ایرانگردیسمنانمکان های تفریحی

تولد توله های یوزپلنگ ایرانی

“ایران” یوزپلنگ ماده ایرانی که چندی پیش باردار بود، از هفته پیش تحت نظر شبانه روزی قرار گرفت و نهایتاً در تاریخ 11 اردیبهشت 1401، سه توله یوز زیبا متولد شدند و پا به کشور زیبای ایران نهادند. خوشبختانه تولد توله های یوزپلنگ ایرانی در حال حاضر هیچ مشکلی ندارند. “ایران” به دلیل عدم توانایی در زایمان طبیعی و با کمک تیم دامپزشکی، در یک زایمان صحرایی سه توله خود را سالم و سلامت به دنیا آورد. اقدامات دامپزشکی برای این پوزپلنگ ایرانی(ایران) انجام شده است و هم حال مادر و هم حال توله ها طبیعی می باشد.

بچه های یوزپلنگ ایرانی در پارک محافظت شده توران متولد شدند و در حال حاضر تحت مراقبت تیم دامپزشکی مجرب در شهرستان شاهرود واقع در شهر سمنان قرار دارند. لازم به ذکر است نام پدر این سه توله تازه متولد شده، فیروز است که از سال 1391 در منطقه توران شناسایی و نامگذاری شده بود؛ اما در آن زمان 2 و نیم سال سن داشت و هنوز به بلوغ نرسیده بود.

درباره توله های یوزپلنگ ایرانی

جالب است بدانید نگهداری از توله های یوزپلنگ ایرانی پس از تولد بر عهده مادر توله ها (ایران) می باشد و پدر آن ها (فیروز) نقشی در مراقبت و نگهداری ندارد. این مورد نه تنها در مورد “ایران” و “فیروز” بلکه در مورد تمامی یوزپلنگ های جهان نیز صدق می کند. البته با توجه به انجام زایمان سزارین برای این پوزپلنگ ایرانی، بدیهی است که تا مدتی این مادر و توله هایش به مراقبت های دامپزشکی نیاز دارند.

توله های یوزپلنگ ایرانی

مرگ و میر بچه یوزپلنگ های ایرانی

مرگ و میر توله ها در گونه یوزپلنگ بسیار بالاست و تنها 10 درصد از توله های به دنیا آمده زنده می مانند. این مرگ و میر به دلیل شکار توسط درندگان دیگر و یا کمبود مواد غذایی مورد نیاز است. در موارد دیگر یوزپلنگ ایرانی به دلیل عدم دسترسی به غذا توله های کم سن و سال خود را رها می کنند و در نهایت این توله ها غذای شکارچیان می شوند.

اما چنین اتفاقاتی در مورد توله های یوزپلنگ ایرانی تازه متولد شده، بسیار بعید است؛ زیرا این گونه از یوز در ایران تحت مراقبت و حفاظت شدید قرار دارند. بدین صورت که به صورت مستمر، با توجه به رفتار و حرکات، وضعیت سلامتی این یوزپلنگ به همراه توله هایش بررسی می شود. به علاوه غذای مناسب نیز در اختیار ایران، فیروز و توله های تازه متولد شده آن ها قرار داده می شود. گرچه توله ها فعلا باید از شیر مادر خود تغذیه کنند.

پیشنهاد سیتا، برای نام فرزندان یوزپلنگ ایرانی

سامانه رزرواسیون سیتا پیشنهاد می کند یکی از توله های “ایران” و “فیروز” با نام “سیتا” نامگذاری شود. حالا چرا سیتا؟ سیتا به معنای چیتا و یوز ایرانی است؛ به علاوه چیتا به معنای سریع است. پس این یک پیشنهاد خیلی خوب برای نام یکی از این توله های زیبا می باشد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا