراز

قنبر پلو

قنبر پلوی شیرازی یکی دیگر از غذاهای شیراز است. این نوع پلو معمولا برای ضیافت ها و مراسم طبخ می شود. اگر طعم توامان ترش و شیرین غذا را دوست دارید پیشنهاد می کنیم حتما این غذای خوشمزه را امتحان کنید. برای تهیه این غذا گوشت های کوچک قلقلی را در مقادیری مناسب از گردو، کشمش، پیاز، آرد نخودچی و رب انار تفت دهید تا به حد مناسب و دلخواه برسد؛ وقتی این ترکیب دلچسب را لابلای برنج بریزید و ساعتی زمان بدهید تا دم بکشد آنوقت قنبر پلوی شما آماده است.

قنبر پلو غذاهای شیراز

دو پیازه آلو

دو پیازه آلو یکی از غذاهای شیراز است که ساده بوده اما بسیار خوشمزه و لذیذ است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید؛ آلو در این غذا استفاده نمی شود. منظور از آلو در این غذا سیب زمینی است. طبخ این غذا بسیار ساده و سریع است. کافی است سیب زمینی ها را آبپز و خورد کرده و با پیاز و ادویه و گوجه فرنگی یا رب تفت دهید؛ به همین سادگی دو پیازه شما آماده است. این غذا را با نان و سبزی  میل نمایید و لذت ببرید.

دوپیازه آلو غذاهای شیراز

شیرازی پلو یا ته چین مرغ و بادمجان

شیرازی پلو یکی دیگر از غذاهای شیراز است که بسیار رنگین و زیباست و جزو غذاهای اعیانی در میهمانی ها و مجالس رسمی شیرازی هاست. ترکیب اصلی این غذا را مرغ و بادمجان تشکیل می دهد. به این ترتیب که مرغ را پخته و به صورت تکه های کوچک یا ریش ریش درآورده و با قطعه های سرخ شده بادمجان و پیاز تفت می دهیم. مواد ته چین را هم با ترکیبی از زرده تخم مرغ، ماست، زعفران آماده کرده و ته قابلمه ریخته و صاف می کنیم. سپس مواد مرغ و بادمجان و برنج آبکش شده را در نهایت روی مواد می ریزیم.

آنچه موجبات رنگینی و زیبایی این غذای خوشمزه را فراهم می کند؛ ترکیب جذاب و رنگین خلال بادام، خلال پسته، خلال نارنج، زرشک و زعفران است. پس از تفت همه این مواد با هم می توانید روی مرغ و بادمجان در قابلمه بریزید یا اینکه بعد از طبخ روی برنج را با این مواد تزیین نمایید. اگر سالاد شیرازی را هم چاشنی این غذا کنید حظی وافر از صرف این غذای خوشمزه خواهید داشت.

قورمه به

قورمه به از معروفترین غذاهای شیراز است که طرفداران بی شماری دارد. اما قورمه به هم نوعی از قورمه است که در شیراز و اصفهان نیز طبخ می شود. قورمه به شیرازی غذایی خوش عطر و بو است که اگر غذاهایی با طعم شیرین را می پسندید پیشنهاد می کنیم حتما این غذا را نیز را امتحان کنید.

قورمه به شیرازی با ترکیب موادی همچون گوشت گوسفندی، پیاز، لپه، به، شکر، زعفران و ادویه تهیه می شود. به این ترتیب که گوشت و پیاز با ادویه تفت داده شده و با مقداری آب پخته می شود. بعد از یک ساعت لپه از قبل خیسانده شده را به گوشت اضافه می کنیم و در نهایت تکه های به، شکر، رب و زعفران را به مواد قبلی اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا خورشت جا بیفتد. گرچه موادی که به مقادیر مناسب در خورشت به استفاده می شود برای خوشمزگی آن کافی است؛ اما می توانید بسته به ذائقه خود دارچین یا آبلیمو هم به این خورشت اضافه کنید.

قورمه به غذاهای شیراز

شکر پلو

همانطور که از نام این غذای خوشمزه پیداست. شکر پلو غذایی خوش عطر با طعمی شیرین است. این غذا یکی از غذاهای شیراز است که برای میهمانی ها یا نذری  تهیه می شود. برنج و شکر مواد اصلی این غذاست و این غذا عطرش را از زعفران، خلال نارنج، خلال بادام، خلال پسته، خلال پوست پرتغال و گلاب می گیرد.

برای تهیه شکر پلو شیرازی شهد مخصوص را باید آماده کنید؛ به این ترتیب که شکر، آب و گلاب را روی حرارت قرار داده تا به غلظت مناسب برسد سپس زعفران را اضافه کنید. به این ترتیب بخش اصلی و مهم کار انجام شده است. برنج را در قابلمه می ریزیم تا دم بکشد. قبل از دم کشیدن کامل از قابلمه خارج کرده توی صافی می ریزیم و شهدی که از قبل آماده کردیم با احتیاط روی آن می ریزیم. مقداری از شهد را هم در انتهای دم کشیدن برنج در قابلمه روی برنج می ریزیم.

برای تزیین نیز خلال نارنج یا خلال پوست پرتغال را که تلخی گرفته ایم تفت داده و با خلال بادام و پسته ای که در گلاب خیسانده ایم؛ مخلوط می کنیم و روی برنج را تزیین می کنیم.

شکر پلو غذاهای شیراز

رب پلو

رب پلو از دیگر غذاهای شیراز است که طعمی ملس دارد.  ابتدا گوشت را با مقداری آب و پیاز و ادویه می گذاریم تا حسابی بپزد. در این بین مواد میانی رب پلو را آماده می کنیم. مواد میانی برنج در این غذا از ترکیب و تفت خوشمزه رب انار، گردو، شکر، پیاز داغ و کشمش به دست می آید. به این ترتیب که بعد از اینکه برنج را آبکش کردید در قابلمه ریخته و لابلای آن این ترکیب خوشمزه باضافه گوشت های پخته و تفت داده شده را اضافه کنید.

کوفته هلو

با شنیدن نام کوفته احتمالا کوفته تبریزی به ذهن می آید اما باید گفت؛ در شیراز هم نوعی کوفته طبخ می شود که به کوفته هلو معروف است. جالب است بدانید که در تهیه این نوع کوفته میوه هلو استفاده نمی شود و علت نام گذاری این غذا شکل و شمایل آن است که میوه هلو را به ذهن متبادر می سازد.

برای پخت کوفته هلو که یهی یکی از خوشمزه ترین غذاهای شیراز است ابتدا پیازهای رنده شده را آبگیری کرده و به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم. به این ترکیب هویج رنده شده، فلفل سیاه و آرد نخودچی را هم اضافه کرده و حسابی ورز داده و در یخچال استراحت می دهیم. بعد از این مرحله مقداری از گوشت را کف دست باز می کنیم و آلو بخارا را که از قبل در آب خیسانده ایم و زرشک تفت داده شده در کره و شکر را وسط مواد می ریزیم و مواد را با حرکت دست می بندیم.

وقتی کوفته هلو ها شکل دادیم؛ یک سس خوشمزه که از ترکیب آلو، هویج، رب، پیاز و ادویه تهیه کرده ایم قرار داده و اجازه
می دهیم که بپزد. نکته مهم در زمان پخت؛ جاگیری کوفته ها در قابلمه است که باید با احتیاط کامل انجام شود.

کوفته هلو غذاهای شیراز

به پایان معرفی ده مورد از خوشمزه ترین غذاهای شیراز رسیدیم. اما باید گفت غذاهای خوشمزه شیراز به این ده مورد معرفی شده ختم نمی شوند؛ از دیگر غذاهای شیراز می توان به پاچه پلوی شیرازی، آش انار، یخنی نخود، انار پلو، دمپختک شیرازی، کوفته سبزی، اشکنه شیرازی، آلبالو پلو شیرازی اشاره کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا