اصفهانایرانگردیجاهای دیدنی اصفهاندانستنی های اصفهانمکان های تفریحی

لیست کامل جاهای دیدنی اصفهان

اصفهان شهری زیبا و دیدنی است. شهری که اگر چند بار هم برای برای دیدنش برنامه ریزی کنید باز هم تازگی خواهد داشت. در سفر به این شهر پر آوازه چه چیزی بهتر از این که این مکان های دیدنی را بشناسید و بتوانید با یک برنامه ریزی دقیق و بدون  اتلاف وقت از جاهای دیدنی این شهر دیدن کنید. در این نوشتار لیست کامل جاهای دیدنی اصفهان را پیش روی شما قرار خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

همین حالا رزرو کنید:                                                                                                              هتل سنتی کاخ سرهنگ اصفهان             هتل پارسیان کوثر اصفهان                هتل عباسی اصفهان

جاهای دیدنی اصفهان

به نصف جهان که پا بگذارید چه به جاهای دیدنی طبیعی و چه تاریخی علاقه مند باشید مکان‌های جذاب بسیاری برای انتخاب گذران ساعات خود در این شهر خواهید داشت. لازم به ذکر است؛ اکثر مکان های دیدنی اصفهان متعلق به روزگار صفویه است. با انتخاب مکان‌های تاریخی، سفری به گذشته‌های دور خواهید داشت و با انتخاب مکان‌های طبیعی حظی وافر از نشاط طبیعت خواهید برد. هتل های اصفهان که در اطراف این جاذبه ها وجود دارد، اقامتگاه­هایی عالی برای استراحت و آرامش می­باشد.

میدان نقش جهان

برای دیدن معروفترین جاهای دیدنی اصفهان باید به میدان امام حسین (دروازه دولت) بروید. راه خیابان سپاه را که در پیش بگیرید، در انتهای این خیابان میدان نقش جهان را خواهید دید. میدان نقش جهان، یادگاری تماشایی از دوران صفویه است. آنچه در بدو ورود به این میدان توجهتان را جلب خواهد کرد، حجره‌هایی است که در اضلاع این میدان تاریخی در دو طبقه و در کنار هم قرار گرفته‌اند. اکثر این حجر‌ه‌ها عرضه کننده صنایع دستی اصفهان هستند.

میدان نقش جهان فضای سرسبز و زیبایی دارد. قدم زدن در این میدان حال و هوایتان را عوض خواهد کرد. خودروهای برقی و درشکه‌ها نیز برای جابجایی افراد در میدان مستقر هستند. میدان نقش جهان دارای چندین بازار است که به رسم دیرینه بازارهای سنتی دارای راسته یا گذرگاه، سراها یا تیمچه و کاروانسراست.

مهمترین بخش های تاریخی این مجموعه را باید بناهای پیرامون میدان نقش جهان دانست. مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله، عمارت عالی قاپو و سردر قیصریه چهار اثر تاریخی مهم در این میدان هستند. در ادامه به معرفی هر یک از این بناهای تاریخی می‌پردازیم.

هچنین بخوانید: نقش جهان در نصف جهان

عمارت عالی قاپو

عمارت عالی قاپو از دیگر جاهای دیدنی اصفهان و  عمارتی شاهانه و زیبا با چشم اندازی فرح بخش رو به فضای میدان است. این کاخ شش طبقه دارد. در عمارت عالی قاپو اتاق‌ها و تالارهایی را خواهید دید که هر کدام دارای تزییناتی زیبا و جلوه‌های هنری بی‌بدیل است. اتاق جلسات، اتاق مخصوص اقامت سفیران و افراد صاحب منصب، آشپزخانه، دولت خانه و….. تنها بخشی از اتاق‌های این عمارت را تشکیل می‌دهند. تزیینات داخلی عالی قاپو علاوه‌بر دیوارها و سقف روی پلکان‌ها نیز قابل مشاهده است. کاشی کارهای هفت رنگ روی مسیر پلکانی عجیب تماشایی است.

اتاق موسیقی این عمارت از مهمترین بخش‌های مجموعه است که تزیینات تُنگ بری آن توجهتان را جلب خواهد کرد. ایوان عمارت عالی قاپو ستون‌های چوبی زیبایی دارد و سقف این قسمت از چوب چنار ساخته شده و دارای تزیینات و نقاشی‌های به غایت زیبایست. به طوریکه به سقف ایوان عالی قاپو که نگاه کنید؛ چنان در نظرتان جلوه گری می‌کند گویی فرشی رنگارنگ بر سقف ایوان گسترده شده است. روی ایوان عمارت نیز حوضی زیبا قرار دارد که به همت شیخ بهایی، آب به این حوض و در این ارتفاع راه یافته است.

عمارت عالی قاپو جاهای دیدنی اصفهان

مسجد شیخ لطف الله

درست روبروی کاخ عالی قاپو، یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان به نام مسجد شیخ لطف الله قرار دارد. در دوران صفویه این مسجد مخصوص شاه و خاندان او بوده است و عوام اجازه استفاده از این مسجد را نداشته‌اند. تزیینات هنری، کتیبه‌هایی به خط ثلث و به کارگیری کاشی‌های فیروزه‌ای در معماری این مسجد از جلوه‌های با شکوه این بناست. جالب است بدانید که مسجد شیخ لطف الله مناره و صحن ندارد. شبستان این مسجد نیز در نوع خود معماری زیبایی دارد.

مسجد جامع عباسی (مسجد امام)

در ضلع جنوبی میدان نقش جهان، مسجدی بزرگ و زیبا با چهار مناره قرار دارد که یکی از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان به شمار می­آید. در روبروی درب ورودی مسجد حوضی هشت ضلعی را خواهید دید. کتیبه‌های موجود روی دیواره‌های مسجد جامع به خط ثلث زیبا و دارای پیام‌هایی برای بینندگان است. بر سر درب ورودی مسجد کتیبه‌ای با این مضمون قرار گرفته که این مسجد را شاه عباس صفوی با مال خالص خود ساخته و به جدش شاه طهماسب تقدیم کرده است. کتیبه بالای سنگ مرمر درب ورودی نیز نام معمار این بنا را (استاد علی اکبر اصفهانی) حک نموده است.

از درب ورودی که عبور کنید وارد یک هشتی خواهید شد که یک سنگاب از جنس سنگ پارسه در مرکز آن قرار دارد و در زمان صفوی برای آشامیدن آب مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این تنها سنگاب مسجد جامع نیست در این مسجد هفت سنگاب با حجاری‌هایی هنرمندانه قرار دارد. محراب‌های متعدد، حوض آبی زیبا در حیاط اصلی، شبستان، رواق‌ها، مدرسه سلیمانیه، کتیبه‌هایی به خط ثلث و …. از دیدنی‌های این مسجد با شکوه به شمار می‌رود.

مسجد جامع عباسی جاهای دیدنی اصفهان

سردر قیصریه

سر در قیصریه در واقع درب اصلی بازار قیصریه و یکی از بهترین جاهای دیدنی اصفهان است. در مقابل این سر در حوض آبی بزرگ با فواره‌های زیبا قرار دارد که زیبایی محوطه سر در قیصریه را صد چندان نموده است. بر بالای درب ورودی نقاشی‌های به جا مانده از دوران صفوی باقی مانده که البته بخشی از این نقاشی‌ها در اثر آتش سوزی و گذشت ایام از میان رفته است اما آنچه باقی مانده جلوه‌ای ماندگار از هنر نقاشی رضا عباسی را به خوبی به تصویر می‌کشد. چهار درب فرعی در اطراف حوض روبروی سر در قیصریه قرار دارد. این بنا سه طبقه بوده و نقارخانه در طبقه سوم از میان رفته است. صرف نظر از زیبایی بنای قیصریه این بازار مکان خوبی برای تهیه انواع سوغات و صنایع دستی اصفهان است.

سردر قیصریه جاهای دیدنی اصفهان

کلیسای وانک

در محله جلفا اصفهان کلیسایی به غایت زیبا قرار گرفته است. در واقع به دلیل کوچ اجباری ارامنه جلفا نخجوان در زمان  شاه عباس صفوی و اسکان آن­ها در این بخش که از جاهای دیدنی اصفهان محسوب می­شود، کلیسای وانک نیز برای عبادت آنان ساخته شد. ارامنه این منطقه را به یاد سکونتگاه قبلی خود جلفا نو نامیدند. این کلیسا در خیابانی سنگفرش شده و زیبا قرار دارد. معماری این بنای تاریخی تلفیقی از معماری ایرانی، اروپایی و ارمنی است.

در بالای درب ورودی برج ناقوس در سه طبقه کوچک قرار دارد و ساعتی مدور و سفید رنگ روی آن نصب شده است. وارد بنا که می‌شوید تا چشم کار می‌کند نقاشی‌هایی هنرمندانه با رنگ و روغن و طلاکاری شده با مضامین تورات، انجیل و زندگی قدیسان را خواهید دید. آنچه که در زمان تماشای نقاشی‌های کلیسای وانک توجه شما را جلب خواهد کرد رنگ‌های زنده و شاد به کارگرفته شده در این آثار هنری است.

موزه مردم شناسی کلیسای وانک نیز از بخش‌های مهم این مجموعه است که می‌توانید بازدید نمایید. روبروی کلیسای وانک داخل حوض آبی از جنس مرمر تندیس اسقف بزرگ ارامنه (خاچاطور گساراتسی) روی سکویی از جنس مرمر سفید قرار گرفته است و اطراف آن نیز تعدادی فروشگاه قرار دارد. هتل جلفا اصفهان نزدیک ترین هتل به این کلیسا می باشد.

کلیسای وانک جاهای دیدنی اصفهان

کاخ چهل ستون

یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان کاخ زیبای چهلستون است. کاخ چهلستون در نزدیکی میدان نقش جهان و در باغی با صفا و مربعی شکل قرار دارد. کاربری این کاخ در زمان صفویه محل برگزاری جشن‌ها و جلسات و… بوده است.  این  کاخ، 20 ستون چوبی زیبا دارد که انعکاسی تماشایی در حوض مقابل کاخ دارد. در زیر ایوان اصلی، حوض آبی مرمرین قرار دارد. سقف ایوان نیز همچون سقف عالی قاپو دارای طرح‌هایی بی‌نظیر است. این کاخ، یکی از زیباترین و بهترین جاهای دیدنی اصفهان می­باشد.

خوب است بدانید که در گذشته چندین نهر دور تا دور کاخ در جریان بوده است و در چهار گوشه حوض آب این کاخ
مجسمه‌های شیر سنگی  قرار دارد که آب از طریق حفره‌هایی در دهان شیر به حوض سرازیر می‌شده است. آنچه بیش از هر چیز در ورود به تالار اصلی کاخ نظرتان را جلب خواهد کرد؛ نقاشی‌هایی بی بدیل و هنرمندانه از وقایع تاریخی دوران قاجار، صفویه و افشاریه است. هر نقاشی در واقع روایتگر داستانی است که رازهای مگوی بسیار دارد.

ایوان‌های ضلع شمالی و جنوبی کاخ نیز دارای بهار خواب و همینطور نقاشی‌هایی به سبک و سیاق اروپایی است. پنجره‌های چوبی کاخ هشت بهشت مزین به هنر گره چینی است. در واقع در هنر گره چینی تکه‌های چوب بدون میخ و تنها با چسب به طرزی زیبا به هم پیوند می‌خورد. هنر مقرنس کاری، آیینه کاری، کاشی کاری و … در این کاخ با شکوه تصویری عجیب تماشایی دارد.

پل های تاریخی اصفهان

پل های تاریخی اصفهان از دیگر جاهای دیدنی اصفهان هستند. بر روی زایند رودی که متاسفانه همیشه زنده نیست؛ چندین پل قرار دارد؛ که تعدادی جزو پل‌های تاریخی و قدیمی و تعدادی نیز پل‌های جدید هستند. پل‌های جدید ساخته شده روی زاینده رود عبارتند از پل فلزی، پل فردوسی، پل غدیر، پل آذر، پل بزرگمهر و پل وحید. در این قسمت به معرفی پل‌های قدیمی و تاریخی اصفهان می‌پردازیم.

سی و سه پل

سی و سه پل مهمترین پل تاریخی اصفهان است. این پل آجری زیبا به دستور الله وردی خان و در زمان شاه عباس اول ساخته شده است. معمار این پل با شکوه استاد حسین بنا اصفهانی است. این پل زیبا روی زاینده رود قرار دارد و دو قسمت چهار باغ عباسی و چهار باغ بالا را به هم متصل می‌کند. سی و سه پل 33 دهانه و طولی برابر با 295 متر دارد. و طاق نماهایی ساده اما زیبا در دو طرف پل محلی برای عبور و مرور مردمان در سایه گاهی آجری است.

اگر زاینده رود در جریان باشد عبور از روی این پل و تماشایش بسیار دل انگیز و فرح بخش خواهد بود. شبانگاه با روشن شدن چراغانی پل تصویری خاطره انگیز و زیبا از این پل تاریخی در آلبوم خاطراتتان ثبت خواهد شد. هتل پارسیان سوئیت و هتل پارسیان کوثر اصفهان از نزدیک ترین هتل­ها به این جاذبه می باشد.

پل خواجو

برای رسیدن به پل خواجو، یکی از جاهای دیدنی اصفهان، باید راه خیابان کمال اسماعیل را در پیش بگیرید. در مسیری مستقیم به میدان خواجو خواهید رسید و همزمان پل خواجو نیز در مقابلتان قرار خواهد گرفت. پل خواجو در زمان شاه عباس دوم ساخته شده و به استناد تاریخ این پل روی خرابه‌های پلی باقی مانده از عصر تیموری ساخته شده است. در میانه پل بنای شاه نشین قرار دارد. این مکان در واقع مکانی برای تماشای مسابقات قایقرانی و… شاه و ملازمانش بوده است. این بنا طبقه کتیبه موجود در پل در زمان ناصرالدین شاه قاجار مرمت شده است. هتل خواجو اصفهان کمترین فاصله را با این پل دارد.

پل مارنان

پل مارنان از دیگر جاهای دیدنی اصفهان محسوب می‌شود. این پل 160 طول دارد و دارای 17 دهانه است. پایه‌های پل روی سکوهای سنگی قرار دارد. در معماری پل مارنان در دهانه‌های بزرگ دهانه‌های کوچکتری قرار دارد که سازه پل را از یکنواختی خارج کرده و جلوه‌ای زیبا به آن بخشیده است. پل مارنان در میانه ابعاد عریض‌تری دارد به این ترتیب فضای مناسبی برای ایستادن و لذت بردن از چشم اندازی است که این پل به بازدید کنندگانش هدیه می‌دهد.

پل مارنان جاهای دیدنی اصفهان

پل چوبی (جوبی)

در میان دو پل سی و سه پل و خواجو پلی کوچک اما زیبا قرار دارد که یکی از جاهای دیدنی اصفهان به شمار می­ رود. در اصل نام این پل، «جوبی» می باشد و با گذر زمان به نام پل چوبی معروف شده است. این پل نیز در زمان شاه عباس دوم ساخته شده و 147 متر طول دارد. این پل در واقع مسیری برای اتصال کاخ‌های هفت دست و آیینه خانه بوده است. پل چوبی (پل جوبی) 21 دهانه برای عبور آب دارد و دو اتاقک در مسیر پل با پنجره‌هایی زیبا قرار دارد. کافه‌ای تماشایی با چشم اندازی زیبا نیز در زیر این پل، مکانی مناسب برای ترتیب یک دورهمی دوستانه و گپ و گفتی صمیمی است.

پل شهرستان

جالب است بدانید که قدیمی‌ترین پل تاریخی اصفهان پل شهرستان است. قدمت این پل به روزگار ساسانیان می‌رسد. این پل در زمان دیلمیان و سلجوقیان نیز برو بیایی داشته و اطراف پل محله‌ای اعیان نشین بوده است. پل شهرستان 13 دهانه بزرگ و 8 دهانه کوچک دارد. طول این پل 105 متر است. در ساخت پایه‌ها و قوس‌های پل از سنگ‌های بستر رود و ملات ساروج استفاده شده و آجر نیز در ساخت قوس‌های دهانه‌ها به کار برده شده است. جان پناهی زیبا نیز در ابتدای پل قرار دارد.

پل شهرستان جاهای دیدنی اصفهان

منار جنبان

شگفت انگیز‌ترین جای دیدنی اصفهان منار جنبان است. برای دیدن منار جنبان اصفهان باید به خیابان آتشگاه بروید در انتهای این خیابان و با طی شش کیلومتر به مجموعه تاریخی منار جنبان خواهید رسید. منار جنبان بنایی شگفت و از بابت نوع معماری حیرت انگیز است. با دیدن این بنا در واقع به قرن هشتم هجری سفری کوتاه اما جذاب خواهید داشت.

منارجنبان دو مناره به بلندای هفده و نیم متر دارد و آرامگاه عمو عبدالله در زیر این بنا قرار گرفته است. سقف منار جنبان به کاشی‌های فیروزه‌ای و لاجوردی مزین است و جلوه‌ای هنرمندانه و زیبا دارد. به دلیل آنکه لرزش و تکان مناره‌ها خیلی محسوس نیست زنگوله‌هایی به مناره‌ها متصل شده است که به خوبی تکان منارها را نشان می‌دهد.

منارجنبان جاهای دیدنی اصفهان

باغ گلها

دل انگیز‌ترین جای دیدنی اصفهان را باید باغ گلها دانست. اگر می‌خواهید در سفر به اصفهان به بهشتی دل انگیز پا بگذارید باغ گل‌های اصفهان بهترین انتخاب شما می‌تواند باشد. برای بازدید از این باغ باید به میدان بزرگمهر بروید. در ابتدای خیابان سلمان فارسی باغ گلها قرار دارد. این باغ مملو از گیاهان متنوع و گلهایی زیباست. برکه و فواره‌های آب نیز طراواتی دیگر به این مجموعه بخشیده است.

در باغ صخره‌ای بالغ بر 250 گونه گیاهان صخره‌ای به زیبایی هر چه تمام قابل مشاهده است. طرح فرشی از گل در میانه باغ طراحی شده که جلوه‌ای دیدنی دارد. از امکانات باغ گلها می‌توان به پارکینگ، محوطه بازی برای کودکان، غرفه، شربتخانه و آلاچیق اشاره کرد. هتل ماهان اصفهان یکی از هتل های نزدیک به باغ گلها می باشد.

خیابان‌های تاریخی اصفهان

خیابان‌های تاریخی اصفهان شامل خیابان‌های چهارباغ پایین، چهارباغ بالا و چهارباغ عباسی است؛ که از چهار راه تختی به سمت سی وسه پل در یک مسیر مستقیم قرار گرفته‌اند. چهارباغ پایین مابین چهارراه تختی و دروازه دولت قرار گرفته است. از دروازه دولت تا سی و سه پل چهار باغ بالا و با عبور از روی پل معروف سی و سه پل وارد چهار باغ عباسی خواهید شد. خیابان چهار باغ بالا اکنون ماشین رو نیست و فضایی مناسب برای یک پیاده­روی جانانه در مرکز شهر اصفهان است. این خیابان دسترسی خوبی به جاهای دیدنی اصفهان و همینطور مراکز خرید دارد.

آرامگاه صائب تبریزی

در خیابان بهشتی اصفهان در ابتدای خیابان صائب در گوشه‌ای دنج و زیبا آرامگاه شاعر نامدار صائب تبریزی قرار دارد. او در تبریز متولد شد اما در اصفهان دار فانی را وداع گفت. اشعار محمد بن میرزا عبد الرحیم معروف به صائب به سبک هندی است. او مورد توجه پادشاه صفوی بود و لقب ملک الشعرا از طرف شاه عباس به او داده شد. آرامگاه صائب بنایی ساده اما زیبا دارد.

این بنا که یکی از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان است، دارای ایوانی به ارتفاع هشت متر است که حدود 2 متر از سطح زمین بلندتر است. آرامگاه صائب تبریزی درون  این ایوان قرار دارد. با عبور از چند پله کم ارتفاع به زیر ایوان می‌رسید اشعار صائب روی کاشی‌های آبی روی دیواره ایوان به خطی زیبا نگاشته شده است. حوض آب و درختان سرو و گلکاری محوطه این آرامگاه تماشایی و دل انگیز است.

آرامگاه صائب تبریزی جاهای دیدنی اصفهان

کاخ هشت بهشت

کاخ هشت بهشت از دیگر کاخ‌های به جا مانده روزگار صفوی و یکی از قدیمی­ترین جاهای دیدنی اصفهان است. این کاخ در بوستان شهید رجایی در حاشیه خیابان چهار باغ قرار دارد. کاخ هشت بهشت دو طبقه است و ساختاری هشت ضلعی دارد. در بدو ورود به کاخ آنچه بیش از هر چیز توجه بازدید کنندگان را به خود جلب می‌کند تالار مرکزی با سقفی مزین به هنر مقرنس است. در وسط تالار حوضی چند ضلعی قرار دارد.

کاخ هشت بهشت در چهار جهت اصلی شمال، جنوب، شرق و غرب دارای ایوان است و در مجموع چهار ایوان یا ستون‌هایی چوبی دارد. در هر ایوان اتاق‌هایی قرار دارد که دارای تزیینات دیواری زیبایی هستند؛  این اتاق‌ها به هنر مقرنس کاری، منبت، آیینه کاری و نقاشی مزین هستند. اتاق‌های کاخ دارای پنجره‌هایی زیبا هستند که نور و روشنایی را به خوبی به داخل اتاق‌ها دعوت می‌کنند و در ساخت پنجره‌های این کاخ از هنر گره چینی استفاده شده است.

هتل عباسی اصفهان، هتل شیخ بهایی اصفهان و هتل سفیر اصفهان هتل هایی هستند که کمترین فاصله را با این کاخ دارند.

کاخ هشت بهشت از دیگر کاخ‌های به جا مانده روزگار صفوی و یکی از قدیمی­ترین جاهای دیدنی اصفهان است. این کاخ در بوستان شهید رجایی در حاشیه خیابان چهار باغ قرار دارد. کاخ هشت بهشت دو طبقه است و ساختاری هشت ضلعی دارد. در بدو ورود به کاخ آنچه بیش از هر چیز توجه بازدید کنندگان را به خود جلب می‌کند تالار مرکزی با سقفی مزین به هنر مقرنس است. در وسط تالار حوضی چند ضلعی قرار دارد.

کاخ هشت بهشت در چهار جهت اصلی شمال، جنوب، شرق و غرب دارای ایوان است و در مجموع چهار ایوان یا ستون‌هایی چوبی دارد. در هر ایوان اتاق‌هایی قرار دارد که دارای تزیینات دیواری زیبایی هستند؛  این اتاق‌ها به هنر مقرنس کاری، منبت، آیینه کاری و نقاشی مزین هستند. اتاق‌های کاخ دارای پنجره‌هایی زیبا هستند که نور و روشنایی را به خوبی به داخل اتاق‌ها دعوت می‌کنند و در ساخت پنجره‌های این کاخ از هنر گره چینی استفاده شده است.

کوه صفه

کوه صفه کوهی معروف در اصفهان و از پر رفت و آمدترین جاهای دیدنی اصفهان است. اگر می‌خواهید در محیطی سرسبز و زیبا قرار بگیرید و ضمنا از هیاهوی شهری نیز فاصله بگیرید بهتر است مسیر بلوار شهدای صفه را در پیش بگیرید. کوه صفه در واقع تفرجگاهی زیبا برای علاقه‌مندان به کوه گشتی و طبیعت است. اگر اهل پیاده روی باشید می‌توانید با طی مسیر پیاده روی خود را به ارتفاعی برسانید که چشم اندازی زیبا از شهر اصفهان داشته باشید. در پارک صفه غرفه، فروشگاه و رستوران نیز قرار دارد.

کوه صفه جاهای دیدنی اصفهان

پارک جنگلی ناژوان

برای رسیدن به پارک جنگلی ناژوان باید ابتدا به اتوبان شهید عبد اللهی بروید و سپس راه میدان سهروردی و خیابان الفت را در پیش بگیرید. این پارک جنگلی که از سرسبزترین جاهای دیدنی اصفهان به شمار می­رود، وسعتی برابر با 1200 هکتار دارد و مملو از پوشش گیاهی و درختانی زیباست. پارک ناژوان مکانی مناسب برای ترتیب یک پیک نیک خانوادگی است. بعد از صرف ناهار می‌توانید با یک پیاده روی لذت بخش حظی جانانه از هوای پاک این بوستان زیبا ببرید.

علاوه‌بر این در این پارک جنگلی می‌توانید از موزه صدف، باغ پروانه‌ها، باغ خزندگان و اکواریوم نیز دیدن نمایید. اگر هم می‌خواهید پارک ناژوان را در زیر پاهای خود داشته باشید می‌توانید از تفریح جذاب تله سیژ استفاده نمایید. در این پارک مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری نیز برای علاقه‌مندان نیز مهیاست.

هتل اصفهان، هتل چهل پنجره و هتل سنتی میناس از نزدیک ترین اقامتگاه ها به این جاذبه می باشد.

پارک جنگلی ناژوان جاهای دیدنی اصفهان

حمام، خانه و عصار خانه شیخ بهایی

حمام یا گرمابه شیخ بهایی اثری زیبا و ماندگار از دوران صفویه است که از قدیمی ترین جاهای دیدنی اصفهان می باشد. این حمام در خیابان عبد الرزاق و کوچه شیخ بهایی قرار دارد. این حمام همانطور که از نامش بر می‌آید توسط شیخ بهایی ساخته و طراحی شده است. قبل از ورود به این بنای تاریخی کتیبه‌ای به خطی زیبا روی کاشی‌های آبی رنگ با این مضمون خواهید دید ” چون یکی از درون برون آید، صحت و عافیت بود تاریخ”

حمام شیخ بهایی دو سربینه دارد که یکی متعلق به مردان و دیگری متعلق به زنان بوده است. همچنین این حمام دارای خزینه، استخر و آب انبار است. نکته مهم و حائز اهمیت در ساختار این حمام چگونگی گرم شدن آب حمام بوده است. شیخ بهایی گاز متان بوجود آمده از فاضلاب مسجد جامع را توسط تنبوشه های سفالین به این حمام هدایت نموده و با روغنی که از عصار خانه تولید می‌شده و با یک شمع توانسته آب گرم این گرمابه را تامین نماید. متاسفانه در کاوش‌های گروهی ایتالیایی و تخریب این مجموعه این شمع برای همیشه خاموش شد.

خانه شیخ بهایی نیز در نزدیکی این حمام قرار گرفته است. خانه‌ای با صفا با تزیینات داخلی کم نظیر که ساعات‌ها غرق در زیبایی‌هایش خواهید شد. عصارخانه (مکانی برای روغن گیری) نیز در نزدیکی حمام شیخ بهایی و در کوی جماله قرار دارد.

حمام شیخ بهایی جاهای دیدنی اصفهان

کوه آتشگاه

برای بازدید از کوه آتشگاه که یکی از جاهای دیدنی اصفهان است، باید راه خیابان آتشگاه را در پیش بگیرید بعد از طی حدود هشت کیلومتر به مقصد خواهید رسید. اما این پایان ماجرا نیست و باید خود را برای پیاده روی نسبتا آسان به سمت بالای کوه آماده نمایید. بنای آتشگاه بنایی از جنس خشت خام است و ارتفاعی برابر با 4 متر دارد. این بنا در گذشته دارای گنبد بوده اما اکنون فاقد سقف است و هشت درگاه در هشت جهت دارد. در طی مسیر رسیدن به بالای کوه بقایای پله‌های قدیمی را خواهید دید. چنان که از نام این اثر تاریخی بر می‌آید این مکان محل برپایی آتش بوده است. توصیه می‌کنیم حتما روشنایی روز را برای بازدید از این مکان انتخاب نمایید.

کوه آتشگاه جاهای دیدنی اصفهان

کلیسای بیت اللحم

در خیابان نظر میانی و در میدان زیبای جلفا کلیسای بیت اللحم قرار دارد. این کلیسا به وصیت خواجه پطرس بازرگان معروف روزگار صفویه ساخته شده است. آرامگاه این بازرگان نیز در همین کلیسا قرار دارد. بیت اللحم را معماران ارمنی در مدت 20 سال ساخته‌اند. بخش داخلی بنا دارای سه بخش مرکزی، محراب و بالکنی چوبی است که این بالکن به پشت بام راه دارد. تالارهای گنبد دار، ایوانی دو طبقه، ناقوس خانه کلیسا، نیز از دیگر دارایی‌های این مجموعه دیدنی است.

بیت اللحم به دلیل نقاشی‌های شگفت انگیزی که درخشندگی چشم نوازی دارند از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان محسوب می­گردد. علت این درخشندگی به کارگیری عنصر طلا در ترسیم این نقاشی‌هاست.

کلیسای بیت اللح جاهای دیدنی شیراز

حمام علیقلی آقا

در منطقه بید آباد اصفهان و در اواخر دوره صفوی، حمام علیقلی آقا که از جاهای دیدنی اصفهان می باشد ساخته شد. این حمام اکنون موزه مردم شناسی است. حمام علیقلی آقا در مجموعه علیقلی آقا شامل، حمام بازارچه و مسجد قرار دارد. بنابراین با بازدید از این حمام در واقع می‌توانید از این مجموعه نیز دیدن نمایید. علیقلی آقا از درباریان به نام پادشاهان صفوی بوده است. حمام علیقلی آقا از دو حمام بزرگ و کوچک تشکیل شده است و دارای بخش‌هایی همچون سربینه و گرمخانه و چال حوض است.

حمام علی قلی آقا جاهای دیدنی اصفهان

خانه‌های تاریخی

مگر می‌شود به اصفهان سفر کرد و سراغی از خانه ‌های سنتی و تاریخی این شهر نگرفت؟ خانه ‌های تاریخی اصفهان جزو
مکان‌های دیدنی این شهر محسوب می‌شود که البته تعداد آنها کم هم نیست. خانه‌هایی از جنس عشق و صمیمت که در خاطرات سفرتان ماندگار خواهد شد. مهمترین خانه‌­های تاریخی اصفهان را فهرست وار در ادامه آورده‌ایم.

  • خانه تاریخی بخردی
  • خانه انگورستان یا امین التجار
  • خانه دهدشتی
  • خانه شیخ الاسلام
  • خانه وثیق انصاری
  • خانه مشروطیت
  • خانه ملا باشی
  • خانه شهشهانی
  • سرای بدیع
  • خانه مشیر الممالک
  • خانه مصور الملکی
  • خانه هوانس
  • خانه علافچیان
  • خانه جمالیان
  • خانه تاریخی جواهری

به پایان این نوشتار رسیدیم. اما باید گفت؛ جاهای دیدنی اصفهان به این فهرست ختم نمی‌شود از دیگر جاهای دیدنی اصفهان می‌توان به مسجد سید، موزه تاریخ طبیعی، حمام قاضی، برج کبوتر مرداویج، قبرستان تخت فولاد، عصار خانه شاهی، مسجد حکیم (جورجیر)، بوستان پردیس، مسجد حاج محمد جعفر آباده‌ای، مسجد رحیم خان و موزه حسین پناه اشاره کرد.

شما می توانید برای بازدید از این جاذبه ها، ابتدا به رزرو هتل در نزدیکی این مکان های دیدنی بپردازید. با رزرواسیون سیتا، سفری دلنشین را تجربه کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا