دسته‌بندی نشده

میدان شهرداری رشت و شناسنامه صد ساله اش

میدان شهرداری رشت متعلق به پهلوی و از جمله دیدنی‌های پرطرفدار این شهر به حساب می‌آید. این میدان در تاریخ ۲۶ آذر ماه سال ۱۳۵۶ شمسی به عنوان یکی از آثار زیبا و تاریخی ایران به ثبت رسید.  میدان شهرداری در رشت از مجموعه موزه پست، کاخ شهرداری و ساختمان قدیمی و زیبای هتل تشکیل شده است. نماد این میدان برج ساعت است که در زلزله سال ۱۳۶۹ متاسفانه دچار آسیب شد. اما بعد از این حادثه توسط روبرت واهانیان به فرم و شکل سابق خود مرمت شد. در این مطلب از سیتا به برسی این جاذبه زیبا می پردازیم.

میدان رشت و یک معرفی اجمالی

در کنار دیگر جاذبه های شهر زیبای گیلان سری میزنیم به میدان شهرداری رشت. حتما در لیست خود برای گشت و گذار در این شهر این مورد هم باید جای داده باشید و به واسطه رزرو هتل در نزدیکی این اماکن سفری لذت بخش را به خود و همراهانتان هدیه دهید. همانطور که گفتیم میدان شهرداری رشت که در سال ۱۳۲۰ الی ۱۳۴۰ و در زمان سلطنت رضا پهلوی احداث شد در مرکز این شهر قرار گرفته است. عمارتی که در این میدان قرار گرفته، بنایی سفید و زیباست که کاخ شهرداری شهر رشت است و از جاذبه‌های تاریخی این شهر به حساب می‌آید. بنایی لوکس و جذاب و عمارتی کمتر دیده شده که در همان نگاه اول توجه تمام گردشگران و مسافران را به خود جلب می‌کند. قدمت این بنا تقریباً بیشتر از ۹۰ سال بوده و همچنان زیبایی خود را مانند روز اول حفظ کرده است.

این عمارت برای ساکنان شهر که هر روز آن را می‌بینند شاید یک عمارت و بنای کاملاً عادی باشد اما مسافران و گردشگرانی که به تازگی وارد این شهر می‌شوند آن را با شگفتی نگاه می‌کنند، چرا که همانند آن را در ایران ندیده‌اند. بنایی  شگفت انگیز با چشم اندازی رویایی که در ۲۶ آذر ماه ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. جالب است که بدانید این بنا در سال ۱۳۶۹ و در طی زلزله رودبار و منجیل آسیب دید. اما تمامی آسیب‌ها و ترک‌ها بازسازی و مرمت شدند. این عمارت همچنان یکی از شاخصه‌ها و نمادهای شهر رشت به حساب می‌آید که سالانه گردشگران و مسافران زیادی برای تماشای آن عازم این شهر می‌شوند. همچنین جالب است که بدانید ساعت میدان شهرداری رشت هر ساعت به تعداد عدد ساعت و هر نیم ساعت یک بار زنگ می‌زند.

میدان رشت و یک معرفی اجمالی

موقعیت مکانی میدان شهرداری رشت

خیابان‌هایی که به این میدان منتهی می‌شوند، تقریباً تا 100 متر در امتداد این میدان سنگفرش شده‌اند. به همین دلیل اتومبیل‌ها امکان تردد و رفت و آمد به این میدان را ندارند. ضمن اینکه دسترسی به میدان شهرداری شهر رشت از طریق خیابان‌های شریعتی، امام و علم الهدی امکان‌پذیر است.

میدان شهرداری رشت و تاریخچه عمارت باشکوهش

شاید ندانید که در دوران مشروطه، شهر رشت به سمت مدرنیته قدم می‌گذاشت. بر همین اساس در سال ۱۲۸۶ شمسی شهر رشت جز اولین شهرهایی بود که به سمت مدرنیته شدن رفت. در همین زمان و در همین سال بود که بنای کاخ به دست اداره بلدیه و به دستور میرزا خلیل ساخته شد. اما ساخت آن با سرعت و در همان زمان انجام نشد.

زمین کاخ قبلاً یک تپه بود که بر روی آن تپه قبر شخصی که او را سید می‌نامیدند، قرار داشت. قبر سید بعد از دستور ساخت بنا تخریب شد و ساختمان‌هایی نیز که در مسیر ساخت و ساز بودند همگی از بین رفتند.  به دلیل تاکید بر تجدد و غلبه آن بر مذهب، مردم شهر اعتراض کردند .پس حاکم شهر رشت تعویض شد و بعد از آن به دستور حاکم جدید، قبر تخریب شده به محوطه ساختمان منتقل شد. بعد از آن اعتراض‌ها فروکش کرد و اوضاع آرام شد. اما ساخت بنا سال‌ها طول کشید. ضمن اینکه قبل از ساختن بنای کاخ در میدان شهرداری، اداره بلدیه در مکانی دیگر بود که بعد از ساخته شدن بنای اصلی آن را نیز به اینجا انتقال دادند.

میدان شهرداری رشت و تاریخچه عمارت باشکوهش

کاخ شهرداری رشت مجموعه‌ای از ساختمان‌های مختلف و عمومی مانند هتل و موزه پست تشکیل شده است که معماری منحصر به فرد و خاصی دارند. برخی بر این باورند که سال شروع به ساخت کاخ در سال ۱۳۰۲ شمسی بوده و در سال ۱۳۰۵ هم به اتمام رسیده است. بعد از آن این کاخ به عنوان اداره بلدیه فعالیت خود را آغاز کرد. در زمان‌هایی که ساختمان شهرداری به بلدیه اختصاص پیدا می‌کرد، هر روز صبح ارکستر شهرداری دقیقاً روبروی درب اصلی ساختمان و در جایگاه مخصوصی، موسیقی اجرا می‌کرد  و گردشگران و مسافران از این اجرا دیدن می‌کردند.

معماری عمارت میدان شهرداری رشت

سبک معماری به کار رفته در ساخت ساختمان شهرداری رشت، معماری کشور روسیه است. اگر شما این بنا را با ساختمان‌هایی که در روسیه هستند مقایسه کنید،به وضوح متوجه خواهید شد که این بنا از معماری این کشور اقتباس شده است. معمار عمارت شهرداری رشت، فردی روسی به نام “سردارف” بود که معماری این عمارت را با الهام از بنای سن پترزبورگ طراحی و اجرا کرد. این فرد یک معمار ایرانی ساکن رشت بود. ضمن اینکه مهندسین سازنده بنا نیز همگی اصالتاً آلمانی-ارمنی بودند.

معماری عمارت میدان رشت

ارتفاع این ساختمان تقریباً ۲۴ متر تخمین زده شده است. برج دیده‌بانی آن هم که در گذشته بنا شده، به شما این امکان را می‌داد که تقریباً به نیمی از شهر رشت اشراف داشته و آن را مشاهده کنید. آقای روبرت واهانیان سبک معماری این بنا را برگرفته از دوران حاکمیت نظامیان و شکوفا شدن فرهنگ رنسانس می‌داند. به عبارتی شهر رشت در زمان ساخت این بنا ۲ سال به دست نیروهای نظامی اداره می‌شد. درست وقتی که نهضت جنگل به دست قزاقان شکست خورد و از سال ۱۳۰3 تا سال ۱۳۰۵ شهر در دست نظامیان بود. همچنین نماد شهرداری وقت در آن دوران دو کلید بود که به صورت ضربه در بر روی یکدیگر قرار گرفته بودند و نشان دهنده برطرف کردن تمام مشکلات به دست شهرداری بود.

دیدنی‌های تاریخی و گردشگری میدان شهرداری رشت

شهر رشت یکی از زیباترین شهرهای شمال ایران است که سالانه گردشگران و مسافران زیادی به قصد بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی عازم آن می‌شوند. در ادامه با هم گذری بر زیبایی‌ها و جاذبه‌های این شهر خواهیم داشت.

معماری عمارت میدان رشت

اداره پست در میدان شهرداری شهر رشت یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی به حساب می‌آید که از اجزای تشکیل دهنده این میدان هم است. عمارت تلگراف و پست دقیقاً در ضلع شمالی میدان  شهرداری رشت قرار گرفته و در بخش مرکزی آن جایگزین شده که هر دو متعلق به دوران پهلوی اول هستند. عمارتی 4 طبقه با مساحت ۱۹۳۰ متر مربع که در طبقه اول و همکف به شکل L طراحی شده است. طبقه دوم بنا دقیقاً بر روی ورودی و قسمت شرق ساختمان است و طبقه سوم هم عمارت کلاه فرنگی است. این بنا  زمان ساخت اداره پست بین سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۲ بوده که البته در سال ۱۳۷۹ نیز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

برج ساعت

اولین جاذبه برج ساعت است که 3 سال بعد از ساخته شدن عمارت شهرداری رشت، ساعتی را که نماد دوره تجدد و زمان‌شناسی بود در سر جای خود قرار دادند. بعد از آن برخی از شهرهای ایران نیز اقدام به ساخت برج ساعت کردند. برای مثال می‌توانیم به شهر تبریز و همینطور شهر ساری اشاره کنیم. زنگ ساعت برج ساعت در حال حاضر در هر ساعت به تعداد و رقم همان ساعت به صدا در می‌آید. ضمن اینکه هر نیم ساعت هم یک بار زنگ می‌زند و زمان را به اهالی شهر اطلاع رسانی می‌کنند.

برج ساعت

کتابخانه ملی

در همین راستا شاید ندانید که کتابخانه ملی شهر رشت اولین کتابخانه رسمی کشور ایران است که دقیقاً در ورودی خیابان علم الهدی و در کنار ساختمان شهرداری رشت واقع شده است. مجموعه‌ای که در سال ۱۳۱۳ فعالیت خود را آغاز کرد و همچنان با ۱۵۰ هزار جلد کتاب تاریخی و چاپی و ۱۷۵۰ جلد تاریخی و خطی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

مقبره ابو جعفر

همانطور که در قسمت پیشین اشاره کردیم در زمان ساختن عمارت بلدیه و قبل از ساختن آن در زمین اصلی، این قسمت یک تپه بود که بر روی آن قبر شخصی به نام آقا سید ابوجعفر قرار داشت. بقعه‌ای که بعد از ساختن عمارت تخریب شد، اما بعد از آن به قسمت حیاط در عمارت ساختمان شهرداری انتقال داده شد.

مقبره ابو جعفر

هتل ایران

هتلی که در میدان شهرداری شهر رشت واقع شده، در اصل یکی دیگر از بناهای دوران پهلوی است که در ضلع شمالی میدان واقع شده. این هتل هم در ۲۵ اسفند ماه ۱۳۷۹ جز آثار ملی ایران ثبت شد. در حال حاضر شما می‌توانید به راحتی از این هتل دیدن کنید و با فرهنگ و مردم رشت بیشتر آشنا شوید. زیربنای این هتل تقریباً ۱۸۰۰ متر مربع بوده که در کنار دیگر بناها یعنی پست و تلگراف و ساختمان شهرداری، مجموعه تاریخی میدان زیبای شهر رشت را تشکیل داده است. همچنین تمامی هتل های رشت را می توانید با توجه به بودجه و سلیقه خود از سیتا مشاهده و در کمترین زمان ممکن رزرو کنید.

هتل ایران رشت

رشت و میدان شهرداری پر طرفدارش

در این مطلب از شهر رشت و میدان شهرداری زیبایش صحبت کردیم و آن را به همراه تمام جاذبه‌های دیدنی میدان به شما معرفی کردیم. اگر تصمیم گرفتید به رشت سفر کنید و از این میدان دیدن کنید، توصیه می‌کنیم که حتماً در طول اقامت خود در شهر رشت شب‌ها هم به دیدن این میدان بروید. البته در روزهای تعطیل این میدان به شدت شلوغ است. اما بازدید از این میدان در شب به دلیل نورپردازی خاص میدان و ساختمان‌ها، حال و هوای عجیبی دارد. بازدید از میدان شهر رشت رایگان است و شما در هر ساعتی از شبانه روز می‌توانید به تماشای زیبایی‌های آن بنشینید.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا