ایرانگردیدانستنی های یزدراهنمای سفرمکان های تفریحییزد

معرفی بی نظیرترین سوغاتی یزد

سوغات همان ره آوردی است که تا همیشه در خاطرمان باقی می ماند. تصویر مسافری خسته از راه با چمدانی مملو از سوغاتی همان تصویری است که بی گمان از یاد نخواهد رفت. دریافت سوغات ولو کوچک، عجیب به جان و دل می نشیند. پس از رزرو هتل های یزد و استراحت در اقامتگاه خود، بعد از دیدن جاهای دیدنی؛ خرید سوغاتی یزد را فراموش نکنید؛ و به این ترتیب به دوستانتان یادآور شوید که در سفر نیز به یاد آنها بوده اید. در ادامه فهرستی از سوغاتی های یزد را به شما معرفی خواهیم کرد و در پایان نیز به شما خواهیم گفت که سوغات این شهر زیبا را از کجا تهیه نمایید. پس با ما همراه باشید.

سوغاتی های شیرین یزد

در یزد تنوع خوبی از سوغات وجود دارد. بسته به اینکه چه نوع سوغاتی مد نظر شماست و چه میزان می خواهید برای خرید سوغات در یزد هزینه کنید انتخاب های متفاوتی خواهید داشت. از شیرینی های رنگارنگ گرفته تا دست بافته ها و صنایع دستی همگی می تواند جزو انتخاب های شما قرار گیرد. برای معرفی سوغات یزد ابتدا به سراغ شیرینی های معروف این شهر می رویم.

شیرینی قطاب

یکی از پر طرفدارترین ره آورد یزد را باید قطاب دانست. همان شیرینی های تقریبا گرد و خوشمزه که با پودر قند پوشانده شده است. خمیر قطاب را با استفاده از آرد گندم، ماست و تخم مرغ تهیه می کنند و در میانه آن پودر مغزیجات و دارچین و هل می ریزند و سپس در روغن داغ سرخ می کنند در پایان نیز در پودر قند می غلطانند. قطاب عسلی نیز در یزد تهیه می شود که به جای پودر قند روی آن عسل می ریزند.

قطاب یزد

هتل پارسیان صفائیه یزد

باقلوا؛ شیرین ترین سوغاتی یزد

باقلوای یزدی در واقع از ترکیب مناسب آرد، قند، گلاب، روغن، هل و مغز بادام تهیه می شود. خمیر باقلوا از چند لایه خمیر تشکیل می شود که در میانه آن مغزیجات و گلاب می ریزند و در فر قرار می دهند بعد از برشته شدن برش می دهند و روی آن را شیره می ریزند. باقلوا نوعی شیرینی خوش آب و رنگ است که باید گفت از شیرینی های معمولی شیرین تر است.

باقلوا یزد
باقلوا یزد

کیک یزدی

معمولا در اکثر نقاط ایران کیک های کوچک مافینی را که در کپسول های کوچک پیچیده شده است را کیک یزدی می گویند. اما شاید کمتر کسی بداند که کیک یزدی طعمی متفاوت و خوشمزه تر از این نوع کیک ها دارد و در دو نوع خورشیدی و برشی تهیه می شود. به یزد که سفر کردید برای تهیه سوغات یزد سراغ کیک یزدی های اصیل را بگیرید پشیمان نخواهید شد. کیک یزدی از ترکیب آرد، تخم مرغ، شکر، ماست، گلاب، عسل، جوش شیرین و هل تهیه می شود. ضمنا این نوع شیرینی در کپسول های روغنی نیز پیچیده نشده است.

کیک یزدی
کیک یزدی

لوز

لوز یک نوع شیرینی لطیف و خوشمزه است که به قول عامیانه در دهان آب می شود. لوز نیز از سوغاتی های معروف یزد است که البته تنوع خوبی هم دارد. لوزها در انواع بادامی، نارگیلی، پسته ای و زعفرانی تهیه می شوند و بسته به اینکه چه نوع لوزی تهیه می شود از مواد غالب لوز پودر مغزیجات مورد نظر خواهد بود. این لوزها از ترکیب پودر مغزیجات، شکر، آب، گلاب و پودر هل تهیه می شوند.

لوز یزد
لوز سوغات یزد

حاج بادام

حاج بادام نیز از دیگر سوغاتی یزد است که از ترکیب آرد نخودچی، بادام، پودر قند، شکر و تخم مرغ تهیه می شود. حاج بادام شیرینی های گرد و نخودی رنگ هستند که به دلیل استفاده از آرد نخودچی در ترکیبات آن مغذی نیز می باشند.

حاجی بادام سوغات یزد
حاجی بادام سوغات یزد

هتل سنتی گیتی یزد

سوهان ؛ پرطرفدار ترین سوغاتی یزد

با شنیدن نام سوهان، سوهان قم در ذهن متبادر می شود. اما باید گفت در یزد نیز سوهان در دو نوع آردی و خانی با طعمی به یاد ماندنی تهیه می شود. ماده اصلی این نوع شیرینی آرد گندم و میزان مناسبی از آرد و کره است. مغزیجات و زعفران و هل نیز از دیگر ترکیبات این سوغاتی خوشمزه است.

از دیگر سوغاتی یزد که می تواند در این فهرست قرار گیرد باید به نقل و قند یزدی، نان برنجی، نان پنجره ای و آب نبات مغزی، اشاره کرد.

سوهان سوغات یزد
سوهان سوغات یزد

صنایع دستی یزد؛ سوغاتی ماندگار از هنرهای اصیل ایرانی

اگر می خواهید سوغاتی شما برای دوستانتان ماندگار باشد می توانید در کنار جعبه ای شیرینی خوشمزه یکی از صنایع دستی یزد را نیز خریداری کنید و به این ترتیب تکه ای از هنر اصیل ایرانی را به سبد سوغات خود اضافه کنید. در اینجا باید به این نکته اشاره کرد که در یزد صنعت نساجی سابقه ای طولانی دارد و پارچه های یزدی و دست بافته ها جزو بهترین سوغات این شهر به شمار می آیند.

ترمه

با یادآوری نام ترمه شکل بته جقه در ذهن متصور می شود. بته جقه همان سرو خمیده ایرانی است که نشان از تواضع و فروتنی مردمان ایران زمین دارد. نقش بته جقه مشخصه اصلی پارچه های ترمه است. برای داشتن ترمه در سبد سوغات خود می توانید رومیزی های کوچک، شال، جانماز، روکش های کوسن و… بخرید. اگر در جستجوی ترمه اصیل هستید خوب است بدانید که ترمه اصل با نخ ابریشم بافته می شود و لطافت خاصی دارد.

ترمه یزد

سفال

خرید ظرف کوچکی از سفال به عنوان سوغاتی یزد حتما دوستانتان را خوشحال خواهد کرد. ترکیب آب و گل و بازی با خمیر در دستان سفالگر به خلق هنرمندانه یکی دیگر از هنرهای ایران زمین تبدیل می شود. اگر می خواهید یک سفال با نقش های اصیل را از یزد بخرید سراغ سفال میبد را بگیرید و نقش های اصیلی همچون خورشید خانم، و مرغ و ماهی در این میان معروف تر هستند.

سفال یزد

شَمَد

شمد نوعی رو انداز سبک برای هوایی معتدل محسوب می شود. این پارچه نرم معمولا دارای نقش های چهار خانه است و در رنگهای متنوع بافته می شود. خرید یک شمد می تواند حسابی کاربردی باشد.

شمد یزد

هتل ملک التجار یزد

زری بافی

زری بافی هنری نفیس و زیباست. پارچه ای تخت و بدون پرز که رشته های طلایی به آن جلوه ای ویژه بخشیده است. زری بافی را می توانید با خرید پرده، نمونه هایی از پوشاک، رومیزی، رو مبلی، جلد قرآن و… داشته باشید.

زری بافی یزد

دارایی بافی

دارایی بافی از دیگر سوغاتی یزد است که قدمتی دیرینه دارد. دارایی پارچه ای از جنس نخ و ابریشم است و با استفاده از شیوه گره زدن الیاف رنگ رزی شده بافته می شود. برای خرید این هنر در قالب سوغات می توانید روتختی، رومیزی، شال یا مانتوهای زیبا بخرید.

دارایی بافی یزد

سوغات یزد را از کجا بخریم؟

برای تهیه شیرینی های معروف یزدی بهتر است ابتدا به میدان امیر چخماق بروید؛ درست نبش میدان یکی از شعبه های شیرینی پزی حاج خلیفه قرار دارد که معمولا هم شلوغ است. در این فروشگاه می توانید انواع قطاب، کیک یزدی و باقلوا را با کیفیتی مطلوب تهیه نمایید. حاج خلیفه یک شعبه دیگر نیز در خیابان جمهوری و نبش امامزاده دارد.

باید گفت در مسیر ورود به شهر و در قسمت های مختلف شهر مغازه هایی انواع شیرینی ها را با بر چسب حاج خلیفه ارائه می کنند که در واقع شیرینی اصلی حاج خلیفه نیست. یکی دیگر از انتخاب های شما برای تهیه شیرینی های سنتی یزد می تواند فروشگاه شیرینی سنتی یزد در نزدیکی هتل صفائیه باشد.

برای خریدن دیگر سوغاتی یزد از جمله لباس های خوشنویسی شده، زیورآلات مسی، روفرشی و ترمه باید بعد از بازدید از میدان امیر چخماق راه میدان ساعت را در پیش بگیرید. مسیر بعدی شما برای خرید سوغات می تواند از میدان ساعت تا مسجد جامع یزد باشد.

همانطور که از عنوان این نوشتار بر می آید هدف این مقاله معرفی بی نظیر ترین و البته معروفترین سوغاتی یزد بوده است. اما نمی توان از دیگر سوغات های این شهر زیبا گذشت. اگر در فهرست پیش رو سوغات مورد علاقه خود را نیافتید می توانید از میان چادر شب های زیبا، روفرشی، سفره، احرامی، هنر قلم زنی و گیوه انتخاب نمایید. امیدواریم بتوانید به کمک این نوشتار از رزرواسیون سیتا بتوانید بهترین انتخاب را از میان سوغات های نام برده داشته باشید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا