ایرانگردیجاذبه های گردشگری مشهددانستنی های مشهدمشهدمکان های تفریحی

جاهای دیدنی مشهد؛ از زیارتی تا تفریحی

مشهد، شهری زیبا که در تمام روزهای سال میزبان مسافرانی است که به هوای زیارت امام رضا (ع) راهی این شهر می شوند.  اما باید گفت؛ علاوه بر حرم امام خوبی ها، مشهد جاهای دیدنی بسیاری دارد که برخی از آنها در نزد مسافران چندان هم شناخته شده نیست. به این دلیل برآن شدیم تا مکان های دیدنی مشهد را در این نوشتار بگنجانیم. این مطلب برای مطالعه راحت تر به سه بخش اصلی معرفی مکان های زیارتی، مکان های تفریحی و مکان های تاریخی تقسیم می شود. پس اگر می خواهید جاهای دیدنی مشهد را بهتر بشناسید، همراه ما باشید.

همین حالا رزرو کنید: هتل قصر الضیافه مشهد              هتل درویشی مشهد               هتل مدینه الرضا

مکان های زیارتی مشهد

از میان جاهای دیدنی مشهد، زیارتگاه ها خواهان بیشتری دارند. زیارتگاه ها عموما مکان هایی برای تلطیف روح در محیطی ربانی به شمار می روند. مکان های زیارتی مشهد هم کم نیستند؛ که می توانید برای بازدید و زیارت انتخاب نمایید و ساعاتی را به سفری معنوی اختصاص دهید. برخی از زیارتگاه ها به لحاظ معماری ارزش هنری و تاریخی نیز دارند.

مسجد گوهرشاد

در جنوب حرم امام رضا (ع) مسجدی زیبا قرار دارد که یکی از معروفتروفترین جاهای دیدنی مشهد است. پس از زیارت حرم ضامن آهو، می توانید از طریق رواق های حرم  همچون دارالسیاده و دارالحفاظ به مسجد گوهرشاد نیز سری بزنید. این مسجد به دستور گوهرشاد بیگم همسر بزرگترین پادشاه سلسله تیموریان (شاهرخ) ساخته شد. مسجد گوهرشاد چهار ایوان به قرینه و هفت شبستان دارد.

ایوان مقصوره که گنبد مسجد بر بالای آن قرار دارد بزرگترین ایوان مجموعه به شمار می آید. در زمان بازدید از ایوان مقصوره از دیدن منبر زیبا و تاریخی این ایوان غافل نشوید. این منبر به دستور فتحعلی شاه قاجار از چوب گردو و درخت گلابی ساخته شده است. باید گفت؛ هنر منبت کاری این منبر به غایت تماشایی است.

آنچه در این مسجد بیش از هر چیز توجه ببینده را به خود جلب می کند، کاشی کاری های زیبا و کتیبه هایی است که با تبحری تمام نوشته شده است به واقع باید گفت؛ خط ثلث روی کاشی های آبی رنگ نمایشی هنرمندانه از خطاطان ایرانی را به تصویر می کشد. معمار این مسجد زیبا، استاد قوام الدین شیرازی است. اگر می خواهید اثری با معماری اصیل ایرانی را از نزدیک شاهد باشید حتما به این مسجد زیبا سری بزنید.

مسجد گوهرشاد جاهای دیدنی مشهد

آرامگاه خواجه ربیع

خواجه ربیع از یاران امام علی (ع) و همینطور از صحابه حضرت محمد (ص) بوده است. او به دلیل دوری از درگیری های عراق به خراسان هجرت می کند و در شهر نوغان (هسته مرکزی مشهد در آن زمان بوده است) ساکن و پس از وفات در همان شهر نیز به خاک سپرده می شود. در زمان صفویه به سفارش شیخ بهایی آرامگاهی زیبا در باغی فرح بخش برای او ساخته می شود. این آرامگاه که از جاهای دیدنی مشهد به شمار می­آید در حدود 4 کیلومتر از مشهد فاصله دارد و در انتهای جاده خواجه ربیع قرار گرفته است.

بقعه خواجه ربیع را باید یک اثر هنری زیبا نیز دانست. کاشی کاری های زیبا، نقاشی هایی طلایی رنگ، کتیبه هایی هنرمندانه از جلوه های هنری به کار رفته در این اثر تاریخی است. این آرامگاه نیز چهار ایوانه است و ارتفاع گنبدآن به 18 متر می رسد.

آرامگاه خواجه ربیع جاهای دیدنی مشهد

گنبد خشتی

گنبد خشتی، مقبره امامزاده سید محمد (امیر سلطان غیاث الدین محمد بن امر طاهر الموسی) از نوادگان موسی بن جعفر است که از دیگر جاهای دیدنی مشهد محسوب می­شود. برای رسیدن به گنبد خشتی باید به ابتدای خیابان طبرسی و کوچه گنبد خشتی بروید. این زیارتگاه یادگار روزگار صفویه است. گرچه مستندات تاریخی نشان می دهد که بنای اولیه آن در دوران تیموری شکل گرفته و در روزگار صفوی و قاجار تکمیل تر شده است.  بنای زیارتگاه گنبد خشتی از گچ و آجر ساخته شده و شامل چهار فضای شاه نشین، فضای ورودی هشت ضلعی، رواق، سرداب و گنبد است. گفتنی است داخل گنبد هنر مقرنس کاری آن هم از جنس گچ به کار رفته شده است.

گنبد خشتی جاهای دیدنی مشهد

امامزادگان سید ناصر و سید یاسر

اگر مسیر مشهد به طرقبه را در پیش بگیرید در 5 کیلومتری غرب مشهد در روستای گلستان آستان مبارکه سید ناصر و سید یاسر را خواهید دید. سید ناصر و سید یاسر از فرزندان حضرت موسی کاظم (ع) می باشند و مقبره آن ها یکی از جاهای دیدنی مشهد است. تاریخ دقیقی از ایجاد زیارتگاه مشخص نیست اما گفته می شود در سال 1342 این آستان متبرکه ساخته شده است. هنر کاشی های معرق در تزیینات این بنا به زیبایی تمام به کار گرفته شده است.

امامزادگان سید ناصر و سید یاسر جاهای دیدنی مشهد

آرامگاه اباصلت هروی

آقا اباصلت از یاران و خادمان برجسته امام رضا (ع) بوده است. او فردی اهل علم و حدیث و مولف کتاب وفاالرضاست. نام کامل او عبدالسلام بن صالح بن سلیمان است. اگر می خواهید به زیارت این عالم بروید باید راه جاده فریمان به مشهد را در پیش بگیرید.

بنای اصلی این زیارتگاه به صورت چهار ضلعی است و دو رواق دارد. به کار گیری هنر آیینه کاری ها و کاشی کاری هفت رنگ به این بنا جلوه ای خاص بخشیده است. در اطراف زیارتگاه امکاناتی همچون رستوران و چایخانه وجود دارد. علاوه بر آن اگر با خودرو شخصی مسافرت می کنید می توانید خودرو خود را به پارکینگی در نزدیکی زیارتگاه بسپارید.

آرامگاه اباصلت هروی جاهای دیدنی مشهد

آرامگاه خواجه مراد

در جاده فریمان و در کوهپایه ای زیبا آرامگاه خواجه مراد، یکی از جاهای دیدنی مشهد قرار دارد. هرثمه بن اعین مشهور به خواجه امین از یاران و همراهان خاص امام رضا (ع) بوده است. گفته می شود پس از شهادت امام رضا خواجه مراد به دلیل افشاگری مامون مورد غضب او قرار گرفته و کشته شد.

به دلیل قرارگیری این زیارتگاه در منطقه ای ییلاقی و خوش آب و هوا این زیارتگاه همه ساله پذیرای مسافران زیادی است. در محوطه این زیارتگاه اتاق هایی برای اسکان زائرین نیز فراهم است. گفتنی است؛ زیارتگاه ابا صلت فقط 3 کیلومتر با زیارتگاه خواجه مراد فاصله دارد بنابراین می توانید براحتی به زیارت اباصلت  نیز بروید.

بنای اصلی آرامگاه اتاقی به ابعاد 4 در 4.5 متر مربع است. ایوان و گلدسته های کم ارتفاع از دیگر قسمت های این زیارتگاه هستند. کاشیکاری ها و تزیینات آیینه کاری در فضای داخلی زیارتگاه جلوه ای دیدنی و خاص دارد. در اطراف این زیارتگاه پارکینگ، بازارچه و رستوران نیز موجود است.

آرامگاه خواجه مراد جاهای دیدنی مشهد

آرامگاه پیر پالاندوز

از دیگر جاهای دیدنی مشهد که در همسایگی حرم امام رضا (ع) آرامگاه درویشی از سلسله ذهبیه قرار دارد که از دیگر جاهای دیدنی مشهد به حساب می آید. نام کامل او شیخ محمد کارندهی است. او در زمان حیات خود خانقاهی ساخت و مریدانی نیز تربیت نمود. از جمله شیخ محمد مومن که شیخ بهایی از مریدان او بوده است. قدمت این زیارتگاه به دوران صفویه می رسد. محوطه زیارتگاه وسیع و زیباست. رواق ها، صحن، طاق نماها، فضای اصلی مقبره از بخش های مهم این مجموعه است. تزیینات این بنا شامل کاشی کاری ها و نقوش هندسی زیباست.

پیر پالاندوز جاهای دیدنی مشهد

جاهای تفریحی مشهد

از مکان های زیارتی مشهد که بگذریم باید سری هم به جاهای تفریحی این شهر بزنیم. مکان هایی که حال و هوایتان را عوض می کند و می توانید ساعاتی آرام را در طبیعت یا لحظاتی هیجان انگیز را در برخی مجموعه های تفریحی اش سپری نمایید. پس از جاهای دیدنی مشهد، جاهای تفریحی می تواند سفر شما را کامل کند.

همچنین بخوانید: سوغات مشهد چیست و از کجا بخریم؟

سرزمین موج های آبی

اگر در سفر به مشهد می خواهید یک روز هیجان انگیز را تجربه کنید به سرزمین موج های آبی بروید. این مجموعه تفریحی در بزرگراه امام علی و در حاشیه بلوار اندیشه قرار دارد. در این مجموعه وسیع انواع تفریحات آبی برای شما مهیاست. انواع
سرسره های آبی از جمله سرسره های پیچی، آهسته، موج و…. را می توانید انتخاب نمایید. کودکان نیز می توانند در استخر مخصوص شنا کنند.

از دیگر امکانات این مجموعه می توان به استخر، جکوزی، استخر برکه، سونای خشک و بخار اشاره کرد. علاوه بر این در مجموعه می توانید ماساژ دلچسبی را نیز تجربه کنید. فروشگاه لوازم ورزشی، رستوران و کافی شاپ نیز از دیگر امکانات سرزمین
موج های آبی است.

موج های خروشان

در کیلومتر 2 جاده شاندیز، سرزمین آبی دیگری قرار دارد که از دیگر جاهای دیدنی مشهد جهت تفریح می باشد. موج های خروشان در سال 1394 تاسیس شد و مکانی مناسب برای کسانی است که می خواهند تفریحی جذاب در مشهد داشته باشند. این مجموعه دو بخش مجزا برای خانمها و آقایان دارد و این ویژگی موجب می شود تا خانواده ها بتوانند به طور همزمان برای حضور در این مکان برنامه ریزی کنند.

اگر به بازی زیپ لاین علاقه مند هستید اولین زیپ لاین سرپوشیده را می توانید در این مجموعه تجربه نمایید. انواع سرسره های سقوط آزاد آبی، بازی لیزر تگ، فیش اسپا، وسایل بازی و تفریحی در اینجا مهیاست. از دیگر امکانات موجهای آبی طرقبه می توان به فروشگاه، کافی شاپ، رستوران، سالن ایروبیک، سونای خشک و بخار، غار نمک و پارک کودک اشاره کرد.

باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد است که در محله جنت و در خیابان امام خمینی قرار دارد. باغ ملی در مرکز شهر قرار گرفته است. آب قناتی گوارا از میانه این باغ می گذرد که طراوتی دل انگیز به محوطه بخشیده است. درختانی کهنسال، محوطه سرسبز و آب نماهایی تماشایی همه و همه موجب می شود وسوسه شوید و ساعاتی را در این باغ زیبا بگذرانید.

گفتنی است؛ بازار جنت در نزدیکی باغ ملی قرار دارد؛ به این ترتیب می توانید بعد از بازدید از باغ خرید های خود را نیز انجام دهید. کودکان نیز می توانند از فضای بازی اختصاصی کودکان نیز استفاده کنند. در باغ ملی تندیس های برخی مشاهیر نیز قرار گرفته است.

پارک کوهسنگی

پارک کوهسنگی از مهمترین جاهای دیدنی مشهد محسوب می شود. این پارک زیبا در بلوار کلانتری قرار دارد و دارای سه ورودی است. فضای فرح بخش و زیبای کوهسنگی و وجود امکانات رفاهی و تفریحی کافی شما را ترغیب می کند تا گوشه به گوشه اش را ببینید و لذت ببرید. در پارک کوهسنگی می توانید به باغ موزه طبیعی، باغ سنگی یا باغ فرهنگی بروید. اگر کودکان همراه شما هستند می توانید به شهر بازی تابستانی این پارک بروید و لحظات مسرت بخشی را به کودکان هدیه دهید.

بعد از تفریح در پارک برای صرف غذایی خوشمزه می توانید یکی از واحدهای پذیرایی این مجموعه (رستوران ها و کافه ها) را انتخاب نمایید. از دیگر امکانات این مجموعه می توان به سالن آمفی تئاتر، زمین های ورزشی، موزه، فروشگاه صنایع دستی، کتابخانه و فرهنگسرای کودک اشاره کرد.

پارک کوهسنگی جاهای دیدنی مشهد

پارک وکیل آباد

یکی از قدیمی ترین جاهای دیدنی مشهد پارک وکیل آباد است. برای بازدید از این پارک باید 8 کیلومتر از مشهد فاصله بگیرید. در واقع باید گفت پارک وکیل آباد در انتهای بلوار وکیل قرار دارد. اگر می خواهید ساعاتی از هیاهوی شهری فاصله بگیرید بازدید از پارک وکیل آباد بهترین انتخاب شما می تواند باشد. پوشش گیاهی متنوع، درختان کهنسال کاج و عبور نهرهای زیبا از میانه پارک جلوه ای بی بدیل به این مجموعه بخشیده است. باغ وحش وکیل آباد و شهربازی هیجان انگیز نیز از دیگر بخش های پارک وکیل آباد است.

پارک وکیل آباد جاهای دیدنی مشهد

مجتمع تفریحی پدیده شاندیز

در فاصله 30 کیلومتری شهر مشهد در شهر شاندیز یکی از بهترین جاهای دیدنی مشهد قرار دارد.  شاندیز منطقه ای خوش آب و هواست که در دره ای تماشایی قرار گرفته است. در حاشیه بلوار پدیده مجتمع تفریحی پدیده شاندیز قرار دارد. این مجتمع یک مرکز مسکونی و تفریحی مدرن است.

از هتل پنج ستاره گرفته تا مجتمع های آپارتمانی در این مجموعه وجود دارد. رستوران، کافی شاپ و فست فود موجود در این مجموعه خیال شما را از بابت صرف غذایی باب میل راحت خواهد کرد. از دیگر امکانات مجموعه تفریحی شاندیز می توان به شهربازی، زمین پاتیناژ، فروشگاه های متعدد و باغ گل اشاره کرد.

از دیگر مکان های دیدنی مشهد می توان به چالیدره، شهر طرقبه، باغ پرندگان، پیست اسکی شیرآباد، کارلند (شهر مشاغل کودکان)، هلیوم پارک، شهربازی هپی لند، پارک ملت، دریاچه چشمه سبز و پارک ملی هفت حوض اشاره کرد.

جاهای تاریخی مشهد

شهر مشهد نیز مانند دیگر شهرهای سرزمینمان مکان های تاریخی زیبایی دارد؛ که می تواند برای علاقه مندان به تاریخ فرصتی مناسب باشد تا در کوچه پس کوچه های تاریخ قدمی بزنند و سفری به گذشته داشته باشند.

باغ موزه نادری

در نزدیکی حرم امام رضا (ع) و در خیابان شیرازی آرامگاه نادر شاه افشار، یکی از جاهای دیدنی مشهد قرار گرفته است. آنچه در ابتدای ورود به محوطه باغ موزه توجه تان را جلب خواهد کرد؛ تندیس زیبایی است که لشکر کشی نادر شاه را به نمایش می گذارد. معمار و طراح بنای آرامگاه نادرشاه استاد هوشنگ سیحون است و این بنا در دوران پهلوی ساخته شده است.

باغ موزه نادری دو تالار دارد که مجموعه ای از اسلحه های دوران مختلف تاریخی ایران و همینطور دوران نادر شاه، انواع سکه، اشیای دوران صفوی و دوران باستانی را در معرض دید عموم قرار می دهد. آرامگاه کلنل محمد تقی خان پسیان نیز در گوشه شمالی باغ نادری قرار دارد. او از نظامیان دوره قاجار بوده است.

باغ موزه نادری جاهای دیدنی مشهد

آرامگاه فردوسی

در شهر توس در انتهای بلوار بهارستان آرامگاه فردوسی قرار دارد. در واقع با طی مسیری 30 دقیقه ای می توانید به دیدار شاعر پر آوازه ایران، فردوسی بزرگ بروید. مگر می شود به مشهد رفت و سری به آرامگاه فردوسی، یکی از بهترین جاهای دیدنی مشهد نزد؟ بنای آرامگاه فردوسی در باغی وسیع و زیبا واقع شده است. معمار این بنا نیز استاد هوشنگ سیحون است که بر اساس طرحی از کریم طاهر زاده بهزاد به شکل کنونی درآمده است.

استخر زیبایی درست روبروی بنای آرامگاه قرار دارد. تندیس فردوسی بزرگ در استخری دیگری به طرزی زیبا قرار گرفته  که گویی مشتاقانه به مقبره خود می نگرد. در مجموعه آرامگاه فردوسی کتابخانه و موزه نیز قرار دارد. گفتنی است؛ آرامگاه مهدی اخوان ثالث نیز در این مجموعه قرار دارد.

مدرسه پریزاد

در نزدیکی مسجد گوهرشاد این مدرسه زیبا و تاریخی همزمان با مسجد گوهرشاد در زمان تیموریان ساخته شده است که یکی از پر بازدیدترین جاهای دیدنی مشهد به شمار می رود. متولی این مدرسه خدمتکار بانو گوهرشاد بوده است. این مدرسه نیز به رسم معماری روزگار تیموری چهار ایوان دارد. 22 حجره نیز با کاشی کاری و کتیبه هایی زیبا از دارایی های این مجموعه است. لازم به ذکر است؛ مدرسه پریزاد اکنون اداره معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی است.

خانه داروغه

خانه تاریخی داروغه در خیابان نواب صفوی و در کوچه داروغه قرار دارد. قدمت این خانه زیبا به اواخر دوران قاجاریه بر می گردد. این خانه به دستور آخرین داروغه مشهد (یوسف خان هراتی) ساخته شده است. خانه داروغه به صورت سه طرف ساخت هست. جبهه شمالی محلی برای رفت و آمد و خدمات ساختمان، جبهه غربی یا پنج دری محل پذیرایی از میهمانان و جبهه شرقی زمستان نشین خانه محسوب می شود.

خانه داروغه تقریبا به صورت قرینه ساخته شده است. پله هایی در دو طرف ساختمان اصلی، ستون ها، منبت کاری های زیبا، آجر کاری های منحصر به فرد و…. از بخش های مهم این خانه تاریخی محسوب می شوند.

خانه داروغه جاهای دیدنی مشهد

خانه ملک

خانه تاریخی ملک از دیگر جاهای دیدنی مشهد محسوب می شود. برای بازدید از این خانه باید به خیابان امام خمینی بروید. این خانه نیز یادگاری به جا مانده از دوران قاجار است. حاج حسین ملک از ثروتمندان شهر مشهد بوده است. خانه ایشان اکنون یک مرکز هنری و فرهنگی است و محل برپایی کارگاه های هنری محسوب می شود. در این مجموعه فروشگاه صنایع دستی و همینطور کافه نیز موجود است. از ویژگی های معماری خانه ملک می توان به بکارگیری هنر آجر کاری، گچ بری، کاشی کاری، منبت کاری و تزیینات فلزی اشاره کرد.

بقعه هارونیه

بقعه هارونیه بقعه ای پر رمز و راز در حوالی مشهد است. این بقعه تاریخی حدود 600 متر یا آرامگاه فردوسی فاصله دارد و از قدیمی ترین جاهای دیدنی مشهد محسوب می شود. این بقعه بر طبق شواهد تاریخی می تواند خانقاه یا مقبره باشد. بر اساس نوع معماری بنای اولیه این بقعه را به دوران ایلخانی نسبت داده اند. نامی که بر این بنای تاریخی اطلاق شده است هیچگونه ارتباطی با هارون الرشید ندارد. بلکه در زبان عامه این بنا به این نام شناخته می شود. بقعه هارونیه دارای چهار شاه نشین، ایوان های صلیبی شکل، طاق نما، سردانه و پنجره های مشبک است.

خانه توکلی

در خیابان نواب صفوی و کوچه عسگری خانه تاریخی توکلی قرار دارد این خانه یادگاری تماشایی از روزگار قاجاریه است. ساختمان خانه دو طبقه است و به سبک و سیاق قدیم اتاق ها دور تا دور حیاط اصلی قرار دارند. درب های چوبی خوش رنگ این خانه شما را ترغیب می کند تا به دنیای پشت این درب ها پا بگذارید.

ستون های زیبا و مزین به هنر گچبری، ایوان ها و به کارگیری آجر کاری های هنرمندانه، آیینه کاری و کاشی کاری ها در تزیینات خانه بسیار چشم نواز و دل نواز در نظر ببینده جلوه گری می کند. باید گفت این خانه در فاصله حدود 500 متری نیز از حرم قرار گرفته است.

از دیگر مکان های دیدنی مشهد می توان به خانه اردکانی، خانه پیشه وران، خانه کوزه کنانی، برج میل اخنگان، مسجد هفتاد و دو تن اشاره کرد.

به پایان معرفی مکان های دیدنی مشهد رسیدیم. امید است این نوشتار که توسط سامانه رزرواسیون سیتا ارائه شده است، برای انتخاب جاهای دیدنی مشهد راهنمای خوبی برای شما باشد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا