ایرانگردیبندرعباسجاذبه های گردشگری بندرعباسدانستنی های بندرعباسمکان های تفریحی

ده مورد از پر بازدیدترین جاهای دیدنی بندرعباس

بندرعباس شهری زیبا در آغوش خلیج فارس است. شهری با مردمی مهربان به گرمای آفتابش و به زلالی آب دریایی همیشه فارس است. از مهمترین دلایل سفر به این بندر زیبا را باید وجود مراکز تجاری مدرن و سنتی و همینطور سواحل زیبای خلیج فارس دانست. اگر شما هم می خواهید راهی این بندر تماشایی شوید و در جستجوی جاهای دیدنی بندرعباس هستید؛ تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. در ادامه پر بازدید ترین جاهای دیدنی این شهر را با تلفیقی از جاذبه های طبیعی و تاریخی اش آورده ایم.

همین حالا رزرو کنید: هتل های نزدیک دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس         هتل های بندرعباس

بهترین جاهای دیدنی بندرعباس کدام اند؟

قبل از معرفی جاهای دیدنی این بندر زیبا باید به این نکته اشاره کرد که با اینکه بندرعباس یکی از مهمترین مراکز تجاری کشور محسوب می شود اما متاسفانه در این شهر از تفریحات مدرن و جاهای دیدنی که به مذاق گردشگر خوش بیاید خبری نیست. و اگر پای درد و دل مردم این شهر بنشینید حرف های بسیاری در این مورد برای گفتن دارند.

جاهای دیدنی بندرعباس را می توانید با یک برنامه ریزی دقیق به راحتی ببینید و زمان خود را به خوبی مدیریت کنید. پیشنهاد ما این است که ابتدا برای دیدن بازارهای قدیمی، بناهای مربوط به خانواده گله داری و معبد هندوها برنامه ریزی کنید. سپس خط ساحلی را در پیش بگیرید و موزه ها و پارک های ساحلی را ببینید.

هتل های ساحلی بندرعباس

با سفر به بندرعباس اگر زمان کافی داشته باشید می توانید به جزایر قشم و هرمز بروید و دیدنی های این جزایر را هم ببینید. برای این منظور باید به اسکله شهید حقانی بروید و در سالن های اختصاصی قشم یا هرمز بلیط تهیه کنید و با شناور های مستقر در اسکله راهی این سفر دریایی دلچسب شوید. در ادامه با هم به معبد هندوها می رویم و اتاق به اتاقش را از نظر می گذرانیم.

معبد هندوها

اگر به دیدن آثار تاریخی علاقه مند هستید معبد هندوهای بندرعباس می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. معبد هندوها از جاهای دیدنی بندرعباس است که علاقمندان به مطالعه تاریخ ادیان قدرش را به خوبی می دانند. این معبد در بلوار امام خمینی و روبروی بازار روز قرار دارد. معبد هندوها حدود 130 سال قدمت دارد و در روزگار قاجاریه ساخته شده است. داستان ساخت معبد هندوها از آنجایی شروع می شود که تجار هندو ساکن در بندر عباس در طی آن سال ها تصمیم به ساخت پرستشگاهی گرفتند که هندوها بتوانند در آن به عبادت بپردازند؛ به این ترتیب معماران هندی نیز برای ساخت این معبد زیبا راهی بندرعباس شدند.

این معبد داری بنایی زیبا و سفید رنگ است. در ابتدای ورود به محوطه با صفای معبد، ساختمان مربعی شکل با گنبدی زیبا را خواهید دید. گنبد معبد هندوها دارای 72 برجک و یک میله در میانه آن است. این بنا دارای چهار راهرو و اتاق هایی در اطراف است و هر اتاق متعلق به یک الهه است. اتاق اول متعلق به الهه شیوا، اتاق دوم فرزند خدای شیوا، اتاق سوم الهه کریشنا، اتاق چهارم الهه ویشنو و در ضلع جنوبی اولین اتاق مربوط به الهه ثروت است.

در میانه ضلع جنوبی معبدی شومینه مانند قرار دارد که الهه مادر است. زمانی که یک هندو برای عبادت به این مکان می آید با به صدا درآوردن زنگوله و روشن کردن عود درخواست رزق و روزی از این الهه می نماید. در اتاق دیگر الهه تعلیم و تربیت را خواهید دید و در نهایت محراب اصلی معبد با چندین طاقچه روبروی شما قرار خواهد گرفت. در این طاقچه ها تندیس های خدایان مورد پرستش هندو ها را قرار می دادند و هندوها پس از تعظیم به این تندیس ها از معبد خارج می شدند.

معبد هندوها یکی از جاهای دیدنی بندرعباس است که فضایی منحصر به فرد دارد. در ضلع شرقی بنا نیز تالاری کوچک قرار دارد که در دو طرف درب ورودی آن دو نقاشی زیبا خواهید دید. چندین صندوقچه چوبی با درب های شیشه ای در این اتاق برای نگه داری آثار به جای مانده از هندوها قرار دارد. انواع زیور آلات از جنس نقره و مس و همینطور تندیس های زیبا را می توانید در این تالار ببینید. لازم به ذکر است؛ هندوها پس از خروج از ایران تندیس های موجود در این معبد را نیز با خود بردند.

معبد هندوها

حمام گله داری

وقتی ثروتمندی خیر و نیکوکار پای کار می آید بنایی کاربردی می سازد آنوقت می توان به تفکری چنین ارزشمند بالید. این بنای ارزشمند نیز در فهرست جاهای دیدنی بندرعباس قرار دارد. حاج شیخ احمد گله داری همان تاجر خیری است که حمام گله داری را در روزگار قاجاریه در بندرعباس بنا می کند. برای دیدن این حمام باید به بلوار ساحلی و خیابان دلگشا بروید در این خیابان، بنای حمام را خواهید دید.

حمام گله داری در واقع یک بنای نیمه زیر زمینی است. بعد از عبور از درب ورودی و گذر از چند پله کم ارتفاع وارد یک فضای هشتی خواهید شد. در این فضا حوض آبی و چند سکو قرار دارد. به این قسمت از بنا” بینه” یا “سربینه” می گویند. این فضا  جایی برای تعویض لباس، پوشیدن لُنگ، منتظر ماند و صرف غذا محسوب می شود. در اینجا بعد از تعویض لباس افراد پایشان را در حوض آب می گذاشتند سپس در صورت شلوغی حمام بر سکوها می نشستند.

بعد از عبور از سربینه وارد راهرویی خواهید شد که شما را به گرمابه هدایت می کند به حد فاصل بینه و گرمابه “میان درب” می گویند. مرحله پایانی بعد از استحمام وارد شدن به خزینه و آبکشی نهایی در حوضچه است. جالب است بدانید در بخش خروجی حمام یک سکو قرار دارد که صندوق پرداخت هزینه حمام  بوده است این بنا دارای پنج گنبد کوچک و بزرگ و نورگیرهایی در سقف آن قرار دارد که علاوه بر تامین نور محیط، تهویه و عبور هوا نیز از این طریق انجام می شود.

این بنا به دلیل نوع معماری و کاربری اش جایگاه ویژه ای در میان جاهای دیدنی بندرعباس دارد. گرچه اکنون در حمام گله داری از هیاهوی مردم خبری نیست اما تندیس هایی از مردانی که لُنگ بر تن دارند را می توانید روی سکوهای بخش سربینه ببینید که به نوعی یادآور حضور مردم در این حمام قدیمی است. این حمام اکنون یک موزه مردم شناسی است. از دیگر بناهایی که حاج احمد گله داری در بندرعباس ساخت می توان به مسجد گله داری، آب انبار و خانه گله داری اشاره کرد.

حمام گله داری بندرعباس

ساحل سورو

با معرفی ساحل سورو به عنوان یکی از جاهای دیدنی بندرعباس کمی از فضاهای تاریخی شهر فاصله خواهیم گرفت و به ملاقات دریا می رویم. در خط ساحلی غربی شهر ساحل معروف سورو قرار دارد. این ساحل فضای خوبی برای تفریح و لذت از آبی بیکران دریا است. پارک ساحلی، محل بازی کودکان و پلاژ اختصاصی بانوان نیز از امکانات این ساحل زیباست. اما باید گفت متاسفانه از آنجایی که خودروهای شخصی می توانند در این ساحل تردد کنند نمی توان ساحل سورو را مکانی مناسب برای لذت وافر از دریا قلمداد کرد. دستفروش ها نیز بخشی از این ساحل را در میان تردد خودروها به خود اختصاص داده اند. اما در صبحگاه یا غروب می توانید روی آرامش این مکان حساب باز کنید.

ساحل سورو بندرعباس

مراکز خرید بندرعباس

از پر بازدیدترین جاهای دیدنی بندرعباس را باید مراکز خرید این شهر دانست. از بازارهای سنتی تا مجتمع های مدرن تجاری در این شهر فضای خوبی برای خریدها و شهرگردی شما خواهد بود. برخی از مهمترین مراکز خرید بندرعباس را با هم از نظر می گذرانیم.

بازار قدیم بندرعباس؛ بلوار طالقانی

بازار اِوزی ها و لاری ها؛ بلوار طالقانی

مجتمع تجاری ستاره شهر؛ میدان 17 شهریور

مرکز خرید زیتون؛ بلوار امام خمینی، چهار راه بلوکی

مجتمع تجاری ستاره جنوب؛ بلوار طالقانی

مرکز خرید سیتی سنتر؛ میدان 17 شهریور

مرکز خرید نخیل سنتر؛ چهار راه نخل ناخدا، روبروی جهاد دانشگاهی

مراکز خرید رویال 1 و 2؛ بلوار امام خمینی

بازار قدیم بندرعباس

هتل های نزدیک بازار بندرعباس

کوه و آبگرم گنو

در سفر به بندر عباس می توانید با رفتن به یک تفرجگاه زیبا که یکی از جاهای دیدنی بندر عباس است، با یک تیر چند نشان بدهید. صحبت از مجموعه تفریحی آبگرم گنو است. این مجموعه در مسیر جاده بندر عباس به سیرجان قرار دارد. برای رسیدن به این تفرجگاه حدود یک ساعت باید از بندرعباس فاصله بگیرید. در این مجموعه آبگرم گنو با سالنهای اختصاصی برای بانوان و آقایان، شهربازی، پیست دوچرخه سواری، آلاچیق، رستوران و مکانی برای برپایی چادر برای رفاه گردشگران پیش بینی شده است. بعد از لذت از آبتنی در استخر آبگرم می توانید در نزدیکی مجموعه آبگرم به دیدار نخلستان های 500 ساله، آسیاب های آبی، قله گنو و منطقه حفاظت شده گنو بروید.

کوه و آبگرم گنو

پارک ساحلی غدیر

یکی از معروفترین جاهای دیدنی بندرعباس پارک غدیر است. این پارک در بلواری به همین نام قرار دارد. پارک غدیر فضایی مناسب برای همنشینی با دریا و همینطور پیاده روی و دوچرخه سواری است. در برخی از بخش های این پارک می توانید تنی به آب بزنید. اگر به تفریح مهیج پینت بال نیز علاقه مند هستید استفاده از امکانات باشگاه پینت بال سینگو انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. گفتنی است؛ در این پارک امکان برپایی کمپ نیز فراهم است.

موزه مردم شناسی

 موزه مردم شناسی بندرعباس از دیگر جاهای دیدنی بندرعباس است که در مجموعه تاریخی آب انبارهای برکه های باران قرار دارد. برای دیدن این مجموعه باید به خیابان 22 بهمن بروید. موزه مردم شناسی ساختمانی سه طبقه دارد. طبقه اول شامل کتابخانه و نمایشگاه است. طبقه دوم بازارهای سنتی و نحوه صید را به نمایش می گذارد و در طبقه سوم می توانید مشاغلی همچون لنج سازی، ماهیگری، بازارهای سنتی و… را ببینید.

موزه مردم شناسی بندرعباس

مجموعه برکه های باران

مجموعه برکه های باران هم شامل پنج آب انبار است؛ که در گذشته محلی برای انباشت آب شیرین مصرفی شهر بوده است. آب انبارها در فضایی مصفا قرار دارند و بنای هر یک از آنها دارای گنبدهای سنگی زیباست. ناگفته نماند؛ یکی از آب انبارها اکنون تبدیل به سالن آمفی تئاتر شده و مابقی به شکل قبلی خود باقی است.

مجموعه برکه های باران

روستای گردشگری سیخوران

اگر می خواهید از هیاهوی شهر فاصله بگیرید و در محیطی روستایی ساعاتتان را سپری کنید؛ برای دیدن این روستا برنامه ریزی کنید. این روستا از بندرعباس حدود 80 کیلومتر فاصله دارد. اما وقتی به روستا رسیدید بابت طی این مسیر به خود آفرین خواهید گفت. روستای سیخوران روستایی زیباست که رودخانه ای پر طراوت از میانه آن می گذرد. ارتفاعات اطراف روستا، باغ های پر میوه و درختان خوش قامت نخل از زیبایی های این روستا به شمار می روند. به سیخوران که رفتید از خرید انبه، نارنگی، خرما و محصولات لبنی این منطقه غافل نشوید.

روستای گردشگری سیخوران

مسجد دلگشا

در بلوار طالقانی و روبروی دریا یکی دیگر از جاهای دیدنی بندرعباس را خواهید دید. مسجد دلگشا مسجد اهل تسنن است و حدود 250 سال قدمت دارد. بانی این اثر تاریخی ارزشمند زین العابدین ابوالقاسم اوزی است. این مسجد نیز به سبک و سیاق معماری مساجد اهل سنت یک مناره دارد. مسجد دلگشا دارای یک صحن بزرگ و 12 ستون است. محراب مسجد مزین به هنر کاشی کاری است.

مسجد دلگشا بندرعباس

به پایان معرفی جاهای دیدنی بندرعباس رسیدیم در این مطلب سعی ما بر آن بوده تا به معرفی مهمترین جاذبه های این شهر بپردازیم. از دیگر جاذبه های دیدنی بندرعباس می توان به؛ کاروانسرای خونسرخ، عمارت کلاه فرنگی، مسجد دزک، بادگیر منبر گپ، حمام فین، موزه آب و…. اشاره کرد. اگر شما هم به بندرعباس رفته اید؛ لطفا تجربه خود را از سفر به این شهر و دیدن جاهای دیدنی اش با رزرواسیون سیتا به اشتراک بگذارید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا